Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Ska flyga fr Oslo - någon som har koll på hur taxfree är där, finns det något m bra priser inom vin och champagne?


Håller med Anders, det är bättre att passa på om de har något extrapris på Arlanda på något som du är intresserad av. Flög till Oslo för fyra år sedan och det enda, som jag hittade till bra pris var Linie Aquavit, som fortfarande står oöppnad i mitt barskåp, men det blir väl midsommar i år också. ???
Senaste gången, som jag flög till Gardemoen, köpte jag till extrapris tre flaskor Pommery Wintertime, varav en var korkad, på Arlanda. Fantastiskt nog fick jag den krediterad på mitt bankkort efter det jag hade mailat till bolaget, som äger shopen.
Hade aldrig druckit Pommery förut men gillar BdN så det var ju inte helt fel.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Håller med Anders, det är bättre att passa på om de har något extrapris på Arlanda på något som du är intresserad av. Flög till Oslo för fyra år sedan och det enda, som jag hittade till bra pris var Linie Aquavit, som fortfarande står oöppnad i mitt barskåp, men det blir väl midsommar i år också. ???
Senaste gången, som jag flög till Gardemoen, köpte jag till extrapris tre flaskor Pommery Wintertime, varav en var korkad, på Arlanda. Fantastiskt nog fick jag den krediterad på mitt bankkort efter det jag hade mailat till bolaget, som äger shopen.
Hade aldrig druckit Pommery förut men gillar BdN så det var ju inte helt fel.

Helt otroligt! Skulle inte själv komma på tanken att mejla ftg att den var korkad - tack för det tipset.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag har en fråga kring en skum defekt jag har på en flaska som jag korkade upp igår, tog ett glas, sedan förslöt och ställde i kylen. Flaskan i fråga är en ganska enkel Syrah från Crozes-Hermitage. Den luktade och smakade inte som typisk korkdefekt (unken, blöt källardoft, etc.), snarare doftade den närmast metalliskt, svårt att beskriva exakt. Både smaken och doften var väldigt platt. Jag har smakat minst fyra likadana flaskor förut så jag har jämförelse. Den här saknar både aromerna, kroppen, tanninerna och syrorna som borde finnas där. Det smakar som nått 50-kronorsvin, fast utan den sötma som jag antar brukar finnas i de flesta sådana viner (minnet är minst sagt suddigt kring 50-kronorsviner).

Vad kan det vara för defekt? Den luktar som sagt inte alls unket eller blött tidningspapper utan mer metalliskt och platt. Kan det fortfarande vara vanlig korkdefekt?
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det någon som har tips på en bra karta på nätet över Champagne? Är det Google Maps som gäller?
 

bmf

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack!
Är egentligen ute efter en bra detaljerad karta som man kan skriva ut och ha att orientera sig med när man är på plats. Jag vill inte vara helt beroende av GPS utan vill ha med mig en pappersvariant också. Antar att det går att få tag på på någon turist byrå i Chamapgne men det skulle vara fint att slippa lägga tid på att hitta en karta på plats. Tänkte att det enklaste skulle vara att skriva ut från nätet men har inte hittat nån bra.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

bmf skrev:
Tack!
Är egentligen ute efter en bra detaljerad karta som man kan skriva ut och ha att orientera sig med när man är på plats. Jag vill inte vara helt beroende av GPS utan vill ha med mig en pappersvariant också. Antar att det går att få tag på på någon turist byrå i Chamapgne men det skulle vara fint att slippa lägga tid på att hitta en karta på plats. Tänkte att det enklaste skulle vara att skriva ut från nätet men har inte hittat nån bra.
Brukar sällan finnas bra kartor på nätet att skriva ut. Här har du iallafall ett rätt hyfsat gäng kartor

http://www.worldmapfinder.com/Sv/Europe ... ne_Region/
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

När är bästa tiden att åka till Champagne? Misstänker att september inte är så bra tid på grund av skörden. Men hur är det i oktober?
 

Caviste

Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
När är bästa tiden att åka till Champagne? Misstänker att september inte är så bra tid på grund av skörden. Men hur är det i oktober?

Jag skulle spontant säga mars/april innan buteljeringen om man vill prova vins clairs och sabba sina tandhalsar på köpet. Flera mässor äger rum under denna period.

Augusti är ju känd som semestermånaden i hela vinfrankrike. Det finns normalt sett inte mycket odlaren kan göra i det läget så det är vanligt att man bommar igen helt.

November är inte så tokigt. Då har jäsningen avslutats och stämningen i källarna är rätt avslappnad.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Då jag är en total nolla på vita viner om de inte bubblar, så skjuter jag in en snabb fredagsfråga här;

Klassisk räkmacka med majonnäs å dill - Vad ska jag dricka till?
Bolagets standardsortiment, 150-200 pix!
 

Caviste

Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Då jag är en total nolla på vita viner om de inte bubblar, så skjuter jag in en snabb fredagsfråga här;

Klassisk räkmacka med majonnäs å dill - Vad ska jag dricka till?
Bolagets standardsortiment, 150-200 pix!

Keller Riesling QbA Trocken (nr 90671)
Försökte klistra in länken men det blev en väldigt lång länk!
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Då jag är en total nolla på vita viner om de inte bubblar, så skjuter jag in en snabb fredagsfråga här;

Klassisk räkmacka med majonnäs å dill - Vad ska jag dricka till?
Bolagets standardsortiment, 150-200 pix!
Spontant så dricker jag mest champagne till det men ibland slinker en tysk Riesling ner.
Den här är bra: Georg Breuer Terra Montosa Riesling (nr 5818), http://www.systembolaget.se/5818
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det nån här som druckit ngn av Brewer-Cliftons Pinot Noirer ?
 
Toppen