Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisjämförelser på vin mellan Nya Zeeland, Sydafrika och Svedala.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Så om jag tycker ett vin är gott och värt sitt pris här så skall jag inte köpa det för att det finns billigare på en marknad som jag inte har tillgång till? Det tycker jag låter korkat... :)
Det gäller själva principen, inte ett enstaka vin. Om någon är villig att betala överpriser är helt okej för mig, men själv vill jag inte göra det, då det finns alltid några andra viner att köpa som är likvärdiga om inte ännu godare.
Hör och häpna:
Kanonkop Paul Sauer 2013 kostar 325 kr i Sverige och i SA motsvarande 320 kr. Värt att fundera på. :)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inte ett enda vin bör kosta dubbelt så mycket på bolis än vad det gör i producentlandet. Då är man bara korkad om man betalar så mycket.
Dubbelt kan jag nog tycka kan va ok från SA, men kanske inte från tyskland, t.ex.
Regel är helt omöjlig att tillämpa för riktigt billiga viner, som i och för sig är av begränsat intresse på denna blogg, om de produceras i länder med alkoholskatt nära noll. Enbart alkoholskatten inklusive moms är nära 25 kr/flaska för vin och ett vin på 75 cl-flaska som importören skänker gratis till Systembolaget kostar 31 kr för slutkund.
Låt oss inte ta de allra allra värsta tyska exemplen, utan butikspris € 2,49 inklusive moms (19% påslag i DE) för ett tyskt skräpvin i Tyskland. Om den svenska importören säljer till Systembolaget för samma pris som stormarknaden säljer till slutkund (20,50 kr ex moms och alkoholskatt) blir priset ut till kund 61 kr.
För att landa på maximalt dubbla det tyska priset (ca 49 kr), kan importören inte ta mer än drygt 12 kr (ex moms och alkoholskatt) för € 2,49-vinet, levererat och klart till Systembolaget.

Sedan är det förstås betydligt enklare att sälja 20-30-eurosviner till ett pris som bara är 20%-30% högre än i Tyskland...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Regel är helt omöjlig att tillämpa för riktigt billiga viner, som i och för sig är av begränsat intresse på denna blogg, om de produceras i länder med alkoholskatt nära noll. Enbart alkoholskatten inklusive moms är nära 25 kr/flaska för vin och ett vin på 75 cl-flaska som importören skänker gratis till Systembolaget kostar 31 kr för slutkund.
Låt oss inte ta de allra allra värsta tyska exemplen, utan butikspris € 2,49 inklusive moms (19% påslag i DE) för ett tyskt skräpvin i Tyskland. Om den svenska importören säljer till Systembolaget för samma pris som stormarknaden säljer till slutkund (20,50 kr ex moms och alkoholskatt) blir priset ut till kund 61 kr.
För att landa på maximalt dubbla det tyska priset (ca 49 kr), kan importören inte ta mer än drygt 12 kr (ex moms och alkoholskatt) för € 2,49-vinet, levererat och klart till Systembolaget.

Sedan är det förstås betydligt enklare att sälja 20-30-eurosviner till ett pris som bara är 20%-30% högre än i Tyskland...
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Så klart har jag inte pratat om plonket, utan riktiga viner som det finns gott om exempel här på tråden. :) Kan inte se ett enda vin i det lägsta segmentet som vi diskuterar här. Med kanske undantag av kranvin som Magnus L tog upp. Men varför inte, vill man föra diskussionen till sidospår, varsågod. ;) Det är dock högst osäkert, om jag själv vill fortsätta den här dialogen, då det verkar inte leda någonstans. INTE en enda av er vågar ha samma åsikt som jag har. Men det är nog så forumet fungerar. Man ska inte sticka upp och tro att man är någonting. :(
 
M

Mouton

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Så klart har jag inte pratat om plonket, utan riktiga viner som det finns gott om exempel här på tråden. :) Kan inte se ett enda vin i det lägsta segmentet som vi diskuterar här. Med kanske undantag av kranvin som Magnus L tog upp. Men varför inte, vill man föra diskussionen till sidospår, varsågod. ;) Det är dock högst osäkert, om jag själv vill fortsätta den här dialogen, då det verkar inte leda någonstans. INTE en enda av er vågar ha samma åsikt som jag har. Men det är nog så forumet fungerar. Man ska inte sticka upp och tro att man är någonting. :(
Handlar nog inte om mod i detta fall, ingen har helt enkelt samma åsikt som du.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Så klart har jag inte pratat om plonket, utan riktiga viner som det finns gott om exempel här på tråden. :) Kan inte se ett enda vin i det lägsta segmentet som vi diskuterar här. Med kanske undantag av kranvin som Magnus L tog upp. Men varför inte, vill man föra diskussionen till sidospår, varsågod. ;) Det är dock högst osäkert, om jag själv vill fortsätta den här dialogen, då det verkar inte leda någonstans. INTE en enda av er vågar ha samma åsikt som jag har. Men det är nog så forumet fungerar. Man ska inte sticka upp och tro att man är någonting. :(
Du får ha vilken åsikt du vill, men håller man inte med dig så gör man inte. Ett tecken på högt i tak är om man tillåts tycka olika utan att behöva angripa varann verbalt. Visst vill vi gärna att det ska vara lika billigt i Sverige som på andra ställen i världen, men det gör inte vinet ifråga mindre prisvärt, för det bedömer nog de flesta på annat vis. Pris kontra upplevd kvalitet.
 
@Bastardo Om du inte förstår min fråga så kan vi istället ta ett äckligt 280krs vin höjt till 300kr och jämföra med ett jättegott 150krs vin höjt till 300kr?
Skillnad på att vara värt pengarna och känna att t.ex en importör skinnar en.

Känner du själv att du försöker föra diskussionen med en hövlig ton? Håller du inte med kan du väl bara säga det och gå vidare eller?

Måste förtydliga att jag inte håller med hans resonemang, tycker jag att det är värt vad det kostar handlar jag, menar dock generellt att jag har lättare att förstår/relatera till högre påslag än ursprungsland om man tar hänsyn till längre transporter mm
 

Wintermute

Medlem
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Så klart har jag inte pratat om plonket, utan riktiga viner som det finns gott om exempel här på tråden. :) Kan inte se ett enda vin i det lägsta segmentet som vi diskuterar här. Med kanske undantag av kranvin som Magnus L tog upp. Men varför inte, vill man föra diskussionen till sidospår, varsågod. ;) Det är dock högst osäkert, om jag själv vill fortsätta den här dialogen, då det verkar inte leda någonstans. INTE en enda av er vågar ha samma åsikt som jag har. Men det är nog så forumet fungerar. Man ska inte sticka upp och tro att man är någonting. :(
Jag har anfört att det kan vara provocerande om importören gör ohemula pålägg. Såtillvida håller jag med dig. Å andra sidan är det varje konkurrensutsatt näringsidkares rätt att maxa sin vinst eftersom "det är fel att låta dumt folk behålla sina pengar".
 

Poussard

Medlem
Känner du själv att du försöker föra diskussionen med en hövlig ton? Håller du inte med kan du väl bara säga det och gå vidare eller?

Jag är ledsen om jag uppfattats ohövlig. Det var inte meningen. Men att bara säga ”Håller inte med.” och sen klicka Svara - tror inte vi skulle få ett särskilt spännande forum då. Alla som postar en tråd vill väl ha en liten diskussion, inte bara medhåll eller mothåll utan vara sig förklaring eller motfråga?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag är ledsen om jag uppfattats ohövlig. Det var inte meningen. Men att bara säga ”Håller inte med.” och sen klicka Svara - tror inte vi skulle få ett särskilt spännande forum då. Alla som postar en tråd vill väl ha en liten diskussion, inte bara medhåll eller mothåll utan vara sig förklaring eller motfråga?
Säga vad man vill, men det blir nästan alltid fart när gubben drar i gång en tråd … ;) Och det är jag glad för. För ett dött forum vore inte så kul att ha och alla fall jag är trött på alla trådar om viner som folk har köpt etc. Men om ni själva blir road av sånt, helt okej för mig.
Hellre än riktig diskussion om saker och ting på allvar. Visst kan jag uppfatta vad ni säger, men det är för mig främmande att man tycker att det är kul att betala överpriser å det grövsta utan att blinka. :) Och då menar jag de exemplar som har kommit fram.
Vilken annan vara skulle ni bli så glada att betala ockerpriser för? Jag tror inte att ni gör det i annat sammanhang över huvud taget. Och visst, det är INTE alla SA-viner som kostar för mycket här hos oss, men tillräckligt många som jag tycker är inte okej.
Det går inte förklara min egen ståndpunkt bättre än så här. Men jag tror också så att ni har inte ens försökt att förstå någon annan tanke än vad ni själva har. Ni tolkar mina texter, varje gång, som fan läser bibeln, och det känns oerhört konstigt. :(
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Fascinerande tråd. Under alla år jag har druckit (och köpt) vin har jag aldrig ens reflekterat över det här jämförande sättet. Det är för mig fullständigt egalt ifall ett vin kostar 300 kr i Sverige och 150 kr i producentlandet; det är ju i Sverige jag befinner mig!

Snarare så att det känns rimligt att så skulle vara fallet, speciellt med länder som generellt har lägre priser jämfört med Sverige. Nu vet jag inte mycket om Sydafrika, men nog skulle en slumpad medlem på det här forumet få ut förhållandevis mer för sin lön i Sydafrika jämfört med Sverige? Fullt rimligt att producenterna säljer vinet i hemlandet till priset de kan få för det, och dyrare till oss i rika länder. När det gäller vin, speciellt i prisklassen som har nämnts i tråden, så måste ju marknaden vara högst nationell snarare än internationell. För att inte tala om hela köret med valutor, kvantiteter, transporter (sedan Suezkanalen kom till världen har inte så många fartyg anledning att "ha vägarna förbi" Sydafrika), skatter/tullar, och sedan någonstans i slutändan även importören i Svedala, som gärna tjänar en hacka där det går.

Jag kan köpa att det finns något principiellt i att inte bli "lurad" i det här ledet (producent -> mig). Men jag vet inte om det är helt rättvist att jämföra så svart och vitt som det gjorts i den här tråden. Det skulle nog utesluta ganska många vinländer. Dessutom! Att "shoppa vin" tar mer av min tid än jag vill medge, och om den här faktorn ska in i bilden också måste jag nog gå ner i arbetstid (oklart om min arbetsgivare godkänner anledningen!)!

Och sedan kan jag tycka att offerkoftan inte passar på dig @Bastardo . :) Det här har varit en intressant tråd, med mer fart än det brukar vara. Kör på ditt race, och fortsätt röra om i grytan! Däremot så får du nog leva med att alla inte håller med dig (uppenbarligen, som i det här fallet); tycker det har varit naturliga och sansade reaktioner i tråden med tanke på att det berör det kanske näst största skällsordet (efter "monopolet"*) på forumet: prisvärdhet. Pris vs. pris, dessutom!

(*om du vill ha exempel på en tråd med betydligt skarpare ton och mindre trevliga (män)niskor rekommenderar jag att läsa monopol-tråden från början).
 

rs14

Medlem
Hör och häpna:
Kanonkop Paul Sauer 2013 kostar 325 kr i Sverige och i SA motsvarande 320 kr. Värt att fundera på. :)

Och då har ändå Paul Sauer gått upp kraftigt här hemma under det senaste året. För ett år sedan kostade den 269 kr, sedan höjde man till 299 och nu har man då landat på 329 kr.
 
Fascinerande tråd. Under alla år jag har druckit (och köpt) vin har jag aldrig ens reflekterat över det här jämförande sättet. Det är för mig fullständigt egalt ifall ett vin kostar 300 kr i Sverige och 150 kr i producentlandet; det är ju i Sverige jag befinner mig!

Snarare så att det känns rimligt att så skulle vara fallet, speciellt med länder som generellt har lägre priser jämfört med Sverige. Nu vet jag inte mycket om Sydafrika, men nog skulle en slumpad medlem på det här forumet få ut förhållandevis mer för sin lön i Sydafrika jämfört med Sverige? Fullt rimligt att producenterna säljer vinet i hemlandet till priset de kan få för det, och dyrare till oss i rika länder. När det gäller vin, speciellt i prisklassen som har nämnts i tråden, så måste ju marknaden vara högst nationell snarare än internationell. För att inte tala om hela köret med valutor, kvantiteter, transporter (sedan Suezkanalen kom till världen har inte så många fartyg anledning att "ha vägarna förbi" Sydafrika), skatter/tullar, och sedan någonstans i slutändan även importören i Svedala, som gärna tjänar en hacka där det går.

Jag kan köpa att det finns något principiellt i att inte bli "lurad" i det här ledet (producent -> mig). Men jag vet inte om det är helt rättvist att jämföra så svart och vitt som det gjorts i den här tråden. Det skulle nog utesluta ganska många vinländer. Dessutom! Att "shoppa vin" tar mer av min tid än jag vill medge, och om den här faktorn ska in i bilden också måste jag nog gå ner i arbetstid (oklart om min arbetsgivare godkänner anledningen!)!

Och sedan kan jag tycka att offerkoftan inte passar på dig @Bastardo . :) Det här har varit en intressant tråd, med mer fart än det brukar vara. Kör på ditt race, och fortsätt röra om i grytan! Däremot så får du nog leva med att alla inte håller med dig (uppenbarligen, som i det här fallet); tycker det har varit naturliga och sansade reaktioner i tråden med tanke på att det berör det kanske näst största skällsordet (efter "monopolet"*) på forumet: prisvärdhet. Pris vs. pris, dessutom!

(*om du vill ha exempel på en tråd med betydligt skarpare ton och mindre trevliga (män)niskor rekommenderar jag att läsa monopol-tråden från början).

Well spoken, instämmer till 100%!
 

Wintermute

Medlem
Frågan om huruvida vin som säljs i Sverige skall marknadsprissättas eller prissättas med ett pålägg relativt vad vinet kostar i producentlandet är i sig intressant, men tydligen svår att komma överens om.
Den andra frågan, som jag tycker att vi borde gräva i är vilken mekanism det är som gör att viner från NZ har en prisbild som mer påminner om den lokala, än viner från ZA har. Om det är så.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad är det med finewines och ordet prisvärdhet?
I en värld där något så enkelt som jäst druvmust kan kosta allt från några tior till 100 000-tals kronor och med konsumenter med helt olika plånböcker, så handlar det väldigt mycket om prisvärdhet oavsett om man gillar det eller ej.

Jag köper aldrig ett vin mer än en gång om jag inte bedömer att vinet är prisvärt enligt mina kriterier.
 

v_skogh

Medlem
I en värld där något så enkelt som jäst druvmust kan kosta allt från några tior till 100 000-tals kronor och med konsumenter med helt olika plånböcker, så handlar det väldigt mycket om prisvärdhet oavsett om man gillar det eller ej.

Jag köper aldrig ett vin mer än en gång om jag inte bedömmer att vinet är prisvärt enligt mina kriterier.
Precis.
 

Silex

Medlem
Vad är det med finewines och ordet prisvärdhet?
Jag tror nog alla är ute efter att hitta hög kvalitet för rimliga pengar. Den negativa attityden till själva ordet på forumet skulle jag anta relaterar till hur det används av skribenter, där ordet blivit förstört - dvs de sätter prisvärt! och fynd! på riktigt billiga viner som många här på forumet hellre skulle avstå än dricka (eller kanske hellre välja ett alkoholfritt alternativ), och då kan det ju aldrig vara prisvärt.
Vad man sen är villig att betala för ett "100p-vin" är väl upp till var och en och kraftigt relaterat till hur mycket pengar man har råd att lägga på vin. Kanske en intressant fråga - hur mycket skulle du vara beredd att betala för ett vin som du själv skulle ge 100p? Där är säkert svaren väldigt olika.
 

Daniel A

Administratör
Jag tror nog alla är ute efter att hitta hög kvalitet för rimliga pengar. Den negativa attityden till själva ordet på forumet skulle jag anta relaterar till hur det används av skribenter, där ordet blivit förstört - dvs de sätter prisvärt! och fynd! på riktigt billiga viner som många här på forumet hellre skulle avstå än dricka (eller kanske hellre välja ett alkoholfritt alternativ), och då kan det ju aldrig vara prisvärt.
Vad man sen är villig att betala för ett "100p-vin" är väl upp till var och en och kraftigt relaterat till hur mycket pengar man har råd att lägga på vin. Kanske en intressant fråga - hur mycket skulle du vara beredd att betala för ett vin som du själv skulle ge 100p? Där är säkert svaren väldigt olika.

Det här stämmer för mig, i alla fall. Jag skulle också vilja lägga till (eller kanske förstärka) att prisvärdhet är så godtyckligt och relativt. Många gånger krävs det ett resonemang för att ge ordet någon vikt, vilket folk sällan bemödar sig med. Vi har nog rätt bra koll på våra egna idéer om prisvärdhet (diffust som konkret), men är ganska dåliga på att förmedla dem utåt när ordet används. Det krävs nog också lite tid, på samma sätt som många här "skruvar in sig" på andras vinpreferenser för att göra smaknoter mer relevanta så behövs samma tillvägagångssätt för prisvärdhet.
 
Toppen