Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rom

Bastardo

Medlem
Köpte för ett tag sen en flaska Ryoma, en sjuårig japansk rom, eftersom jag tvunget måste prova allt mysko jag kommer över. Blek gul färg, som ett moget vitvin som spätts ut med hälften vatten. Doft och smak är väldigt långt från all annan rom, ganska lätt med en estrig och lite kvalmig fruktighet samt vanilj och finkel, som om man blandat någon enkel saké, ung second fill bourbonfatslagrad whisky, och en skvätt grappa. Olikt all annan sprit, vid börjar eftertanke, inte bara rom. Lite småroligt kanske, men nyhetens behag räcker inte så långt innan man inser att man borde gjort något annat för pengarna. Köpt en Zacapa, kanske.
Vad modigt av dig, att du vågar prova något helt annorlunda! :) Det skulle inte jag kunna göra. Försöker alltid ta reda på så mycket som möjligt om drycken innan jag slår till …
 

Bastardo

Medlem
@kayaker
Jämförde listan med vad jag provade (hann inte allt, valde bort en hel del i det lägre prissegmentet) och en del av producenterna var inte med (på den allmänna öppna provningen).
Weingut Gysler – Tyskland/Rheinhessen - provade Klangwerk GG Rielsing 2014, småtrist, saknade djup
Det här vinet finns kvar i sortimentet för bara 199 riksdaler. För det priset borde det vara rätt så bra ändå, eller vad säger ni som har kanske provat vinet? :) I Norge kostar vinet cirka en hundring mer. Sen verkar det vara så, att det är svårt att få korrekt information om hur mycket restsocker vinet har. En del aktörer försöker påstå att det har hela 8g socker, men jag tror inte att det stämmer.
Det här är just det värsta på nätet, man har ingen chans att veta om uppgifter man hittar stämmer också IRL. Men det är ju klart, att om importören beskriver det på sin sajt borde det stämma. Men långt i från alltid, tro mig.
Tjuvat från en Skurnik/Theise katalog 2017:
2016 Riesling “GG” Hölle “Klangwerk”
12/750ml | GGY-130 | SOS : minus-1
”An even-keeled articulate wine that expresses its many nuances of flavor in a deliberate and orderly sequence. Smells like wet straw, tastes rather more like an explication of a wine rather than a wine. But it’s balanced, albeit on a razor’s edge, and its ryespelt umami stands in for fruit?”
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det här vinet finns kvar i sortimentet för bara 199 riksdaler.
Ny årgång, den på SB är 2015. Kan vara ett helt annat vin. Samma med Skurnik, de beskriver 2016. Eftersom 2015 är en mycket bättre årgång så kan det nog vara intressant. Dock tolkar jag Skurniks beskrivning ungefär som jag själv upplevde 2014 vilket inte var jättespännande.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vildmedvin kör ett par olika julkalendrar för vuxna. Rolig grej som jag önskade mig av pappa, och årets första julklapp klickades snabbt hem. Tog cirka 5 dagar för leveransen att gå från Danmark till Sverige. Snabb och enkel betalning med klarna. En till mig, en till pappa.

IMG_1584.jpg


Nu är det ju inte jul, eller ens December än.. men.. jag tänkte ändå stilla nyfikenheten och börja packa upp mina småflaskor redan nu!
I förpackningen följde det med ett litet romglas.

IMG_1585.jpg


24 flaskor á 2cl. Flaska 1-8 på bilden.

IMG_1586.jpg


Visst blev det fint i skåpet? :)

IMG_1587.jpg


För att till sist stilla min egen nyfikenhet så räknade jag ut att jag har betalat 850kr för 24 flaskor rom. Känns helt okej i förhållande till att marknadspriset för dessa flaskor har landat nånstans på 9896kr, give or take. Om man då hade haft fulla flaskor. Om man tänker såhär: 9896kr har de köpt rom för. Packat ner i 35 julkalendrar. Tryckt lite schyssta etiketter och köpt lite billiga glasflaskor, så lander leverantörens kostnad på ca 282kr per julkalender. Grossvinst på ungefär 567kr eller 67% om man så vill.

Äsch, jag är inte bitter. Jag hade kunnat vara minst lika kreativ, men skit i det! Nu ska jag prova lite härliga (förhoppningsvis) rom.

Bifogar en lista på vilka flaskor som följde med i paketet:

  1. Dictador Colombian Rum Aged 20 Years
  2. Whisper Rum "Antigua & Gold Rum"
  3. New Grove Rum Old Tradition Aged 8 Years
  4. Ron Cihuatán Gran Reserva Solera 8
  5. Domaine de Séverin VO, 3 years old Agricole rum from Guadeloupe
  6. Flying Dutchma Premium Dark Rum 3
  7. Añejo 15 Años Ron Panamá RON
  8. Cruzan Blackstrap Rum enghaven
  9. Novo fogo Família Special Calendar Blend of Silver, Chameleon, Barrel-Aged and Tanager Cachacas
  10. Deadhead Dark Chocolate Flavored Rum
  11. Ron Magec, Ron Añejo XO Pedro Ximenez
  12. Fijian Rum Liqueur 8 Years Old
  13. Matugga Golden Rum
  14. Cane Island Trinidad Rum
  15. Cane Island Jamaica Rum
  16. Saint James Rhum Vieux 7 Year Old
  17. Neptuns Rhum Handmade in flensburg
  18. Travellers Years 5 Old Reserve Premium Aged Rum
  19. Borgoe Reserve Collection 8 Years Old
  20. Mombacho Ron Reserva 8 Year Old Rum
  21. Old New Orleans Amber Louisiana Rum
  22. Tres Hombres 2017 ED 17 VII Anos Solera
  23. Cane Island Cuba Rum Single Island Blend
  24. Ron Barceló Imperial – Rom Dominicano
Är det någon speciell som jag bör njuta lite extra av, enligt er?
 

Bastardo

Medlem
Vildmedvin kör ett par olika julkalendrar för vuxna. Rolig grej som jag önskade mig av pappa, och årets första julklapp klickades snabbt hem. Tog cirka 5 dagar för leveransen att gå från Danmark till Sverige. Snabb och enkel betalning med klarna. En till mig, en till pappa.

Man ska kika på deras hemsida lite då och då, för de har ganska ofta extrapriser och även fraktfritt över ett visst belopp. Men observera att mycket av vad de säljer är dyrare än här hos oss.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Man ska kika på deras hemsida lite då och då, för de har ganska ofta extrapriser och även fraktfritt över ett visst belopp. Men observera att mycket av vad de säljer är dyrare än här hos oss.

Jag vet inte vart gränsen går för fraktfritt eller inte, men mitt köp på 1800 blev iaf fraktfritt. Jag har inte handlat från dem tidigare, men det kändes roligt med deras upplägg och adventskalender.

Hade hoppats på att någon hade haft något lite mer konkret eller känt igen någon av de rom som ingick i lådan, men det blev tyst som en mus här i tråden efter mitt inlägg. :rolleyes:
 

Wintermute

Medlem
Jag vet inte vart gränsen går för fraktfritt eller inte, men mitt köp på 1800 blev iaf fraktfritt. Jag har inte handlat från dem tidigare, men det kändes roligt med deras upplägg och adventskalender.

Hade hoppats på att någon hade haft något lite mer konkret eller känt igen någon av de rom som ingick i lådan, men det blev tyst som en mus här i tråden efter mitt inlägg. :rolleyes:
Jag har provat Ron Barceló Imperial; en instegsrom som ger en lite aning om vad lagrad rom kan vara. Funkade i mojito.
 

Bastardo

Medlem
Jag vet inte vart gränsen går för fraktfritt eller inte, men mitt köp på 1800 blev iaf fraktfritt. Jag har inte handlat från dem tidigare, men det kändes roligt med deras upplägg och adventskalender.

Hade hoppats på att någon hade haft något lite mer konkret eller känt igen någon av de rom som ingick i lådan, men det blev tyst som en mus här i tråden efter mitt inlägg. :rolleyes:
Jag känner beteendet hos medlemmarna gällande starksprit, Tomas. ;) Både med intresset och kunskapen är det lite si och så.
Har inte druckit någon av romsorterna, så jag kan inte kommentera heller. Jag kan dock söka efter lite olika recensioner etc. om det skulle finnas några goda rom med i julkalendern. :)
Det verkar inte finnas några större sensationer bland miniflaskorna här, men Dictador Colombian Rum Aged 20 Years har fått alla fall 91.5 poäng av en kännare som finns här: https://therumhowlerblog.com/rum-reviews/
 
Last edited:
Jag vet inte vart gränsen går för fraktfritt eller inte, men mitt köp på 1800 blev iaf fraktfritt. Jag har inte handlat från dem tidigare, men det kändes roligt med deras upplägg och adventskalender.

Hade hoppats på att någon hade haft något lite mer konkret eller känt igen någon av de rom som ingick i lådan, men det blev tyst som en mus här i tråden efter mitt inlägg. :rolleyes:

Sorry för att det blev tyst efter ett så otroligt genomarbetat inlägg med bilder och utförlig text, men den enkla förklaringen från min sida är att jag kände igen alldeles för få av utgåvorna... Rättare sagt, de enda producenter jag kände igen var Tres Hombres (22) vilken jag endast druckit deras "2016 Edition 15" och den är riktigt trevlig. Fyllig, välbalanserad när det gäller sötman och alkoholen, lång eftersmak.
Sedan har jag läst om Ron Barcelo, men aldrig smakat någon av deras utgåvor/modeller.
Har sneglat på denna kalender tidigare men det har aldrig blivit av att jag köpt den. Återkom gärna med reflektioner efteråt :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag känner beteendet hos medlemmarna gällande starksprit, Tomas. ;) Både med intresset och kunskapen är det lite si och så.
Har inte druckit någon av romsorterna, så jag kan inte kommentera heller. Jag kan dock söka efter lite olika recensioner etc. om det skulle finnas några goda rom med i julkalendern. :)
Det verkar inte finnas några större sensationer bland miniflaskorna här, men Dictador Colombian Rum Aged 20 Years har fått alla fall 91.5 poäng av en kännare som finns här: https://therumhowlerblog.com/rum-reviews/

Ja men det är också full förståligt egentligen, jag är ju ändå på ett vinforum - det är klart att kunskapen inte kanske finns här i lika stor utsträckning. Det i kombination med att en del av romsortera, precis som du själv säger, säkert är allmänt okända, gör väl att svaren faller bort. Jag kan relatera till när jag själv läser om viner i "Idag dricker vi tråden", att det är mycket nytt som jag mestadels bara kan läsa och gilla - i förhållande till att jag faktiskt känner igen viner eller kan med fördel berätta något om olika producenter. Men så är väl livet, man bygger på sin ryggsäck mer och mer och på sikt får man dela med sig. :) Tack för hjälpen med recensioner, det uppskattas!

Sorry för att det blev tyst efter ett så otroligt genomarbetat inlägg med bilder och utförlig text, men den enkla förklaringen från min sida är att jag kände igen alldeles för få av utgåvorna... Rättare sagt, de enda producenter jag kände igen var Tres Hombres (22) vilken jag endast druckit deras "2016 Edition 15" och den är riktigt trevlig. Fyllig, välbalanserad när det gäller sötman och alkoholen, lång eftersmak.
Sedan har jag läst om Ron Barcelo, men aldrig smakat någon av deras utgåvor/modeller.
Har sneglat på denna kalender tidigare men det har aldrig blivit av att jag köpt den. Återkom gärna med reflektioner efteråt :)

Kul! Tack. Jag förstår till fullo :), inte konstigt, men nu fick jag i alla fall två napp här på kort varsel! Självklart återkommer jag med lite smaknoter om det är något som blir värt att nämna. Funderar på att köra 4-6 flighter kanske, för att kunna sätta flaskorna i lite bättre förhållande till varandra. Nog för att konsumtionen kanske brukar öka lite i December, men inte kan jag dricka sprit varje dag :D.
 

Emvima

Medlem
Inte för att jag vill ”strö salt i såren” men den finns hos SB för 795kr Nr 85804. Bara ett tips om där är någon som blir sugen på att prova den. romrom.se brukar recensera dom olika efterhand i december.
Vildmedvin kör ett par olika julkalendrar för vuxna. Rolig grej som jag önskade mig av pappa, och årets första julklapp klickades snabbt hem. Tog cirka 5 dagar för leveransen att gå från Danmark till Sverige. Snabb och enkel betalning med klarna. En till mig, en till pappa.

Visa bifogad bild 14587

Nu är det ju inte jul, eller ens December än.. men.. jag tänkte ändå stilla nyfikenheten och börja packa upp mina småflaskor redan nu!
I förpackningen följde det med ett litet romglas.

Visa bifogad bild 14588

24 flaskor á 2cl. Flaska 1-8 på bilden.

Visa bifogad bild 14589

Visst blev det fint i skåpet? :)

Visa bifogad bild 14590

För att till sist stilla min egen nyfikenhet så räknade jag ut att jag har betalat 850kr för 24 flaskor rom. Känns helt okej i förhållande till att marknadspriset för dessa flaskor har landat nånstans på 9896kr, give or take. Om man då hade haft fulla flaskor. Om man tänker såhär: 9896kr har de köpt rom för. Packat ner i 35 julkalendrar. Tryckt lite schyssta etiketter och köpt lite billiga glasflaskor, så lander leverantörens kostnad på ca 282kr per julkalender. Grossvinst på ungefär 567kr eller 67% om man så vill.

Äsch, jag är inte bitter. Jag hade kunnat vara minst lika kreativ, men skit i det! Nu ska jag prova lite härliga (förhoppningsvis) rom.

Bifogar en lista på vilka flaskor som följde med i paketet:

  1. Dictador Colombian Rum Aged 20 Years
  2. Whisper Rum "Antigua & Gold Rum"
  3. New Grove Rum Old Tradition Aged 8 Years
  4. Ron Cihuatán Gran Reserva Solera 8
  5. Domaine de Séverin VO, 3 years old Agricole rum from Guadeloupe
  6. Flying Dutchma Premium Dark Rum 3
  7. Añejo 15 Años Ron Panamá RON
  8. Cruzan Blackstrap Rum enghaven
  9. Novo fogo Família Special Calendar Blend of Silver, Chameleon, Barrel-Aged and Tanager Cachacas
  10. Deadhead Dark Chocolate Flavored Rum
  11. Ron Magec, Ron Añejo XO Pedro Ximenez
  12. Fijian Rum Liqueur 8 Years Old
  13. Matugga Golden Rum
  14. Cane Island Trinidad Rum
  15. Cane Island Jamaica Rum
  16. Saint James Rhum Vieux 7 Year Old
  17. Neptuns Rhum Handmade in flensburg
  18. Travellers Years 5 Old Reserve Premium Aged Rum
  19. Borgoe Reserve Collection 8 Years Old
  20. Mombacho Ron Reserva 8 Year Old Rum
  21. Old New Orleans Amber Louisiana Rum
  22. Tres Hombres 2017 ED 17 VII Anos Solera
  23. Cane Island Cuba Rum Single Island Blend
  24. Ron Barceló Imperial – Rom Dominicano
Är det någon speciell som jag bör njuta lite extra av, enligt er?
 
Last edited by a moderator:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Inte för att jag vill ”strö salt i såren” men den finns hos SB för 795kr Nr 85804. Bara ett tips om där är någon som blir sugen på att prova den. romrom.se brukar recensera dom olika efterhand i december.

Äsch det gör inte mig nåt, bra att du tipsar övriga medlemmar om vart man kan han hitta produkten till bästa pris. Det hade jag i alla fall uppskattat om jag funderade på olika inköp. Klantigt av mig att betala för mycket, med facit i hand, om den nu finns i lager. :)
 

Bastardo

Medlem
Äsch det gör inte mig nåt, bra att du tipsar övriga medlemmar om vart man kan han hitta produkten till bästa pris. Det hade jag i alla fall uppskattat om jag funderade på olika inköp. Klantigt av mig att betala för mycket, med facit i hand, om den nu finns i lager. :)
Tomas, läs gärna här:
http://thefatrumpirate.com/rum-reviews
Och speciellt texten om Hydrometer Tests. Det visste jag ingenting om och det är superintressant.
Vet inte exakt hur de mäter, men det är fullständigt omöjligt att någon skulle kunna sälja rom i Sverige som inte håller lovade alkoholhalterna. SB mäter oerhört noga allt sånt, som har med alkoholhalter att göra, och så gör även andra aktörer i Fennoskandia.
I övrigt tycker jag, att det finns större spridning inom romsorterna gällande recensioner, än vad det finns bland cognac eller maltwhisky. Annars kan jag inte förklara hur är det möjligt med så himla stora skillnader mellan poängen bland stora aktörerna.
Bra sajter är bl.a. de här:
https://www.rumratings.com/
https://therumhowlerblog.com/
https://www.romhatten.dk/
http://www.romrom.se/
Kanske du borde börja en ny tråd om fatlagrad rom. Jag lovar att haka på och driva på så mycket jag bara kan. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vet inte exakt hur de mäter, men det är fullständigt omöjligt att någon skulle kunna sälja rom i Sverige som inte håller lovade alkoholhalterna.
Jag hittar inget som nämner att någon säljer rom som inte har utlovad alkoholhalt. Kan du utveckla vad du syftar på?
 

Bastardo

Medlem
Jag hittar inget som nämner att någon säljer rom som inte har utlovad alkoholhalt. Kan du utveckla vad du syftar på?
Gå till sajten och klicka på rubriken Hydrometer Tests. Har inte läst det så noga, men det verkar intressant.
Direkt till sajten: http://thefatrumpirate.com/hydrometer-tests-2

”NB Following feedback (both on this pages comments thread and in private correspondence) I will clarify what the Hydrometer Tests do NOT categorically show that sugar is added to the rum. What they show is a difference between the reported ABV on the bottle and the ABV measured. Added sugar is known to produce such results.”
Men så stora skillnader i alkoholhalten skulle våra monopoler aldrig tillåta!
Här kan man läsa lite förklaringar varför det kanske inte blir så exakt när man mäter. Synd bara varför sajten har inte förklarat det lite tydligare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrometer

Alcohol by volume (abbreviated as ABV, abv, or alc/vol.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Gå till sajten och klicka på rubriken Hydrometer Tests. Har inte läst det så noga, men det verkar intressant.
Direkt till sajten: http://thefatrumpirate.com/hydrometer-tests-2
Säger fortfarande inget om att någon säljer/försökt sälja rom i Sverige med felaktig alkoholhalt. Hittar bara en rad som nämner "The Swedish Government". Jag kan heller inte förstå vilka som ligger bakom siten, hittar ingen adekvat information. Det jag menade med min fråga var att jag uppfattade det som att du hintade om att det förekom försök att sälja rom med felaktig alkoholhalt.
 

Bastardo

Medlem
Säger fortfarande inget om att någon säljer/försökt sälja rom i Sverige med felaktig alkoholhalt. Hittar bara en rad som nämner "The Swedish Government". Jag kan heller inte förstå vilka som ligger bakom siten, hittar ingen adekvat information. Det jag menade med min fråga var att jag uppfattade det som att du hintade om att det förekom försök att sälja rom med felaktig alkoholhalt.
Jag skrev: ”… det är fullständigt omöjligt att någon skulle kunna sälja rom i Sverige som inte håller lovade alkoholhalterna.” Har inte påstått att någon skulle ha gjort det!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag skrev: ”… det är fullständigt omöjligt att någon skulle kunna sälja rom i Sverige som inte håller lovade alkoholhalterna.” Har inte påstått att någon skulle ha gjort det!
Nej, men det gäller ju alla drycker som säljs via SB, inte enbart rom om jag förstår provningsförfarandet hos dem.
 

Bastardo

Medlem
Smuttar just nu på rom från Pusser’s, nämligen Gunpowder Proof British Navy Rum på 54,5%. En trevlig rom där styrkan inte känns så mycket. Väldigt högklassig och behaglig smak trots att åldern på den kan inte vara så betydande. Rekommenderas att prova i någon välfylld bar innan man slår till, vilket jag gjorde. Litade bara på mina källor, som oftast, och jag är helnöjd. :)
 
Toppen