Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 2 mars 2018

jrick

Medlem
En liten observation. Sen forumet fick två provare på Systemet har hela attityden till SB förändrats. Inga Stora Satan och Sovjetstaten, istället nyfikenhet och lovord, "intressanta släpp" osv.
Inget fel i det förstås, bara en observation...
Fast det har också hänt något med släppen. Osvavlade eller lågsvavlade viner står som spön i backen numera, just nu kan köpa Cornelissens väldigt okonventionella viner, Leon Barral (biton! Som du noterade), två viner från Suertes del Marqués på Teneriffa osv. Sen har säkert möjligheten att få recensioner av mer än ”veckans fem tips” (mellan 79 och 129 kr) från Mölstad ökat insikten i att allt inte är åt fanders med utbudet i småsläppen. Läser man din blogg kan man ju få intrycket att det är oerhört svaga släpp mest hela tiden, eller hur?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fast det har också hänt något med släppen. Osvavlade eller lågsvavlade viner står som spön i backen numera, just nu kan köpa Cornelissens väldigt okonventionella viner, Leon Barral (biton! Som du noterade), två viner från Suertes del Marqués på Teneriffa osv. Sen har säkert möjligheten att få recensioner av mer än ”veckans fem tips” (mellan 79 och 129 kr) från Mölstad ökat insikten i att allt inte är åt fanders med utbudet i småsläppen. Läser man din blogg kan man ju få intrycket att det är oerhört svaga släpp mest hela tiden, eller hur?
Oavsett om du handlar om ökat fokus på "osvavlade" viner eller inte så är det tydligt att vi börjar närma oss som det var förr, dvs att man behöver köa vid släppen för att hinna plocka upp det mest intressanta vinerna.

Gick tidigare från jobbet igår för att inte komma till bolaget och stirra på tomma hyllor, men det räckte inte. Mycket, bland annat Cornelissen, hade redan försvunnit och likaså de trendigaste bubblen.
 

Skrutt

Medlem
... Stora Satan och Sovjetstaten, ...
Det finns ett litet antal tongivande medlemmar som brukar kritisera Systembolaget då och då (eller hela tiden med hjälp av signaturfunktionen) men de tillmälen du tar till här måste höra till en mycket liten klicks raljanta och kanske alkoholpåverkade överdrifter. Det är självklart mycket överilat och osakligt att göra polariserad politik av frågan här.

Som en röst från den stora majoritet som normalt inte dryftar frågan här (varför skulle jag?) kan jag nämna att jag har en annan hållning och på helt andra grunder. Man kan betrakta frågan ur flera synvinklar där sortimentsfrågan bara är en. Jag tror för min del att helt oavsett hur ineffektivt och fyrkantigt Systembolaget är i förhållande till sitt syfte inom folkhälsan kommer vi framöver att mer och mer att börja uppskatta alla försök och tankar kring att hålla ihop vårt samhälle, alternativt längta tillbaka till den gemensamhetssträvan när den försvunnit. Förresten, hör jag inte redan ett avlägset, jämrande eko? Vad är det det säger? Schhh... Columbine... .
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En liten observation. Sen forumet fick två provare på Systemet har hela attityden till SB förändrats. Inga Stora Satan och Sovjetstaten, istället nyfikenhet och lovord, "intressanta släpp" osv.
Inget fel i det förstås, bara en observation...
Min signatur är faktiskt oförändrad, men jag skriver kanske inte så många inlägg numera att den syns på din skärm. Däremot är det andra som använder det begrepp du citerar, då oftast förkortat SS. (Trodde dock att detta enbart stod för Stora Satan, inte Sovjetstaten?) Har vid enstaka tillfällen använt begreppet "Sovjetbolaget", endera humoristiskt eller när de agerat politiskt.
Sedan är det väl inte fel att byta inställning till något, när det sker förändringar, i detta fall urvalet av skribenter som släpps in. Det har ju varit medlemmar i Vinskribenternas förening (som organiserar de som skriver kommersiellt i gammalmedia), och så du Hans Artberg som blivit kvar på listan även efter du gick ur... :) Systembolaget har väl tidigare varit helt ointresserat av representanter för sociala medier. (BKWine tror jag kommer in via Vinskribenternas förening, och representeras rätt stadigt av min AuZone-kollega Jack J.)
Det är väl inte orimligt att de som är intresserade av att följa släpp på Systembolaget och att skriva inlägg på finewines.se, uppskattar att det tillkommit två röster som deltar på samma forum och har kunnat prova vinerna. Det går ju inte lika lätt för folk här att diskutera med gammelmedia-skribenterna.
 

Håkan

Medlem
En liten observation. Sen forumet fick två provare på Systemet har hela attityden till SB förändrats. Inga Stora Satan och Sovjetstaten, istället nyfikenhet och lovord, "intressanta släpp" osv.
Inget fel i det förstås, bara en observation...
Att det inte är så många öppet kritiska åsikter har nog inte med att göra så mycket med att vi har blivit mer vänligt inställda. Systembolaget är något att i princip inte bry sig om. Jag köper mest utomlands, men kollar sortimentet om något känns intressant. Många viner är absolut köpbara men de kommer i så mikroskopiskt små kvantiteter att det inte blir möjligt för någon som jobbar innanför vinblockerad brandvägg att flippra med gröna skyltar som ändå blir röda innan något hänt. Då är det bättre att söka sig annorstädes där sånt inte behövs, där man bygger upp en relation med sina handlare och på så sätt får erbjudanden om svårfunna viner (ej nödvändigtvis hutlöst dyra). Vi är många som helt enkelt gett upp, varför då hålla på att slåss med väderkvarnar?
 

Pontus

Medlem
En liten observation. Sen forumet fick två provare på Systemet har hela attityden till SB förändrats. Inga Stora Satan och Sovjetstaten, istället nyfikenhet och lovord, "intressanta släpp" osv.
Inget fel i det förstås, bara en observation...
Det är nog mer så att debatten kommer igång då och då när Systembolaget visar sig från sin sämsta sida på ett eller annat sätt. För min egen del har jag väl likt @Håkan gett upp och bryr mig inte lika mycket längre. Det är bara reklamen om den egna förträffligheten samt hanteringen av årgångar som fortfarande kan få mig att vakna till tror jag.
 

vininfo.nu

Medlem
En liten observation. Sen forumet fick två provare på Systemet har hela attityden till SB förändrats. Inga Stora Satan och Sovjetstaten, istället nyfikenhet och lovord, "intressanta släpp" osv.
Inget fel i det förstås, bara en observation...

Nja, här kommer en kritisk röst...

En tur på system-huller om buller-bolaget. Göteborgs flaggskepp, Systembolaget i Gårda. Hade en lista på de tre röda vinerna från Frankrike jag ville ha, t.o.m. artikelnummer och pris men ändå hittade jag bara ett av dom. Fick fråga och då stod båda på två andra ställen i butiken än övriga franska viner. Hur i h-vete kan man som enda ställe i världen ha pris som huvudsakliga sorteringsparameter och hur kan man ställa viner från samma land, område, ja t.o.m. samma producent på... olika ställen i en och samma butik. I mitt fall så var ju t.o.m. personalen tvungen att lokalisera vinerna genom att gå in på en terminal och titta. Om man vill köpa några Riojor så står dom ju utspridda på flera ställen, beroende på prisklass, vilket sortiment dom tillhör där småpartier dessutom kan stå på flera ställen beroende på vilket släpp.

Nä, lägg ner eller gör om...
 
Nja, här kommer en kritisk röst...

vilket sortiment dom tillhör där småpartier dessutom kan stå på flera ställen beroende på vilket släpp.

Nä, lägg ner eller gör om...
Det var ju grymt skönt när allt småparti hamnade på ett ställe för då slapp man hafsa runt i restan av butiken och leta, men de har slutat med det i de butiker jag går till.

Åandrasidan går jag mest in, säger "hej jag har en beställning att hämta", så det gör väl inte så stor skillnad
 

Skrutt

Medlem
Det var ju grymt skönt när allt småparti hamnade på ett ställe för då slapp man hafsa runt i restan av butiken och leta, men de har slutat med det i de butiker jag går till.
Förkastligt. De butiker jag går till har småpartier för sig och det fasta sortimentet sorteras efter land och först därefter på pris, vilket funkar helt OK. Hur svårt kan det vara?
 
Toppen