Vingubben
Medlem
Vad jag fick lära mig en gång i tiden var att en Jero i Bdx är 5L. Rehoboam är 4,5LJeroboam= 4,5 liter åtminstone i Bordeaux...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vad jag fick lära mig en gång i tiden var att en Jero i Bdx är 5L. Rehoboam är 4,5LJeroboam= 4,5 liter åtminstone i Bordeaux...
Oj oj vilket bete du la ut nuJeroboam= 4,5 liter åtminstone i Bordeaux...
Brukar dock sällan köpa så små flaskor...Oj oj vilket bete du la ut nu![]()
Den här sajten säger så här:Vad jag fick lära mig en gång i tiden var att en Jero i Bdx är 5L. Rehoboam är 4,5L
Den här sajten säger så här:
”A Jeroboam bottle refers to two different size bottles in different French regions; a smaller 3 litre bottle, the equivalent of 4 bottles used for sparkling wines, and the larger 4.5 litre bottle, the equivalent of 6 bottles which is used for still wines. The name Jeroboam comes from the founder and first king of Israel (930-910 BC).”
Jag kan knappt ens räkna hur många olika varianter av det här finns på nätet … Hur som helst: facit är den, att du kan ALDRIG lita fullständigt på internet, när även de mest lästa vinkällor har felaktigheter ibland … Obs! Läs min tidigare post om bland annat The Oxford Companion To Wine.
Spännande se, om jag får något svar av dem. eller om de struntar i att reagera.
Tack, Vingubben!Visa bifogad bild 36808
Lycka till med att hitta facit.
Forumet vs Jancis 1-0Snabba ryck här … Jag fick svar av Senior Editor av JancisRobinson.com/ och så här löd det:
”Jag pratade med Julia Harding (som var chefredaktör för den senaste upplagan av OCW) och hon berättade att det fanns ett fel i OCW (som vi nu har rättat till, tack vare er), men att det faktiskt är ganska förvirrande, eftersom en Bordeaux-jeroboam fram till 1978 rymde 4,5 liter, och att man sedan 1978 ändrade volymen till 5 liter.
För att komplicera saken ytterligare kallas 3-litersflaskan (som på andra håll kallas dubbel magnum) för en Jeroboam i Bourgogne och Champagne. Numera kallar de flesta en 4,5-litersflaska för en Rehoboam.”
Översättning: DeepL.com/
Det gällde alltså bara antalet flaskor som motsvarar Jeroboam, det stod förut så här:
Kapacitet i liter/antalet flaskor: 5 (6), alltså fem liter som skulle motsvara 6 helflaskor, men det ska vara 5 (6,7) – (det går inte ge en exakt siffra, utan man måste runda siffran lite uppåt.)
Den är redan korrigerat på OCW.
Felpost … igen, sorry. Det är synd att man kan inte avlägsna sina egna texter.Forumet vs Jancis 1-0
Mytbildningen runt Cristal gör gällande att den från början gjordes för den ryske tsaren (rimligen före 1918) och fram till 1945 gjordes, men inte till allmänheten. Har vi sett några bilder på Cristal från före 1945? Eller ännu hellre druckit?
Om det vore så, tänk om vi här på forumet kunde gå ihop om en låda eller två!Om hela Stalins källa säljs, inklusive de viner som stals av Tsarfamiljen, skulle det kunna finnas en Cristal från före 1945... Just Sayin.![]()
Därför säljer Georgien hela Stalins vinsamling på auktion
För första gången har Stalins enorma vinsamling, öppnats för allmänheten. Planen är att de 40 000 flaskorna, placerade i ett stort källarvalv i Georgien, ska auktioneras ut och förhoppningen är att källarens innehåll ska sätta landet ordentligt på vinkartan. – Jag tror att Georgien, med den här...www.svt.se
Felpost … igen, sorry. Det är synd att man kan inte avlägsna sina egna texter.
Exakt, så är det, vinet kommer härifrån: Frankrike / Champagne / Coteaux Champenois.Det är väl ett stilla vitt vin?
winethologist.com
Exakt, så är det, vinet kommer härifrån: Frankrike / Champagne / Coteaux Champenois.
![]()
Everything You Need to Know about Coteaux Champenois : Champagne's Still Wines -
The definitive wine guide for Coteaux Champenois, the mythical still wines of Champagne. Includes interviews with legendary winemakers!winethologist.com