Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det står inte ELVIS på min bil, men däremot på min nyckelring till bilen. 8)
 

anders

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Det står inte ELVIS på min bil

Alltså, nog för att jag har hört en del bortförklaringar i mina dar men det här tar priset. Vi ser ju för fasen bilden! Hur tänker du förklara bort det!?! ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har någon provat ch Belair 2000 nyligen? Eller har någon en uppfattning om ch Belair överhuvudtaget? Vet att det var någon som uppskattade 03an på forumet.

Jag har aldrig provat Belair men det känns som en tioårig Saint Emilion borde fungera hyfsat nu.
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är sugen på att lägga en beställning från Gute Weine, är det nån som beställt därifrån? Har någon lyckats lista ut vad fraktkostnaden är?
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

bmf skrev:
Är sugen på att lägga en beställning från Gute Weine, är det nån som beställt därifrån? Har någon lyckats lista ut vad fraktkostnaden är?

Jag betalade 16 eller 17 Euro tror jag för 7 flaskor. Har för mig att det är samma pris upp till tolv eller något liknande. Kolla med dom, dom är supertrevliga och svarar snabbt på frågor via email.
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har tänkt beställa nya vinställ från Quercia till min lilla källare. Till min förtret kommer jag inte in på deras sida längre, är det nån som vet om dom lagt ner?
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

bmf skrev:
Har tänkt beställa nya vinställ från Quercia till min lilla källare. Till min förtret kommer jag inte in på deras sida längre, är det nån som vet om dom lagt ner?

Idag går det hur bra som helst att komma in på sidan så det var nog bara nått tillfälligt.
 

baum

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hur bra passar Gosset Grand Rosé Brut till löjrom med tillbehör?
Det är nämligen den enda champagnen jag har hemma för tillfället och undrar om jag måste rusa till bolaget istället.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

baum skrev:
Hur bra passar Gosset Grand Rosé Brut till löjrom med tillbehör?
Det är nämligen den enda champagnen jag har hemma för tillfället och undrar om jag måste rusa till bolaget istället.

Skitbra faktiskt.

You don't need to run.
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

baum skrev:
Hur bra passar Gosset Grand Rosé Brut till löjrom med tillbehör?
Det är nämligen den enda champagnen jag har hemma för tillfället och undrar om jag måste rusa till bolaget istället.

Jag garanterar en angenäm kombination! Lyxost!

Gick in i källaren för jag blev själv så sugen. Upptäckte till min förskräckelse att jag inte hade några GGR kvar, alternativt gömmer de sig för bra.
Tog fram en Bollinger Rosé, som inte är i närheten, istället.
 

baum

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Den kombinationen satt som en käksmäll, det första sambon sa var, "Nu har vi hittat vår brudskål" ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Grattis då.

Hittade en GGR när jag städade förrådet igår :D
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Nån som testat Alain Bernard Blanc de Noirs Grand Cru?
Såg att den ingår i nåt sommarpaket från vår vän Kåre...
 

Ilza

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Känner att jag har ägnat mig år forumlurking här ltie för lång preiod så dags att skriva något!

Mitt vinintresse är relativt nytt och även om jag känner att jag börjat bekanta mig lite med vad för rödvin som finns så känns det som ett logiskt steg att införskaffa lite champagne och testa, men då kommer man till frågan: Var ska jag börja? I första hand letar jag efter grejer som finns på systemet till ett pris av max 800 och som kan visa dels lite olika druvor/typer men även som ger ett bra skäl att gå upp i prisklass.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ilza skrev:
Känner att jag har ägnat mig år forumlurking här ltie för lång preiod så dags att skriva något!

Mitt vinintresse är relativt nytt och även om jag känner att jag börjat bekanta mig lite med vad för rödvin
som finns så känns det som ett logiskt steg att införskaffa lite champagne och testa, men då kommer man
till frågan: Var ska jag börja?
I första hand letar jag efter grejer som finns på systemet till ett pris av max 800 och som kan visa dels lite
olika druvor/typer men även som ger ett bra skäl att gå upp i prisklass.

Välkommen till ruinens brant. En liten varning: att dricka champagne är beroendeframkallande.
Enligt min ödmjuka åsikt är alla Grand Cru under 500:- FYND!
Lika spännande varje gång oavsett om det är BdB eller BdN eller någonting mitt emellan.
Själv har jag mycket svårt att bestämma vilket jag tycker bäst om.
Champagne är alltid gott!
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Välkommen till ruinens brant. En liten varning: att dricka champagne är beroendeframkallande.

Jo tack det har jag förstahandserfarenheter med.

CH skrev:
Det är sjukt hur man kan ändra sina prioriteringar snabbt.
I början av året när jag blev torsk på skumpa så tyckte jag att en flaska Krug GC var ganska dyr men efter att provat den så tyckte jag att den var så pass bra att jag kunde se mig köpa den igen till lite mera speciella tillfällen. Krug -88 var vid det tillfället bara en avlägsen dröm att få prova och Krug CDM eller Bolly VVF fanns inte ens på kartan.
Nästan 1 år senare är verkligheten något helt annat.
Det tog inte mer än 5-6 månaders aktivt hängande på detta forum för att allvarligt sabba min verklighetsuppfattning om vad man är villig att betala för en flaska champagne. Bolly VVF är införskaffad, Krug vertikal står för dörren och jag funderar allvarligt på att handla en flaska Krug CDA för 22000:-

Det borde stå något om detta i villkoren när man registrerar sig som medlem.


Min rekommendation om vart du ska börja är att testa några av de stora husens Cuvéer (tex. Bollinger, Pol Roger, Taittinger) samt några Blanc de Blanc (Pierre Peters, Delamotte Operakällaren, R&L Legras) och Blanc de Noir (Andre Clouet Silver, Mailly) så du känner vad de olika druvorna bidrar med och hur det blir beroende på blandningen av dem. Hittar du något hus som du tycker speciellt mycket om så testa deras årgångsskumpa. Lyckas du sedan tjata med dig en eller några vänner och testa en Krug eller Selosse så vågar jag nästan lova att du kommer göra om din månadsbudget och ha champagne som högsta prio.

Lycka till och återkom gärna med dina erfarenheter när du väll börjat prova.
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det nån som har tips på internetbutiker med bra sortiment (Bourgogne, Champagne och Bordeaux) som skeppar till Sverige för en relativt låg penning. Jag har surfat runt en hel del och hittat några intressenta men de bästa verkar inte skicka utanför landetsgränser eller tar 4-500 kr i frakt för 12 flaskor.
 
Toppen