Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisjämförelser på vin mellan Nya Zeeland, Sydafrika och Svedala.

Skulle inte kännas så skönt när man upptäcker att sitt eget favoritvin kostar nästan dubbelt så mycket här än i ursprungslandet! Det är inte det minsta försvarbart, anser jag, då skulle jag överväga att sluta handla hos sådana importörer.
Jag förmodar att du aldrig dricker vin på krogen, då pålägget sällan underskrider 300 kr oavsett vin.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Oavsett vad sydafrikanska viner kostar i Sverige jämfört med Sydafrika så är jag av åsikten att de är bland de mest "prisvärda" man kan köpa om man väljer rätt. Att de sen är ännu billigare på plats får mig enbart mer sugen på att åka dit. :)

Jag har tagit mest hänsyn till just priset och inte kvalitet. Det kan var och en ha sina egna uppfattningar om. Det har jag ingenting emot.
Skulle gissa att chenin blanc, chardonnay och cabernet sauvignon kan vara godare i Sydafrika än i NZ. Och således shiraz, sauvignon blanc och pinot noir godare i NZ. Men det finns säkert även undantag. Pinotage odlar man väl inte så jättemycket just i NZ. ;)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag förmodar att du aldrig dricker vin på krogen, då pålägget sällan underskrider 300 kr oavsett vin.
Nej, det är sant. :) Ytterst sällan. Fem gånger dyrare per flaska är inte sällsynt, även för ett vanligt plonk som de har på restaurangerna. ;)
Men vad har det att göra med det som jag skrev om?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag har tagit mest hänsyn till just priset och inte kvalitet. Det kan var och en ha sina egna uppfattningar om. Det har jag ingenting emot.
Skulle gissa att chenin blanc, chardonnay och cabernet sauvignon kan vara godare i Sydafrika än i NZ. Och således shiraz, sauvignon blanc och pinot noir godare i NZ. Men det finns säkert även undantag. Pinotage odlar man väl inte så jättemycket just i NZ. ;)

Finns det Syrah/Shiraz viner från NZ som är lika bra som de bästa från SA, så vill jag gärna ha tips;)
 
Nej, det är sant. :) Ytterst sällan. Fem gånger dyrare per flaska är inte sällsynt, även för ett vanligt plonk som de har på restaurangerna. ;)
Men vad har det att göra med det som jag skrev om?
Eftersom du skulle överväga sluta handla av en importör som tar dubbla priset mot vad vinet kostar i hemlandet, så analogt överväger du sluta dricka vin på restaurang där samma prisrelation gäller. Jag tolkar ditt svar så, vilket tyder på god konsekvens i ditt resonemang. Ursäkta att jag inte var tydlig nog.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har tagit mest hänsyn till just priset och inte kvalitet. Det kan var och en ha sina egna uppfattningar om. Det har jag ingenting emot.
Skulle gissa att chenin blanc, chardonnay och cabernet sauvignon kan vara godare i Sydafrika än i NZ. Och således shiraz, sauvignon blanc och pinot noir godare i NZ. Men det finns säkert även undantag. Pinotage odlar man väl inte så jättemycket just i NZ. ;)
Det finns många undantag. Både NZ och SA har en del riktigt bra chardonnay, pinot noir och sauvignon blanc som inte behöver kosta orimligt mycket när de finns i Sverige. Syrah är enligt mig Sydafrikas absolut bästa druva, men det görs riktigt sval syrah i NZ som inte bör spottas på heller. Cabernet från SA med fin svansföring och rimlig prislapp, finns det gott om.

Och ännu en gång när det gäller prisvärdhet: Det är en personlig bedömning som avgör prisvärdhet. I mitt fall är det hur vinet levererar kontra konkurrensen inom samma vinstil när det gäller kvalitet och pris.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Eftersom du skulle överväga sluta handla av en importör som tar dubbla priset mot vad vinet kostar i hemlandet, så analogt överväger du sluta dricka vin på restaurang där samma prisrelation gäller. Jag tolkar ditt svar så, vilket tyder på god konsekvens i ditt resonemang. Ursäkta att jag inte var tydlig nog.
Inte riktigt så, som du tolkar mitt svar. Det skulle bli väldigt konstiga diskussioner om man själv tar friheten att analysera en annan människans texter precis hur som helst!
Jag har inte pratat om restaurangpriser alls och min tes gäller bara inköpet hos Systembolaget. Så jag vill inte blanda in här vad vinet kostar på krogarna. Det bara förvillar. I så fall bör du kanske starta en egen tråd om det om du vill. Restaurangpriserna kontra bolagspriserna från NZ vs. SA. :)
Och förresten, jag går så sällan ut på nån krog och äter middag, att det händer inte ens varje år. Vid sådana tillfällen brukar ofta ett glas vin kosta lika mycket som en hel flaska på bolaget! Och vinflaskan motsvarar ganska exakt fem glas vin. Dessutom nästan alla viner vi har pratat om här skulle bli alldeles för dyra att köpa på en restaurang. Femdubbla priser är hutlöst! :(
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Kan det hela påverkas av vilka tullavgifter som finns för vin i de olika länderna? Min tanke är att om t ex NZ har lägre tullavgifter än ZA, kommer konkurrensen att verka hårdare på inhemska viner där. Rimligen bör de inhemska producenterna tvingas hålla ned priserna då.

Det inhemska vin som skall konkurrera med en bas-bourogne (t ex Couvent Jacobins Rouge) skall ju jämföras med vad Couvent Jacobins Rouge kostar i NZ respektive ZA.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag tycker att det är fel att lägga på så mycket förtjänst på vinet att priset blir cirka dubbelt så mycket än i producentlandet. Jag tror att om någon importör är så jäkla fräck och sätter det här i systemet, kommer de att tappa kunder på sikt. Men, vi kanske vet inte skälet till att de gör så här ibland. Kanske de använder onödigt många mellanhänder etc. Men varje gång jag ser att något vin kostar alldeles för mycket här i Norden, så blir jag förbannad. Må orsaken till priset vara vad som helst. Vi konsumenter är inte dumma. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag tycker att det är fel att lägga på så mycket förtjänst på vinet att priset blir cirka dubbelt så mycket än i producentlandet. Jag tror att om någon importör är så jäkla fräck och sätter det här i systemet, kommer de att tappa kunder på sikt. Men, vi kanske vet inte skälet till att de gör så här ibland. Kanske de använder onödigt många mellanhänder etc. Men varje gång jag ser att något vin kostar alldeles för mycket här i Norden, så blir jag förbannad. Må orsaken till priset vara vad som helst. Vi konsumenter är inte dumma. :)
Men hur vet du att vinet kostar för mycket?

Åter igen, det intressanta är ju hur du tycker vinet smakmässigt står sig i förhållande till det pris du har betalat samt i förhållande till andra viner i samma prisklass (vilket har poängterats flertalet gånger tidigare i tråden). Om vinet sen kostar halva priset någon annanstans så betyder ju det bara att någon troligen får för lite betalt. Finner det helt rimligt att ett vin kostar mer här (kanske tom dubbelt så mycket). Konsumenter skiter i påslag så länge dom känner att dom får det dom har betalat för. Min uppfattning är att den foklige konsumenten och de flesta vinnördar tycker SA är prisvärt.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Men hur vet du att vinet kostar för mycket?

Åter igen, det intressanta är ju hur du tycker vinet smakmässigt står sig i förhållande till det pris du har betalat samt i förhållande till andra viner i samma prisklass (vilket har poängterats flertalet gånger tidigare i tråden). Om vinet sen kostar halva priset någon annanstans så betyder ju det bara att någon troligen får för lite betalt. Finner det helt rimligt att ett vin kostar mer här (kanske tom dubbelt så mycket). Konsumenter skiter i påslag så länge dom känner att dom får det dom har betalat för. Min uppfattning är att den foklige konsumenten och de flesta vinnördar tycker SA är prisvärt.
Sorry pal, men vi kan kivas hur länge som helst utan att komma till konsensus. ;) Jag har min åsikt och du din. Det räcker för mig att det finns säkert även andra som delar min åsikt. :) Eller om de inte gör det, spelar absolut ingen roll för mig.
Det är bra att det råder åsiktsfrihet även i Svedala. ;)

Ärligt sagt, har jag mycket svårt att förstå att du försvarar de här prisskillnaderna mellan dessa länder! Vinerna får vara hur delikata som helst, men de ligger inte prismässigt i någon vidare förmånligt kategori för oss.
Det var kanon att du själv tog fram dem … :)
2016 The Chocolate Block, Boekenhoutskloof
Sverige: 249kr SA: 120kr (samma butik)
2015 Treinspoor, The Sadie Family
Sverige: 349kr SA: 180kr (samma butik)
BTW. Vinet finns inte på bolis sortiment!

Däremot gör det här vinet det:
2015 Mullineux Syrah
Sverige: 219kr SA: 196kr Inte samma årgång i Sverige, men vinet blir knappast billigare, alla fall.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
@Bastardo Så om en Bourgogne kostade 3000kr där nere och 3001kr på bolaget tycker du den är mer prisvärd än ett väldigt gott vin från Jura som kostar 150kr där och 300kr på bolaget? Det är ju bara dumt att enbart kolla på pålägget och helt ignorera relationen pris - kvalitet.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
@Bastardo Så om en Bourgogne kostade 3000kr där nere och 3001kr på bolaget tycker du den är mer prisvärd än ett väldigt gott vin från Jura som kostar 150kr där och 300kr på bolaget? Det är ju bara dumt att enbart kolla på pålägget och helt ignorera relationen pris - kvalitet.
Jag tror att ni har satt i systemet att vägra förstå vad jag pratar om. Ni ska alltid ha en annan åsikt än vad jag själv har, oavsett vad jag frågar. Det börjar kännas lite tröttsamt i längden.
Det blir bara värre och värre. Din fråga är inte det minsta relevant! Man kan inte göra så extrema jämförelser utan vidare. Det är ju klart att jag väger in kvalitet gentemot priset.
Var är alla som förstår mitt synsätt? Finns inte en enda människa som tycker likadant som jag. Kliv fram och berätta vad ni själva tycker. Annars kommer det här att bli en jäkla långrandig historia, för jag tänker inte vika en enda centimeter ur min ståndpunkt. :) Vilket är: Inte ett enda vin bör kosta dubbelt så mycket på bolis än vad det gör i producentlandet. Då är man bara korkad om man betalar så mycket.
 

Wintermute

Medlem
Man kan undra om det är någon skillnad mellan leverantörskedjorna eller tullavgifterna när man jämför viner från ZA och NZ. Om inte ligger skillnaden i importörsledet. Det vore onekligen lite provocerande.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Inte ett enda vin bör kosta dubbelt så mycket på bolis än vad det gör i producentlandet. Då är man bara korkad om man betalar så mycket.
Så om jag tycker ett vin är gott och värt sitt pris här så skall jag inte köpa det för att det finns billigare på en marknad som jag inte har tillgång till? Det tycker jag låter korkat... :)
 
Last edited:
Vilket är: Inte ett enda vin bör kosta dubbelt så mycket på bolis än vad det gör i producentlandet. Då är man bara korkad om man betalar så mycket.
Transport, tull, lagar regler. Dubbelt kan jag nog tycka kan va ok från SA, men kanske inte från tyskland, t.ex.
 

Dexter

Medlem
Vet att när jag jobbade hos en importör så valde vi att ha ett högt pris i BS för att kunna ge ”bra deals” till resturanger.. och de gällde ett av vinerna som nämts tidigare..
Sedan när den kvalade in till ord sortiment så behölls priset ändå då det inte fanns tillräcklig kvantitet att få tag i..
 
Toppen