Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Posta dina impopulära vin-åsikter!

Mattias Schyberg

Administratör
Terroir är i allra högsta grad relevant för de förutsättningar en specifik odlingsplats har, men är inte på något vis unikt för enbart vissa speciella regioner och länder utan genomsyrar alla jordens växtplatser. Huruvida terroiren går att detektera sensoriskt styrs av den mänskliga faktorn och de val som görs i vinmakningen och odlingen primärt.
 
Utöver vinets smak och doft är även buteljens utseende och vinets historia estetiska upplevelser värda att betala för.
Hur var det nu, man skulle gilla sånt man inte håller med om? +1 på denna iallafall, eftersom den då inte ska gillas.
Skulle vilja förlänga denna med att det finns mängder av andra anledningar utöver vinet i sig som kan göra vin köpvärda. Samma årgång som en själv/barn/bröllopsdag osv. Temat bröllop, nått man drack eller fick då, egna minnen och relationer. Snygga etiketter, relationer med platser, gillar blått osv.
Sen så är det klart att det måste finnas nån proportion mellan vinets kvalitet, pris och övriga drivkrafter
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Hur var det nu, man skulle gilla sånt man inte håller med om? +1 på denna iallafall, eftersom den då inte ska gillas.
Skulle vilja förlänga denna med att det finns mängder av andra anledningar utöver vinet i sig som kan göra vin köpvärda. Samma årgång som en själv/barn/bröllopsdag osv. Temat bröllop, nått man drack eller fick då, egna minnen och relationer. Snygga etiketter, relationer med platser, gillar blått osv.
Sen så är det klart att det måste finnas nån proportion mellan vinets kvalitet, pris och övriga drivkrafter
Absolut, men finns det någon som inte tycker detta? :)
 

Poussard

Medlem
Hej! Mycket trams här. Som att flaskan inte har betydelse. Bah.
Prova en 3L cocacola i plastflaska med kork stor som en snusdosa.
Jämför sedan med 33cl flaska. Halsa ur bägge.

Den som inte märker skillnad kan (fortsätta) köpa vin i fula flaskor....

Dricker du ditt vin direkt ur flaskorna? För annars är väl jämförelsen ganska irrelevant.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tycker det är ganska suspekt att sätta siffror på sin vinupplevelse och tycker det blir rent löjligt när man sedan jämför helt olika stilar med hjälp av matematisk rangordning av dessa siffror. I förlängningen skulle man kunna siffersätta andra upplevelser också:

...mötte en vacker kvinna 96p...
Sifferbedömningar förekommer inom fler områden än du tycks ha noterat! Det är bara det att "branschpraxis" varierar mellan områden. T.ex. finns det områden där 1-10 är mest brukligt: :)
 

Mats

Gone todash....
Har inte varit så mycket kontroversiellt här så jag får väl slänga in mina två käpphästar:

1. Champagne och annat bubbel är surt, trist och tråkigt och fullt av dessa förbannade bubbeljävlar som förstör hela vinupplevelsen!

2. Många av vinerna gjorda på pinot noir borde inte klassas som vin utan saft. Jag vill att vin ska smaka vin och inte JORDGUBBSAFT!

Så ja, skönt att få det ur sig och eftersom det nu gällde att gilla det som var kontroversiellt och man inte höll med om förväntar jag mig FW-rekord här i antal gillningar för ett inlägg. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har inte varit så mycket kontroversiellt här så jag får väl slänga in mina två käpphästar:

1. Champagne och annat bubbel är surt, trist och tråkigt och fullt av dessa förbannade bubbeljävlar som förstör hela vinupplevelsen!

2. Många av vinerna gjorda på pinot noir borde inte klassas som vin utan saft. Jag vill att vin ska smaka vin och inte JORDGUBBSAFT!

Så ja, skönt att få det ur sig och eftersom det nu gällde att gilla det som var kontroversiellt och man inte höll med om förväntar jag mig FW-rekord här i antal gillningar för ett inlägg. :)
Jag slits mellan att gilla och delvis inte hålla med.

Tycker dock inte personligen att det är särskilt kontroversiellt att ogilla bubbel och pinot noir, så egentligen borde jag ju inte gilla ditt inlägg inser jag, men det är ändå kontroversiellt ur ett forumperspektiv, så det fick bli så ändå. :)
 

Poussard

Medlem
"Prisvärdhet" är ett av vinvärldens mest missförstådda begrepp. Det är "mätbart objektivt" (läs förklaring under spoiler), men enbart ur ett individuellt perspektiv kopplat till tycke och smak.

Man behöver inte ha ett prisvärt innehåll i sin flaska för att tycka att vinet är värt att köpa. "Subjektivt prisvärde" handlar vanligtvis om mycket mer än bara smak och arom.

Bedöm ett vin blint under valfri tid och bestäm vad du är beredd att betala för upplevelsen. Subtrahera därefter ditt uppskattade pris med aktuellt marknadspris. Alla neutrala eller positiva resultatvärden ger ett objektivt förankrat prisvärde. Att man efter avtäckning kan tänka sig att betala mer (eller mindre) förändrar inte vinets prisvärdet utan bör enbart klassas som självbedrägeri. ;)

På vilket sätt är det här "mätbart objektivt" när metoden går ut på att man subjektivt ska uppskatta vad man är beredd att betala för vinet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
På vilket sätt är det här "mätbart objektivt" när metoden går ut på att man subjektivt ska uppskatta vad man är beredd att betala för vinet?
Smak och arom är alltid subjektivt till sin natur, men om du provar något blint och avgör vad vinet är värt för dig utan att låta något annat än vinets sensoriska egenskaper tala, så kan du "objektivt" veta om vinet levererar ett – för dig – prisvärt innehåll. Objektiviteten består alltså i utvärderingsmetoden snarare än att din smakupplevelse är en objektiv sanning för andra (det är enbart en subjektiv sanning, men en objektivt förankrad sådan).
 

Poussard

Medlem
så kan du "objektivt" veta om vinet levererar ett prisvärt innehåll.

Jag förstår vad du menar även om jag anser att det är subjektivt det med. Två olika varianter av subjektivt. Subjektivt baserat på smak/doft och subjektivt baserat även på att läsa på etiketten o.s.v.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag förstår vad du menar även om jag anser att det är subjektivt det med. Två olika varianter av subjektivt. Subjektivt baserat på smak/doft och subjektivt baserat även på att läsa på etiketten o.s.v.
Nu överanalyserar du ordens definitioner ur ett statiskt perspektiv kopplat till att vår sensoriska perception är subjektiv till sin natur. Smak är subjektivt, men en utvärderingsmetod kan vara mer eller mindre objektiv.

Att beskriva ett vin kan även det göras både subjektivt och objektivt. Att påstå att något är gott är en subjektiv beskrivning av sin upplevelse medan en beskrivning med allmänt vedertagna termer är en objektiv beskrivning. Upplevelsen är fortfarande subjektiv – som alltid!
 
Toppen