Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 26 april 2019

Daniel A

Administratör
Tog också tre.
Håller med om fördelningen. Tvek på om det är rimligt. Typ alla i Sverige har ju tillgång till Internet men kanske en fjärdedel har tillgång till flaggskeppsbutikerna. Å andra sidan kanske efterfrågan är fyra gånger så stor per capita i storstadsområdena?

Det är orimligt oavsett. Det är några privilegierade få som har möjlighet att lämna jobbet runt 10-snåret för att gå till en fysisk butik för att köpa vin en fredag. Tror att en ansenlig del av webbsaldot går till storstadsområdena också.
 

Foodcoma

Medlem
Det är orimligt oavsett. Det är några privilegierade få som har möjlighet att lämna jobbet runt 10-snåret för att gå till en fysisk butik för att köpa vin en fredag. Tror att en ansenlig del av webbsaldot går till storstadsområdena också.

Håller med, när det dessutom finns flaskor kvar i flera timmar eller till och med dagar i dessa butiker trots att de säljer slut på sekunder på webben blir det lite skumt och orättvist...
 

rs14

Medlem
Fanns 96 fl Kanonkop i websaldot, lyckades nog få 12 fl. tog slut på en grisblink

Gratulerar! Den tog slut på en nanosekund. Ett vin som dessutom gått helt under radarn då det inte skrivits ett ord om den eftersom den inte ställts fram på några provningar :) Lite som Kumeu River Mate's Vineyard som dök upp i et släpp för ett par veckor sedan (fast den finns det flaskor kvar av fn). Blev några flaskor Ziliken iaf.
 

LarsW

Medlem
Håller med, när det dessutom finns flaskor kvar i flera timmar eller till och med dagar i dessa butiker trots att de säljer slut på sekunder på webben blir det lite skumt och orättvist...
Jajamen!
Zilliken tog väl slut på max en minut, sannolikt avsevärt mindre.
Gårda har på 1,5 timmar sålt 5 av 48 flaskor. PK har sålt 24 av 120. :rolleyes:
 

Jonas Sand

Medlem
Varför sker inte alla småsläpp bara på webben? Spontanköpen måste vara i minimum där jämfört med i fysisk butik?
Jag kan bara relatera till mig själv men jag plockar mycket oftare åt mig något extra om jag strosar runt i butiken jämfört med när jag bara hämtar beställda varor.

Webben används väl ändå för att få information om släppet så det exkluderar väl knappt någon?
Mod får gärna flytta inlägget om det rör till i tråden ytterligare.
 

Gredos

Medlem
Varför sker inte alla småsläpp bara på webben? Spontanköpen måste vara i minimum där jämfört med i fysisk butik?
Jag kan bara relatera till mig själv men jag plockar mycket oftare åt mig något extra om jag strosar runt i butiken jämfört med när jag bara hämtar beställda varor.

Webben används väl ändå för att få information om släppet så det exkluderar väl knappt någon?
Mod får gärna flytta inlägget om det rör till i tråden ytterligare.
Och då skulle gnället vara att utbudet i fysiska butiker är ännu sämre än nu..

Inte alla som kan sitta framför en dator kl 10 heller...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
För de flesta vinerna fylls väl webblagret på en vända till? När hypen har lagt sig. Frågan om det blir så för Susucaru eftersom det var så många där till att börja med.

Varför sker inte alla småsläpp bara på webben? Spontanköpen måste vara i minimum där jämfört med i fysisk butik?
Jag kan bara relatera till mig själv men jag plockar mycket oftare åt mig något extra om jag strosar runt i butiken jämfört med när jag bara hämtar beställda varor.

Webben används väl ändå för att få information om släppet så det exkluderar väl knappt någon?
Mod får gärna flytta inlägget om det rör till i tråden ytterligare.

Frågan är om det inte är åt det hållet det bär? De rena webbsläppen ser ut att bli fler och större.
 

Trydebull

Medlem
Varför sker inte alla småsläpp bara på webben? Spontanköpen måste vara i minimum där jämfört med i fysisk butik?
Jag kan bara relatera till mig själv men jag plockar mycket oftare åt mig något extra om jag strosar runt i butiken jämfört med när jag bara hämtar beställda varor.

Webben används väl ändå för att få information om släppet så det exkluderar väl knappt någon?
Mod får gärna flytta inlägget om det rör till i tråden ytterligare.

Jag tillhör ju då de som tycker att det är väldigt kul och lite tradition med butikssläppen. Och är gärna med på dem så ofta jag kan.

Däremot borde kanske Systembolaget bli duktigare på att skatta vinerna så att Webbsläppen utökades något på bekostnad av Småpartisläppen. Att dela på 96 eller 225-400 (väldigt hårt förväntat önskade) flaskor är kanske inte optimalt. Då är det bättre att de också får vara med på Webbsläpp.
 

Trydebull

Medlem
För övrigt måste detta vara någon form av bottenrekord för ett antal år tillbaka för min del. Det var verkligen inte mycket som intresserade mig. Jag köpte ett litet gäng Zilliken på kombinationen hype/riesling/goda omdömen. Och en sexlåda Batailley 15 (såklart). Slut.
 

Jonas Sand

Medlem
Och då skulle gnället vara att utbudet i fysiska butiker är ännu sämre än nu..

Inte alla som kan sitta framför en dator kl 10 heller...
Du har såklart en poäng i det.
Jag tänker dock att väldigt hög andel har en smartphone som kan hantera det. Har man tid att åka till affären har man kanske tid att beställa via telefonen, i många fall.
 

Trydebull

Medlem

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tycker också det är orimligt med tilldelningen till fysiska butiker i storstaden, det mest rättvisa hade förstås varit att hela volymen först släpptes på nätet tillgängligt för alla och det som sedan fanns kvar efter säg 24 timmar kan ju pytsas ut till flaggskeppsbutiker.

Jag rekommenderar alla som stör sig på detta att höra av sig till Systembolagets kundtjänst och gnälla lite, till slut kanske någon vaknar där uppe på stora satan och gör en förändring...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker också det är orimligt med tilldelningen till fysiska butiker i storstaden, det mest rättvisa hade förstås varit att hela volymen först släpptes på nätet tillgängligt för alla och det som sedan fanns kvar efter säg 24 timmar kan ju pytsas ut till flaggskeppsbutiker.

Jag rekommenderar alla som stör sig på detta att höra av sig till Systembolagets kundtjänst och gnälla lite, till slut kanske någon vaknar där uppe på stora satan och gör en förändring...
Tycker tvärtom även om det är allt annat än rättvist. Bor man i en stor stad bör det finnas fördelar, men klagar gärna på alla fördelar stockholmare har! Vill även ha mer fysisk handel av lika egoistiska skäl.

Skjut mig då! ;)
 
M

Mouton

Tycker tvärtom även om det är allt annat än rättvist. Bor man i en stor stad bör det finnas fördelar, men klagar gärna på alla fördelar stockholmare har! Vill även ha mer fysisk handel av lika egoistiska skäl.

Skjut mig då! ;)

Håller inte med, Sveriges största och mest fantastiska källare finns inte i Sveriges 3 största städer. Vi har som ett exempel "Vinmannen" i Gävle, som jag törs påstå druckigt, ropat in flera av världens mest eftertraktade viner. Det finns fler exempel. Carl-Jan i Loka (Grythyttan) kan fortsätta länge. Han är förövrigt grundaren till Grappe, småfolket i Sthlm skall ju ha någonstans att lägga sina pizza viner. Men hur en liten hobby samlare med en vin budget på några 100,000 och ett fack på Grappe kan jämföra sig är bara skrattretande. o_O
 
Last edited by a moderator:

Mattias Schyberg

Administratör
Håller inte med, Sveriges största och mest fantastiska källare finns inte i Sveriges 3 största städer. Vi har som ett exempel "Vinmannen" i Gävle, som jag törs påstå druckigt, ropat in flera av världens mest eftertraktade viner. Det finns fler exempel. Carl-Jan i Loka (Grythyttan) kan fortsätta länge. Men hur en liten hobby samlare med en vin budget på några 100,000 och ett fack på Grappe kan jämföra sig är bara skrattretande. o_O
Jag räknar med att de som bor i småstäder är av avvikande åsikt. Hade själv tillhört den kategorin! :)
 

Poussard

Medlem
Håller inte med, Sveriges största och mest fantastiska källare finns inte i Sveriges 3 största städer. Vi har som ett exempel "Vinmannen" i Gävle, som jag törs påstå druckigt, ropat in flera av världens mest eftertraktade viner. Det finns fler exempel. Carl-Jan i Loka (Grythyttan) kan fortsätta länge. Han är förövrigt grundaren till Grappe, småfolket i Sthlm skall ju ha någonstans att lägga sina pizza viner. Men hur en liten hobby samlare med en vin budget på några 100,000 och ett fack på Grappe kan jämföra sig är bara skrattretande. o_O
På vilket sätt har det här med saken att göra? De pratar ju om huruvida SB bör ha bättre utbud i storstäder eller ej.
 

Poussard

Medlem
På det jag citerade @Mattias Schyberg i i hans inlägg. Relevant med andra ord
Mattias skrev att bor man i en storstad bör det finnas fördelar. Du skrev att du inte höll med och drog sedan anekdoter om Gävlebor med stora källare. Förstår fortfarande inte. På vilket sätt har privata källare nåt med saken att göra när vi talar om SB:s fördelning? Det är ungefär som att säga att jag inte håller med för Facebooks serverhallar ligger i Luleå.
 
M

Mouton

Mattias skrev att bor man i en storstad bör det finnas fördelar. Du skrev att du inte höll med och drog sedan anekdoter om Gävlebor med stora källare. Förstår fortfarande inte. På vilket sätt har privata källare nåt med saken att göra när vi talar om SB:s fördelning? Det är ungefär som att säga att jag inte håller med för Facebooks serverhallar ligger i Luleå.
Underförstått blir det att storstäderna bör favoriseras, för där finns den största kundkretsen. Så långt håller jag med. Jag drog det hela ett steg längre, till storstadens pizza vin och enstaka flaskor av SQN eller DRC. Utan framhöll att Sveriges finaste samlingar inte nödvändigtvis finns i våra storstäder. Inte en gång Grand Hotells källare landar speciellt högt. Fattar du inte detta, så beklagar jag din inskränkthet. Därmed finns den största kundkretsen gällande dom finaste vinerna inte i storstäderna! Utan i övriga landet.
 
Last edited by a moderator:
Toppen