Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Posta dina impopulära vin-åsikter!

Daniel A

Administratör
Kul tråd! Jag har nog två...

Det finns större variation bland vita viner än bland röda. Räknas sötviner är det inte ens nära.

Mat blir ofta lite bättre med ett lämpligt (men det är inte så petigt) glas vin. Å andra sidan så blir vin nästan aldrig bättre med lämplig mat.


Det behövs alltså inte olika glas för röda och vita viner, bara för unga och gamla.
Medhåll!

Väldigt mycket vin som kostar over 400 kronor flaskan (och även billigare självklart) kommer överhuvudtaget aldrig bli prisvärt

Allt som köps är prisvärt. Priset är alltid 1 eller 0 (köp/inte köp).

De flesta gamla viner är bara gamla, smakar ungefär likadant och saknar komplexitet.

:bäver:
 

MartinE

Medlem
Kul tråd! Jag har flera... :blyg:

Vin är nästan alltid roligare utan mat!

Häll upp (kylskåpskall) champagne minst 30 min innan den ska serveras! Champagne är över huvud taget världens mest missförstådda dryck. De allra flesta flaskor dricks för kalla, för unga och för snabbt (efter att flaskan öppnades)!

Och till slut den riktiga dräparen: "Naturviner" är oftast något positivt!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hittar inte mycket som är kontroversiellt i tråden. Möjligen så lyckas inte jag heller, men jag gör ett försök:

Jag anser att "tunnelbegreppet" borde skrotas och ersättas med: "Vinet levererade inte just här och nu".

Många vinnördar uppskattar de viner som inflytelserika personer gillar istället för att lita på sin egna smak.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Två åsikter som bygger på din egna smakpreferens, alltså svårt att argumentera emot. Men..
Ekfatstoner är oftast äckligt.
När vi pratar om ekfat så tror jag att dom i de flesta fall har en positiv påverkan. Personligen uppskattar jag tydlig ekfatskaraktär mer på vita än röda, men majoriteten av de "bästa" röda jag har druckit har på något vis varit i kontakt med ekfat.

Ekfatstoner/ekfatsinfluenser/ekfatspåverkan finns det sedan så väldigt många varianter av. Kan ju ge en uppsjö av dofter, och ibland inga dofter alls utan bara påverkan på vinets struktur. Vad specifikt är det du tycker är äckligt?

Vin de France är den bästa apellationen.
Gillar man brett-osande, syrliga och oekade viner så absolut. Gillar man något annat så nej. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Två åsikter som bygger på din egna smakpreferens, alltså svårt att argumentera emot. Men..

När vi pratar om ekfat så tror jag att dom i de flesta fall har en positiv påverkan. Personligen uppskattar jag tydlig ekfatskaraktär mer på vita än röda, men majoriteten av de "bästa" röda jag har druckit har på något vis varit i kontakt med ekfat.

Ekfatstoner/ekfatsinfluenser/ekfatspåverkan finns det sedan så väldigt många varianter av. Kan ju ge en uppsjö av dofter, och ibland inga dofter alls utan bara påverkan på vinets struktur. Vad specifikt är det du tycker är äckligt?


Gillar man brett-osande, syrliga och oekade viner så absolut. Gillar man något annat så nej. :)
Hm, i just denna tråd så tycker jag det vore bättre om folk fick tycka fritt och gärna kontroversiellt utan att vi bemöter åsikten med motargument. Risken är ju annars att vissa kontroversiella åsikter aldrig kommer fram för att vederbörande inte har lust/tid att ta en eventuell diskussion eller förklara sig. :)
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Hm, i just denna tråd så tycker jag det vore bättre om folk fick tycka fritt och gärna kontroversiellt utan att vi bemöter åsikten med motargument. Risken är ju annars att vissa kontroversiella åsikter aldrig kommer fram för att vederbörande inte har lust/tid att ta en eventuell diskussion eller förklara sig. :)
Hm, håller inte med alls och det var inte så jag tänkte när jag skapade tråden från början. Så länge argumentationen sker på ett civiliserat vis så ser jag inga problem i det, bara nöje. Vill man inte diskutera sin ståndpunkt så är det ju givetvis ok.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hm, håller inte med alls och det var inte så jag tänkte när jag skapade tråden från början. Så länge argumentationen sker på ett civiliserat vis så ser jag inga problem i det, bara nöje. Vill man inte diskutera sin ståndpunkt så är det ju givetvis ok.
Ok, inga problem från min sida, men räkna med att inläggen kommer att osa av konventionella åsikter snarare än kontroversiella. ;)
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Ok, inga problem från min sida, men räkna med att inläggen kommer att osa av konventionella åsikter snarare än kontroversiella. ;)
Jag tänker att man kan man inte stå för sin kontroversiella åsikt så är den ju ändå inte värd särskilt mycket, eller särskilt kontroversiell.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tänker att man kan man inte stå för sin kontroversiella åsikt så är den ju ändå inte värd särskilt mycket, eller särskilt kontroversiell.
Man står för den åsikt som man vågar posta här, men man behöver nog vara diskussionssugen om man ska vilja posta något som man vet att forumet kommer ha kraftiga invändningar emot. Hittills så har dock det mesta som skrivits varit av relativt vanligt slag åsiktsmässigt. Ganska populära åsikter om du frågar mig. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi borde "gilla" de inlägg som vi absolut inte håller med om, för det om något är ju det bästa tecknet på att åsikten ligger nära tillhands att vara impopulär och är således mest trådsyftesuppfyllande! ;)
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Vi borde "gilla" de inlägg som vi absolut inte håller med om, för det om något är ju det bästa tecknet på att åsikten ligger nära tillhands att vara impopulär och är således mest trådsyftesuppfyllande! ;)
Bra idé, men svårt när ett inlägg innehåller fler än en åsikt.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Väldigt mycket vin som kostar over 400 kronor flaskan (och även billigare självklart) kommer överhuvudtaget aldrig bli prisvärt

Skruvkapsyler med bra syregenomsläpp borde vara betydligt vanligare, ingen blir glad av korkskador.

Många överskattar viner med parfymerade mognadstoner. Hade doften inte funnits hade de ofta tyckt att vinet var rätt tunt och trist.

Framför allt Frankrike är på tok för strikta när det gäller vilka druvor som får planteras var. Mer experimentlusta hade varit önskvärt.

Varför inte uppmuntra olika producenter att blanda sina druvor? 70 procent Merlot från Petrus med 30 procent Cab från Chateau Latour borde väl blivit ett bra vin t.ex.

För mig är det här det mest kontroversiella av inläggen med basis på att jag inte håller med om flera av påståendena.

Väldigt mycket vin som kostar over 400 kronor flaskan (och även billigare självklart) kommer överhuvudtaget aldrig bli prisvärt
Givetvis är det sant för väldigt mycket vin, men det är även så att det finns väldigt mycket vin över 400kr som är prisvärt i förhållande till ännu dyrare viner. Prisvärdhet är relativt.

Många överskattar viner med parfymerade mognadstoner. Hade doften inte funnits hade de ofta tyckt att vinet var rätt tunt och trist.
Även om jag inte förstår vad du menar med parfymerade mognadstoner så håller jag dock helt med om att den stora behållningen med många gamla viner är doften och att gamla viner i stort är överskattat.

Framför allt Frankrike är på tok för strikta när det gäller vilka druvor som får planteras var. Mer experimentlusta hade varit önskvärt.
Anser att just Frankrike har stått för den främsta experimentlustan de senaste åren, kanske på grund av sina strikta vinlagar.

Varför inte uppmuntra olika producenter att blanda sina druvor? 70 procent Merlot från Petrus med 30 procent Cab från Chateau Latour borde väl blivit ett bra vin t.ex.
Varför i hela fridens namn skulle dom göra detta? Det är ju olika producenter (och konkurrenter) med olika visioner och idéer. Köp och blanda själv vetja! :)
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Så, nu har jag korrigerat mina ställningstagande i tråden för att uppmuntra de åsikter (on topic) som jag inte håller med om. ;)
Är du sugen på att lägga in något om det i mitt första inlägg? Kan inte redigera det själv längre.
 
Toppen