Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisjämförelser på vin mellan Nya Zeeland, Sydafrika och Svedala.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Skillnaden i pris i SA jmf mot SE beror nog huvudsakligen på ländernas köpkraft/skatter och hur efterfrågan är på vinet utanför landets gränser. Om vinet från SA är internationellt känt finns det ju ingen orsak för producenten att sälja det så mycket billigare i SA.

Om jag inte druckit ett vin från SA tidigare så jmf därför inte mot vad det kostar i SA utan som tidigare talare sagt mot den marknad som jag kan köpa ifrån.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_price_rankings?itemId=14&displayCurrency=SEK
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Du verkar vara lite av uppfattningen att alla viner är korrekt prissatta i hemlandet. Jag anser att så inte är fallet. Jag har vid åtskilliga tillfällen provat viner där jag anser ett hälften så dyrt vin är bättre än ett det som kostar det dubbla.

Tänk om man skulle stötta på samma fenomen här i Fennoskandia också, men ärligt sagt, hur ofta händer det? :) Kan inte erinra mig att ha sett det hända särskilt ofta.
 
ni vägrar systematiskt förstå min synpunkt
Jag tror jag har tappat bort dig, vad är din synpunkt?
Att ett vins pris i ursprungslandet är en nästan felfri indikation på kvalitet? Eller att det är dumt att betala för mycket?

För ett vin som säljs för 100 kronor per flaska kan nästan aldrig konkurrera med ett vin som kostar 200 kronor, priset i SA alltså.
Jo absolut finns mängder av variabler som påverkar:
-båda vinerna kan vara felaktigt prissatta på sina respektive marknader
-det skiljer markant i kostnad för produktion i t.ex. sydafrika (stor segregation och folkgrupper som utnyttjas) jämfört med t.ex. nz, vilket snarare borde tala för att SA är mer prisvärt än nz osv.
-priset i varje enskilt land är en funktion av inköpskostnad+importkostnad+försäljningskostnad (lön mm hos de personer som finns i åf-ledet, dvs levnadskostnader i respektive land)+skatter och andra avgifter (med mera). En bigmac kostar t.ex. dubbelt så mkt i nz som i sa
-Popularitet på en viss marknad som har bristande konkurrenssituation


Själv vill jag inte betala för mycket för ett vin, om en motsvarighet finns att köpa för betydligt billigare.
Nej, det vill ingen annan heller, men motsvarigheten måste ju vara vinets kvalitet kontra det lägsta tillgängliga pris, inte lägsta pris punkt. Det är ingen som håller med dig om att priset i ursprungslandet är en absolut indikation på kvalitet, och det är ingen som håller med om att priset i ursprungslandet spelar någon som helst roll i den upplevda kvalitet kontra pris-ekvationen på den lokala marknaden
 

chambertin

Medlem
Lite OT, men jag tänkte ge ett mycket tydligt exempel på ordet prisvärt utan att ta hänsyn vad vinet kan ha kostat i sitt hemland: År 2000 kostade det här vinet 409 kr på SB, Château Suduiraut 1997, i dag kostar årgång 1999 av samma vin 359 kronor. Artikenummer var då 4296, och importören Carl A. Forssén Vinhandel. Det förra vinet var nog av lite högre kvalitet, men jag tror inte att producenterna prissätter sina varor hela tiden annorlunda beroende hur bra skörden har varit just det året. Så om vi är överens om den punkten måste det nyare vinet vara ett fynd! Om man tar hänsyn till inflation, skulle dåvarande pris motsvara omkring 505 kronor i dag.
Så det är en gåta för mig hur importören kan sälja vinet så förmånligt. Förmodligen därför att det har inte varit just dans på rosor på många, många år i Sauternes. De har svårt att kränga sina viner iväg oavsett priset.
Just Sauternes har precis som du säger haft svårt en längre tid att få sålt sina viner. Svårast har dom såklart med mediokra och sämre årgångar (jag räknar definivt -02 till de sämre och -99 till de enklare/mediokra, -97 var däremot en hygglig till bra årgång om än ganska snabbmognande och med stor spridning vg kvalitet). Med det i backpegeln och en alltmer förhärskande skräck för socker (och söta viner till mat) är det inte så konstigt att dessa producenter utsätts för en rejäl prispress. I detta fallet så kan importören antingen ha kommit över ett parti -99 från slottet eller ngn negociant (eller ngn konkursande handlare) eller på auktion till ett riktigt bra pris. Suduiraut tillhör ju dessutom inte de mest svårsålda vinerna även om jag själv verkar göra som de flesta konsumenter dvs hoppar enkla och mediokra årgångar och koncentrerar mig på de bra till mkt bra sådana ( typ -01, -03, -05, -07, -10, -11, -13, -14, -15 ). Då de bästa årgångarna dessutom inte kostar så väldigt mkt mer och det kommit många bra på raken så är valet inte så svårt för min del.

En snabb titt via Wine-searcher på Suduiraut -99 gav att priset i Sverige är väldigt bra och jag hittade bara en fransk handlare som låg 30-40kr under vilket i slutändan (med transport m.m) troligen blir ganska likt det svenska priset på SB.

Tycker annars att diskussionen hade förutsättningar att bli intressant då det ju uppenbarligen verkar finnas en skilland mellan hur NZ prissätter sina exportviner jämfört med ZA men tyvärr spårade den ju ur en del genom att blanda in prisvärde i detta. Kan ju så klart vara intressant att diskutera detta men knappast samtidigt som man försöker bena ur varför viner från NZ och ZA kostar så olika här resp på sin hemmaplan.

Stort tack till @Wintermute som med fakta och statistik försöker få upp oss på rätt bana igen.
ZA och NZ är tämligen väsensskilda vad gäller hur vi handlar av dem. Redan volymen skiljer en del (249 kubikmeter rött vin från NZ och 7800 från ZA). Även prisfördelningen skiljer en del. 95% av det röda vinet från ZA kostar mindre än 126 kr/l. 0,1% av det röda vinet från NZ kostar mindre än 126.
Kan det vara så att de billiga vinerna från ZA (<100 kr/l) funkar som en gateway-drug för de som skall köpa en presentflaska till någon. Presentflaskor är vi som bekant inte så priskänsliga för, tvärtom är det bra om den kostar lite extra.
Visa bifogad bild 11939
Jag tror att denna skillnad i fördelning (skulle inte förvåna mig om den ser liknande ut för örvriga länder i Europa) är en bidgragande orsak till prisdiskrepansen vi ser på NZ och ZA här hemma resp där borta. Rent allmänt (oavsett vilka länder som producerar vinerna) tycker jag mig se en mkt starkare priskontroll från större producenter och framför allt de med starka (och globala) varumärken. Mindre och lokala producenter har av förklarliga skäl inte tid och resurser att styra prissättningen på marknader långt bort så där kan prisskillnaden bli mkt större.
Några av dom ZA-viner som @Bastardo tog upp är ett ganska bra exempel på detta (typ Merlust eller Kanonkop som är två globala och kända varumärke medans t.ex Boekenhoutskloof eller Reyneke inte riktigt spelar i samma liga som de två tidigare vg storlek och kända varumärken).
Flera aspekter som man absolut måste ta med i beräkning när det gäller priset i Sverige kontra annan marknad är:
  • I Sverige är det alltid två mellanhänder innan konsumenten köper vinet (importör + SB) medans en stor retailer i t.ex ZA köper direkt från producenten och på så sätt kapar mkt av kostnaden.
  • Ett vin på BS i SE som säljs styckvis behöver ett pålägg på minst 40-45:-/fl bara för att täcka lager/order/leverans-kostanderna. Samma vin i SBs fasta sortiment klarar sig med mindre än hälften av det pålägget för att täcka dessa kostnader.
  • Kostnadsläget i allmänhet i de olika länderna. ZA befinner sig ganska långt ifrån både Sverige och NZ vg detta (t.ex så finns det exempel på vingårdsarbetare i ZA som tjänar under 3000 SEK/mån) Detta har säkert många här själva upplevt då de besökt ZA och sett hur billigt det är t.ex att äta ute. Big Mac Index (som är en ganska bra och enkel mätare för kostnadsläget) för de här tre länderna ger att ZA ligger nästan på -40% (mot USA), NZ på knappt -20% och SE på knappt +10% (Raw Index här).
Har rest en hel del till ZA de senaste tre åren och köper och kollar ju såklart in de lokala vinerna då. I allmänhet (stora globala varumärken undantagna) så tycker jag att det brukar skilja runt 30-40% på priset i SE och ZA. Typisk så kostar en flaska bra vin lika mkt i SEK som den kostar i ZAR och Randen är ca 35% svagare än vår egen bananvaluta.

Det jag har märkt som tydlig trend de senaste åren är att premiumvinerna från ZA blir allt svårare att får tag på lokalt och man ser allt fler som har allokering och väntelistor. Vissa producenter verkar också förlita sig allt mer på export och med det följer att volymerna på hemmamarknaden går ner och vinerna svårare att få tag på. Denna utveckling tror jag har kommit mycket längre i NZ än i ZA och en följd av det är att man anpassar exportpriserna för att inte få alltför stora diskrepanser mellan olika marknader. Idag är det ju väldigt enkelt att jämföra priser och konsumenter anpassar sig snabbt och försöker handla där det är billigast och mest praktiskt. Jag har också intrycket att producenterna i NZ samverkar mer än de från ZA när de marknadsför sina viner i t.ex Europa. I och med detta så kan även de mindre producenterna dra nytta av skalfördelar som annars är förbehållet de stora.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag tror jag har tappat bort dig, vad är din synpunkt?
Att ett vins pris i ursprungslandet är en nästan felfri indikation på kvalitet? Eller att det är dumt att betala för mycket?

Nej, det vill ingen annan heller, men motsvarigheten måste ju vara vinets kvalitet kontra det lägsta tillgängliga pris, inte lägsta pris punkt. Det är ingen som håller med dig om att priset i ursprungslandet är en absolut indikation på kvalitet, och det är ingen som håller med om att priset i ursprungslandet spelar någon som helst roll i den upplevda kvalitet kontra pris-ekvationen på den lokala marknaden
Svar nr 1: Det är dumt att betala för mycket! Och för vissa viner tar importörerna helt enkelt för mycket betalt.
Svar nr 2: Har aldrig påstått något annat än att vinets kvalitet kontra det lägsta tillgängliga pris. Det borde man förstå utan att behöva visa det handgripligen.
Svar 3: Där har vi helt olik uppfattning. Fint, låt det vara så. Men det är oftast så att det vinet som kostar mer i ursprungslandet har bättre kvalitet gentemot det vinet som kostar bara hälften av priset. Du kan aldrig bevisa att det motsatta skulle råda, även om du anser ha sett sådana fall.
Svar 4: Har aldrig sagt eller påstått något sånt här: Priset i ursprungslandet är en absolut indikation på kvalitet! Det måste du ha kommit på alldeles själv. Men vissa indikationer på kvalitet måste man normalt sett kunna dra vad vinet kostar i SA.
Den här diskussionen kan ta hur långt som helst, om ni inte ens försöker första vad jag säger. Du har nog kommit ganska nära, men det finns även de som förstår min synpunkt och även håller med mig på vissa punkter.
Vi behöver inte hålla varandras händer i alla frågor, men just i det här fallet har jag fått utstå onödigt mycket kritik pga. att ni har helt enkelt vägrat att förstå vad jag pratar om.
Tack och lov finns det några som hajar, men de flesta inte. Bättre än så här kan jag knappast förklara. Och det är inte säkert att jag ens vill skriva ett enda tecken mer i den här frågan. Låt Mattias ha sista ordet och sen kan han mycket gärna stänga tråden, alla fall för min del.
 

Poussard

Medlem
Svar nr 2: Har aldrig påstått något annat än att vinets kvalitet kontra det lägsta tillgängliga pris. Det borde man förstå utan att behöva visa det handgripligen.

Jag måste iaf missförstått dig för det ser ut som du jfr med lägsta otillgängliga pris.
 
Svar nr 1: Det är dumt att betala för mycket! Och för vissa viner tar importörerna helt enkelt för mycket betalt.
Svar nr 2: Har aldrig påstått något annat än att vinets kvalitet kontra det lägsta tillgängliga pris. Det borde man förstå utan att behöva visa det handgripligen.
Svar 3: Där har vi helt olik uppfattning. Fint, låt det vara så. Men det är oftast så att det vinet som kostar mer i ursprungslandet har bättre kvalitet gentemot det vinet som kostar bara hälften av priset. Du kan aldrig bevisa att det motsatta skulle råda, även om du anser ha sett sådana fall.
Svar 4: Har aldrig sagt eller påstått något sånt här: Priset i ursprungslandet är en absolut indikation på kvalitet! Det måste du ha kommit på alldeles själv. Men vissa indikationer på kvalitet måste man normalt sett kunna dra vad vinet kostar i SA.
Den här diskussionen kan ta hur långt som helst, om ni inte ens försöker första vad jag säger. Du har nog kommit ganska nära, men det finns även de som förstår min synpunkt och även håller med mig på vissa punkter.
Vi behöver inte hålla varandras händer i alla frågor, men just i det här fallet har jag fått utstå onödigt mycket kritik pga. att ni har helt enkelt vägrat att förstå vad jag pratar om.
Tack och lov finns det några som hajar, men de flesta inte. Bättre än så här kan jag knappast förklara. Och det är inte säkert att jag ens vill skriva ett enda tecken mer i den här frågan. Låt Mattias ha sista ordet och sen kan han mycket gärna stänga tråden, alla fall för min del.

Angående 2&4, så är det ju flera tillfällen du refererar till prisvärde här gentemot priset i sydafrika vilket visar på att du jämför med priser som inte är lägsta tillgängliga. Dessutom jämför du priser mellan nya zeeland och sydafrika relativt här, och drar ständiga paralleller mellan prissättning / prisvärde, baserat på ursprungspris. Dessutom är säger ju du det i svar 3 med.

Angående 1: Första halvan, "Det är dumt att betala för mycket!", instämmer, andra halvan, "Och för vissa viner tar importörerna helt enkelt för mycket betalt.", klart det finns dom som gör, men vilka det är beror väl på mängder av saker, kostnad, om det är gott nog mm

Angående 3: Jag vet faktiskt inte vad du syftar på
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Angående 2&4, så är det ju flera tillfällen du refererar till prisvärde här gentemot priset i sydafrika vilket visar på att du jämför med priser som inte är lägsta tillgängliga. Dessutom jämför du priser mellan nya zeeland och sydafrika relativt här, och drar ständiga paralleller mellan prissättning / prisvärde, baserat på ursprungspris. Dessutom är säger ju du det i svar 3 med.

Angående 1: Första halvan, "Det är dumt att betala för mycket!", instämmer, andra halvan, "Och för vissa viner tar importörerna helt enkelt för mycket betalt.", klart det finns dom som gör, men vilka det är beror väl på mängder av saker, kostnad, om det är gott nog mm

Angående 3: Jag vet faktiskt inte vad du syftar på
Nog för mig. Orkar inte fortsätta med dig, men ska lägga namnet på minnet … ;) Jag kommer inte kommentera ett enda inlägg i den här tråden mer. Har fått veta tillräckligt mycket vad de flesta anser i frågan.
Chambertin hade mycket bra åsikter, tack för dem. :)
P.S. Hur ofta har ni så här aktiva trådar utan min åverkan? Nästan aldrig, säger jag. Tänk på lite nästan gång hur ni behandlar andra medlemmar! Det här är inte så viktigt för mig. Finns andra som uppskattar mig mycket mer än vad ni gör. Hur känns det att vara alla mot en? Ni känner er säkert superstarka.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite OT, men jag tänkte ge ett mycket tydligt exempel på ordet prisvärt utan att ta hänsyn vad vinet kan ha kostat i sitt hemland: År 2000 kostade det här vinet 409 kr på SB, Château Suduiraut 1997, i dag kostar årgång 1999 av samma vin 359 kronor. Artikenummer var då 4296, och importören Carl A. Forssén Vinhandel. Det förra vinet var nog av lite högre kvalitet, men jag tror inte att producenterna prissätter sina varor hela tiden annorlunda beroende hur bra skörden har varit just det året.
@Bastardo , här måste jag upplysa dig om att du faktiskt har fel angående prissättningen av Suduiraut och andra sauterner. I Bordeaux (till skillnad mot många andra vinregioner) prissätts varje årgång för sig i en primeur-handeln, baserad på tillgänglig volym, bedömd efterfrågan, bedömd kvalitet o.s.v. Det innebär att priserna faktiskt går ner i vissa årgångar (och tyvärr upp desto mer i andra årgångar, sett över en längre tid). Detta gäller generellt i Bordeaux, oavsett vintyp. Exempelvis såldes de namnkunniga (röda) Bordeauxerna av årgång 2008 inledningsvis billigare än årgång 2007, trots att 2008 är bättre än 2007 än 2008. Varför då? Jo, årgång 2007 prissattes våren 2008, strax före finanskrisen slog till i Europa (utanför UK), medan årgång 2008 prissattes våren 2009 efter att efterfrågan på dyra viner hade störtdykt i stora delar av Västvärlden.

Ovanpå detta ligger det fenomen som @chambertin beskriver för just Sauternes, p.g.a. den allmänna svårigheten att sälja söta viner. Har under senare år till min förvåning kunnat kompletteringsköpa Sauternes från en toppårgång som 2001 till ungefär samma pris som jag betalade ca 2005-06. De röda toppvinerna av årgång 2001 kostar däremot ungefär tre gånger så mycket på andrahandsmarknaden idag som de gjorde då (baserat på min minnesbild).

Det är för övrigt samma fenomen som gör att det alls finns äldre Sauternes att köpa på SB till rimligt pris. Bordeaux-négocianterna har gott om Sauternes i sitt lager, flaskor som de förmodligen trodde att de skulle ha sålt vidare för länge sedan (och till ett högre pris än idag) när de en gång i tiden köpte dem. Gillar man Sauternes är det bara att glädjas.
 
Nog för mig. Orkar inte fortsätta med dig, men ska lägga namnet på minnet … ;) Jag kommer inte kommentera ett enda inlägg i den här tråden mer. Har fått veta tillräckligt mycket vad de flesta anser i frågan.
Chambertin hade mycket bra åsikter, tack för dem. :)
P.S. Hur ofta har ni så här aktiva trådar utan min åverkan? Nästan aldrig, säger jag. Tänk på lite nästan gång hur ni behandlar andra medlemmar! Det här är inte så viktigt för mig. Finns andra som uppskattar mig mycket mer än vad ni gör. Hur känns det att vara alla mot en? Ni känner er säkert superstarka.
Tycker faktiskt inte att det är riktigt fair av dig att utmåla dig själv som ett "offer" där vi behandlat dig illa. Du startar en tråd, medlemmar som har en åsikt i frågan uttalar sig. Det är väl detta som är hela poängen? Om folk inte håller med uttycker de detta. Alla inlägg har varit sakliga och har syftat till att ge input i frågan (även om vissa, jag själv inkluderat, eventuellt gled lite off topic).

Du menar väl inte på allvar att vi ska ha åsiktskvotering i trådarna?

Nej, men skämt åsido. Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att du känner som du gör. Att vi gått till attack bara för att vi inte håller med om allt du tycker. Jag tror dock inte att någon här menar någonting illa. I detta fallet hade du vissa åsikter som vi andra inte höll med om till fullo, varpå vi uttryckte detta. Tror inte det är mer än så.

Nu tycker jag vi skålar för att det är fredag istället! Skål!
 

Wintermute

Medlem
Jag kan tycka att prisvärde-diskussionen tog fokus från ämnet, men i övrigt var det en bra tråd. Borde vi ha en prisvärde-tråd så att den diskussionen inte infekterar andra trådar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kan tycka att prisvärde-diskussionen tog fokus från ämnet, men i övrigt var det en bra tråd. Borde vi ha en prisvärde-tråd så att den diskussionen inte infekterar andra trådar?
Om någon känner sug att diskutera prisvärde som en isolerad diskussion är det bara att starta en sådan tråd, men jag känner mig personligen färdig med det begreppet för denna gång. :)

Blir det mer diskussioner om just det kan vi alltid baka ihop de inlägg som specifikt behandlar det begreppet, men oftast dyker det upp i diskussioner om vin rent allmänt och har litet egenvärde.
 

chambertin

Medlem
Vad ska man köpa och dricka från Sydafrika då?
Personligen så står några druvsorter och odlare ut vg kvalitet. Extremt få viner från ZA är dyra så p-ordet blir snabbt slitet så glöm det ett tag.
Chenin Blanc, Syrah, Chardonnay och Pinot Noir är det som jag själv tycker ZA lyckas bäst med om man kombinerar druvan med rätt producenter.
Mest positiva vibbar hittar jag här:
Chardonnay: Hamilton Russel, Newton Johnson, Kershaw, Paul Cluver, Ataraxia, Restless River, Chamonix, Crystallum.
Chenin Blanc : Mullineux, Ken Forrester, Sadie Family, David and Nadia
Semillon: Thorne & Daughters, Boukenhoutskloof
Syrah: Boukenhoutskloof, Sadie Family, Porseleinsberg, Kershaw, Leeuwenkuil Heritage, Lismore, Mullineux, Reyneke
Pinot Noir: Hamilton Russel, Newton Johnson, Crystallum, Paul Cluver, Creation, Storm Ignis

Sen får du inte missa t.ex Raats Cabernet Franc, Klein Constantias olika Sauvignon Blanc och söta Vin de Constance, BLANKBottles Riesling (Im Hinterhofkabuff) för att nämna några som faller utanför ovan nämnda kategorier.

Har säkerr missat eller glömt några så fyll gärna på med andra favoriter som ni har.

Rekommenderar inköp och läsning av Platter, Tim Atkins och Christian Eedes (Decanter) för att fördjupa dig met.
 
Toppen