Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Posta dina impopulära vin-åsikter!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ditt o mitt problem är vell snarare att det ordet behöver spridas mer österut där faktiskt köparna kommer ifrån?
o_O
De från öst är förstås de nya köparna, och får därför skulden för prisökningarna, men man ska varken underskatta amrisarnas betydelse för den total prisbilden eller hur mycket av de absoluta toppvinerna som allokeras till den franska hemmamarknaden!
 
De från öst är förstås de nya köparna, och får därför skulden för prisökningarna, men man ska varken underskatta amrisarnas betydelse för den total prisbilden eller hur mycket av de absoluta toppvinerna som allokeras till den franska hemmamarknaden!
Fantastiskt inspel. Helt olidligt att lyssna på faktiskt. o_O Annars håller jag med.
 

Elvis

Medlem
Det öses alldeles för lite skit över Grenache. Vad är poängen med en druva vars "förnämsta" uttryck tenderar att inkludera russinslisk, finkelsprit, strukturlöshet och kokt jordgubbssaft? (Iofs är finkel gott men inte i denna mix.)

Håller helt med. Jag undviker Grenache helt.
 

Elvis

Medlem
Grenache kan ta sig så otroligt många uttryck. Har ni druckit något från Rayas? Clos des Papes? Clarendon Hills? Torbreck?

Clos des Papes, ja. Lite osäker på Rayas men jag har druckit alldeles för mycket Chateauneuf-du-Pape trots att jag aldrig köper det själv.
 

Pontus

Medlem
Clos des Papes, ja. Lite osäker på Rayas men jag har druckit alldeles för mycket Chateauneuf-du-Pape trots att jag aldrig köper det själv.
Ok, och du gillade inte Clos des Papes? Otroligt, men smaken är som baken. Ang Rayas så tror jag att du hade kommit ihåg om du druckit det, för oavsett vad man tycker om det så är det ett väldigt speciellt vin :)
 

Silenos

Medlem
vintomas skrev:
De från öst är förstås de nya köparna, och får därför skulden för prisökningarna, men man ska varken underskatta amrisarnas betydelse för den total prisbilden eller hur mycket av de absoluta toppvinerna som allokeras till den franska hemmamarknaden!
Och vi ska nog inte undvika att titta inåt också. Kultifieringen, med tillhörande exponentiell prissökning som följd, verkar frodas även i t.ex. Sverige. Om vi bara surar lite tyst, fast ändå betalar, när nån ska ha 120€ för ett by-vin, då blir man ju bara en del av problemet.

Men, jag börjar få hopp! Det finns just nu en hel del burgunder som inte verkar försvinna från hyllorna till de priser som efterfrågas.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Klagande på etikettedrickande bottnar i avundsjuka.

Blindprovningar är övervärderat.

Loire, Rhone och Spanien exklusivt Priorat gör som huvudregel skitviner.

Skulle man motivera med, blir ju mer provocerande om man inte gör det. :)

SQN grenache gör att jag omöjligt kan dissa denna druva...
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Klagande på etikettedrickande bottnar i avundsjuka.

Blindprovningar är övervärderat.

Loire, Rhone och Spanien exklusivt Priorat gör som huvudregel skitviner.

Skulle man motivera med, blir ju mer provocerande om man inte gör det. :)

SQN grenache gör att jag omöjligt kan dissa denna druva...
Lol! Som man säger på internet.
 

MB2014

Medlem
Vin (precis som bensin) kostar oftast inte i närheten av vad det borde kosta, det är på tok för billigt.

Köper och dricker mest vin i prisklassen 200-800 kr per flaska och i princip aldrig väljer jag att inte köpa pga priset. Väldigt många andra varor som jag kikar på i affärer och på nätet väljer jag att inte köpa då jag ofta inte tycker det är värt pengarna, händer nästan aldrig med vin.
Jag hade nog köpt samma viner som idag om de kostat dubbelt så mycket.
 

gece

Man vänjer sig.
Spanien exklusivt Priorat gör som huvudregel skitviner.
Du borde prova ripasso, det har också den där samtidigt vattniga men ändå överextraherade russinsmaken, balanserat med för mycket ek och generöst med finkel. Lite mer struktur i ripasso dock, vilket kanske blir lite jobbigt.
 

gece

Man vänjer sig.
Du borde prova ripasso, det har också den där samtidigt vattniga men ändå överextraherade russinsmaken, balanserat med för mycket ek och generöst med finkel. Lite mer struktur i ripasso dock, vilket kanske blir lite jobbigt.
Med tanke på senare tids debatt om debattklimat, och att ironi ofta transporteras illa i textformat, vill jag tillägga att detta inte ska läsas som ett personangrepp riktat mot författaren av det citerade inlägget, som jag är övertygad om är en förträfflig individ.

Vad det var avsett att vara var förstås ett angrepp på Priorat. Dra mig baklänges, vad undermåliga grejer som där produceras.
 
Toppen