Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Poussard

Medlem
Märk väl att det finns säkert hundratals olika förkortningar för alla möjiga nätaffärer som säljer vin gentemot två förkortningar som jag använder här. Det finns nästan ingen aktiv medlem, (som gillar söta viner), som inte känner till dessa förkortningar. Så försök inte mästra mig i den här frågan! Och mig veterligen är det bara jag som brukar regelbundet skriva ut hela namnet på vinklassen, har aldrig sett att någon annan skulle ha gjort det. Men jag tar ditt inlägg med humor … :p :D ;)
Det finns nästan ingen aktiv medlem (som gillar Champagne) som inte känner till PdB, så det argumentet håller väl inte?
 

Bastardo

Medlem
Det finns nästan ingen aktiv medlem (som gillar Champagne) som inte känner till PdB, så det argumentet håller väl inte?
PdB är bara en av alla hundratals nätaffärer som finns och som nämns här regelbundet. Jag påstår fortfarande att det finns ingen här som kan alla förkortningar utantill och dessutom köper jag ytterst sällan champagne, så jag är nog fel person att svara på den frågan. ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I see, men hur många vinområden finns det där det är krav enligt vinlagen att vinet MÅSTE lagras på fat? Jag kan inte ämnet så bra, men gissar att det är ytterst få. På Toscana får man lagra sina viner i nästan vilken kittel som helst, bara man lagrar vinet tillräckligt länge enligt vinlagen, om jag har fattat grejen korrekt. ;)
Nu gav du en hel region som exempel och jag kan inte säga om det finns den typen av regler för just hela regioner. Däremot finns det en stor mängd regler för de olika appellationerna som finns inom varje region. Ta Toscana som exempel, där finns exempelvis Brunello di Montalcino där deras standard Brunello måste ha legat minst 2 år på fat för att få den klassificeringen. Om man nu inte önskar fatlagra i Brunello så kommer vinet nedklassas som en Rosso di Montalcino. Om vi hoppar uppåt i Italien, till Piedmonte och Barolo så finns även där regler som säger minst 38 månader lagring varav minst 18 månader ska vara på fat. I Bandol, Frankrike har jag för mig att det är minst 18 månader på fat.

Nu var det bara tre exempel, förutom tidigare nämnda Rioja i Spanien men jag är säker på att det finns många fler.

Så du får nog googla noggrannare på appellationer istället för hela regioner.
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
Inom italien kolla upp de DOCG reglementen som finns.
I IGT och DOC kan det variera, men oftast står här inget om fat.

Som tillägg till ovanstående Dogliani och Barbaresco, samt Barbera d'Asti måste lagras på fat. 9 månader minimum för Barbaresco och minst 12 mån för de andra, har jag för mig.
 

Bastardo

Medlem
Kul med så många svar! Ni är verkligen riktiga entusiaster allihopa som har kommenterat mitt inlägg. Ska tänka på era råd och söka vidare. Vem har sagt att det ska vara så enkelt med vin …? ;)
P.S. Vore kul med lite svar även till min sista fråga, om det finns någon som besitter lite mer information. Men kan ni förstå vad litet det produceras viss trockenbeerenauslese = TBA, (nästan enbart i Tyskland)! För det vinet, som jag hade med som länk, innebär total produktion bara 15 liter vin totalt! Undrar hur dyrt kommer det vinet bli i framtiden om man kan vänta så länge? Den unga tjejen kan säkert köpa en sprillans ny Porsche den dagen hon fyller 21 år … :D
Det kan bli svårt att slå det skördeuttaget, alla fall i mängd men förmodligen också som liter per hektar. Det kanske är rent av bara en pytteliten plätt de odlar druvorna, vem vet. Jag gissar bara, sådan information kan inte vara så lätt att hitta på nätet.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Kul med så många svar! Ni är verkligen riktiga entusiaster allihopa som har kommenterat mitt inlägg. Ska tänka på era råd och söka vidare. Vem har sagt att det ska vara så enkelt med vin …? ;)
P.S. Vore kul med lite svar även till min sista fråga, om det finns någon som besitter lite mer information. Men kan ni förstå vad litet det produceras viss trockenbeerenauslese = TBA, (nästan enbart i Tyskland)! För det vinet, som jag hade med som länk, innebär total produktion bara 15 liter vin totalt! Undrar hur dyrt kommer det vinet bli i framtiden om man kan vänta så länge? Den unga tjejen kan säkert köpa en sprillans ny Porsche den dagen hon fyller 21 år … :D
Det kan bli svårt att slå det skördeuttaget, alla fall i mängd men förmodligen också som liter per hektar. Det kanske är rent av bara en pytteliten plätt de odlar druvorna, vem vet. Jag gissar bara, sådan information kan inte vara så lätt att hitta på nätet.
Om vi börjar med skördeuttagen så skiljer sig dessa mellan olika appellationer och man mäter olika. Vanligast är att man mäter i volym, ofta hektoliter per hektar, men i vissa appellationer så är det baserat på vikt, ofta angivet som ton per hektar. Det finns även appellationer där man mäter uttaget per vinranka. Anledningen i de flesta fall till att appellationen sätter ett tak på hur mycket man får plocka ut är för att säkerställa kvaliteten, då det anses att ett lägre skördeuttag ger bättre druvor. En del appellationer har inga helt fasta nivåer utan man reglerar från år till år.

Om vi sedan tittar på vinodlaren så är det helt upp till honom eller henne att bestämma sitt skördeuttag och många lägger sig under det maximala uttaget för att uppnå en högre kvalitet. I dessa fall så klipper man helt sonika bort klasar i ett tidigt skede för att dom kvarvarande skall få bättre möjlighet att utvecklas.

Om vi tittar på Champagne som är en appellation där man bestämmer skördeuttaget från år till år så görs inte detta enbart av kvalitetsskäl, utan begräsningarna används främst till att styra hur stor volym som skall komma ut på marknaden. Här finns också ett system med en reserv, som är en slags buffert som vintillverkaren får bygga upp vissa år, och använda andra år vilket skall säkerställa ekonomin även vid år med lite skörd. Detta ger till följd av att det vissa år, med bra material och stora volymer, faktiskt hänger kvar bra klasar på vinrankorna efter skörden. Volymen du får plocka är på din total så när man har en för stor skörd så väljer man främst att plocka från dom bra vingårdslägena, och låter andra lägen bli oplockade. I Champagne finns det också regler för hur mycket man får pressa ur druvorna, och den sista delen får inte användas till att göra vin.

Vissa appellationer är specifika för en viss typ av vin, tex söta viner, medan andra är mer geografiska och tillåter produktion av en stor mängd olika vintyper. Om du väljer att plocka dina gröna druvor tidigt för att göra ett friskt och lätt vin så får du en relativt stor skörd, och väntar du in ädelrötan så blir skörden lika stor i antal druvor men desto mindre i vikt och ännu mindre i volym. Ofta har dock appellationen endast ett tak för skördeuttaget och det blir då främst relevant för den första vintypen. (Dock brukar appellationer som tillåter både torra och söta viner ha gränser för hur mycket socker druvorna måste innehålla för varje vintyp.)

Så att jämföra skördeuttag mellan olika applikationer är i stort sett helt omöjligt då det finns lite för många faktorer att beakta som planteringsdensitet, vikt eller volym, olika druvor, hur stor andel som klipps bort, hur stor andel som inte skördas , hur mycket man pressar, hur stor andel går till vin etc.

Så frågan om det minsta skördeuttaget blir nog obesvarad, åtminstone av mig. Kommer faktiskt att tänka på Kurt Olssons fråga till Patrik Sjöberg, ”vad är det lägsta du har hoppat?”.


 

Bastardo

Medlem
Tack för svaret, Vingubben! Smileyn är för videon … Point taken. Jag kan fråga mer än tio kloka män hinner svara. ;)
Kurt Olsson var en himla go och rolig gubbe.
Jag ska försöka hitta någonting mer om de sällsynta och dyra TBA-vinerna = trockenbeerenauslesevinerna. Det finns nog flera producenter som tillverkar extemt begränsad mängd viner, därför kostar dessa så pass mycket som de gör och ändå går vinfirmorna ofta back, för proceduren kräver så stora insatser ändå att man tillverkar vin mest för att marknadsföra sig och inte för att tjäna pengar.
 

mackan92

Medlem
Någon som fått erfara eller har input vad som faktiskt händer i Norge och deras "Burgund Slipp" - verkar onekligen så att folk köar i två veckor innan vinerna släpps (senaste från Bourgogne) - sjukt imponerande de som gör det - känns rätt galet i min värld?!

Glad ändå att vi tycks vara lite mer digitaliserade än Norge :rolleyes:

20200205_081717526_iOS.jpg
 
Någon som fått erfara eller har input vad som faktiskt händer i Norge och deras "Burgund Slipp" - verkar onekligen så att folk köar i två veckor innan vinerna släpps (senaste från Bourgogne) - sjukt imponerande de som gör det - känns rätt galet i min värld?!

Glad ändå att vi tycks vara lite mer digitaliserade än Norge :rolleyes:

20200205_081717526_iOS.jpg
De som köat längst har varit där fyra veckor... Men så kommer de kunna köpa bl.a. DRC Romanée-Conti 2019 för 75.000 också. :)
 
Finns det någon tysk vinmakare förutom von winning som lägger all riesling på fat?
Ute efter altenativ som har tydlig bourgogne-vibb tänk marmar eller ozyetra.
 

Sebran

Medlem
Finns det någon tysk vinmakare förutom von winning som lägger all riesling på fat?
Ute efter altenativ som har tydlig bourgogne-vibb tänk marmar eller ozyetra.

Mig veterligen är Marmar och Ozyetra ganska unika, men jag vet att Peter Jakob Kühn brukar lagra sina bättre rieslingar på fat i upp till 24 månader för att få lite mer bourgogne-vibb. För närvarande finns bara Landgeflecht på bolaget som prismässigt ligger i samma region som Marmar och Ozyetra, men även hans "vanliga" GGs Doosberg och St Nikolaus för 400-500kr lagras 24 månader på fat. Jag har några flaskor i källaren, men inte vågat öppna någon än.

Min gissning är att Kühns viner kanske inte har riktigt lika mycket fatkaraktär som Marmar/Ozyetra, men att de är något fylligare och krämigare än riesling brukar vara.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag hoppas att någon här kan svara på den sista frågan också:
Vad är det lägsta skördeuttaget som någonsin har gjorts för att framställa ett högklassigt sött vin?
Jag bifogar en länk där det framgår hur sällsynta vissa viner är:
Obs! ”… the quantity offered was tiny: 24 half and 6 whole bottles as well as a single magnum.” Jag tror att även vingårdens areal måste ha varit pytteliten och samtidigt skördeuttaget också extremt låg. Men faktiska siffor IRL = In Real Life, får vi nog aldrig veta, då det är säkert en ’sträng’ affärshemlighet. Det går dock att räkna ut ungefärlig uttag om man har kännedom vilket vinområde det handlar om – ingen lätt uppgift att ta reda på. Men en sak är helt säker … där ligger även Château d’Yquem i lä … och känns plötsligt billig i jämförelse. o_O
Så klart påverkas skördeuttaget extremt mycket av det faktum att man plockar bara perfekt mogna druvor, för alla druvor utvecklas inte i samma tempo. Ädelröta kan vara ganska kinkig att hantera och det uppstår inte heller varje år i Tyskland, eller ens i Frankrike, vad jag vet. Bara i Österrike kan man få botrytis cinerea varenda år.
BTW = By The Way: Har sett att en del bedömare på Cellar Tracker = CT, har kritiserat vissa viner för att innehålla för mycket botrytis! Mig veterligen kan det vara ganska svårt att få så mycket ädelröta genom vindruvor att det skulle försämra smaken på vinet. I så fall har kanske inte framställningen av vinet gått helt enligt planerna. Jag kan inte ämnet så bra, men ’killgissar’ här, som så många andra. Kanske vi har forumets primus här som kan förklara hur allting hänger ihop?
P.S. = post scriptum. Lite skämt måste man ha med också, eller hur? :p

Kul med så många svar! Ni är verkligen riktiga entusiaster allihopa som har kommenterat mitt inlägg. Ska tänka på era råd och söka vidare. Vem har sagt att det ska vara så enkelt med vin …? ;)
P.S. Vore kul med lite svar även till min sista fråga, om det finns någon som besitter lite mer information. Men kan ni förstå vad litet det produceras viss trockenbeerenauslese = TBA, (nästan enbart i Tyskland)! För det vinet, som jag hade med som länk, innebär total produktion bara 15 liter vin totalt! Undrar hur dyrt kommer det vinet bli i framtiden om man kan vänta så länge? Den unga tjejen kan säkert köpa en sprillans ny Porsche den dagen hon fyller 21 år … :D
Det kan bli svårt att slå det skördeuttaget, alla fall i mängd men förmodligen också som liter per hektar. Det kanske är rent av bara en pytteliten plätt de odlar druvorna, vem vet. Jag gissar bara, sådan information kan inte vara så lätt att hitta på nätet.
Sent svar, men för många högklassiga tyska TBA (och bl.a. en del BA) är det inte så enkelt att definiera skördeuttaget, av det enkla skälet att flera olika viner produceras av druvorna från samma plätt. Riktigt "tunga" TBA produceras genom att de enskilda botrytiserade druvorna sorteras utifrån hur hårt botrytisangripna de är. Den mest russinformade fraktionen blir sedan en mycket liten mängd TBA och resten blir BA eller Auslese Goldkapsel, eller separeras dels i BA och dels i Auslese. Jag tror ingen producent räknar exakt hur många druvor som hamnar i respektive fraktion, för att på så sätt kunna räkna på skördeuttaget. :)

Har man sett bilder på den produktionen, och funderat på mängden manuellt arbete per liter vin, blir man inte förvånad över varför en del topproducenter vill ha flera hundra euro för en halvflaska sådant vin.

En lite mindre extrem variant är att klippa isär klasen i några mindre bitar, istället för att sortera druva för druva. Vill man producera BA eller TBA klipper man bort de delar som ser ut att bara ha Auslese-mognad.

Här kan du se en video från Dr Loosen, kolla framför allt från 3:45
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som har koll på SB:s prisjusteringar (läs höjningar) i mars, värt att bunkra något?

Tänker främst på Pol Roger Vintage samt Roederer Vintage och Rosé.
 
Toppen