Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prisjämförelser på vin mellan Nya Zeeland, Sydafrika och Svedala.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Lätt att jämföra priser med Wine Searcher PRO

2014 Reyneke Reserve
Sverige: 399kr SA: 300kr (La Cotte Inn Wine Sales)

2016 The Chocolate Block, Boekenhoutskloof
Sverige: 249kr SA: 120kr (samma butik)

2015† Treinspoor, The Sadie Family
Sverige: 349kr SA: 180kr (samma butik)

Graham Beck Blanc de Blancs Brut 2012
Sverige 159kr SA: 162kr (hos producenten)

Allesverloren Shiraz 2015
Sverige: 109kr SA: 77kr (producenten)

Umbala 2017
Sverige 185kr (3liter) SA: Går inte ens att köpa!!

Tusen tack, för att du hjälper mig, Magnus L! :) Gubben är lite seg numera pga. åldern … ;)
Jag tycker också att man kan skönja en ”regel” att sydafrikanska viner är oerhört aggressivt prissatta i Sverige gentemot vinerna från NZ. Graham Beck Blanc de Blancs Brut 2012 måste man bara beställa om priset är så nära vad det kostar där borta. Har provat vinet ett par gånger, och det är definitivt ett fynd.

Clos Henri Sauvignon Blanc 2015, 199 SEK / NZ $32 ≈ 187 SEK
Spy Valley Sauvignon Blanc 2016, 132 SEK / NZ $20 ≈ 117 SEK, Obs! 2017!
Trinity Hill Gimblett Gravels Chardonnay 2015, 199 SEK /NZ $38 ≈ 189 SEK, Obs! 2016!
Och så här fortsätter det. Jag har inte letat just billigaste stället för att köpa vin, utan lite på måfå.

Vidal Estate Reserve Gimblett Gravels 2015, 159 SEK / NZ $25 ≈ 147 SEK
William Murdoch Syrah 2012, 179 SEK / NZ $35 ≈ SEK 206 SEK
Trinity Hills Gimblett Gravels Syrah 2015, 199 SEK / NZ $38 ≈ 224 SEK
Finns många andra priser också. Inte nödvändigtvis de billigaste priserna som går att finna.
Vad sägs? Det känns som att det är mycket bra priser på viner från Nya Zeeland … ;) Jag vill inte predika för ett vinland framför något annat, men onekligen börjar man fundera lite, varför är sydafrikanska viner så aggressivt prissatta i Sverige!

Det är dessutom betydligt längre till Nya Zeeland än till Sydafrika. Så frakten borde rimligen vara en aning lägre.
Distance from New Zealand to Sweden is 17 317 kilometers.
Distance from Sweden to South Africa is 10 058 kilometers.
Källa: distancefromto.net/
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Tusen tack, för att du hjälper mig, Magnus L! :) Gubben är lite seg numera pga. åldern … ;)
Jag tycker också att man kan skönja en ”regel” att sydafrikanska viner är oerhört aggressivt prissatta i Sverige gentemot vinerna från NZ. Graham Beck Blanc de Blancs Brut 2012 måste man bara beställa om priset är så nära vad det kostar där borta. Har provat vinet ett par gånger, och det är definitivt ett fynd.

Clos Henri Sauvignon Blanc 2015, 199 SEK / NZ $32 ≈ 187 SEK
Spy Valley Sauvignon Blanc 2016, 132 SEK / NZ $20 ≈ 117 SEK, Obs! 2017!
Trinity Hill Gimblett Gravels Chardonnay 2015, 199 SEK /NZ $38 ≈ 189 SEK, Obs! 2016!
Och så här fortsätter det. Jag har inte letat just billigaste stället för att köpa vin, utan lite på måfå.
Jag ska inte leta efter otaliga viner, utan bara några stycken. Om någon känner sig manad att utmana min tes, så var så god!
Fortsätter sen med röda viner också och sen ska jag ta Sydafrika.

Samtliga går att hitta billigare i NZ

Spy valley Sauvignon blanc 2015 hittade jag för ca 94kr (15,95NZD) i NZ (Moore Wilsons)
Clos Henri Sauvignon Blanc 2015 för 177kr (29,99 NZD) i NZ (Vino Fino)
Trinity Hill Gimblett Gravels Chardonnay 2015 177kr (29,99 NZD) i NZ (The Good Wine Co., Vino Fino)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Samtliga går att hitta billigare i NZ

Spy valley Sauvignon blanc 2015 hittade jag för ca 94kr (15,95NZD) i NZ (Moore Wilsons)
Clos Henri Sauvignon Blanc 2015 för 177kr (29,99 NZD) i NZ (Vino Fino)
Trinity Hill Gimblett Gravels Chardonnay 2015 177kr (29,99 NZD) i NZ (The Good Wine Co., Vino Fino)

Bra, Magnus L! :)
Så här skrev jag förut: Jag har inte letat just billigaste stället för att köpa vin, utan lite på måfå.
Skillnaden är ändå ganska liten med många viner gentemot Sverige och med tanke på att frakten måste kosta avsevärda summor och vinagenten inte gärna säljer vin med förlust finns det bara en sak att säga: Prisvärt är bara förnamnet … :)

Det skulle vara roligt om någon kunde försöka försvara prissättningen av vinerna från SA … :) Men det kanske blir tufft att göra det. ;) Och nu pratar jag inte om några dussinviner, utan viner med hyfsad kvalitet. Plonket är säkert ganska hyfsad prissatt men det finns ganska få här som köper sådana viner.

Alltid lika roligt att se, att folk här försöker läxa upp mig, men det kommer ni inte lyckas med så lätt. ;) Varför är sanningen så svårt att klara av?
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Prisvärt är bara förnamnet …
Är du ute efter lägsta pris eller största vinupplevelse? Nu är det iofs dumt att betala överpris för vin om det enkelt går att få tag på från annat håll men jag tycker mig se en röd tråd där du ofta återkommer till pris. Ska man bara köpa en flaska så kan ett par tjugor hit eller dit kvitta, jobbigare om man köper hela lådor dock.

Priset på The Chocolate Block känns överdrivet om det nu stämmer och är samma vin.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Bra, Magnus L! :)
Så här skrev jag förut: Jag har inte letat just billigaste stället för att köpa vin, utan lite på måfå.
Skillnaden är ändå ganska liten med många viner gentemot Sverige och med tanke på att frakten måste kosta avsevärda summor och vinagenten inte gärna säljer vin med förlust finns det bara en sak att säga: Prisvärt är bara förnamnet … :)

Det skulle vara roligt om någon kunde försöka försvara prissättningen av vinerna från SA … :) Men det kanske blir tufft att göra det. ;) Och nu pratar jag inte om några dussinviner, utan viner med hyfsad kvalitet. Plonket är säkert ganska hyfsad prissatt men det finns ganska få här som köper sådana viner.

Alltid lika roligt att se, att folk här försöker läxa upp mig, men det kommer ni inte lyckas med så lätt. ;) Varför är sanningen så svårt att klara av?
Svårt att jämföra priser så här. Min uppfattning har alltid varit att nz överlag är dyrt kontra kvalitet. Sen tänker jag mig att det är dyrt med vin i nz och otroligt billigt i SA. Markpriser, lönekostnader, skatter och konsumentkraft lär ju skilja sig mycket mellan länderna.

Btw, har dåligt samvete för att vi är lite OT. Nån mod som orkar samla ihop det här i en ny tråd?
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Svårt att jämföra priser så här. Min uppfattning har alltid varit att nz överlag är dyrt kontra kvalitet. Sen tänker jag mig att det är dyrt med vin i nz och otroligt billigt i SA. Markpriser, lönekostnader, skatter och konsumentkraft lär ju skilja sig mycket mellan länderna.

Btw, har dåligt samvete för att vi är lite OT. Nån mod som orkar samla ihop det här i en ny tråd?
Ok. Men det är mest priser i Sverige, min fråga handlar om. Ber också ursäkt om jag har skrivit i lite fel tråd, men visste inte riktigt hur jag skulle annars ha gjort.
Jag har en precis motsatt åsikt. Vinerna från NZ är ofta väldigt goda, speciellt de vita vinerna. Och så länge jag har följt lite priserna har de alltid varit väldigt prisvärda, medans vinerna från SA i klassen kvalitetsviner, levererar oerhört sällan. Men det är bra att vi har olika åsikter i den här frågan. Annars skulle det nog inte finnas någonting att snacka om … :)
 

matage

Medlem
Kanske en nisch-vin men när jag besökte Klein Constantia för några år sen var Vin de Constance närmare 25-30% dyrare på vingården än på Systembolaget (och det är vad jag skulle klassa som ett seriöst vin ;) )
Chocolate Block har väl kanske sålt bra och gjort sig ett hyfsat namn inom medium wines och importören har hittat en nivå där det fortfarande säljer.

Jag tycker annars att man ofta får ganska bra kvalitet (och framför allt personlighet) på SA-viner (även i Sverige) jämfört med många andra länder om man ser till samma prisklass.. men så är ju smak subjektivt också ;)
 

Tristan

Medlem
Dock tycks bas-PN vara slut både hos dessa handlare och på alleswein.de där jag handlat. Man kan testa "Liaison" som ligger ett snäpp upp i hierarkin - men det vinet känns väl ungt - eller vänta på 2016.

Alleswein har kvar årgång 2014 av basvinet, "sofort verfügbar". Jag tycker det är bra också men det saknar lite av spänsten hos 2015. Tror på 2016.
Jag vart nyfiken på Enderle & Moll efter ditt inlägg så jag skrev till weinfurore.de då dem hade lite annat i min smak.
Fick det här som svar:
"Hi, the 2015 Pinot Noir Basis is also sold out at the winery, but the 2016 will hopefully arrive in the next month."

/Ny på forumet
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det inte så att vi är ganska ensamma i Europa att skatta på procenten, resten av Europa skattar på priset, och att därmed dyra viner blir ganska billiga i Sverige från ett europeiskt perspektiv.
Nej, systemet för punktskatter på alkohol är harmoniserat inom EU, men inte skattesatserna. Dessa skatter går enbart på produktkategori och alkoholinnehållet. Det finns enbart gemensamma minimi-skattesatser, som för vin är det sympatiskt runda siffran noll. (Länken i @Magnus L :s inlägg går till ett dokument som visar skattesatserna inom EU.)
För övrigt har Sverige (tillsammans med några andra länder) EU:s högsta moms, 25% påslag. Så visst finns det procentuella skattepåslag även i Sverige.
Däremot så skiljer inte Systembolagets påslag på om det är ett kultvin alternativt toppårgång eller ej. (Raritets)vinhandlare i andra länder kan passa på och lägga på ett antal procent när de vet att de ändå kommer att sälja flaskorna. Kanske är det denna skillnad du tänker på?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett vanligt svenskt missförstånd p.g.a. vårt monopol är att viner skulle kosta lika mycket i hela detaljhandeln oavsett var man köper dem. Svensken i gemen tycker inte att det är konstigt att en liter mjölk kostar olika i en lågprislada eller på 7-11, men förvånansvärt många svenskar tycker att det är märkligt när en flaska Moët kostar olika på en flygplatsbutik, på Harrods eller hos en vinhandlare i en källarlokal på landsbygden.

När det gäller köp direkt från producent, är min erfarenhet från framför allt Frankrike och Tyskland att olika producenter tillämpar väldigt olika filosofi. En del (framför allt småproducenter) ger i princip grossistpriser, andra (framför allt välkända stora producenter) lägger sig på storstads-prestigebutiksnivån och andra (rätt många middle-of-the-road-producenter) någonstans däremellan. Det kan vara ungefär en faktor två mellan dessa ytterligheter. Gissningsvis är det samma sak i andra länder.
 
När det gäller köp direkt från producent, är min erfarenhet från framför allt Frankrike och Tyskland att olika producenter tillämpar väldigt olika filosofi. En del (framför allt småproducenter) ger i princip grossistpriser, andra (framför allt välkända stora producenter) lägger sig på storstads-prestigebutiksnivån och andra (rätt många middle-of-the-road-producenter) någonstans däremellan. Det kan vara ungefär en faktor två mellan dessa ytterligheter. Gissningsvis är det samma sak i andra länder.
Har samma erfarenhet. Ju mindre producent, desto lättare att göra fynd och vice versa.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vart nyfiken på Enderle & Moll efter ditt inlägg så jag skrev till weinfurore.de då dem hade lite annat i min smak.
Fick det här som svar:
"Hi, the 2015 Pinot Noir Basis is also sold out at the winery, but the 2016 will hopefully arrive in the next month."

/Ny på forumet
Välkommen! :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Är du ute efter lägsta pris eller största vinupplevelse? Nu är det iofs dumt att betala överpris för vin om det enkelt går att få tag på från annat håll men jag tycker mig se en röd tråd där du ofta återkommer till pris. Ska man bara köpa en flaska så kan ett par tjugor hit eller dit kvitta, jobbigare om man köper hela lådor dock.

Priset på The Chocolate Block känns överdrivet om det nu stämmer och är samma vin.
Det är sant. Jag tar alltid hänsyn med priset också. Vill inte betala fantasisummor för viner som inte levererar och sådana verkar det finnas gott om. :)
Troligtvis delar inte forummedlemmarna min värdering, men det står jag för.

Två av de här vinerna är mycket bra prissatta i Sverige. En rolig överraskning, som jag inte visste om.
Rust en Vrede Estate Red 2014, R 415 ≈ 276 SEK, 279 SEK på bolis.
Meerlust Rubicon 2014, R 385 ≈ 256 SEK, 239 SEK på bolis.
Kevin Arnold Shiraz 2013, R 225 ≈ 150 SEK, 215 SEK på bolis.
P.S. Som vanligt, har jag inte letat efter just alla billigaste priser, men använde bla. samma säljare som Magnus L förut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är sant. Jag tar alltid hänsyn med priset också. Vill inte betala fantasisummor för viner som inte levererar och sådana verkar det finnas gott om.
Det är enbart sunt anser jag. Enda gången "prisvärt" är ett skällsord är när begreppet används för att kränga vin som inte är värt att dricka oavsett pris. ;)

Självklart vill alla människor med vettet i behåll betala minsta möjliga för bästa tänkbara upplevelse, eller åtminstone inte mer än vad man tycker upplevelsen är värd. I alla fall så länge inte någon stackars bonde behöver gå på knäna på grund av snålhet. De flesta har dessutom inte råd att enbart dricka "toppkvalitet" (läs: marknadens dyraste viner) utan behöver varva med prisvärda mellanklassviner. Kan dessutom tycka att det är bra för livets kontrasters skull att inte alltid "spela på maxvolym", för hur maxat känns det när det plötsligt blir vardag?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det är enbart sunt anser jag. Enda gången "prisvärt" är ett skällsord är när begreppet används för att kränga vin som inte är värt att dricka oavsett pris. ;)

Självklart vill alla människor med vettet i behåll betala minsta möjliga för bästa tänkbara upplevelse, eller åtminstone inte mer än vad man tycker upplevelsen är värd. I alla fall så länge inte någon stackars bonde behöver gå på knäna på grund av snålhet. De flesta har dessutom inte råd att enbart dricka "toppkvalitet" (läs: marknadens dyraste viner) utan behöver varva med prisvärda mellanklassviner. Kan dessutom tycka att det är bra för livets kontrasters skull att inte alltid "spela på maxvolym", för hur maxat känns det när det plötsligt blir vardag?
Bra skrivet, Mattias! Tack så mycket också att ni flyttade över trådet till en egen. :)

Klein Constantia Riesling 2015, 249 SEK / R 229 ≈ 150 SEK.
Mullineux Swartland White 2015, 195 SEK, R 249 ≈ 164 SEK
Wild Yeast Chardonnay 2016, 165 SEK / R 129 ≈ 85 SEK; OBS! Nästan dubbelt så mycket här.
BTW. Den har tidigare kostat även 179 kronor för årgång 2014! Varunummer var då 70335. Alltså priset mer än det dubbla hos oss.
De Grendel Op die Berg Chardonnay 2015, R 175 ≈ 115 SEK, 179 SEK på bolis. Reades ut för 89 SEK. Även då utan större förlust, gissar jag.
Obs! Kan inte påstå att jag har hittat alltid de billigaste priserna, men knappast de dyraste heller.

Av de här är det bara Mullineux som inte är så dyr för oss. Jag anar, att man kan skönja en bild, som berättar att vinerna från Sydafrika är inte alltid så prisvärda hos oss. Det är kanske lite vågat att säga det efter bara så här liten forskning om priser, men jag är tämligen säker på min sak och säger att vinerna från NZ ligger bättre till när man ser vad de kostar i sitt land. Kvalitet mellan vinerna och länderna bestämmer varje individ alldeles själv. Har druckit många jättegoda viner från Sydafrika och man tänker nog inte alltid hur dyra de är för oss här i Fennoskandia. :)Och som sagt, frakten från SA borde vara avsevärt billigare, om man tittar på avstånd mellan länder. Sen hur den saker är IRL är en annan fråga. Så kolla gärna upp just din importör för att du ska inte bli nästan skinnad för att köpa vin. ;)
Skulle inte kännas så skönt när man upptäcker att sitt eget favoritvin kostar nästan dubbelt så mycket här än i ursprungslandet! Det är inte det minsta försvarbart, anser jag, då skulle jag överväga att sluta handla hos sådana importörer. :(
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Bra skrivet, Mattias! Tack så mycket också att ni flyttade över trådet till en egen. :)

Klein Constantia Riesling 2015, 249 SEK / R 229 ≈ 150 SEK.
Mullineux Swartland White 2015, 195 SEK, R 249 ≈ 164 SEK
Wild Yeast Chardonnay 2016, 165 SEK / R 129 ≈ 85 SEK; OBS! Nästan dubbelt så mycket här.
BTW. Den har tidigare kostat även 179 kronor för årgång 2014! Varunummer var då 70335. Alltså priset mer än det dubbla hos oss.
De Grendel Op die Berg Chardonnay 2015, R 175 ≈ 115 SEK, 179 SEK på bolis. Reades ut för 89 SEK. Även då utan större förlust, gissar jag.
Obs! Kan inte påstå att jag har hittat alltid de billigaste priserna, men knappast de dyraste heller.

Av de här är det bara Mullineux som inte är så dyr för oss. Jag anar, att man kan skönja en bild, som berättar att vinerna från Sydafrika är inte alltid så prisvärda hos oss. Det är kanske lite vågat att säga det efter bara så här liten forskning om priser, men jag är tämligen säker på min sak och säger att vinerna från NZ ligger bättre till när man ser vad de kostar i sitt land. Kvalitet mellan vinerna och länderna bestämmer varje individ alldeles själv. Har druckit många jättegoda viner från Sydafrika och man tänker nog inte alltid hur dyra de är för oss här i Fennoskandia. :)Och som sagt, frakten från SA borde vara avsevärt billigare, om man tittar på avstånd mellan länder. Sen hur den saker är IRL är en annan fråga. Så kolla gärna upp just din importör för att du ska inte bli nästan skinnad för att köpa vin. ;)
Skulle inte kännas så skönt när man upptäcker att sitt eget favoritvin kostar nästan dubbelt så mycket här än i ursprungslandet! Det är inte det minsta försvarbart, anser jag, då skulle jag överväga att sluta handla hos sådana importörer. :(
Oavsett vad sydafrikanska viner kostar i Sverige jämfört med Sydafrika så är jag av åsikten att de är bland de mest "prisvärda" man kan köpa om man väljer rätt. Att de sen är ännu billigare på plats får mig enbart mer sugen på att åka dit. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag anar, att man kan skönja en bild, som berättar att vinerna från Sydafrika är inte alltid så prisvärda hos oss.
Huruvida ett vin är prisvärt handlar väl bara om hur mycket du tycker om det (alternativt vinets kvalitet) i förhållande till vad du har betalat? Att priset är lägre någon annanstans påverkar inte kvaliteten på vinet.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Skulle inte kännas så skönt när man upptäcker att sitt eget favoritvin kostar nästan dubbelt så mycket här än i ursprungslandet! Det är inte det minsta försvarbart, anser jag, då skulle jag överväga att sluta handla hos sådana importörer. :(

Det är väl bara till att köpa från utlandet om möjligheten uppenbarar sig? Det gör jag hela tiden, exempelvis såldes Tissot Savagnin nyligen för 399kr på bolis men jag köpte den för 28€ plus frakt. Har flera likartade exempel. Nu är det visserligen mycket enklare att lyckas med såna klipp vad gäller viner från just Europa än Nya Världen då frakten är kortare (vanligtvis skeppar väl inte en Sydafrikansk handlare till Sverige så det blir till att hitta en europeisk näthandlare som har SA viner i sitt sortiment) men det skadar ju inte att kolla.
 
Toppen