Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Polistillslag mot nätvinhandlare

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad jag vet så festade GW en gång ganska hårt - men utan att vara utslagen, oförmögen att arbeta.
Alltså inte alls som det förlamande sjukdomstillstånd PO Enquist berättar om i självbiografiska Ett annat liv.
Är han på eller av?
Om du Googlar lite, så kallar han sig själv nykter alkoholist vars liv till en mckt stor del präglats av hans relation till alkohol.
 
Jag håller fullständigt med BK Wines om ett stort behov av information och utbildning "Det bästa sättet att främja folkhälsan vore att avskaffa monopolet snabbare (det är tack och lov redan på väg utför för monopolet) och istället ägna resurser på information och utbildning". Och fransmännen har inte lika mycket reklam om alkohol som i Sverige. Varför då? Där finns inte möjlighet för ett företag (en producent eller en vinkoncern) att påverka hela försäljningen för hela landet vilket sker här (en importör kan påverka SBs försäljningsstatistik och bestämma allt med sina miljoner). Det finns alldeles för många försäljningskanaler i Frankrike, helt enkelt. Och det roligaste är att skribenter som kör dold reklam får straffas. Jätte kul. Franska parlamentet har ännu en gång jobbat på i veckan.
http://jimsloire.blogspot.se/2015/06/loi-evin-clarification-between.html
 

Vino fino

Medlem
Bra att Röttorp tar ställning. Inte många andra i det gänget av icke-kvalificerade självlärda egenutnämnda experter som vill kritisera Bolaget och riskera att inte få komma på provningar i Kungsträdgården och inte få "annonsbidrag" från leverantörerna.
Rättar mig själv en aning...
 

Peder

Medlem

Peder

Medlem
En av fördelarna med SB är tvärtom just det ATT man kan kritisera dem utan att avstängas.
Till skillnad från privathandeln, där det finns flera som portat mig efter kritik. T ex Oenoforos sedan jag kallas deras NordicSea-viner för "skräp"...

@Hans Artberg Du är ju ganska känd att våga sticka ut hakan och du är ju en av de få som inte måste vara medlem i Sveriges Vinskribenters förening för att besöka Systembolagets provningar. Det skulle nog också bli stora problem för SB om de uteslöt någon, men många av dina kollegor är nog lite för mycket bundis med SB för sitt eget bästa (åtminstone The Three Stooges) :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ännu ett bevis på att Frankrike är bäst. ;)
Även om jag håller med om det som skrivs om LG är ju hela Loi Evis bisarr från början till slut, om hör mest hemma i ett IOGT-NTO-styrt Nordkorea (eller möjligen Sverige eller Norge), även om de nu gjort några smärre justeringar i mindre galen riktning.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En av fördelarna med SB är tvärtom just det ATT man kan kritisera dem utan att avstängas.
Är du inte dig själv närmast nu eftersom du nog* är den enda som kan delta i Sovjetbolagets egna provningar utan att vara medlem i den Kronstam-grundade Vinskribenternas förening? Tror du att det är ett rent sammanträffande att det passar SB bra att delegera inbjudningarna till en sammanslutning av skribenter i gammelmedia med en tradition av att vara icke-kritiska till monopolet, samtidigt som inga andra renodlade bloggare (där ju många från början provat och rekommenderat viner från annat än monopolet) är välkomna? För så är det väl fortfarande? Jag klagar inte för egen del, eftersom jag nog är en av de bloggare som lagt minst fokus på att rekommendera SB-nyheter och ändå inte har tid med ytterligare aktiviteter på kontorstid. Men hur försvarar att man vem som helst som skriver en spalt vartannat år i en perifer landsortstidning är välkommen, men att den tidigare hyperaktive, mycket välskrivande och mycket läste Finare Vinare aldrig blivit inbjuden? Jag vet flera bloggare som säkert skulle vilja prova nyheterna, och som i mitt tycke skriver betydligt bättre än den förkrossande majoriteten av medlemmarna i Vinskribenternas förening.

Att en importör gör ett urval på sina kriterier vilka de vill bjuda på provning är väl rätt svårt att ha någon synpunkt på

* jag skriver "nog" eftersom jag är lite osäker på hur BKWine fixat sin inbjudan, vet inte om Britt och/eller Per är medlemmar i gammelmedia-sammanslutningen eller inte.
 
Last edited:
Är du inte dig själv närmast nu eftersom du nog* är den enda som kan delta i Sovjetbolagets egna provningar utan att vara medlem i den Kronstam-grundade Vinskribenternas förening?
Kort tillägg om Skribentföreningen. Jag var faktiskt med i SVF sen starten - men lämnade den för några år sen då jag fann den för populistisk (och för styrd av Allt om Vin-maffian...).
 

Vino fino

Medlem
Även om jag håller med om det som skrivs om LG är ju hela Loi Evis bisarr från början till slut, om hör mest hemma i ett IOGT-NTO-styrt Nordkorea (eller möjligen Sverige eller Norge), även om de nu gjort några smärre justeringar i mindre galen riktning.
Jag kan inte fransk alkohollagsstiftning tillräckligt väl för att kunna uttala mig. Men jag har ett par tusen andra skäl till att Frankrike är bättre än Sverige, därav mitt inlägg med ett leende. Och nu kommer ett till ;)

Men om vi ska ta den andra frågan, Sveriges vinskribenter, så är det de facto så att man har alldeles för nära band till både Monopolet och leverantörer. Antingen skriver man "objektiva" artiklar om leverantörernas produker där leverantörerna betalar för inläggen, eller så tar man plats i deras bolagsstyrelser, eller så provar man deras viner oblint år efter år i Sveriges "största vinprovning" som är full av noteringar som "bättre än förra året" eller "ständigt lika bra, år efter år". Detta är inte seriöst och de borde skämmas.
Och Monopolet har ju varit en ypperlig bas att stå på--- man är tjenis med alla, kommer på provningarna, och påstår (ljuger) att sortimentet är fantastiskt, försvarar Monopolet.

Svenska vinjournalister (med ett fåtal undantag, ett ytterst fåtal) påminner väldigt mycket om det jag sett i läkemedelsindustrin och som också finns i andra grenar, t.ex. amerikansk försvarsindustri. Svängdörrar mellan arbetsgivare som officiellt sett står mot varandra men i själva verket lever i symbios, väldigt få som kan vara oberoende i systemet, och väldigt långt från den som betalar (kund/skattebetalare/patient).
 

ChristianB

DipWSET
Kort tillägg om Skribentföreningen. Jag var faktiskt med i SVF sen starten - men lämnade den för några år sen då jag fann den för populistisk (och för styrd av Allt om Vin-maffian...).
All heder till dig! :D

Det må möjligen vara så att jag kastar sten i glashus nu, men efter att ha googlat tre stora namn från SVF (Per Bill, Håkan Larsson och BGK) så hittar jag inget om deras dryckesutbildning. Är de självlärda allihop eller finns det något mer där bakom?
 

Vino fino

Medlem
All heder till dig! :D

Det må möjligen vara så att jag kastar sten i glashus nu, men efter att ha googlat tre stora namn från SVF (Per Bill, Håkan Larsson och BGK) så hittar jag inget om deras dryckesutbildning. Är de självlärda allihop eller finns det något mer där bakom?
Glöm inte Mölstad, en sån enastående självlärd talang att han var redaktör för "världens bästa vinbok", m.m., m.m.

BGK brukar skryta med att han jobbat (deltid) i en SB-butik på 70-talet.
 

ChristianB

DipWSET
Ja, det var visst fem år från 77-82 om jag inte läste fel. :p Men t o m SB har förändrats sedan den tiden!

Tyvärr hittade jag ingen officiell lista på vilka som är med i SVF, annars var min plan att undersöka hur många som har något slags utbildning. Jag är dessutom lite besviken på att inte några/fler vinbloggare är med på nyhetsprovningarna; när det kommer till öl så är det ju ett stort gäng med på de s k "bloggprovningarna", tillsammans med en del vinskribenter som försöker förstå öl också...
 

Vino fino

Medlem
Ja, det var visst fem år från 77-82 om jag inte läste fel. :p Men t o m SB har förändrats sedan den tiden!
Skulle vara intressant att se hur sortimentet såg ut då. Men det kanske finns någon forummedlem som sparat en gammal prislista?

Chateau Latour 1978 (Tja-tåå La-Toor), Bordeauxslott, Pauillac, 75 cl: 129 kr
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Skulle vara intressant att se hur sortimentet såg ut då. Men det kanske finns någon forummedlem som sparat en gammal prislista?

Chateau Latour 1978 (Tja-tåå La-Toor), Bordeauxslott, Pauillac, 75 cl: 129 kr
För något år sedan var det någon medlem som postade en bild på en gammal prislista. så den borde ligga nånstans :confused:
 
[QUOTE="ChristianB, post: 84966, member:" Tyvärr hittade jag ingen officiell lista på vilka som är med i SVF, annars var min plan att undersöka hur många som har något slags utbildning.[/QUOTE]

Även om tråden plötsligt lämnat rubriken är förstås frågan om vinkritikers utbildning intressant. Skulle gärna höra några specificerade krav från panelen.
(När jag en gång verkade som litteraturkritiker såg jag som självklart att man förutom utbildning i litteraturvetenskap också hade universitetsbetyg i estetik och filosofi. Det senare för att kvalificera som kritiker. Tycker ni även det kravet bör finnas med för vinkritiker?)
 
Last edited:
Toppen