Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

v_skogh

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vill ju prova Krug 88 :D
1250 för 6 stycken blir ca 15780 sek plus ca 250 spänn i skatt...
Med moms är vi uppe i 18840 sek dela detta på 6 och varje flaska landar på ca 3100 sek. Då har vi missat frakten.
Så vart får jag tag på Krug 88 för drygt 2000 spänn?
Eller har jag gjort en tankevurpa?

Såg att detta va Krug 95, men ändå. Det är ju ännu värre. Eller är det så att det är 12 flaskor i en låda?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

v_skogh skrev:
Vill ju prova Krug 88 :D
1250 för 6 stycken blir ca 15780 sek plus ca 250 spänn i skatt...
Med moms är vi uppe i 18840 sek dela detta på 6 och varje flaska landar på ca 3100 sek. Då har vi missat frakten.
Så vart får jag tag på Krug 88 för drygt 2000 spänn?
Eller har jag gjort en tankevurpa?

Såg att detta va Krug 95, men ändå. Det är ju ännu värre. Eller är det så att det är 12 flaskor i en låda?
ja, det är 12. 1250 + 20 (skatt)=1270*13 (pund) *17,5% (moms) =19399/12=1617 per flaska
jag tror 1988 kostar ca 150 per flaska ca 2300 +frakt. Det värsta är att priserna forsätter uppåt........1995 har gått upp 25% på en månad!! :eek:
 

v_skogh

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
ja, det är 12. 1250 + 20 (skatt)=1270*13 (pund) *17,5% (moms) =19399/12=1617 per flaska
jag tror 1988 kostar ca 150 per flaska ca 2300 +frakt. Det värsta är att priserna forsätter uppåt........1995 har gått upp 25% på en månad!! :eek:

Det är bara öppna börsen då 8)
 

v_skogh

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ok, vi fortsätter.
Om ni skulle köpa två lådor vitt och två lådor rött för långtidslagring på systemet, vad skulle ni då handla?
Alltså två sorter rött och två vitt?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

v_skogh skrev:
Ok, vi fortsätter.
Om ni skulle köpa två lådor vitt och två lådor rött för långtidslagring på systemet, vad skulle ni då handla?
Alltså två sorter rött och två vitt?
Långtidslagring?hur länge? för att dom behöver det? eller för att dom klarar det?
Rött: Leoville Las Cases 1996 (men priset är det halva hos FARR) Ducru-Beaucaillou 2004, Clerc Milon 2003
VITT:Yquem 1986 (samma pris som FARR),Laville Haut-Brion 2004, Ermitage de l'Orée Blanc 2000
Sorry det blev 3 av varje!
 

v_skogh

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
Långtidslagring?hur länge? för att dom behöver det? eller för att dom klarar det?
Rött: Leoville Las Cases 1996 (men priset är det halva hos FARR) Ducru-Beaucaillou 2004, Clerc Milon 2003
VITT:Yquem 1986 (samma pris som FARR),Laville Haut-Brion 2004, Ermitage de l'Orée Blanc 2000
Sorry det blev 3 av varje!

Va lite otydlig, jag vill lära mig mer om vin samt följa vinets utveckling över låt oss säga 10 år.
 

Dejzan

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som har provat Pol Roger PR -88 nyligen. Det har dykt upp en flaska på en dansk auktion och jag är grymt sugen på att köpa.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Nyligen och nyligen, är väl lite över ett år sen, men den är helt magisk. Sjukt god!

Köp för tusan!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Dejzan skrev:
Någon som har provat Pol Roger PR -88 nyligen. Det har dykt upp en flaska på en dansk auktion och jag är grymt sugen på att köpa.
Provat ett antal ggr dom senaste 2 åren, 4 flaskor har varit sagolika, 1flaska var mycket bra men klart svagare än dom andra. Ljuvlig Champagne. Det blir inte mycket bättre.Köp!!
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jaaaaaaaaaaaa, fy fan vad gott!!!
Provat den 5-6 gånger och alla har varit helt grymma!
 

Dejzan

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Då finns det väl bara en sak att göra, nu vill jag verkligen ha den.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det är en sån skumpa som man inte analyserar sönder, utan bara njuter av...
 

hampus86

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

tjalom!

Någon som kan berätta hur man infogar en bild i sin profil? Jag har testat alla olika storlekar, men får felmeddelande hela tiden(att bilder är för stor eller en personlig??).
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hahaha, Vin-Stalin alias Blue-Chip håller på att få nervsammanbrott på vinklubben...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Hahaha, Vin-Stalin alias Blue-Chip håller på att få nervsammanbrott på vinklubben...

Jag är stolt över dig!

Jag visste att du inte skulle klara av att hålla den snälla "mysattityden" specielt länge. Dock är jag imponerad över hur länge du höll!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Hahaha, Vin-Stalin alias Blue-Chip håller på att få nervsammanbrott på vinklubben...
Tro jag inte. Han är sån!
 

The Pint

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Får väl dra till med en fråga då.

Ämnet är andraviner. Från slotten i Bordeaux då, förstås.

Frågan är, vad håller de för klass egentligen?

Anledningen till att jag kom att tänka på det här är att jag var i Val d'Isere i början av februari och där var vinhyllan i den lokala Spar-butiken överfull med andraviner. Både dyra och inte fullt lika dyra.

Jag känner till att några, som Clos du Marquis och Les Forts de Latour t. ex. har gott rykte. Men kan man säga något generellt. Speciellt när det gäller de mindre ryktbara slotten, är deras andraviner något att ha?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

The Pint skrev:
Får väl dra till med en fråga då.

Ämnet är andraviner. Från slotten i Bordeaux då, förstås.

Frågan är, vad håller de för klass egentligen?

Anledningen till att jag kom att tänka på det här är att jag var i Val d'Isere i början av februari och där var vinhyllan i den lokala Spar-butiken överfull med andraviner. Både dyra och inte fullt lika dyra.

Jag känner till att några, som Clos du Marquis och Les Forts de Latour t. ex. har gott rykte. Men kan man säga något generellt. Speciellt när det gäller de mindre ryktbara slotten, är deras andraviner något att ha?

Det där är lika olika och individuellt som slotten själva.

En del andraviner är ibland rena fynden medan andra är sjukligt högt prissatta. Ju bättre förstavin dess bättre andravin är en tumregel jag ofta tillämpar.

Från bra årgångar som t.ex. 2005 och 2000 kan det vara värt att kika på andraviner då förstavinerna oftast är så brutalt prissatta att de gräver hål i plånboken.
 
Toppen