Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang Frantzén *** (Stockholm)

Elvis

Medlem
Nu är det klart att nya restaurang Frantzén öppnar den 30 augusti, så jag skapar en egen tråd för den restaurangen. Här är länk till dagens pressrelease. Adressen blir Klara Norra Kyrkogatan 26, restaurangen tar upp tre våningsplan men det är bara 23 platser, precis som i lokalen i Gamla stan. Intressant!

Jag gissar på två stjärnor redan i nästa års Michelinguide.

Bordsbokningen öppnar den 30 juni...
 

AdamST

Medlem
Vi pratade med den otroligt trevliga personalen på Studio Frantzen om nyöppningen sist vi var där. De berättade att ambitionen aldrig varit att öka platserna, utan fokus har främst varit på att expandera kökets möjligheter att experimentera och personalens bekvämlighet (som att de får ett omklädningsrum och viloyta).

Tycker det ska bli grymt spännande och ser fram emot att besöka snart :)
 

Jesper

Medlem
Kul med en restaurang som går "all in" i Sverige, vilket inte är så vanligt och dessutom endast möjligt om man har en "sponsor" (som Ax:son Johnsson i det här fallet, som för övrigt även äger fastigheten som Frantzén nu huserar i).

Detta i kombination med att jag var väldigt nöjd när jag åt där (enda gången för knappt 4 år sedan: https://blog4foodies.com/2013/08/19/frantzen/), gör att detta verkligen är något att se fram emot!
 

gece

Man vänjer sig.
Om någon undrar så är det fortfarande jävligt bra. Måste säga att de nya lokalerna höjer en redan hög nivå. Lite pics or it didn't happen:

"Råraka" med löjrom:
IMG_20171222_141814.jpg

"Ros" av drottningkammussla och majrova:
IMG_20171222_144702.jpg

Kaviar och fjällrödingtartar med vinaigrette på rökta fiskben, alger och fransk olivolja:
IMG_20171222_145424.jpg

Snabbfriterad havskräfta (möjligen kvällens favorit):
IMG_20171222_150345.jpg


Och så vidare. Dryckesmässigt inledde vi med Selosse Initial (deg 2016) och 2004 Pol Roger Winston Churchill, båda mycket bra, extremt mycket glasutveckling på Selossen. Därefter vinpaketet som höll en hög nivå:

2016 Egon Müller Scharzhofberger Riesling Kabinett
2011 Domaine Follin-Arbelet Corton-Charlemagne Grand Cru (magnum)
2015 Radio-Coteau Sonoma Coast Pinot Noir "La Neblina"
1994 Château Rauzan-Ségla (magnum)
2016 Kracher Zweigelt Beerenauslese

Müller var kanske den bästa Riesling jag provat, otroligt kryddig och komplex sin ringa ålder till trots. Corton-Charlemagne var magnifik den också, fick lite orangevin-vibbar (på ett positivt vis). Radio-Coteau var inte dum men mellan C-C och en tjugotreårig Bordeaux i perfekt drickfönster hamnade den kanske i skymundan.

Till kaffet och snasket dracks en hel del, bland annat 2002 Château Suduiraut och en suverän Eau de Vie Framboise från Domaine Roulot.

Kan skriva ett par volymer till om allt som åts och dracks och hur bra det var men poängen kanske har gått fram nu. Helt enkelt suveränt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...kan ju tycka att priset är sinnes och att de flesta rätterna verkar som rip-offs av sådant vi äter regelbundet sedan 10 år tillbaka. Trots imponerande investeringar och att det rapporteras om någon form av odmjukhet, så har jag guidat Franzén-erfarna människor till restauranger i Tokyo. Det har alltid slutat med vitriol riktat mot Franzéns bristande ödmjukhet, platta leveranser och oskäliga prissättning.

jag har inte ätit F, men hundratals Tokyostjärnor, och hundratals som borde ha.

jag har inga egna erfarenheter av F och jag välkomnar ssk dem som helyllenjutit F till några halvmessyrer i Tokyo. Det blir då på temat: Blindgissa antalet stjärnor! :nagelbitare:
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Franzéns bristande ödmjukhet, platta leveranser och oskäliga prissättning.

Platta leveranser? Jag har ätit på (gamla) Frantzén tre gånger och på många stjärnkrogar i de fyra världsdelar där Michelinguiden delar ut stjärnor och håller verkligen inte med.

Oskälig prissättning? Det håller jag inte heller med om. Det kostar att driva stjärnkrog i Stockholm och utan stöd från Antonia Ax:son Johnson skulle inte Frantzén existera. Det är dessutom väldigt svårt att få bord så om något så är väl priserna för låga.

Bristande ödmjukhet? Björn Frantzén själv kanske inte är någon ödmjuk person men det är inte Zlatan heller och jag gillar båda två. Däremot tycker jag att Frantzéns personal brukar ha en väldigt avslappnad, ödmjuk och trevlig attityd mot sina gäster.
 

Jos

Medlem
Fastpris meny, sen får vi se om det skenar med vinvalen eller om man ska gå på vinpaketet!?
Har sett ganska bra grejer på vinpaketet.
Jag hade nog kört deras matchning, såg finewines i det paketet. Om man inte skulle hitta något “fynd i vinlistan såklart men det är kanske mindre troligt ;)
 
Toppen