Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum

Epernay, Frankrike
Tack för hjälpen, buteljen!
Jag kan försöka mejla hit:
Magazine Subscriptions
wineentsub@palmcoastd.com
International subscribers should call 386.447.2397

Kommer inte att ringa dit, alla fall, för det kan bli kanske onödigt dyrt i värsta fall, och sen är det ganska osäkert om de ens kan hjälpa mig. De verkar inte ha världens bästa kundservice! ;)
Vet inte hur du brukar söka. Jag gick in på sidan skrev in ett vin i sökboxen överst klickade på see full review och då står det att man ska skriva in sin email adress för att läsa hela texten och att det är gratis.
 

buteljen

Medlem

Bastardo

Medlem
Vad är det som blir knas? Vad är skillnaden nu mot tidigare?
Det går inte filtrera resultatet som förut, utan det blir helt galet. Alla fall hos mig på min dator.
Om jag vill t.ex. ha vinerna i ordningen från högsta betyg och neråt, så får jag plötsligt något helt annat i stället, som är inte ens viner, utan diverse starksprit etc. Och när jag tittade hur min länk såg ut här, var det inte alls samma innehåll som vad jag fick fram förut. Det verkar sakna all möjligt logik gentemot hur det har varit tidigare.
Kanske någon har saboterat på min dator på något sätt eller hur kan man förklara detta?
Visserligen har jag en gammal dator som inte har den nyaste webbläsare, men kan det bli så ändå? Hur som helst, så ska jag köpa en ny iMac inom ganska nära framtid. Vill vänta bara ett tag till i hopp att det kommer några förändringar på de modeller som finns just nu.
När de slutade tillverka iMac med 27 tums bildskärm, måste jag välja en 24-tummare.

Här söker jag först på ordet gigondas:
och efter filtrering ser det ut så här när jag vill sortera resultatet efter högsta betyg:
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det går inte filtrera resultatet som förut, utan det blir helt galet. Alla fall hos mig på min dator.
Om jag vill t.ex. ha vinerna i ordningen från högsta betyg och neråt, så får jag plötsligt något helt annat i stället, som är inte ens viner, utan diverse starksprit etc.

Här söker jag först på ordet gigondas:
och efter filtrering ser det ut så här när jag vill sortera resultatet efter högsta betyg:
Det ser ut som att när man ändrar filtreringen så tar den inte med den tidigare sökningen.
URL efter sökning: https://www.winemag.com/?s=gigondas&search_type=all
URL efter filter/sortering: https://www.winemag.com/?s=&page=1&sort_by=rating&sort_dir=desc

Man kan göra det manuellt dock, genom att lägga till gigondas (eller man nu söker efter) direkt i URL'n.

Testat i senaste Chrome och Mozilla Firefox.
 

Esko

Medlem
OMG :eek:. Stämmer detta för alla diskmaskiner:D????
Aldrig stött på en maskin man inte kan göra så med. Praktiskt när man diskar vinglas ;)
 

Bastardo

Medlem
Det ser ut som att när man ändrar filtreringen så tar den inte med den tidigare sökningen.
URL efter sökning: https://www.winemag.com/?s=gigondas&search_type=all
URL efter filter/sortering: https://www.winemag.com/?s=&page=1&sort_by=rating&sort_dir=desc

Man kan göra det manuellt dock, genom att lägga till gigondas (eller man nu söker efter) direkt i URL'n.

Testat i senaste Chrome och Mozilla Firefox.
Tack så mycket, thunberg, you’ve made my day!
Du är en fantastiskt duktig och mycket snäll kille! :)
Det är alltså något fel med deras sida ändå och inte på min gamla Rolls Royce … Nu gäller det bara, alla fall tillfälligt, att lägga in det ordet som saknas på sökningen.
Jag ska kopiera din text oerhört noga och lära mig hur man gör. Sen kan jag försöka kontakta WE och hoppas att de lyssnar, förstår och åtgärdar även felet. Mycket konstigt om ingen annan har kontaktat de!
Om jag pratade engelska ens lite bättre skulle jag kunna även ringa dit, men där går gränsen. Det är så sällan jag måste prata engelska att jag hittar inte orden fast jag läser och skriver helt utan problem på vanliga texter utan svåra fackord osv.
 

Bastardo

Medlem
Har mejlat till WE om sökproblemen, men jag har mycket lite tro att de ens kommer att svara. Så jäkla ynkligt av de, att det finns inte en epost adress till support direkt. Jag skickade e-post till tre olika adresser som jag hittade varav ett ville inte ens ta emot mejlet.

Det har krånglat redan längre tid på deras vinsök, men jag hoppades att problemet skulle bli löst. Svaret: nej, så jag har otroligt lite tillit för firman över huvud taget.

Och om det inte går prenumerera tidningen utan att man ringer dit så får det vara. Har de så få kunder i Europa att det inte ens lönar sig ha en kundtjänst för de? Det är synd, då det finns många väldigt kunniga vinbedömare där, men kundtjänsten är totalt obefintligt.
 

Bastardo

Medlem
Jag kom på att tänka en grej när jag sitter här bakom dataskärm och småsurfar lite grann, som oftast. Vilken vintidskrift tycker ni är den mest prisvärda som finns ur svensk aspekt? Alltså om vi säger att de ska ha med ganska mycket recensioner om sådana viner också som säljs hos oss. Helst på engelska, då jag kan inte något annat språk tillräckligt bra, för att kunna läsa underverket. Svenska och finska funkar så klart bra med, men på den fronten finns det inte många som jag skulle betala för.
Priset är inte primärt, men några fantasisummor kommer jag inte att betala för tidningen. Det funkar någorlunda bra också med en e-tidning om vin, bara det är en hyfsad bra läsupplevelse, ungefär som våra vanligaste dagstidningar i elektroniskt format.
När det verkar i stort sett omöjligt att prenumerera Wine Enthusiast, utan att ringa dit, så väljer jag bort den på en gång. Decanter har jag haft ett tag, men den gav mig inte så mycket. Lite överkurs för mina behov och dessutom litar jag inte på deras märkliga recensioner där de varvar med höga poäng till billiga viner osv. som verkar helt absurt.
Det kanske inte finns så värst många vinaviser kvar i så fall. Jag kan så klart läsa norska också hjälpligt, men jag tycker inte om det. Danskan går fetbort, för jag fattar inte ens hälften vad det står i.
Jag kommer ihåg att ett tag var Wine Spectator oerhört billigt att prenumerera, men de tiderna är säkert historia i dag. Den har jag också haft ett tag. Jag rankar den lite högre än Decanter ur personlig synvinkel alla fall, så kom gärna med förslag och ge mig så färsk information om priserna etc. som det är bara möjligt om ni har alltså kännedom om saken, för någon/några här borde ändå läsa en vintidning som kommer hem genom brevlådan. :p
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Jag kom på att tänka en grej när jag sitter här bakom dataskärm och småsurfar lite grann, som oftast. Vilken vintidskrift tycker ni är den mest prisvärda som finns ur svensk aspekt? Alltså om vi säger att de ska ha med ganska mycket recensioner om sådana viner också som säljs hos oss. Helst på engelska, då jag kan inte något annat språk tillräckligt bra, för att kunna läsa underverket. Svenska och finska funkar så klart bra med, men på den fronten finns det inte många som jag skulle betala för.
Priset är inte primärt, men några fantasisummor kommer jag inte att betala för tidningen. Det funkar någorlunda bra också med en e-tidning om vin, bara det är en hyfsad bra läsupplevelse, ungefär som våra vanligaste dagstidningar i elektroniskt format.
När det verkar i stort sett omöjligt att prenumerera Wine Enthusiast, utan att ringa dit, så väljer jag bort den på en gång. Decanter har jag haft ett tag, men den gav mig inte så mycket. Lite överkurs för mina behov och dessutom litar jag inte på deras märkliga recensioner där de varvar med höga poäng till billiga viner osv. som verkar helt absurt.
Det kanske inte finns så värst många vinaviser kvar i så fall. Jag kan så klart läsa norska också hjälpligt, men jag tycker inte om det. Danskan går fetbort, för jag fattar inte ens hälften vad det står i.
Jag kommer ihåg att ett tag var Wine Spectator oerhört billigt att prenumerera, men de tiderna är säkert historia i dag. Den har jag också haft ett tag. Jag rankar den lite högre än Decanter ur personlig synvinkel alla fall, så kom gärna med förslag och ge mig så färsk information om priserna etc. som det är bara möjligt om ni har alltså kännedom om saken, för någon/några här borde ändå läsa en vintidning som kommer hem genom brevlådan. :p
Om ”ur svensk aspekt” syftar på SB viner så Finewines! :p

Munskänkarna är jag inte lika övertygad om.

Annars ingen specifik rekommendation som matchar kriterierna.
 

Bastardo

Medlem
Om ”ur svensk aspekt” syftar på SB viner så Finewines! :p

Munskänkarna är jag inte lika övertygad om.

Annars ingen specifik rekommendation som matchar kriterierna.
Jag har högt respekt för Munkis och hedersutnämnande till bkwine.com/ De ligger ganska nära varandra poängmässigt och skillnader mellan de är oftast bara marginella, men alla har sina favoriter. Finewines är också mycket bra, men på grund av att kalibrering av poängen skiljer sig lite är det inte lika enkelt att jämföra de tre sinsemallan. :cool:
Jag får helt enkelt försöka leta efter de största vintidningar som ges ut även i elektroniskt format och se om någon av de skulle kunna ge mig lite kompletterande nytta med nöje.
Wine Advocate gillade jag inte så mycket. Nästan alla viner som SB säljer hade de nästan inga recensioner alls. Jancis Robinson har jag provat med. Gav mig inte så mycket, heller. Hennes kalibrering av poängen beter sig också något diffust. De går inte att jämföra rakt av med någon annan bedömare. Synd för det, för hon har höga matematiska studier bakom sig. :)
 

Poussard

Medlem
Jag har högt respekt för Munkis och hedersutnämnande till bkwine.com/ De ligger ganska nära varandra poängmässigt och skillnader mellan de är oftast bara marginella, men alla har sina favoriter. Finewines är också mycket bra, men på grund av att kalibrering av poängen skiljer sig lite är det inte lika enkelt att jämföra de tre sinsemallan. :cool:
Jag får helt enkelt försöka leta efter de största vintidningar som ges ut även i elektroniskt format och se om någon av de skulle kunna ge mig lite kompletterande nytta med nöje.
Wine Advocate gillade jag inte så mycket. Nästan alla viner som SB säljer hade de nästan inga recensioner alls. Jancis Robinson har jag provat med. Gav mig inte så mycket, heller. Hennes kalibrering av poängen beter sig också något diffust. De går inte att jämföra rakt av med någon annan bedömare. Synd för det, för hon har höga matematiska studier bakom sig. :)
Det viktigaste är ju att kalibrera de olika vinrecensenterna med sin egen smak. Både Munskänkarna och bkwine har ju en tendens att ge höga betyg till viner såsom Chateauneuf-du-Pape, och extremt låga till typ "naturviner". Jag anser att våra recensenter på finewines är lite mer nyanserade och moderna i sitt provande/recenserande.
 

Bastardo

Medlem
Det viktigaste är ju att kalibrera de olika vinrecensenterna med sin egen smak. Både Munskänkarna och bkwine har ju en tendens att ge höga betyg till viner såsom Chateauneuf-du-Pape, och extremt låga till typ "naturviner". Jag anser att våra recensenter på finewines är lite mer nyanserade och moderna i sitt provande/recenserande.
Ok, jag förstår. Det kan mycket väl vara så. :) Efter att ha kikat lite vad olika alternativen kostar, så lutar det åt att jag ska välja Livets Goda en gång till. Jag hade den ett tag men slutade prenumerera den av vissa skäl. Man får ganska mycket valuta för pengarna då annonsörer ger stora inkomster så de behöver inte ta så mycket betalt av de som läser tidningen.
Och det är ganska liten skillnad i priset om man väljer papperstidningen eller e-tidningen. Synd bara att man kan inte få både och. Det är mycket enklare att bläddra på en e-tidning och söka bara sånt man är intresserad av och går nog att läsa på mobilen också, fast texten blir inte så stor då.
 

Esko

Medlem
Moet imperial som en bekant haft stående många år hemma med kod på korken ”A209A323” går koden att tolka ang bas eller degorgering? Det kan varit en gåva från studenten 2011.
 

zippan

Medlem
Moet imperial som en bekant haft stående många år hemma med kod på korken ”A209A323” går koden att tolka ang bas eller degorgering? Det kan varit en gåva från studenten 2011.
Är det inte på halsen och eventuellt etiketten det står?
 

Esko

Medlem
Är det inte på halsen och eventuellt etiketten det står?
582FE36F-46F3-470C-A3DF-764D384F9A91.jpeg

Kan inte Hitta något på halsen
 

Bastardo

Medlem
Vet inte hur du brukar söka. Jag gick in på sidan skrev in ett vin i sökboxen överst klickade på see full review och då står det att man ska skriva in sin email adress för att läsa hela texten och att det är gratis.

Sorry för ett sent svar. Jag söker på allt möjligt i vinvägen. Det är lättast om man klickar först på knappen Review, sen skriver man det som man vill veta omdömen om. Ibland får man inga träffar alls fast man har skrivit vinnamnet helt korrekt, då kortar man ner lite sin text och då plötsligt hittar sökmaskinen vinet OM det över huvud taget är betygsatt där. Många gånger får man inga napp alls, och flera gånger får man också ganska gamla recensioner.
Kruxet är att de ser ut att ha problem med sin sökfunktion när man vill filtrera och sortera sitt sökresultat, precis som thunberg har påpekat. Men de verkar strunta fullständigt i det! Något mejl borde ha blivit läst av en levande människa hos de när jag mejlade, men det har inte blivit någon som helst reaktion från deras sida.
Det är inte alls lika roligt att söka när man kan inte filtrera och sortera sina sök som man själv vill. Som exempel använde jag att ställa vinerna i ordning efter högsta betyg. Och det misslyckas sajten hela tiden, det blir helknasigt och plötsligt kommer det fram omdömen om hela innehållet på sajten! Men det här verkar inte störa de nämnvärt och man får acceptera det i hopp att någon kund i USA kontaktar de och påpekar om felet. Vad vi klagar här i Fennoskandia har nog ingen betydelse för firman. Så deras kundtjänst får betyget zero av mig, speciellt med tanke på att de har inte ens angett någon e-post adress dit.
 

Bastardo

Medlem
Undrens tid är inte förbi!
Vilken lycka att upptäcka att sajten funkar igen. :)
Skulle precis ha skickat meddelande till WE på Facebook, men upptäckte att nu funkar sidan igen som det ska! Yippee!

Någon har reagerat vad lilla jag skrev, om inte någon räddande ängel från Finewines har också kontaktat de och berättat om felet. Jag kan inte veta med säkerhet vilket scenario är mest trovärdig.
Någon amerikan kan det nästan inte ha varit, för de söker garanterad inte recensioner av viner lika flitigt som jag gör och i så fall hade felet blivit åtgärdad redan länge sen.
Jag tackar ändå högre makter att saken är åtgärdad! Oavsett vem eller vilka som påverkade resultatet.
P.S. Det är inte första gången de har haft liknande fel på sajten så de har lite dålig koll på hur den funkar i överlag. Hoppas att de kikar på den nu lite oftare, för man känner sig ganska liten i sådana här frågor när det inte finns ens en tydlig adress vart ska man vända sig till och en e-post adress tog inte ens emot mejlet fast adressen står på sidan.
Jag vill tacka speciellt thunberg för stor hjälp! Du är en riktig proffs ända in i fingerspetsarna som sköter tekniken oerhört bra! :D
 
Last edited:
Toppen