Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thirsty

Smygnykterist
Vill minnas att det finns nån tråd med "husviner" och rekommendationer på fasta sortimentet. Redigt loss på fasta sortimentet men får frågor om lämpliga viner i typ 150-200 kr intervallet, båda rätt och vitt. Vad ska man svara? :eek:
 

mackan92

Medlem
Vill minnas att det finns nån tråd med "husviner" och rekommendationer på fasta sortimentet. Redigt loss på fasta sortimentet men får frågor om lämpliga viner i typ 150-200 kr intervallet, båda rätt och vitt. Vad ska man svara? :eek:
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som har koll på SB:s prisjusteringar (läs höjningar) i mars, värt att bunkra något?

Tänker främst på Pol Roger Vintage samt Roederer Vintage och Rosé.
Vet ej med precis dessa som du nämner men det kommer bli sjuka höjningar på champagne känns det som.
Speciellt med tanke på att Winston ökar drygt 20% i pris nu i mars.
1677276871329-png.28538


 

katho27

Medlem
Det lär ju visa sig, men vad gäller vid beställning - priset vid beställning eller priset vid uthämtningstillfället?
 
Mig veterligen är Marmar och Ozyetra ganska unika, men jag vet att Peter Jakob Kühn brukar lagra sina bättre rieslingar på fat i upp till 24 månader för att få lite mer bourgogne-vibb. För närvarande finns bara Landgeflecht på bolaget som prismässigt ligger i samma region som Marmar och Ozyetra, men även hans "vanliga" GGs Doosberg och St Nikolaus för 400-500kr lagras 24 månader på fat. Jag har några flaskor i källaren, men inte vågat öppna någon än.

Min gissning är att Kühns viner kanske inte har riktigt lika mycket fatkaraktär som Marmar/Ozyetra, men att de är något fylligare och krämigare än riesling brukar vara.
Även Maximin Grunhausers Fusion är fatlagrat. Tyvärr har byns egna tunnbindare lagt av och de köper nu fat istället. Tidigare gjordes faten av ekar som de själva ägde ovanför Herrenberg.
Riktigt spännande vin!
 

buteljen

Medlem
Hittade lite info på deras websida kring "Felton Road Fino".
https://feltonroad.com/reviews-stuff/others-blog/zero-waste/
Har tyvärr aldrig provat själv. Så har ingen kommentar hur denna står sig mot franska motsvarigheter.
Divine har bra info om den (den är tex destillerad av en tysk Boeing-737-kapten:D). Var mest nyfiken på om någon provat eller kommit i kontakt med den. Den har diskuterats i en tråd tidigare här på forumet för några år sedan
 

MarkusJ

Medlem
Från Divines nyhetsbrev:

Vår Fine är gjord av jästfällningen från 100% Pinot Noir som destillerats här lokalt i trakten av en god vän till oss. Joerg som är född och uppväxt i Tyskland, han växte upp med destillering då han fick lära sig konsten av sin far, sina farbröder och sin farfar hemma i Tyskland. Joerg importerade en toppmodern 150 L tysk kolonn pot still (Christian CARL) till Nya Zeeland, som resulterar i destillat med högsta kvalitet. Joergs vanliga jobb är Boeing 747-kapten: hans uppmärksamhet för detaljer som han ständigt måste ha i sitt dagliga jobb ger resultat i den högkvalitativa spriten han får fram från vår jästfällning. Vi buteljerar endast en liten mängd varje år vilket tillåter oss att gradvis öka våra lager och den genomsnittlig lagringstiden på fat. Den nuvarande tappningen har lagrats i upp till sexton år på fat och är en blandning av årgångar från ett ”evigt solera system”. Alkoholen är vanligtvis runt 43 %. Jag har fått min inspiration till destillat på jästfällningen från min tid på Domaine de L’Arlot i Bourgogne. Bourgogne-domäner gör vanligtvis antingen Marc de Bourgogne eller Fine de Bourgogne (ibland båda), från vad som i huvudsak är en biprodukt av vinframställning. Att ta vara på så mycket som möjligt i vår vinframställning är helt förenligt med vår miljö och hållbarhetsfilosofi för att minimera avfall och maximera alla möjligheter. Det här är förhoppningsvis en produkt som du kommer att uppskatta att dela med vänner, kanske efter en god middag där ni även åtnjöt en flaska av en av våra Pinot Noirs.
 

Magikern

Medlem
Den nuvarande Krug NV på halvflaska har jag funderat på. Är det ett jättebra basår i flaskan? Man bör väl kunna anta att den utvecklas fort och att den utvecklar de klassiska "mogen krug" tonerna redan om 5-6 år eller?

Priset känns också lite högt men är det ingen risk för att basåret inte är bra kan man kanske slå till ändå. Jag är ute efter bra halvflaskor för lagring nämligen.
 

Thirsty

Smygnykterist
Den nuvarande Krug NV på halvflaska har jag funderat på. Är det ett jättebra basår i flaskan? Man bör väl kunna anta att den utvecklas fort och att den utvecklar de klassiska "mogen krug" tonerna redan om 5-6 år eller?

Priset känns också lite högt men är det ingen risk för att basåret inte är bra kan man kanske slå till ändå. Jag är ute efter bra halvflaskor för lagring nämligen.
Bas 2014. Övrig info se: https://www.finewines.se/threads/champagne-idag-dricker-vi-som-vanligt-skumpa.3673/page-315
Finns de som menar att Krug halvflaska inte är Krug. Min begränsade erfarenhet indikerar på att det är Krug.
 

Magikern

Medlem
Bas 2014. Övrig info se: https://www.finewines.se/threads/champagne-idag-dricker-vi-som-vanligt-skumpa.3673/page-315
Finns de som menar att Krug halvflaska inte är Krug. Min begränsade erfarenhet indikerar på att det är Krug.

Kanske värt att vänta på krug med 2015 bas eller? Ökar priset ännu mer kommer jag nog att skippa dock. Jag har bara plats för halvflaskor just nu om någon har bra tips. Jag skippar kanske starkviner och sött men jag öppen för det mesta. Extra välkommet är Champagne, bdx och Bourgogne för strax över tusenlappen.
 

Daniel A

Administratör
Kanske värt att vänta på krug med 2015 bas eller? Ökar priset ännu mer kommer jag nog att skippa dock. Jag har bara plats för halvflaskor just nu om någon har bra tips. Jag skippar kanske starkviner och sött men jag öppen för det mesta. Extra välkommet är Champagne, bdx och Bourgogne för strax över tusenlappen.
Det här är ju fel efter alla dina parametrar, men kanske intressant ändå? 2019 Tignanello släpps på halvflaska 10/3 för 549 kr. (Japp, jag lämnade precis ett billigare förslag än det som efterfrågades).
 
Toppen