Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har sett ett par olika förkortningar för vad jag uppfattar som online-butiker här i forumet, tex ”köpt på CdP” eller liknande med ”PdB”. Vilka webbutiker är det som avses?
Eller är jag bara helt av banan och det pratas Châteauneuf-du-Pape och Produttori del Barbaresco?
 

Mexikanaren

Medlem
Har sett ett par olika förkortningar för vad jag uppfattar som online-butiker här i forumet, tex ”köpt på CdP” eller liknande med ”PdB”. Vilka webbutiker är det som avses?
Eller är jag bara helt av banan och det pratas Châteauneuf-du-Pape och Produttori del Barbaresco?
CdP vet jag inte vilken butik det skulle vara men PdB är en fransk sida som säljer champagne.
Brukar florera rabattkoder till denna på forumet med.

PdB = Plus de Bulles
 
CdP vet jag inte vilken butik det skulle vara men PdB är en fransk sida som säljer champagne.
Brukar florera rabattkoder till denna på forumet med.

PdB = Plus de Bulles
Tusen tack! :)
 

MarkusJ

Medlem

Wintermute

Medlem
Jag har ärvt en laddning med 30--40 år gamla Martini, Cinzano osv. Är det någon som har erfarenhet av sådana? Vad kan jag vänta mig?
 

Attachments

  • Screenshot_20230128_225152_Gallery.jpg
    Screenshot_20230128_225152_Gallery.jpg
    77,3 KB · Visningar: 112

Bastardo

Medlem
Jag har ärvt en laddning med 30--40 år gamla Martini, Cinzano osv. Är det någon som har erfarenhet av sådana? Vad kan jag vänta mig?
Det kan vara ganska svårt att hitta någon som har så gammal vermouth hemma. Har aldrig hört talas om fenomenet förut.
Jag tror personligen inte att de är ens drickbara i dag, men det finns säkert folk här som har en annan åsikt … ;)
En länk till:
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Det kan vara ganska svårt att hitta någon som har så gammal vermouth hemma. Har aldrig hört talas om fenomenet förut.
Jag tror personligen inte att de är ens drickbara i dag, men det finns säkert folk här som har en annan åsikt … ;)
En länk till:
Dina länkar handlar om öppnade flaskor? Utgår från att de 30-40-åriga flaskorna är oöppnade.
 

Bastardo

Medlem
När man talar om skördeuttaget inom vinframställningen, så menar man då liter i vindruvor eller liter som vätska som man får ur vindruvorna? Började fundera den saken ett tag sen.
Obs! Hittade svaret på den här sajten: https://www.jancisrobinson.com/articles/wine-by-numbers-part-one
… men ni kan berätta om det ändå, ifall ni vill.
P.S. För att läsa andra delen: Wine by numbers: viticulture, part two, måste man registrera sig.

Och sen en annan sak: varför är de alltid så otydliga i sin formulering av olika fakta omkring vinproduktion? Tror de att man är en tankeläsare och kan gissa rätt svar helt själv?
T.ex. länge sen trodde jag att ”lagra vin” betyder enbart om man lagrar vin i ektunnor, men vilken kärl som helst verkar duga, det finns inga absoluta krav att vinet måste lagras just i ekfat, bara det är lagrat en viss tid som det är krav på!
Det finns hundratals sådana diffusa saker omkring vinet som det står ingenstans att hitta förklaring för olika fenomen, varför är det så svårt att hitta adekvat information på nätet till exempel?
Sen en sista undran den här gången: vad är det lägsta skördeuttaget någonsin för att framställa ett högklassigt vin. Jag vet att min Domaine Charles Baur, Muscat Grand Cru Eichberg Selection de Grains Nobles 2017 hade bara 8 hl uttag per hektar. Men det är nog fullt möjligt att vissa producenter av tyskt TBA har ännu lägre uttag för sina viner. Sen beror det säkert på årgången också och andra saker som har med vädret att göra.
”The average cited yield for Yquem is 9 hl/ha, which equals 1.2 t/ha of grapes.” Källa: jancisrobinson.com

Rejält lågt, men inte den lägsta ändå, tror jag. De tyska mästarna som gör TBA på vissa områden kan ha ännu lägre uttag, men de avslöjar nog inte sina siffror.
Läste om redan mycket länge sen att vissa viner av TBA tillverkas bara några dussin småflaskor och inte ens varje år! Då kan man förstå att de måste ta ganska rejält betalt av de dyrbara dropparna (och ändå gå i back), för det finns gränser hur mycket folk är beredda att betala.
Jag undrar om det finns någon vinkunnig här som kan svara på mina frågor. Borde ha fört någon sorts dagbok av alla konstiga siffror och fakta inom vinframställningen. :cool: :D
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Har sett ett par olika förkortningar för vad jag uppfattar som online-butiker här i forumet, tex ”köpt på CdP” eller liknande med ”PdB”. Vilka webbutiker är det som avses?
Eller är jag bara helt av banan och det pratas Châteauneuf-du-Pape och Produttori del Barbaresco?
Det är så urbota dumt att inte skriva ut hela namnet på firman om det inte handlar om mycket vedertaget och känd aktör som alla känner till.
Tänk på att det finns kanske hundratals nätaffärer som man diskuterar på det här forumet! Är man så lat att man inte orkar skriva hela namnet på nätaffären så är man i mina ögon en oerhört egoistisk individ. Ni kan ju alltid kopiera namnet och klistra in här om det nu är så svårt att bokstavera det.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
När man talar om skördeuttaget inom vinframställningen, så menar man då liter i vindruvor eller liter som vätska som man får ur vindruvorna? Började fundera den saken ett tag sen. Och sen en annan sak: varför är de alltid så otydliga i sin formulering av olika fakta omkring vinproduktion? Tror de att man är en tankeläsare och kan gissa rätt svar helt själv?
T.ex. länge sen trodde jag att ”lagra vin” betyder enbart om man lagrar vin i ektunnor, men vilken kärl som helst verkar duga, det finns inga absoluta krav att vinet måste lagras just i ekfat, bara det är lagrat en viss tid som det är krav på!
Det finns hundratals sådana diffusa saker omkring vinet som det står ingenstans att hitta förklaring för olika fenomen, varför är det så svårt att hitta adekvat information på nätet till exempel?
Sen en sista undran den här gången: vad är det lägsta skördeuttaget någonsin för att framställa ett högklassigt vin. Jag vet att min Domaine Charles Baur, Muscat Grand Cru Eichberg Selection de Grains Nobles 2017 hade bara 8 hl uttag per hektar för den årgången jag har hemma. Men det är nog fullt möjligt att vissa producenter av tyskt TBA har ännu mindre uttag för sina viner.
Läste om redan mycket länge sen att vissa viner tillverkas bara kanske tre dussin småflaskor och inte ens varje år! Då kan man förstå att de måste ta ganska rejält betalt av de dyrbara dropparna och ändå gå i back, för det finns gränser hur mycket folk är beredda att betala.
Jag undrar om det finns någon vinkunnig här som kan svara på mina frågor. Sånt lär man nog inte ut på diverse vinkurser som handlar om olika certifikat etc. Jag borde ha fört någon sorts dagbok av alla konstiga siffror och fakta inom vinframställningen. :cool: :D
Många frågor men jag tror att du får skilja på vad varje AOC (eller motsvarande) stipulerar och vad varje producent sedan väljer att göra inom dessa ramar. Skördeutag mäts antingen i vikt eller volym, och skiljer sig mellan regioner. Varje AOC har ofta fasta begränsningar för skördeutaget, men i tex Champagne bestäms det från år till år. Vissa regioner har få AOC:er, tex Alsace som har tre, medan andra har en stor mängd, tex Bourgogne med hela 84 stycken. Min gissning är att vad som bestämmer skördeutaget när man gör en Vendange Tardive är inte regler utan vad som är praktiskt möjligt. Du får nog plöja varje AOC du är intresserad av för att få fram all fakta.
 

Vingubben

Medlem
Det är så urbota dumt att inte skriva ut hela namnet på firman om det inte handlar om mycket vedertaget och känd aktör som alla känner till.
Tänk på att det finns kanske hundratals nätaffärer som man diskuterar på det här forumet! Är man så lat att man inte orkar skriva hela namnet på nätaffären så är man i mina ögon en oerhört egoistisk individ. Ni kan ju alltid kopiera namnet och klistra in här om det nu är så svårt att bokstavera det.
Är du medveten om att du i inlägget före detta skrev SGN och TBA?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
T.ex. länge sen trodde jag att ”lagra vin” betyder enbart om man lagrar vin i ektunnor, men vilken kärl som helst verkar duga, det finns inga absoluta krav att vinet måste lagras just i ekfat, bara det är lagrat en viss tid som det är krav på!
Det finns regler för hur lagring ska ske men det skiljer sig från olika appelationer. Det stämmer inte att det inte finns krav på att lagra på fat, ta till exempel Rioja där Crianza måste lagrats minst ett år på fat. Det går inte att generalisera "lagring".
Tänk på att det finns kanske hundratals nätaffärer som man diskuterar på det här forumet! Är man så lat att man inte orkar skriva hela namnet på nätaffären så är man i mina ögon en oerhört egoistisk individ. Ni kan ju alltid kopiera namnet och klistra in här om det nu är så svårt att bokstavera det.
Jag finner en liknelse med att inte skriva ut vilket vin man syftar på i sina inlägg ;)
 

Bastardo

Medlem
Är du medveten om att du i inlägget före detta skrev SGN och TBA?
Märk väl att det finns säkert hundratals olika förkortningar för alla möjiga nätaffärer som säljer vin gentemot två förkortningar som jag använder här. Det finns nästan ingen aktiv medlem, (som gillar söta viner), som inte känner till dessa förkortningar. Så försök inte mästra mig i den här frågan! Och mig veterligen är det bara jag som brukar regelbundet skriva ut hela namnet på vinklassen, har aldrig sett att någon annan skulle ha gjort det. Men jag tar ditt inlägg med humor … :p :D ;)
 

Bastardo

Medlem
Det finns regler för hur lagring ska ske men det skiljer sig från olika appelationer. Det stämmer inte att det inte finns krav på att lagra på fat, ta till exempel Rioja där Crianza måste lagrats minst ett år på fat. Det går inte att generalisera "lagring".

Jag finner en liknelse med att inte skriva ut vilket vin man syftar på i sina inlägg ;)
I see, men hur många vinområden finns det där det är krav enligt vinlagen att vinet MÅSTE lagras på fat? Jag kan inte ämnet så bra, men gissar att det är ytterst få. På Toscana får man lagra sina viner i nästan vilken kittel som helst, bara man lagrar vinet tillräckligt länge enligt vinlagen, om jag har fattat grejen korrekt. ;)

Andra punkten: point taken … :cool:
 

Bastardo

Medlem
Jag hoppas att någon här kan svara på den sista frågan också:
Vad är det lägsta skördeuttaget som någonsin har gjorts för att framställa ett högklassigt sött vin?
Jag bifogar en länk där det framgår hur sällsynta vissa viner är:
Obs! ”… the quantity offered was tiny: 24 half and 6 whole bottles as well as a single magnum.” Jag tror att även vingårdens areal måste ha varit pytteliten och samtidigt skördeuttaget också extremt låg. Men faktiska siffor IRL = In Real Life, får vi nog aldrig veta, då det är säkert en ’sträng’ affärshemlighet. Det går dock att räkna ut ungefärlig uttag om man har kännedom vilket vinområde det handlar om – ingen lätt uppgift att ta reda på. Men en sak är helt säker … där ligger även Château d’Yquem i lä … och känns plötsligt billig i jämförelse. o_O
Så klart påverkas skördeuttaget extremt mycket av det faktum att man plockar bara perfekt mogna druvor, för alla druvor utvecklas inte i samma tempo. Ädelröta kan vara ganska kinkig att hantera och det uppstår inte heller varje år i Tyskland, eller ens i Frankrike, vad jag vet. Bara i Österrike kan man få botrytis cinerea varenda år.
BTW = By The Way: Har sett att en del bedömare på Cellar Tracker = CT, har kritiserat vissa viner för att innehålla för mycket botrytis! Mig veterligen kan det vara ganska svårt att få så mycket ädelröta genom vindruvor att det skulle försämra smaken på vinet. I så fall har kanske inte framställningen av vinet gått helt enligt planerna. Jag kan inte ämnet så bra, men ’killgissar’ här, som så många andra. Kanske vi har forumets primus här som kan förklara hur allting hänger ihop?
P.S. = post scriptum. Lite skämt måste man ha med också, eller hur? :p
 
Last edited:
Toppen