Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Posta dina impopulära vin-åsikter!

Magnus L

urydhtfilgukj
I brist på annat att göra (det är tråkigt att städa, för mycket slask för att gå ut och för mycket söndag för att dricka vin) så tänkte jag liva upp dagen med att låna en rolig tråd-idé från ett annat forum.

Tanken är alltså att vi skall, med glimten i ögat, få vädrat våra mindre populära och omstrida åsikter kring vin. Försök dock hålla diskussionen på en civiliserad nivå, utan personangrepp och elaka ord.

Eftersom det är impopulära inlägg som efterfrågas så är det ju just de som borde uppmuntras!
 
Last edited by a moderator:
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Börjar helt sonika själv (har även här lånat lite uppslag från det andra forumet).

Man behöver bara en sorts vinglas.

Champagne saknar överlag komplexiteten för att motivera sitt pris.

Parker och 100P-skalan har främst haft en positiv påverkan på vinvärlden.

De flesta gamla viner är bara gamla, smakar ungefär likadant och saknar komplexitet.

Mängder av bra vin vaskas på vininfernon!

*kastar mig ner bakom soffan
 

Magikern

Medlem
Väldigt mycket vin som kostar over 400 kronor flaskan (och även billigare självklart) kommer överhuvudtaget aldrig bli prisvärt

Skruvkapsyler med bra syregenomsläpp borde vara betydligt vanligare, ingen blir glad av korkskador.

Många överskattar viner med parfymerade mognadstoner. Hade doften inte funnits hade de ofta tyckt att vinet var rätt tunt och trist.

Framför allt Frankrike är på tok för strikta när det gäller vilka druvor som får planteras var. Mer experimentlusta hade varit önskvärt.

Varför inte uppmuntra olika producenter att blanda sina druvor? 70 procent Merlot från Petrus med 30 procent Cab från Chateau Latour borde väl blivit ett bra vin t.ex.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Börjar helt sonika själv (har även här lånat lite uppslag från det andra forumet).

Man behöver bara en sorts vinglas.

Champagne saknar överlag komplexiteten för att motivera sitt pris.

Parker och 100P-skalan har främst haft en positiv påverkan på vinvärlden.

De flesta gamla viner är bara gamla, smakar ungefär likadant och saknar komplexitet.

Mängder av bra vin vaskas på vininfernon!

*kastar mig ner bakom soffan
Håller med på samtliga punkter. :)
 

Per Stade

Lege artis
Champagnevisp, helst förgylld, är ett nödvändigt tillbehör i alla champagneälskares hem!

champagnevisp1.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mängder av bra vin vaskas på vininfernon!
Amen!
Dagen efter sjöslaget i Kalmar hällde jag ut så mycket kvalitesbordeaux att det gjorde ont i själen. Eftersom jag skulle ut på jobb så var det inte ens möjligt att köra slattfest deluxe utan det fick bli en momentant skyhög kvalitetsförbättring på inflödet i Kalmars reningsverk. :(
 

grappa

Medlem
Kanontråd!
Alla viner bör drickas vid rumstemperatur. De som dricker viner nedkylda gillar egentligen inte vinets "äkta" karaktär men förnekar detta för sig själva.
 

Per Stade

Lege artis
Man behöver bara en sorts vinglas.


Delar inte riktigt din åsikt. Tror mer på Thierry Manoncourt, som ansåg att
"Äldre viner (vita och röda) behöver en mindre öppning för att inte få för mycket syre, som gör att de klingar av för fort.
Unga viner behöver glas med en större öppning för samma volym, eftersom de behöver mer syre (luftning) för att bäst komma till sin rätt."


Det behövs alltså inte olika glas för röda och vita viner, bara för unga och gamla.
Det behövs inte heller särskilda glas för varenda druvsort som finns.
Men det förhindrar inte att jag föredrar att dricka champagne ur munblåsta Riedelglas. Och helst väl luftat och fesljummen.
 
Toppen