Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Poängsättning/scores

kayaker

Cyklist
En annan liten reflektion rörande hela betygsättningshysterin: Varför i helsike tycker så många att den där jäkla siffran betyder så mycket samtidigt som jag aldrig har hört någon opponera sig när någon använder ordet "lysande!" när det minsann borde vara "fantastiskt!" – minst! ;)
Svårt att veta vad som är bättre eller sämre än det andra. I fotbollsmanagerspelet Hattrick som jag spelade för en herrans massa år sedan är rangordningen följande, med det bästa först och det sämsta sist:
gudomlig - utopisk - magisk - mytomspunnen - utomjordisk - titanisk - himmelsk - oförglömlig - övernaturlig - gudabenådad - legendarisk - unik - fenomenal - enastående - ypperlig - bra - hyfsad - dålig - usel - katastrofal - obefintlig

Jag har väl druckit ett gudomligt vin och ett par utopiska. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Svårt att veta vad som är bättre eller sämre än det andra. I fotbollsmanagerspelet Hattrick som jag spelade för en herrans massa år sedan är rangordningen följande, med det bästa först och det sämsta sist:
gudomlig - utopisk - magisk - mytomspunnen - utomjordisk - titanisk - himmelsk - oförglömlig - övernaturlig - gudabenådad - legendarisk - unik - fenomenal - enastående - ypperlig - bra - hyfsad - dålig - usel - katastrofal - obefintlig

Jag har väl druckit ett gudomligt vin och ett par utopiska. :)
21-gradig skala är udda dessutom. :eek:
 

Magikern

Medlem
90-93 Lysande
Lysande viner av utmärkt kvalitet som har det lilla extra samt levererar en rejäl vinupplevelse som man utan problem minns efteråt. Trots lovorden så är det ganska många viner som når upp till denna kategori om man är beredd att betala för sig. Rimlig prissättning mellan 201- 499 kr (< = fynd > = överpris).

94-97 Fantastiskt
Ett stort vin med hög komplexitet, väldigt bra intensitet och en längd som överträffar det mesta. Allt i fullständig balans. Inte perfekt men snudd på. Rimlig prissättning mellan 500-1000 kr (< = fynd > = överpris).

98-100 Världsklass
Ett fullkomligt magiskt vin som känns fulländat och är så nära perfektion som man kan komma. Ett ikonvin för sin stil. Alltid prisvärt så länge man har råd att betala för upplevelsen.

Jag håller med i princip, dock är det lite svårt med poäng i nivån 96-100. Ofta vill det till att man hunnit prova ett antal på pappret riktiga höjdarviner (utvecklade då) där man har god anledning att tro att flaskan är perfekt. Att även ha provat dessa mot på pappret enklare viner har stor betydelse.

Sen kan man ju spekulera i vad som är riktiga höjdarviner. I dagsläget har vi ju mycket utvecklat rött från höjdarårgången 90 som var jättebra på på många håll i Europa. Vi får försöka skramla ihop till en bra Bourgogne eller LaLaLa 90 i BYOB gänget. Jag letar och sparar för fullt själv. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag håller med i princip, dock är det lite svårt med poäng i nivån 96-100. Ofta vill det till att man hunnit prova ett antal på pappret riktiga höjdarviner (utvecklade då) där man har god anledning att tro att flaskan är perfekt. Att även ha provat dessa mot på pappret enklare viner har stor betydelse.

Sen kan man ju spekulera i vad som är riktiga höjdarviner. I dagsläget har vi ju mycket utvecklat rött från höjdarårgången 90 som var jättebra på på många håll i Europa. Vi får försöka skramla ihop till en bra Bourgogne eller LaLaLa 90 i BYOB gänget. Jag letar och sparar för fullt själv. ;)
Ja, en vacker dag så kanske vi får chansen att dricka de där 100-poängarna, men möjligen har vi redan stött på dem men inte insett det. :)
 

Magikern

Medlem
Ingen aning om "lysande" är bättre än "fantastiskt", men vet att 89 poäng är sämre än 90 poäng ;)

Verkligen, 89 är ju halvplonknivå
Ja, en vacker dag så kanske vi får chansen att dricka de där 100-poängarna, men möjligen har vi redan stött på dem men inte insett det. :)

Precis, man skall inte underskatta betydelsen av att inte öppna dessa viner förrän de är minst 25 år gamla och fokusera på toppårgångar . Skulle tänka mig att 2003 (Frankrike då) och vissa andra årgångar är utmärkta redan idag dock. Montrose 2003 och dylika viner skulle jag kunna slå till på om priset är rimligt. :)
 

Niklas J

Medlem
Ja, en vacker dag så kanske vi får chansen att dricka de där 100-poängarna, men möjligen har vi redan stött på dem men inte insett det. :)

Du lär stöta på dem; du har nog stött på dem. Sen att du kan tendera att bli mer liberal i dina bedömningar är ju inte orimligt då du ständigt breddar din referensram. Liberal är kanske fel ord, men med en fördjupad kunskap och provningserfarenhet så vågar man sätta toppbetyg även på unga viner. Enklare att drämma till med 100 p när du har en fantastisk & mogen BDX framför dig - och dessutom haft ynnesten att korka upp en flaska i toppform. Minns att det finns inga stora gamla årgångar, bara storslagna gamla flaskor. Därför lägger jag mer värde i en "ung" hundrapoängare då sannolikheten att andra får uppleva samma är större.

Sen är det såklart det där med vem ska man lita på? I just den här diskussion är det dig själv, din bedömning. Bara för att man satt 100 på flertalet viner betyder det inte att man blivit avtrubbad, snarare haft ynnesten på prova magiska grejer. Ett exempel för min del. Jag började prova ung Vintage Port på allvar med släppet av 1994. Ett mäktigt år men det fattade jag inte riktigt då i och med att det var min första närkontakt med det unga portvinet. Jag önskar exempelvis att jag redan då hade fattat hur bra Taylor's 1994 var/är! I efterhand, och delvis med "facit" i hand, så är 1994 en av mina absoluta favoritårgångar. När jag då nästan tjugo år senare har 2011:eek:rna framför mig och kan jämföra med andra som 1997, 2000, 2003, 2007, så inser jag hur överjävligt bra 2011 är. Har aldrig satt så höga betyg överlag på unga viner som just detta året. Tämligen hundra (!) på att jag ger samma viner toppbetyg med ålder också - så länge flaskor & kork är i god form.

Sen får man tycka vad man vill om poäng men utan dem hade jag personligen inte lika lätt haft koll och struktur på vad jag provat genom åren och snabbt kunnat se tendenser i betygen. Visst är man utsatt för allt från 'wandering palate' till olika sinnesstämningar vid vinprovande genom åren men du hittar en tråd i det, ditt eget track record. Och det är ju inte poängen man dricker. De där fulländade vinerna man fått i glaset får tiden att stanna upp, du känner gåshuden fast det är 30 C, du drömmer om de här vinerna, du minns doften och smaken. Inte att det var 100 p.

Mina fem cent...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du lär stöta på dem; du har nog stött på dem. Sen att du kan tendera att bli mer liberal i dina bedömningar är ju inte orimligt då du ständigt breddar din referensram. Liberal är kanske fel ord, men med en fördjupad kunskap och provningserfarenhet så vågar man sätta toppbetyg även på unga viner. Enklare att drämma till med 100 p när du har en fantastisk & mogen BDX framför dig - och dessutom haft ynnesten att korka upp en flaska i toppform. Minns att det finns inga stora gamla årgångar, bara storslagna gamla flaskor. Därför lägger jag mer värde i en "ung" hundrapoängare då sannolikheten att andra får uppleva samma är större.

Sen är det såklart det där med vem ska man lita på? I just den här diskussion är det dig själv, din bedömning. Bara för att man satt 100 på flertalet viner betyder det inte att man blivit avtrubbad, snarare haft ynnesten på prova magiska grejer. Ett exempel för min del. Jag började prova ung Vintage Port på allvar med släppet av 1994. Ett mäktigt år men det fattade jag inte riktigt då i och med att det var min första närkontakt med det unga portvinet. Jag önskar exempelvis att jag redan då hade fattat hur bra Taylor's 1994 var/är! I efterhand, och delvis med "facit" i hand, så är 1994 en av mina absoluta favoritårgångar. När jag då nästan tjugo år senare har 2011:eek:rna framför mig och kan jämföra med andra som 1997, 2000, 2003, 2007, så inser jag hur överjävligt bra 2011 är. Har aldrig satt så höga betyg överlag på unga viner som just detta året. Tämligen hundra (!) på att jag ger samma viner toppbetyg med ålder också - så länge flaskor & kork är i god form.

Sen får man tycka vad man vill om poäng men utan dem hade jag personligen inte lika lätt haft koll och struktur på vad jag provat genom åren och snabbt kunnat se tendenser i betygen. Visst är man utsatt för allt från 'wandering palate' till olika sinnesstämningar vid vinprovande genom åren men du hittar en tråd i det, ditt eget track record. Och det är ju inte poängen man dricker. De där fulländade vinerna man fått i glaset får tiden att stanna upp, du känner gåshuden fast det är 30 C, du drömmer om de här vinerna, du minns doften och smaken. Inte att det var 100 p.

Mina fem cent...
Ja, kontentan är att det bara är att fortsätta dricka på och ta saken för vad det är när det gäller poängsättning. Man kan ju alltid räkna baklänges också: "Vad saknar det här vinet som hindrar det från att vara perfekt här och nu? Ingenting? Grattis, du har just druckit en hundrapoängare!"

Ibland är det enkelt!
 

Elvis

Medlem
Jag tar själv väldigt lätt på poängsättning och när jag är på provningar med mina champagnevänner diskuterar vi aldrig poäng. Jag publicerar inga poäng på bloggen och inte här på forumet heller (förutom för månadens vin). Däremot tycker jag att det är kul med all statistik man kan få ur Cellartracker och sätter därför poäng där.

Däremot har jag satt 100 poäng en gång och det var för Krug CdM 1985.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tar själv väldigt lätt på poängsättning och när jag är på provningar med mina champagnevänner diskuterar vi aldrig poäng. Jag publicerar inga poäng på bloggen och inte här på forumet heller (förutom för månadens vin). Däremot tycker jag att det är kul med all statistik man kan få ur Cellartracker och sätter därför poäng där.

Däremot har jag satt 100 poäng en gång och det var för Krug CdM 1985.
Om du tar lätt på hela grejen med poäng så tycker jag att du borde dela med dig av dem så ofta som möjligt. Det är ju trots allt ett bra sätt att tydliggöra med siffror hur bra du tycker att något är (som komplement till en mer målande beskrivning). Folk som läser din blogg skulle mest troligt uppskatta det – tro mig!

Poäng brukar ofta framkalla starka känslor hos många vinnördar har jag märkt och vem vill inte att de som läser skall känna starkt för ens texter? ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör

Magikern

Medlem
Den mest troliga förklarningen till upplevd inflation är möjligen att man tenderar att dricka bättre och bättre viner med tiden och således blir plånboken tunnare och snittbetygen högre av helt naturliga skäl. :)

Väntar fortfarande på att få använda de sista tre stegen på skalan. Har svårt att föreställa mig vad som krävs visserligen. ;)

De lär väl finnas några sydafrikanska (Delaire Graff Reserve t.ex.) och Mourvedre dominerade chateauneuf-du-pape för strax över tusenlappen som kan vara 100 poängsvinet.

Har nog nämnt detta innan iofs. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Finns en ganska tydlig skillnad mellan entusiaster som använder poängskalan för att för sin egen skull rangordna sina vinupplevelser och vinjournalister/kritiker som rangordnar och recenserar viner som sitt yrke. För den första gruppen betyder 100P att vinet är så bra som man möjligt kan tänka sig, för den andra betyder 100P att vinrecensionen kan säljas till importör/producent som reklamunderlag. Givetvis beror en kritikers rykte (och möjlighet att ta betalt för sina åsikter) på dess integritet, en svår balans för dom. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ja, säkerligen, men än mer troligt är att det inte kommer att spela någon roll hur mycket man pyntar, förutom det faktum att om man har lagt 80 000 spänn på en flaska vin så känns det ju jäkligt snöpligt att enbart dela ut typ 93p. ;)
Helt sant, men en prislapp på 80 000kr hade definitivt dragit ner poängen en aning! :)
 
Toppen