Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 15 februari 2019

Foodcoma

Medlem
Missade man Willi Schäfer på websläppet så kan man ringa sin lokala systembolagsbutik och be dem beställa från någon av butikerna där det fortfarande finns. Precis ringt och fått bekräftelse sms på att 4 flaskor är på väg till mitt lokala bolag :)
 

Jonas Sand

Medlem
Missade man Willi Schäfer på websläppet så kan man ringa sin lokala systembolagsbutik och be dem beställa från någon av butikerna där det fortfarande finns. Precis ringt och fått bekräftelse sms på att 4 flaskor är på väg till mitt lokala bolag :)
Jag ringde 10:00 och fick troligen tag på fem flaskor också. Fick iallafall ett bekräftelse-sms men då jag är synsk, och inte cynisk, så vet jag att det går åt helvete ändå...
Jag litar på bolaget den dag jag står med flaskorna i handen, och då är jag ändå ganska pro bolaget i stort.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag ringde örebro och bad om en överföring på deras fyra sista flaskor. Hon sa att det var fel i saldot och att dom hade blivit totalt nedringda!

Attans.. jag fick ingen.
 

Fredrik L

Medlem
Jag ringde örebro och bad om en överföring på deras fyra sista flaskor. Hon sa att det var fel i saldot och att dom hade blivit totalt nedringda!

Attans.. jag fick ingen.
Kan nog delvis vara mitt fel. Min käre far köpte på min inrådan 8 av de 12 falskor som de hade på Eurostop i Örebro...
 

Alex5

Medlem
Fick vad jag ville ha. Tur att man ibland inte aspirerar på de mest eftersökta flaskorna:)
I stegrande mängd flaskor:
2015 Shafer One Point Five
2014 Dominio del Aguila Reserva
2016 Dominio del Aguila Pícaro del Águila
2016 Clos Saint Jean Tradition Rouge

Nästa småsläpp blir riktigt billigt men den 22/3 blir extremt dyrt :eek:!

Någon som köpte ett 6-pack av dominio del aguila picaro del aguila och kan säga om den kommer i kartong eller trälåda? Kanske @petterkalle vet?
 

Alex5

Medlem
Jag köpte 6 styck men det kom bara i vanlig plocklåda från SB :(
Ja brukar vara mest kartonger utav de jag köper också. Någon gång har jag fått trälåda på de jag köpt på små partier.

Tar gärna emot smaknoter om ni knäppt någon flaska ännu!
 
  • Like
Reactions: Dan

Dan

Medlem
Ja brukar vara mest kartonger utav de jag köper också. Någon gång har jag fått trälåda på de jag köpt på små partier.

Tar gärna emot smaknoter om ni knäppt någon flaska ännu!

För min del kan det kvitta om det är trälåda men tycker det är tråkigt när man får i systembolagets lådor, de tar mycket plats och är inte särskilt hållbara eller praktiska att bära eller förvara. Tyvärr upplever jag att det är sällan man ens får i "originalkartong" när man beställer 6 flaskor, har endast varit några Barolovarianter för min del.

Har serverat Picaro del Aguila 2016 till helstekt kyckling med bacon, potatis och en kall paprikasås, tycker det gjorde sig utmärkt till en fågelrätt då jag inte upplevde så kraftiga tanniner. I övrigt är jag inte så bra på smaknoter ännu..
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Schysst vinkväll igår.
Mellanbror och lillebror Aguila.
2013 Dominio del Aguila Reserva 6 timmar i karaffen fick denna. Full med vanilj och choklad. Mörk frukt. Bra syra och massiva tanniner. Mycket bra balans. Ett riktigt bra vin! Fortfarande ung. 2014:eek:rna får nog ligga några år till om jag kan hålla mig. 94+
2016 Pícaro del Águila PnP. Som ovan fast "mindre". Full med mörka frukter, vanilj och cigarraska. Balanserat. Klart tillgänglig trots sin ungdom. Mycket bra! 90+
Visa bifogad bild 16036

Ja brukar vara mest kartonger utav de jag köper också. Någon gång har jag fått trälåda på de jag köpt på små partier.

Tar gärna emot smaknoter om ni knäppt någon flaska ännu!
Lösa flaskor = SB skitlåda!
Smaknot se ovan citat
 

Alex5

Medlem
Lösa flaskor = SB skitlåda!
Smaknot se ovan citat
Tack, hade missat den smaknoten.

Frågat systembolaget och fått som svar att det är 6 flaskor per kolli. Borde alltså komma i kartong eller trälåda direkt från leverantör. Om dom inte packar om 12-pack på bolaget förstås men de känns ju som mycket jobb i onödan.
 
  • Like
Reactions: Dan
95499 Clos des Champs Martin Cuvée Carline Premier Cru 2015 399 kr
N: Hallon och polkagrisar.
M: Hallon, läder, svartpeppar och mint. Mogen fin frukt och bra balans. Klart exempel på hur bra 2015 var i Bourgogne. 89-91p
Prövade en flaska - alldeles för tidigt, detta var ett seriöst och strukturerat vin, rätt stort faktiskt med mycket mörk frukt, härlig pinot noir komplexitet, men ännu inte med helt integrerade komponenter och litet eldig i svansen. Tror mer på lammkotletter än mild svamprisotto till denna. Och på några år i källaren.
 
Toppen