Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sätta poäng?

Mattias Schyberg

Administratör
Därav vikten av att prova blint och att sätta poäng innan man vet vad man har i glaset.
Absolut! Jag provar dock inte alltid blint (kanske borde betyg enbart delas ut vid blindprovning?), men jag skulle aldrig få för mig att kolla upp vinet innan poängen delas ut, eller låta det påverka mitt omdöme. Jag googlar i princip aldrig vin i vilket fall som helst, ibland gör jag det efter det jag har druckit för att se vad andra tycker, men väldigt sällan innan.

Jag tror det är relativt ovanligt att se vinbetyg som är satta helblint. De flesta är nog för rädda för att tycka helgalet, men de av oss som vågar stå upp för sina åsikter offentligt kunde nog inte bry sig mindre. Jag är alldeles för egocentrerad för att låta mitt omdöme påverkas av andra. Jag vet ju alltid bäst vad jag själv tycker. ;)
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Absolut! Jag provar dock inte alltid blint (kanske borde betyg enbart delas ut vid blindprovning?), men jag skulle aldrig få för mig att kolla upp vinet innan poängen delas ut, eller låta det påverka mitt omdöme. Jag googlar i princip aldrig vin i vilket fall som helst, ibland gör jag det efter det jag har druckit för att se vad andra tycker, men väldigt sällan innan.

Jag tror det är relativt ovanligt att se vinbetyg som är satta helblint. De flesta är nog för rädda för att tycka helgalet, men de av oss som vågar stå upp för sina åsikter offentligt kunde nog inte bry sig mindre. Jag är alldeles för egocentrerad för att låta mitt omdöme påverkas av andra. Jag vet ju alltid bäst vad jag själv tycker. ;)
Jag provar blint så ofta jag har möjligheten. Men när jag jobbar och håller vinprovningar och kurser så är det tyvärr omöjligt då jag valt ut samtliga viner.

Tycker det är ok att sätta poäng ändå, fast jag vet att jag inte kan upprätthålla samma fördomsfria sinne. Jag skulle ju ljuga grovt om jag påstod att vetskapen om vad jag har i glaset inte påverkar mitt slutliga omdöme. Sen är utmaningen att hålla denna inverkan/påverkan/åverkan så liten som möjlighet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag provar blint så ofta jag har möjligheten. Men när jag jobbar och håller vinprovningar och kurser så är det tyvärr omöjligt då jag valt ut samtliga viner.

Tycker det är ok att sätta poäng ändå, fast jag vet att jag inte kan upprätthålla samma fördomsfria sinne. Jag skulle ju ljuga grovt om jag påstod att vetskapen om vad jag har i glaset inte påverkar mitt slutliga omdöme. Sen är utmaningen att hålla denna inverkan/påverkan/åverkan så liten som möjlighet.
Jag provar framförallt blint så ofta jag kan för att det är roligare. Men visst går det att hålla sig rimligt opåverkad även oblint, men det kräver självförtroende och ett öppet sinne. :)

Viss påverkan kommer vetskapen om vinet dock alltid få.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är ju svårare att analysera TN och hitta samband än genom poäng.
Exakt. Den mer precisa siffran innebär en tydligare kvantifiering än en smaknot bestående av omdöme och motivering. Siffran blir därför avsevärt mer användbar om man vill kunna föra statistik eller sätta vin i relation till varann.

"Fantastiskt gott vin", eller "riktigt bra vin som fick mig att gå upp i brygga av åtrå", är vettiga omdömen men det saknas någon konkret gemensam skala (nåväl, helt gemensam blir den ju aldrig såklart) att hänga upp omdömet på. Betygsskalan fyller detta tomrum. Utan numerisk skala så blir det mer som :), :( eller möjligen :usch:

Men som sagt, en siffra utan motivering är som ett obebott hus.
 
Last edited:
Exakt. Den mer precisa siffran innebär en tydligare kvantifiering än en smaknot bestående av omdöme och motivering. Siffran blir därför avsevärt mer användbar om man vill kunna föra statistik eller sätta vin i relation till varann.

"Fantastiskt gott vin", eller "riktigt bra vin som fick mig att gå upp i brygga av åtrå", är vettiga omdömen men det saknas någon konkret "gemensam skala" (nåväl, helt gemensam blir den ju aldrig såklart) att hänga upp omdömet på. Betygsskalan fyller detta tomrum. Utan numerisk skala så blir det mer som :), :( eller möjligen :usch:

Men som sagt, en siffra utan motivering är som ett obebott hus.
 
Måste ha blivit fel här. Har inte svarat nåt alls...
Men okej då:

Lite av en kodfråga är väl om t ex en beaujolais kan få 100 poäng.
Om 100 poäng betyder "fulländad i sitt slag" borde det vara möjligt (ungefär som att ABBA skulle kunna få högsta betyg i genren snällpop).
Men är betygsättningen absolut, med krav på längd, djup, komplexitet osv, blir läget förstås ett annat. Vi snackar då "Beethoven" - och ABBA-tjuten lämnar VIP-rummet...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men okej då:

Lite av en kodfråga är väl om t ex en beaujolais kan få 100 poäng.
Om 100 poäng betyder "fulländad i sitt slag" borde det vara möjligt (ungefär som att ABBA skulle kunna få högsta betyg i genren snällpop).
Men är betygsättningen absolut, med krav på längd, djup, komplexitet osv, blir läget förstås ett annat. Vi snackar då "Beethoven" - och ABBA-tjuten lämnar VIP-rummet...
Intressant frågeställning, klurig och smart. :)

För egen del så finns det inget som säger att ett vin från Beaujolais inte per definition skulle kunna erhålla 100 poäng om det uppfyller de krav provaren har för detta betyg. Tycker också det är smått orimligt att dela in vinerna i regionala kategorier. Däremot så tycker jag inte att en Beaujolais bör jämföras med en svulstig Shiraz, utan då snarare med ett annat lätt vin, typ röd Bourgogne. Om komplexiteten, intensisteten och längden imponerar i relation till liknande viner och det dessutom är exeptionellt gott, så varför inte ge det 100 poäng?

Men svårt är det och din fråga är ytterligare ett exempel som visar hur komplext det är att konsekvent sätta betyg på något som är så subjektivt som vin, men vi jobbar på det och gör så gott vi kan, mest för att det är kul. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men okej då:

Lite av en kodfråga är väl om t ex en beaujolais kan få 100 poäng.
Om 100 poäng betyder "fulländad i sitt slag" borde det vara möjligt (ungefär som att ABBA skulle kunna få högsta betyg i genren snällpop).
Men är betygsättningen absolut, med krav på längd, djup, komplexitet osv, blir läget förstås ett annat. Vi snackar då "Beethoven" - och ABBA-tjuten lämnar VIP-rummet...
Mckt fascinerande frågeställning.
Har hitintills inte druckit ngn Beaujolais som jag velat ge något ens i närheten av 100p. Faktum är att jag oftast inte ens uppfattar dem som viner. Men om man tänker på själva principen, så... Varför inte? Vinvärlden spretar ju oerhört från de allra lättaste torra vita, via swulstigt oxiderade Savagniner över rosé med och utan bubblor till rött av alla de slag och alla sorters söta viner med olika härkomst, druvor och bakomliggande filosofier och kulturhistoria...

Ett resonemang som följer samma princip innebär ju naturligtvis att BiB Red Roses också borde bedömas utifrån hur bra DET vinet skulle kunna bli med just sina specifika förutsättningar. Det komplicerar dock inbördes jämförelser som mellan tex en Chateau Suduiraut med 70p och en Diamant på 100p...

Medan Diamanten lär skörda de svenska kritikernas JUBEL tack vare sin relativa prisvärdhet, så lär ju Suduirauten kunna framkalla njutningsgåshud hos dem av oss som går igång på botrytiserade guldviner.

Diamanten lär enbart framkalla kräkningar...
(Det gjorde den iaf hos mig då jag var tonåring...)
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Lite av en kodfråga är väl om t ex en beaujolais kan få 100 poäng.
Om 100 poäng betyder "fulländad i sitt slag" borde det vara möjligt
Helt relevant fråga och kanske något varje poängsättare borde ta ställning till.

I mitt fall är komplexitet definitivt utslagsgivande och därmed borde jag inte stöta på en Beaujolais som jag vill ge 100 (men man vet aldrig), jag kan heller inte ge Latour 2010 full pott för att jag "vet" att den har mer att ge. Även om den kanske borde ha 100 i kategorin "Pauillac 2010"….

Skalor är till sin logiska natur jämförande men som sagt, jag anser att man tveklöst måste ta till absoluta världen för vin (liksom för annat enligt min filosofiska inställning till världen). Annars blir det tusentals olika kategorier där varje kategori bör ha minst en fullpoängare.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Men okej då:

Lite av en kodfråga är väl om t ex en beaujolais kan få 100 poäng.
Om 100 poäng betyder "fulländad i sitt slag" borde det vara möjligt (ungefär som att ABBA skulle kunna få högsta betyg i genren snällpop).
Men är betygsättningen absolut, med krav på längd, djup, komplexitet osv, blir läget förstås ett annat. Vi snackar då "Beethoven" - och ABBA-tjuten lämnar VIP-rummet...

Varför skulle inte Beaujolais kunna få 100 poäng? Jag har druckit underbara Beaujolaiser. För vi pratar väl inte om Beaujolais Noveau?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varför skulle inte Beaujolais kunna få 100 poäng? Jag har druckit underbara Beaujolaiser. För vi pratar väl inte om Beaujolais Noveau?
Det kan säkert bli flera 100p Bojos, kräver bara att man rotar upp alla Gamay-stockar och planterar druvor som producerar RIKTIGT vin... Iaf om man skall sträva efter min syn på ett idealiskt vin.

En Bojo som har inslag av anemi, emo, borderline och allmän blek krankhet kommer inte i närheten av mina ideal. Bojo kan absolut vara gott och dess intensitet duga till en hel måltid. Men... I min snäva världsbild, så krävs stabilitet, stadga, strävhet och koncentration för att ett vin skall vara ett vin som lyfter en hel måltid och får gästerna exalterade, iaf om det gör anspråk på att vara ett rött vin. Sen får Bojo-fans säga vad de vill och älska dessa uttryck av Gamay. Det gör mig bara glad. Men, jag förhåller mig sann till mina ideal och min smak.

Har ännu inte druckit en Bojo som varit ens i närheten av 95p. Men, ingen applåderar högre än jag då vi får en elegant fyllig CF från detta distrikt, i glaset, gissar på Washington, hör "buuuuh" från publiken och sen får se hur vinet tar Världen med storm och som ännu en gång sätter appelationsjönsarna på avbytarbänken skränandes:
"Vi vill ha som det var förr, då de odlade Carmeniere i Bdx, retsina i Grekland och ingenting i varken California eller Oz!"
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Liten utvikning Beaujolais:
Området dras med vikande försäljning sedan många år och sviktande finanser även hos de större och mer etablerade odlarna. Småfarmarna lider av att världen inte längre fungerar som den gjorde förr: då hela världens folk stod på tå och skrek av ohämmad förtjusning över vilket tåg som skulle komma först in till Paris med årets Nouveau...

Tiderna förändras. (Oh, yeah.)

Och tack och lov för det!!!

...för vem vill leva i en grotta där det mest moderna är eld och en vass sten att hacka ihjäl björnkött och mördaslystna fiender med?
 

Mats

Gone todash....
Jag tycker att poäng på CT blir ett slags kollektivobjektiv Sverkers Soptunna. Det funkar inte med viner med tex två smaknoter, där Bozo26 satt 82 p och skrivit "Disgusting." Och MrPrupp skrivit: "Tart cherry, cherry pie, baked pear etc" med 93p.

Men CT funkar väldigt bra att tex jmf alla årgångar av Tignanello eller Ridge Montebello, där varje årgång har åtskilliga noter.

Håller helt med. Jag tycker smaknoter med enbart poäng har ett stort värde då de bidrar till den sammanlagda medelpoängen lika mycket som en med en bra text till, vilket gör att man kan göra jämförelser som du säger. Det brukar finnas ungefär lika många idioter som ger för höga/låga poäng på alla viner så medelvärdena blir någorlunda jämförbara. Sen för att se om ett vin med höga poäng är något för mig går jag in och läser smaknoterna, och självklart vore det bra om alla hade perfekt skrivna texter men jag är nöjd med de jag får. Som exempel, när det kommer ett släpp på Bolaget kollar jag CT-poängen på alla vita söta och röda viner över ca 150 kr och sedan kollar jag de individuella smaknoterna på alla över ca 92p för att se om det verkar vara något i min smak.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller helt med. Jag tycker smaknoter med enbart poäng har ett stort värde då de bidrar till den sammanlagda medelpoängen lika mycket som en med en bra text till, vilket gör att man kan göra jämförelser som du säger. Det brukar finnas ungefär lika många idioter som ger för höga/låga poäng på alla viner så medelvärdena blir någorlunda jämförbara. Sen för att se om ett vin med höga poäng är något för mig går jag in och läser smaknoterna, och självklart vore det bra om alla hade perfekt skrivna texter men jag är nöjd med de jag får. Som exempel, när det kommer ett släpp på Bolaget kollar jag CT-poängen på alla vita söta och röda viner över ca 150 kr och sedan kollar jag de individuella smaknoterna på alla över ca 92p för att se om det verkar vara något i min smak.
Och mha Google Translate så kan man fascinerande bra också läsa smaknoter på de flesta europeiska språk och kyrylliska. Kinesiska, koreanska och japanska smaknoter blir dock ofta vääääldigt speciella i översättningsmaskinen. Här ett exempel:

Liksom vin här, 89 poäng
Shatora Nerthe är ett stort namn nu, alltid, att bryta banken Tokunira Nerthe trogen, jag gillar den dagen när priserna skjuter i höjden, de flesta av CDP, som representerar CDP. , (Det vill säga, är en ny funktion på lite ikväll subtila antydningar piptobak, röd frukt, garrigue, läder och kanske violett. Här är det runt detta vin med mig, för att förhindra den allt mer till en ny värld med stil Efter här) djup och tyngd, med långa mässan fanns. Beläget i en mycket bra plats nu, och dricka mycket bra här.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Val 89 Poäng
Gott vin. Jag öppnade precis en saltad smak, men vaknade efter en tid blivit mycket läcker, rik smak nivå, lång eftersmak.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bonnes Mares till sushi är ju bra:
Vin för att matcha Alc av Judd. 13,5%
Eftersom jag gillar att dricka under våren '04 förra året, lager av ett och ett halvt år.
Charmig, söt-syrlig smak rent riklig. Tannin smak om.
Hellre än Grand Cru för den typ som doss komma ansikte hängande Innovation - Gwalior, och (mysig tala illa) Det är en elegant Bourgogne.
Jämfört med intrycket av '04, jag trodde att det var ett under om lite svag för att vara i '00, men "smak och syra, tävlingen av fett lite och lukt" som var en smak av det goda till handrullade sushi.

Notera:
(Det är ungefär samma, men. '04 Och billiga 120-130 dollar mot 04 verkar lite hög utvärdering Tanzer har något att pruta)
The Wine-Searcher
Jadot Bonnes Mares '00
Betyg:. 91 När ska dricka: 2008 +
Critic Betyg Vid dricka
Stephen Tanzer av 91/100
CellarTracker 90/100 (8 toner från 7-användare)
Wine Spectator av 88/100

(Postscript eftersom det beskrevs i denna Coates)
Bonnes Mares, 2000
Domaine Louis Jadot
Medel fyrfärg. Rik, riklig, full men generös näsa.
Detta är mycket vacker. Fyllig, rik, fett och komplett.
Bra tannin. Opulent men med mycket, mycket bra grepp.
Frisk och mycket elegant. Super. (Juli 2004)
2010 till 2020 + 18,5 (20-gradig skala)
Trots att inte tänka så mycket Fett tycks komplimang mycket. . . Eller individuell skillnad, eller samhörighet med matlagningen?
I Bonne Mar 2000 Coates samma bok
Gurofie 19,0
J.F. Myunie 18,5
Rumie 16,5
Vu ~ ogyue 17,5
Högt betyg och rättvist.

さすがに

 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu blev jag H U N G R I G ! ! !


hungrig_100328889.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Från UK:
Ett fascinerande och inspirerande sätt att dela med sig av intryck, inbillade eller inte.
Britterna hoppas jag kan inspirera till en hel flod av liknande bilder från SB-butiker på FW. Med målet att besegra Fäjsbokk i antal "selfies".
Go fer it here!
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Från UK:
Ett fascinerande och inspirerande sätt att dela med sig av intryck, inbillade eller inte.
Britterna hoppas jag kan inspirera till en hel flod av liknande bilder från SB-butiker på FW. Med målet att besegra Fäjsbokk i antal "selfies".
Go fer it here!
Ett utmärkt initiativ!!

Jag blev så inspirerad att jag började kontorsdagen med att konstruera ett förslag till ny Smakklockor - Passar Till . Varsågoda att själva fylla på med andra kriterier!

Klockor.jpg
 
Last edited:
Toppen