Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

tobbe81

Medlem
Vart slipar ni era köksknivar? Har lämnat in mina på Clean Cut när de haft sin affär på söder men nu är den stängd. Någon som har ett bra tips på södra sidan av stan eller innanför tullarna?

Knivbrev hoppar jag gärna & ska väl ta tag i att börja slipa själv så småningom.
Japanese knife company de har både butik på söder och odenplan slippar alla knivar på wetstone.
 

chambertin

Medlem
Vart slipar ni era köksknivar? Har lämnat in mina på Clean Cut när de haft sin affär på söder men nu är den stängd. Någon som har ett bra tips på södra sidan av stan eller innanför tullarna?

Knivbrev hoppar jag gärna & ska väl ta tag i att börja slipa själv så småningom.
Hemma med en Ruixin som jag gjort om en aning (magnetfäste i.st.f kläm/skruvfäste som är orginal och helt kass) samt skruvat fast den på en lite störe bit trä i ek så den står stabilt. Sedan har jag köpt diamantbrynen och slipar i 4-5 steg från 500# (200#/300# om den är slö) till 2000#
Sen kan man underhållsslipa för att behålla toppskärpa med 1500# och 2000#
Börjar så smått lära mig tekniken nu och får det riktigt bra för det mesta.
Fungerar dock inte så bra på smala knivar (typ filékniv eller sådana med lite flex pga att stödet för kniven är för smalt och litet.
Trevligt att enkelt kunna skärpa upp sina favoritknivar snabbt utan att skicka iväg ngt eller åka iväg till ngn som slipar professionellt.


iu
 
Vart slipar ni era köksknivar? Har lämnat in mina på Clean Cut när de haft sin affär på söder men nu är den stängd. Någon som har ett bra tips på södra sidan av stan eller innanför tullarna?

Knivbrev hoppar jag gärna & ska väl ta tag i att börja slipa själv så småningom.
varför inte knivbrev? För dyrt eller dåligt eller annan orsak (typ omständigt)?
 

Nyllet

Medlem
varför inte knivbrev? För dyrt eller dåligt eller annan orsak (typ omständigt)?

tycker bara det känns osäkert att skicka knivarna i så pass tydliga brev på posten och litar helt enkelt inte på postnord. Så ja omständigt

Sen har jag läst väldigt mycket ris & ros om dem, har även haft tillgång till clean cut lite enklare när de låg på söder och där fick jag sån bra slipning så har inte behövt annat alternativ
 

Jos

Medlem
Ifall man inte vill använda slipsten så verkar den här maskinslipen bra och lättanvänd:


Själv kör jag med Globals små sliphjul. Rätt kasst men lättanvänt...
Sammanträffande! Är på landet och precis varit uppe i förrådet och slipat upp några knivar. Har precis brynt dem nu och det går fint att skära millimetertunna skivor tomat med samtliga. Inte rakbladsvassa men det hänger garanterat inte på utrustningen utan på min teknik :D
AA15745E-3314-425E-A3BA-F69DB98F1DD9.jpeg
 

Bastardo

Medlem
Ngn som druckit Elena Fuccis Titolo Aglianico del Vulture på sistone ?
Det är inte värt priset om man handlar på bolis. Köper du hos nätet får du mycket bättre pris och hemkört till dörren.
Årgång 2019 verkar lovande, vad jag kan se. Drack vinet flera år sedan och jag tyckte inte heller det var värt priset. Det kan bli lite annat om man har möjlighet att lagra vinet några år. Lite hajpat vin helt enkelt.
 

Poussard

Medlem
Ingen aning om det här kräver en egen tråd men here it goes: jag tycker det är intressant att årgångarna 15, 16, 18, 19 i Bordeaux har fått tokhöga betyg men kollar man på vinerna från de åren så har de 14-15.5% alkohol och det är inte varför jag köper Bordeaux alls. Betyder det att jag ska köpa dåliga årgångar i Bordeaux för att få den typen av vin jag vill ha, eller ska jag titta på andra områden? Jag förstår att global warming är en bov men jag köper inte det fullt ut. Tror snarare att många människor gillar nya världen och fläskiga California-Cabs och Bordeaux försöker skapa det - synd enligt mig.
 

chambertin

Medlem
Det är inte värt priset om man handlar på bolis. Köper du hos nätet får du mycket bättre pris och hemkört till dörren.
Årgång 2019 verkar lovande, vad jag kan se. Drack vinet flera år sedan och jag tyckte inte heller det var värt priset. Det kan bli lite annat om man har möjlighet att lagra vinet några år. Lite hajpat vin helt enkelt.
Tack @Bastardo !
Noterade också att SB-priset var väldigt högt jfrt med ute i Europa (samt dessutom slut ).
Har inga problem med 25-40€ för en bra Aglianico men vill ju såklart inte betala 50€ om jag kan hitta samma vin för 30€.
 

Vingubben

Medlem
Ingen aning om det här kräver en egen tråd men here it goes: jag tycker det är intressant att årgångarna 15, 16, 18, 19 i Bordeaux har fått tokhöga betyg men kollar man på vinerna från de åren så har de 14-15.5% alkohol och det är inte varför jag köper Bordeaux alls. Betyder det att jag ska köpa dåliga årgångar i Bordeaux för att få den typen av vin jag vill ha, eller ska jag titta på andra områden? Jag förstår att global warming är en bov men jag köper inte det fullt ut. Tror snarare att många människor gillar nya världen och fläskiga California-Cabs och Bordeaux försöker skapa det - synd enligt mig.
2016 är rätt sansad så den kan du kika efter. Samma med 2020 som fortfarande går att köpa som primör och också har fått höga betyg.
 

Poussard

Medlem
2016 är rätt sansad så den kan du kika efter. Samma med 2020 som fortfarande går att köpa som primör och också har fått höga betyg.
Tack, ska komma ihåg att 16 och 20 är lite mer normala men även om detta stämmer så när jag kollar på viner så har 16 och 20 ca 14% (18 har på samma vin 14.5%) jämfört med 12.5% på samma vin från typ 80 och 90-talet. Kanska ska be om tips om slott som extraherar mindre och gör viner i lite mindre maffig stil? Har du några rekommendationer där?
 

Vingubben

Medlem
Tack, ska komma ihåg att 16 och 20 är lite mer normala men även om detta stämmer så när jag kollar på viner så har 16 och 20 ca 14% (18 har på samma vin 14.5%) jämfört med 12.5% på samma vin från typ 80 och 90-talet. Kanska ska be om tips om slott som extraherar mindre och gör viner i lite mindre maffig stil? Har du några rekommendationer där?
Rent generellt så är vinerna från vänstra stranden sällan överextraherade på samma sätt som högra stranden. Pape Clement är ett undantag och det finns säkert några fler. Dessutom tror jag att Merlot bidrar till högre alkoholhalt vilket är ytterligare en anledning att leta vänstra stranden. Årgångar som är lättare, och som dricks bra nu är 2006 och 2011 och här har jag aldrig upplevt problem med alkoholhalten. Några av dom som jag upplever väldigt eleganta är Leoville-Barton, Baronen och Baronessan samt Pontet-Canet, men år som 2010 ligger väl alla dessa kring 14%.
 

Poussard

Medlem
Rent generellt så är vinerna från vänstra stranden sällan överextraherade på samma sätt som högra stranden. Pape Clement är ett undantag och det finns säkert några fler. Dessutom tror jag att Merlot bidrar till högre alkoholhalt vilket är ytterligare en anledning att leta vänstra stranden. Årgångar som är lättare, och som dricks bra nu är 2006 och 2011 och här har jag aldrig upplevt problem med alkoholhalten. Några av dom som jag upplever väldigt eleganta är Leoville-Barton, Baronen och Baronessan samt Pontet-Canet, men år som 2010 ligger väl alla dessa kring 14%.
Intressant, visste inte högra stranden var sämre ur det avseendet. Jag köper oftast Saint-Emilion, kanske dags att titta lite på vänstra.
 

matage

Medlem
varför inte knivbrev? För dyrt eller dåligt eller annan orsak (typ omständigt)?

Jag har aldrig testat knivbrev men har hört mycket negativt, exempelvis: https://www.expressen.se/dinapengar/ilskan-mot-knivbrev-efter-harda-svaren-till-kunderna/

Jag slipar hemma med japanska våtstenar inhandlade på cleancut. Jag kan verkligen rekommendera det. Det tar lite tid att få in knycken men är finfin meditation.

Ska börja med det själv en vacker dag!

Knivbrev skyr jag som pesten utan att själv ha använt dem. Dock har jag följt diverse knivforum och sett före och efterbilder på hur mycket gods de slipar bort (några medlemmar som medvetet "testade" med före/efterbilder efter kritiken) men kanske mer talande hur deras VD hanterade kritiken med publika personangrepp och idiotförklaranden av alla som inte höll med honom.

På den mer upplyftande sidan kan jag verkligen rekommendera Japanese Knife Companys slipkurs. Det är bara en kväll så du får knappast ett mästarbrev efter den men en ruggigt bra grund att stå på och öva vidare från. Efter jag gick den för ett drygt år sen slipar jag alla mina knivar hemma på våtsten med undantag för mina japanska "finknivar" som jag fortfarande saknar självförtroendet att slipa själv.
 
Toppen