Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang AG i Stockholm

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Härligt, @Deppodi! AG är en grym restaurang. Jag har börjat med någon schysst drink, deras GT är riktigt bra! =)

Gällandes vinet vet jag inte vilket budget ni har, men 2008 Aurelio Settimo Barolo är bra "bang for the buck" och borde passa in till det mesta! Schysst flaskpris också! =)
 

Mattias Schyberg

Administratör
  • Like
Reactions: Fox
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har börjat med någon schysst drink, deras GT är riktigt bra! =)
Detta är ett måste att testa om du får chansen: NV Williams & Humbert "Dos Cortados" Palo Cortado VOS, Jerez, Spanien. :)

En GT och en Sherry får det bli!
Blir nog tvungen att snåla in på vinet även om det hade varit kul att testa en rekommendation!
Jag har svårt att smälta överpriserna på vissa restauranger. Jag hade nog egentligen inte haft några problem att betala 600 för vin och 600 för mat. Om det inte vore att det här året är mitt största sparår i livet. Men nu är det bara 20% av handpenningen som fattas!
 

Vino fino

Medlem
En GT och en Sherry får det bli!
Blir nog tvungen att snåla in på vinet även om det hade varit kul att testa en rekommendation!
Jag har svårt att smälta överpriserna på vissa restauranger. Jag hade nog egentligen inte haft några problem att betala 600 för vin och 600 för mat. Om det inte vore att det här året är mitt största sparår i livet. Men nu är det bara 20% av handpenningen som fattas!
Helt rätt. Och AG är inte blyga när det gäller påslag. Tar hellre en bärs och dricker exklusivt hemma, utan påslag.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Helt rätt. Och AG är inte blyga när det gäller påslag. Tar hellre en bärs och dricker exklusivt hemma, utan påslag.

Ja eller hur! När jag köper vin till en vanlig helg så ligger de på 150-200:-, och när man äter ute så ska man helt plötsligt betala 600:- för en flaska värd 200-300:-.. Känns ologiskt!

Däremot brukar maten vara värd pengen :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja eller hur! När jag köper vin till en vanlig helg så ligger de på 150-200:-, och när man äter ute så ska man helt plötsligt betala 600:- för en flaska värd 200-300:-.. Känns ologiskt!

Däremot brukar maten vara värd pengen :)
Kan tänka mig att det inte förkommer några större påslag i sportbranschen!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja eller hur! När jag köper vin till en vanlig helg så ligger de på 150-200:-, och när man äter ute så ska man helt plötsligt betala 600:- för en flaska värd 200-300:-.. Känns ologiskt!

Däremot brukar maten vara värd pengen :)
Själv så är jag beredd att betala i runda slängar en tusenlapp för att kunna dricka ett riktigt bra vin en helkväll på krogen. "Ett riktigt bra vin" i detta fall åsyftar ett vin för ca en femhundring. Dricker jag ett enklare bordsvin (ca 100-150 pix), så är det ok för mig att betala ca 300-400 kr max. Det vill säga, det procentuella pålägget kan få vara aningen högre utan att jag reagerar. Många ställen har påslag närmare 5 gånger vinets pris oavsett om vinet kostar 100- eller 2000 kr, vilket är horribelt!

Orimliga påslag är aldrig ok, men att restauranger behöver tjäna pengar, är ett faktum. Dessutom så uppskattar jag att dricka bra vin ute med riktig mat som man slipper laga själv och med personal som passar upp mig.

Trots mitt resonemang så förstår jag de som håller sig till annan dryck än vin ute och öppnar de bättre vinerna hemma av ekonomiska skäl. Man kan också fråga sig varför en restaurang skall ha så mycket betalt för att öppna ett vin som någon annan har gjort? Ett par hundralappar per öppnad flaska oavsett pris borde räcka kan jag tycka och så får de ta ut de marginaler som behövs på maten istället. I slutändan så är det dock lika mycket pengar som behöver komma in oavsett.

Men viktigast av allt. En helkväll på en schysst restaurang är ett jädrigt trevligt sätt att njuta av mat och dryck, detta även om det råkar kosta runt en tusenlapp per person totalt (runt 1500 kr för två är nog medelkostnaden för mig om man räknar bort stjärnkrogar). :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jo visst. Men nu pratar vi absoluta tal. Vill du köpa en öl för 60 kr (kostar 15 på Bolaget) eller vill du köpa en pava för 995 (kostar 149 på Bolaget)?
Håller med dig! Annars verkar vatten och öl vara det som sticker ut när det gäller påslag. Igår åt vi middag på en restaurang här i Epernay. Vattnet 6,50€ ca 1€ på mataffär, Champagne de Venoge 2002 40€, i vinbutik 58€ på restaurang.
 

Larseman

Medlem
Själv så är jag beredd att betala i runda slängar en tusenlapp för att kunna dricka ett riktigt bra vin en helkväll på krogen. "Ett riktigt bra vin" i detta fall åsyftar ett vin för ca en femhundring. Dricker jag ett enklare bordsvin (ca 100-150 pix), så är det ok för mig att betala ca 300-400 kr max. Det vill säga, det procentuella pålägget kan få vara aningen högre utan att jag reagerar. Många ställen har påslag närmare 5 gånger vinets pris oavsett om vinet kostar 100- eller 2000 kr, vilket är horribelt!

Orimliga påslag är aldrig ok, men att restauranger behöver tjäna pengar, är ett faktum. Dessutom så uppskattar jag att dricka bra vin ute med riktig mat som man slipper laga själv och med personal som passar upp mig.

Trots mitt resonemang så förstår jag de som håller sig till annan dryck än vin ute och öppnar de bättre vinerna hemma av ekonomiska skäl. Man kan också fråga sig varför en restaurang skall ha så mycket betalt för att öppna ett vin som någon annan har gjort? Ett par hundralappar per öppnad flaska oavsett pris borde räcka kan jag tycka och så får de ta ut de marginaler som behövs på maten istället. I slutändan så är det dock lika mycket pengar som behöver komma in oavsett.

Men viktigast av allt. En helkväll på en schysst restaurang är ett jädrigt trevligt sätt att njuta av mat och dryck, detta även om det råkar kosta runt en tusenlapp per person totalt (runt 1500 kr för två är nog medelkostnaden för mig om man räknar bort stjärnkrogar). :)
Som någon kanske känner till så finns det något som kallas Munskänkarnas Vinkrog där barer och restauranger kan få mellan en och fyra druvklasar av Munskänkarna baserat på hur duktig man är på vin. Ett av kriterierna man får poäng för är priset eller snarare prispåslaget. För att få poäng så får ett 100-kronorsvin (Systembolagets pris) kosta maximalt 400kr (300% påslag), ett 200-kronorsvin maximalt 600kr (200% påslag) och ett 500-kronorsvin maximalt 1000kr (100% påslag). Stämmer rätt bra med @Mattias S nivå även om jag tycker att det skulle kunna vara billigare än så. På kontinenten finns alltid bra viner på glas för 5-6euro, här får man BiB-vin för 100kr glaset :mad:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Som någon kanske känner till så finns det något som kallas Munskänkarnas Vinkrog där barer och restauranger kan få mellan en och fyra druvklasar av Munskänkarna baserat på hur duktig man är på vin. Ett av kriterierna man får poäng för är priset eller snarare prispåslaget. För att få poäng så får ett 100-kronorsvin (Systembolagets pris) kosta maximalt 400kr (300% påslag), ett 200-kronorsvin maximalt 600kr (200% påslag) och ett 500-kronorsvin maximalt 1000kr (100% påslag). Stämmer rätt bra med @Mattias S nivå även om jag tycker att det skulle kunna vara billigare än så. På kontinenten finns alltid bra viner på glas för 5-6euro, här får man BiB-vin för 100kr glaset :mad:
Använder man den metodiken så skulle många restauranger i Bourgogne få 5! druvklasar iaf för vita Bourgogner där flera har ett pris under SB. Fast nu är det inte alla som gillar Bourgogne;)
 

gece

Man vänjer sig.
Använder man den metodiken så skulle många restauranger i Bourgogne få 5! druvklasar iaf för vita Bourgogner där flera har ett pris under SB. Fast nu är det inte alla som gillar Bourgogne;)
Så länge den är gjord av chardonnay eller gamay kan bourgogne vara mycket trevligt. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi går väldigt sällan ut nuförtiden. Ikväll blir det marulk, hustrun fick en påringning av fiskhandlaren, som hade fått in små delikata filéer. En flaska Patrick Piuze chablis till och se solnedgången i Skagerack från matsalsfönsterna. Vilken restaurang slår det?
Det är nog miljöombytet som förgyller lite extra möjligen och de faktum att man får dricka och äta annat än det man valt/tillagat själv. :)
 

Vino fino

Medlem
Har absolut inga problem med att betala ordentligt för fantastiskt uttänkt och exekverad kokkonst. Varsågod att ta pengarna ur min plånbok. Men de svenska påslagen på vin är löjliga. Ta istället en hundring mer för varmrätten, jag betalar gärna om maten är briljant.
 

gece

Man vänjer sig.
Om det inte vore att det här året är mitt största sparår i livet. Men nu är det bara 20% av handpenningen som fattas!
Dåligt år att bli medlem här. ;) Skrapa ihop 21% och lägg den sista procenten på ett riktigt bra vin när ni är klara, det har ni gjort er förtjänta av!
 
Toppen