Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Magikern

Medlem
Har någon en bra sida med ''lagringstider'' och kör ni på ungefär samma platå oavsett vin så länge det är samma druva och region?
Så köper jag en Barolo för 1000kr har den samma platå som en Barolo för 350kr, hoppas ni förstår min fråga. Vill inte hamna i en situation där jag suktat efter ett vin i flera år och öppnar den försent och jag tycker att de tider jag googlat mig fram till skiljer sig ganska mycket..

Det beror på om producenten har valt att göra en gammaldags Barolo kan man säga om man uttrycker sig grovt. Dessa klarar långlagring bättre. Är det en toppårgång för långlagring kan man nog hitta viner för 350 spänn flaskan internationellt som klarar många år men jag är osäker på om dessa finns i Sverige i dagsläget.

Några exempel på bra 350 kronors Barolo vågar jag nog inte ge dock men jag överlåter gärna denna frågan till andra. :)
 

Sonderlese

Medlem
Har någon en bra sida med ''lagringstider'' och kör ni på ungefär samma platå oavsett vin så länge det är samma druva och region?
Så köper jag en Barolo för 1000kr har den samma platå som en Barolo för 350kr, hoppas ni förstår min fråga. Vill inte hamna i en situation där jag suktat efter ett vin i flera år och öppnar den försent och jag tycker att de tider jag googlat mig fram till skiljer sig ganska mycket..
Man kan med fördel slå upp viner på Cellar Tracker ( www.cellartracker.com ) och få info om uppskattat drickfönster/lagringstid. Man kan även läsa recensioner om enskilda viner.
 

Sarco

Medlem
Smaken skiljer sig också åt ganska mycket. Det finns ingen objektiv sanning när det gäller vin, knappt ens en subjektiv sanning som håller över tid (på 10 år kan mycket ändras i vad man uppskattar).

Skulle jag svara utifrån vad jag läser från vinskribenter (inte tillräckligt med egna erfarenheter) så är nog ett dyrare vin från t.ex. Barolo, Bourgogne eller Bordeaux typiskt sett mer lagringsdugligt än ett billigare.
 

buteljen

Medlem
Har dålig koll på Brunello :oops:.
Hur är årgång 2016 jmfrt med 2017?
Vilken skulle ni ha valt om ni inte köper båda?
Profil på Casanova di Neri jmfrt med andra producenter i toppen?
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Har dålig koll på Brunello :oops:.
Hur är årgång 2016 jmfrt med 2017?
Vilken skulle ni ha valt om ni inte köper båda?
Profil på Casanova di Neri jmfrt med andra producenter i toppen?
2017 blir lite svårt att uttala sig om ännu då de kommer väl inte ut på marknaden förrän 2022?
Planerar att testa Casanovan 2016 i helgen, återkommer med åsikter.
Gillade verkligen 2015 som var mycket tillgänglig som ung.

2016 är väl på pappret en bättre årgång generellt då "allt var rätt".

Kommer nog köpa lite av båda, om inte annat för en liten vertikalprovning i framtiden.
 

MarkusJ

Medlem
Jag ska imorgon köra en provning för lite kompisar (vinglada amatörer) där den röda flighten består av 4 flaskor:

2001 Faustino I Gran Reserva
2010 Faustino I Gran Reserva
2010 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice
2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice

Vinerna kommer att serveras helblint för alla utom mig. Jag funderar mest på hur jag ska tänka kring luftning... Räcker det att köra en snabb dubbeldekantering, alltså ner i karaff och direkt tillbaka i flaska, eller bör de få stå längre i karaff?

Och bör jag öppna alla flaskor samtidigt, eller låta de äldre flaskorna få några extra timmar? Och vad tror ni gällande antal timmar? 2, 4, fler?

Villl ju att vinerna ska få visa sig ifrån sin bästa sida... Alla deltagare är rätt glada i att dricka, så vinerna kommer inte direkt stå i glasen och drickas över flera timmar :rolleyes:
 

Mats

Gone todash....
Svårt att få ihop så mogenhetsmässigt olika viner. Skulle nog dubbeldekanter F10 och G18 idag och in in kylskåp till imorgon och då ner i karaff fram till provningen. G10 kanske till karaff i morgon på morgonen. F01 lite svårare. Stor flaskvariation. Decanters wine of the year 2013 men kan även vara bottennapp. Skulle dekantera 4-6 timmar innan och hoppas på bra resultat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ska imorgon köra en provning för lite kompisar (vinglada amatörer) där den röda flighten består av 4 flaskor:

2001 Faustino I Gran Reserva
2010 Faustino I Gran Reserva
2010 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice
2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice

Vinerna kommer att serveras helblint för alla utom mig. Jag funderar mest på hur jag ska tänka kring luftning... Räcker det att köra en snabb dubbeldekantering, alltså ner i karaff och direkt tillbaka i flaska, eller bör de få stå längre i karaff?

Och bör jag öppna alla flaskor samtidigt, eller låta de äldre flaskorna få några extra timmar? Och vad tror ni gällande antal timmar? 2, 4, fler?

Villl ju att vinerna ska få visa sig ifrån sin bästa sida... Alla deltagare är rätt glada i att dricka, så vinerna kommer inte direkt stå i glasen och drickas över flera timmar :rolleyes:
Skulle öppna samtliga max en timme innan och sedan låta dem utvecklas i glasen. Gillar att uppleva alla faser av ett vin.
 

Mats

Gone todash....
Skulle öppna samtliga max en timma innan och sedan låta dem utvecklas i glasen. Gillar att uppleva alla faser av ett vin.
Håller med om det men risk att missa allt det bästa med de yngre, ofta är ju unga viner så mycket bättre dag två. Och så var det ju också det där med glada drickare som kanske inte riktigt följde viner över flera timmar :)
 

buteljen

Medlem
2017 blir lite svårt att uttala sig om ännu då de kommer väl inte ut på marknaden förrän 2022?
Planerar att testa Casanovan 2016 i helgen, återkommer med åsikter.
Gillade verkligen 2015 som var mycket tillgänglig som ung.

2016 är väl på pappret en bättre årgång generellt då "allt var rätt".

Kommer nog köpa lite av båda, om inte annat för en liten vertikalprovning i framtiden.
Tack!
 

Tobias92

Medlem
Om ni snabbt vill få reda på en flaskas marknadsvärde, var tittar ni då? Tycker inte wine-searcher är rättvis efter att kollat upp en del flaskor där?
 
Om ni snabbt vill få reda på en flaskas marknadsvärde, var tittar ni då? Tycker inte wine-searcher är rättvis efter att kollat upp en del flaskor där?
Tycker att de är svårt att få ett snabbt svar med ett knapptryck.
Själv brukar jag google flaskan o jämför lite vad flaskan ligger ute för på olika europeiska sidor.
Lite jobbigare än wine-seacher men tror jag är närmare det verkliga priset.
 
Vart slipar ni era köksknivar? Har lämnat in mina på Clean Cut när de haft sin affär på söder men nu är den stängd. Någon som har ett bra tips på södra sidan av stan eller innanför tullarna?

Knivbrev hoppar jag gärna & ska väl ta tag i att börja slipa själv så småningom.
 

Jesper L

Medlem
Vart slipar ni era köksknivar? Har lämnat in mina på Clean Cut när de haft sin affär på söder men nu är den stängd. Någon som har ett bra tips på södra sidan av stan eller innanför tullarna?

Knivbrev hoppar jag gärna & ska väl ta tag i att börja slipa själv så småningom.
Cervera samarbetar med http://www.slipkliniken.se/

Har funderat på att lämna in men inte gjort än så kan inte uttala mig om kvaliten.
 

Boletus

Medlem
Vart slipar ni era köksknivar? Har lämnat in mina på Clean Cut när de haft sin affär på söder men nu är den stängd. Någon som har ett bra tips på södra sidan av stan eller innanför tullarna?

Knivbrev hoppar jag gärna & ska väl ta tag i att börja slipa själv så småningom.
Har lämnat in på NK ett par gånger. Men har övergått till att slipa själv, tyckte inte de gjorde något vidare jobb.
 
Toppen