Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Posta dina impopulära vin-åsikter!

Göran

Medlem
Kul tråd, dags för mina fem cent:

Jag tycker det är ganska suspekt att sätta siffror på sin vinupplevelse och tycker det blir rent löjligt när man sedan jämför helt olika stilar med hjälp av matematisk rangordning av dessa siffror. I förlängningen skulle man kunna siffersätta andra upplevelser också:

Promenad till provningslokalen i fint höstväder 89p, mötte en vacker kvinna 96p, telefon från tandläkaren 77p, Chateau Montus Prestige 2002 89p osv
 

Poussard

Medlem
När vi pratar om ekfat så tror jag att dom i de flesta fall har en positiv påverkan. Personligen uppskattar jag tydlig ekfatskaraktär mer på vita än röda, men majoriteten av de "bästa" röda jag har druckit har på något vis varit i kontakt med ekfat.

Ekfatstoner/ekfatsinfluenser/ekfatspåverkan finns det sedan så väldigt många varianter av. Kan ju ge en uppsjö av dofter, och ibland inga dofter alls utan bara påverkan på vinets struktur. Vad specifikt är det du tycker är äckligt?

Ekfatspåverkan av typen "vinet blir lite rundare" eller "vinet får andas" har jag naturligtvis oftast inga problem med. Det jag pratar om handlar väl mest om ny ek och det jag ogillar är viner smakar vanilj, karamell, popcorn, majs, trä, choklad, dill, kokos, kryddor o.s.v.
 

Magikern

Medlem
Kan starta med tunnelfas som nämndes tidigare så tycker jag de är dags för någon att ta med ett (rött i första hand) vin som är helslutet på nästa BYOB så att alla kan bli kloka på hur dessa smakar.

Hade själv tagit med om jag haft ett vin som jag helt säkert vet är helslutet idag.

Anser att just Frankrike har stått för den främsta experimentlustan de senaste åren, kanske på grund av sina strikta vinlagar.


Varför i hela fridens namn skulle dom göra detta? Det är ju olika producenter (och konkurrenter) med olika visioner och idéer. Köp och blanda själv vetja! :)

Italien och vissa regioner i nya världen borde väl slå Frankrike på fingrarna när det gäller experimentlusta. Sen slår de kanske inte Frankrike när det gäller jämn kvalité och lagringsduglighet.

Ambitionen för både Petrus och Latour är väl att göra världens bästa rödvin? Blandningar görs ju bäst av experter i vineriet och en blandning av druvor från dessa 2 producenter borde väl kunna bli världens bästa vin. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
"Prisvärdhet" är ett av vinvärldens mest missförstådda begrepp. Det är "mätbart objektivt" (läs förklaring under spoiler), men enbart ur ett individuellt perspektiv kopplat till tycke och smak.

Man behöver inte ha ett prisvärt innehåll i sin flaska för att tycka att vinet är värt att köpa. "Subjektivt prisvärde" handlar vanligtvis om mycket mer än bara smak och arom.

Bedöm ett vin blint under valfri tid och bestäm vad du är beredd att betala för upplevelsen. Subtrahera därefter ditt uppskattade pris med aktuellt marknadspris. Alla neutrala eller positiva resultatvärden ger ett objektivt förankrat prisvärde. Att man efter avtäckning kan tänka sig att betala mer (eller mindre) förändrar inte vinets prisvärdet utan bör enbart klassas som självbedrägeri. ;)
 

Magikern

Medlem
"Prisvärdhet" är ett av vinvärldens mest missförstådda begrepp. Det är "mätbart objektivt" (läs förklaring under spoiler), men enbart ur ett individuellt perspektiv kopplat till tycke och smak.

Man behöver inte ha ett prisvärt innehåll i sin flaska för att tycka att vinet är prisvärt. "Subjektivt prisvärde" handlar vanligtvis om mycket mer än bara smak och arom.

Bedöm ett vin blint under valfri tid och bestäm vad du är beredd att betala för upplevelsen. Subtrahera därefter ditt uppskattade pris med aktuellt marknadspris. Alla neutrala eller positiva resultatvärden ger ett objektivt förankrat prisvärde. Att man efter avtäckning kan tänka sig att betala mer (eller mindre) förändrar inte vinets prisvärdet utan bör enbart klassas som självbedrägeri. ;)

Precis, So you Think you Know Wine är ju ett blindprovningsprovning som kör konceptet att de skall gissa priset med.

Det stora felet de gör är att inte ta med viner för mer än ca. 400 kronor flaskan och de vet alla tävlande.

Vore kul att även gissa priset vid BYOB framför allt om folk vet att flera av de som är med på provningen mycket väl kan ha med vin för tusentals kronor flaskan.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Vin är bara jäst druvmust.

*ok, tycker väl egentligen inte det. Men tanken kan ibland slå mig... :)
 
Sen kan du ju ha en relativ prisvärdhet som går att räkna ut. Rangordna dina viner efter dina betyg. Rangordna dem sedan efter marknadspris. Placeringsskillnaden avgör det relativa prisvärdet.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Ang. prisvärde så är min ståndpunkt att prestigechampagner i de allra flesta fall ej är prisvärda, i enlighet med beräkningsmodellen ovan.
Tycker du att (i de allra flesta fall) prestigechampagner ger dig en större upplevelse än andra champagner?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Amarone är en underskattad vintyp bland vinnördar.

Det är fånigt att påstå att ett vin är nästintill odrickbart enbart för att det har en alkoholprocent som överstiger 14 % samtidigt som man hyllar diverse starkvin.
 

Silex

Medlem
Det är fånigt att påstå att ett vin är nästintill odrickbart enbart för att det har en alkoholprocent som överstiger 14 % samtidigt som man hyllar diverse starkvin.

Njae, håller inte helt med där eftersom det rör sig om olika vintyper. Jag kan tycka att en maträtt är alldeles för saltad, men samtidigt uppskatta mat som är menad att ha mycket sälta (och altså mer salt än nämnda maträtt). Jag tycker själv att många (inte alla) vanliga viner med >14% känns obalanserade och smått otrevliga, men uppskattar ändå t ex portvin där fr a sötman gör det mer balanserat trots hög alkohol.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Njae, håller inte helt med där eftersom det rör sig om olika vintyper. Jag kan tycka att en maträtt är alldeles för saltad, men samtidigt uppskatta mat som är menad att ha mycket sälta (och altså mer salt än nämnda maträtt). Jag tycker själv att många (inte alla) vanliga viner med >14% känns obalanserade och smått otrevliga, men uppskattar ändå t ex portvin där fr a sötman gör det mer balanserat trots hög alkohol.
Jag antar att du inte uppskattar kvalitetssherry eller torr madeira?

Håller med om att obalanserade viner kan vara otrevliga (oavsett alkoholnivå). ;)
 

Silex

Medlem
Jag antar att du inte uppskattar kvalitetssherry eller torr madeira?

Håller med om att obalanserade viner kan vara otrevliga (oavsett alkoholnivå). ;)
Jag är faktiskt inget stort fan av kvalitetssherry eller torr madeira, i alla fall inte om man skall gå på hur sällan jag dricker det....
Om det senare är vi helt ense! Sedan menade jag ju såklart att det var just på grund av alkoholen de känns obalanserade i många fall. Men folk gillar olika och det är bra. Jag är gärna lite fånig och fortsätter dissa många viner med >14% och ändå gilla portviner och sötare varianter av madeira :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är faktiskt inget stort fan av kvalitetssherry eller torr madeira, i alla fall inte om man skall gå på hur sällan jag dricker det....
Om det senare är vi helt ense! Sedan menade jag ju såklart att det var just på grund av alkoholen de känns obalanserade i många fall. Men folk gillar olika och det är bra. Jag är gärna lite fånig och fortsätter dissa många viner med >14% och ändå gilla portviner och sötare varianter av madeira :)
Jag förstår din poäng, men det låter som att du har problem med obalans snarare än alkoholen i sig. Är man extra känslig för något så är det nog vanligt att man utvecklar mindre tolerans för det och jag köper att du har lättare för att tolerera en hög alkoholhalt om den maskeras med t. ex sötma. Har själv väldigt svårt för hög alkohol i viner som saknar tillräckligt med kropp/frukt som balanserar upp. Ett vin som smakar sprit är sällan särskilt kul. :)

Man är aldrig fånig om man kan motivera sin åsikt på ett genomtänkt vis. :)
 
Toppen