Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 16 november 2018

Adamanko

Medlem
Visste väl att det var klokt att ligga lågt i oktober. Här ska jag ha Guigal och Brundlmayer. Sen får vi se. Kanske är bra för plånkan att det inte finns några noter som lockar till köp. ;)
 
Ja Selosse får man väl släppa nu efter den fläskiga prishöjningen :( Hann handla tre flaskor tidigare år så får väl vara nöjd med det :)

Fanns ju onekligen en HEL del annat gött, så...
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En minimal önskelista detta släpp.
2016 Mulderbosch Single Vineyard Chenin Blanc Block A
2017 Zeltinger Sonnenuhr Riesl. Spätlese Selbach-Oster
 

Trydebull

Medlem
Château Léoville Barton 2005 för 2195:- importören måste haft en pågående stroke i samband prissättningen.
1000:- för mycket, om man är snäll.
Jag tänkte exakt det samma när jag såg det!

Det är ett riktigt bra vin! Men jag tycker att du är helt rätt på det. Det ÄR faktiskt 1000 kronor mer än det borde kosta. Det kan kosta nära 1200 mindre om du väljer rätt inköpsställen...

Jag hade gärna fyllt på, och jag kan köpa ett litet extapåslag när man tar hem något lite mer speciellt men en tusenlapp flaskan känns nästan absurt.
 

DVI

Medlem
Ja det är märkligt hur importörerna av BDX till BS/TS alltid skjuter iväg när andra viner kan ha helt marknadsmässiga, till och med låga prislappar. Tex Solaia som ligger bra i pris. Ingen som är sugen på en super-toskan, eller har ni tröttnat?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
finns något som ligger bakom detta mer än Tillgång/efterfrågan ?
tänker på det stora hoppet upp i pris nu, är det pga låg skörd på basåret, någon som vet?
Förutom rejäl fördyring på grund av konkursen så är ju Selosse numera så sjukt hajpat att jag har svårt att komma på någon annan champagne som har sådan status.
Dessvärre ger ju detta en vanvettig efterfrågan på en väldigt liten produktion vilket förmodligen är göra att priserna kommer fortsätta upp i himmelen...
Köpte en låda från FVL i år men funderar på om det kanske blir sista gången för det svider väl mycket i plånboken även om det kanske kan motiveras som "investering". (Om nu inte rosén blir uppdrucken av törstiga fomumsmedlemmar vid 03)

Förra året såg man ju flaskor som dök upp på auktion för fantasipriser bara månader efter de hade släppts så det är ju lite galet...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förutom rejäl fördyring på grund av konkursen så är ju Selosse numera så sjukt hajpat att jag har svårt att komma på någon annan champagne som har sådan status.
Dessvärre ger ju detta en vanvettig efterfrågan på en väldigt liten produktion vilket förmodligen är göra att priserna kommer fortsätta upp i himmelen...
Köpte en låda från FVL i år men funderar på om det kanske blir sista gången för det svider väl mycket i plånboken även om det kanske kan motiveras som "investering". (Om nu inte rosén blir uppdrucken av törstiga fomumsmedlemmar vid 03)

Förra året såg man ju flaskor som dök upp på auktion för fantasipriser bara månader efter de hade släppts så det är ju lite galet...
Selosse gör många goda champagner utan tvekan, men för mig är hypen orimlig och helt satt ur proportion. Hög tid för oss vinnördar och bubbelkramare att hitta nya, ännu inte orimligt prissatta favoriter. ;)

Jag menar, det är ju det vi lite mer ”upplysta” har som uppgift. Hitta nästa hype – inte hålla gårdagens i ett dödsgrepp!

*Kryper snabbt tillbaka in i min grotta och tar hjälmen och en Graham Beck med mig...*
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Selosse gör många goda champagner utan tvekan, men för mig är hypen orimlig och helt satt ur proportion. Hög tid för oss vinnördar och bubbelkramare att hitta nya, ännu inte orimligt prissatta favoriter. ;)

Jag menar, det är ju det vi lite mer ”upplysta” har som uppgift. Hitta nästa hype – inte hålla ett dödsgrepp på gårdagens!

*Kryper snabbt tillbaka in i min grotta och tar hjälmen och en Graham Beck med mig...*
Ha ha, håll i dig nu Mattias men jag är helt enig med dig och det finns en hel del spännande kandidater som jobbar på samma vis som Selosse och som har en hel del intressant på gång så det finns en del att hålla koll på till en bråkdel av priset...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vilka då? :)
Jag tänker exempelvis Alexandre Chartogne som gör helt otroliga viner särskilt om man får tag på hans vingårdsbetecknade. Han gör ju även en Champagne på 100% Meunier som visar hur jäkla bra den druvan kan bli om man bara vet vad man gör.
Han gick ju flera år vid sidan om Selosse och lärde sig av Anselme före han tog över som vinmakare på Chartogne-Taillet och jobbar väldigt likt Selosse med en mix av ek, solera, ägg etc...

Sen är ju Pouillon med sin Solera 97-13 (Första årtalet starten på soleran och andra årtalet sista årgången som gått i) ett vin i liknande stil som Selosse med samma tänk bakom. Dessvärre finns det nog inte att få tag på i Sverige...

Men det är ju många av de unga ambitiösa vinmakarna som inspirerats av Selosse sätt att göra viner och som experimenterar med en mindre produktion av liknande viner vid sidan av deras vanliga range.

-Räknar med att jag får hjälp att fylla på med fler namn här av andra, @magnum kan säkert nämna några fler?
 

Adamanko

Medlem
Jag tänker exempelvis Alexandre Chartogne som gör helt otroliga viner särskilt om man får tag på hans vingårdsbetecknade. Han gör ju även en Champagne på 100% Meunier som visar hur jäkla bra den druvan kan bli om man bara vet vad man gör.
Han gick ju flera år vid sidan om Selosse och lärde sig av Anselme före han tog över som vinmakare på Chartogne-Taillet och jobbar väldigt likt Selosse med en mix av ek, solera, ägg etc...

Sen är ju Pouillon med sin Solera 97-13 (Första årtalet starten på soleran och andra årtalet sista årgången som gått i) ett vin i liknande stil som Selosse med samma tänk bakom. Dessvärre finns det nog inte att få tag på i Sverige...

Men det är ju många av de unga ambitiösa vinmakarna som inspirerats av Selosse sätt att göra viner och som experimenterar med en mindre produktion av liknande viner vid sidan av deras vanliga range.

-Räknar med att jag får hjälp att fylla på med fler namn här av andra, @magnum kan säkert nämna några fler?
Tack.
Så den här skulle du alltså rekommendera?
Champagne Chartogne-Taillet Heurtebise 2011
 

Daniel A

Administratör
Förutom rejäl fördyring på grund av konkursen så är ju Selosse
Konkursen? Eller kronkursen? ;)

Vilka då? :)

Jag, med begränsad champagneerfarenhet jämfört med många här!, tycker inte riktigt det finns något som efterliknar Selosse skapelser fullt ut. Det närmsta jag har kommit är nog De Sousa, och då Cuvée des Caudalies. Men det var inte nära nog.

När ska någon göra en bubblande vin jaune / sherry?!
 
Toppen