Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 26 april 2019

Poussard

Medlem
Underförstått blir det att storstäderna bör favoriseras, för där finns den största kundkretsen. Så långt håller jag med. Jag drog det hela ett steg längre, till storstadens pizza vin och enstaka flaskor av SQN eller DRC. Utan framhöll att Sveriges finaste samlingar inte nödvändigtvis finns i våra storstäder. Inte en gång Grand Hotells källare landar speciellt högt. Fattar du inte detta, så beklagar jag din inskränkthet. Därmed finns den största kundkretsen gällande dom finaste vinerna inte i storstäderna! Utan i övriga landet.
Ok, jag förstår. Du menar att SB skulle kunna fördela sina flaskor på de städer där dess intressenter bor, snarare än städer där flest folk bor. Det kan jag hålla med om, även om även det kan bli snedvridet (givet att det baseras på tex stora samlingar). En person i Gävle tex med jättemkt DRC gör så att en massa flaskor Rausch Zilliken hamnar i Gävle... Nog för att den personen har mer fina viner än Operakällaren men det återspeglar ju inte direkt Gävles kundkrets överlag.
 
M

Mouton

Ok, jag förstår. Du menar att SB skulle kunna fördela sina flaskor på de städer där dess intressenter bor, snarare än städer där flest folk bor. Det kan jag hålla med om, även om även det kan bli snedvridet (givet att det baseras på tex stora samlingar). En person i Gävle tex med jättemkt DRC gör så att en massa flaskor Rausch Zilliken hamnar i Gävle... Nog för att den personen har mer fina viner än Operakällaren men det återspeglar ju inte direkt Gävles kundkrets överlag.
Ungefär så, men hur man än fördelar blir det ju, precis som du påpekar snedvridet. Kanske den bästa lösningens var att allt släpptes som webb beställning, därefter till butik. Som @Emanuel föreslog i en annan tråd.
 
M

Mouton

Ok, jag förstår. Du menar att SB skulle kunna fördela sina flaskor på de städer där dess intressenter bor, snarare än städer där flest folk bor. Det kan jag hålla med om, även om även det kan bli snedvridet (givet att det baseras på tex stora samlingar). En person i Gävle tex med jättemkt DRC gör så att en massa flaskor Rausch Zilliken hamnar i Gävle... Nog för att den personen har mer fina viner än Operakällaren men det återspeglar ju inte direkt Gävles kundkrets överlag.
Hoppas du fattade mitt tyckande, jag respekterar ditt 8 av 7 dagar;)
 

namkrad

Medlem
Du har såklart en poäng i det.
Jag tänker dock att väldigt hög andel har en smartphone som kan hantera det. Har man tid att åka till affären har man kanske tid att beställa via telefonen, i många fall.
Det där är intressant, för då får man ju beställa via nallens browser, deras app saknar ju den funktionen.
Jag skulle vilja kunna beställa från appen samt kunna söka på årgång, då blev jag nöjd med en annars bra app.
 

Sebran

Medlem
Vilken pärs, men trägen vinner. Råkade av en slump se att det kommit en extra leverans in till PK-huset imorse och hann nog precis plocka på mig några innan de sista lådorna rök. Trycket på den här flaskan verkar vara helt enorm, hoppas den lever upp till förväntningarna nu :)
 

Attachments

  • IMG_0025.jpg
    IMG_0025.jpg
    61,7 KB · Visningar: 404

Mattias Schyberg

Administratör
Vilken pärs, men trägen vinner. Råkade av en slump se att det kommit en extra leverans in till PK-huset imorse och hann nog precis plocka på mig några innan de sista lådorna rök. Trycket på den här flaskan verkar vara helt enorm, hoppas den lever upp till förväntningarna nu :)
Lyckades också knipa två, samt fick jag besked om att jag fick ytterligare två flaskor från reservlistan som blir tillgängliga i veckan.

Har dock rimliga förväntningar. Paul Sauer är bra varje år och möjligen är -15 en extra bra årgång, men det är väl enbart Sydafrika-älskaren Tim Atkins som givit full spade och han brukar med lätthet dela ut höga poäng från höger till vänster? Vilket visserligen är rätt av honom, en annan hamnar ju ytterst sällan ens på 95p oavsett hur dyrt och fint jag dricker. Troligtvis har jag en romantisk syn om att det finns viner som är avsevärt mycket bättre än riktigt bra knakelibrakarviner som jag normalt stöter på, men de lyser tydligen med sin frånvaro mestadels. :oops:

Skulle bli mer än nöjd om jag hamnar på rimliga 93 pinnar. Allt över det är skäl nog att köpa allt jag lyckas komma över!
 

rs14

Medlem
Är det någon som lyckats knipa Paul Sauer via e-beställning? Det skulle komma 96 fl till depån idag men jag har inte sett röken av dessa när jag har varit inne och kollat. Det har gått ut ett gäng till några butiker också och enligt importören så har alla flaskorna (600) lämnat deras lager så de verkar vara slut redan. Lite sne är man ju nu...

Är det någon som är intresserad av en Paul Sauer-vertikal i framtiden så sitter jag på 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09 och 2010.
 

Adamanko

Medlem
Är det någon som lyckats knipa Paul Sauer via e-beställning? Det skulle komma 96 fl till depån idag men jag har inte sett röken av dessa när jag har varit inne och kollat. Det har gått ut ett gäng till några butiker också och enligt importören så har alla flaskorna (600) lämnat deras lager så de verkar vara slut redan. Lite sne är man ju nu...

Är det någon som är intresserad av en Paul Sauer-vertikal i framtiden så sitter jag på 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09 och 2010.
Nu kan du beställa!!!
 

rs14

Medlem
Ni skämtar!? Har kollat med jämna mellanrum hela dagen men lade ner när det blev kväll och dags för matlagning.
Jag har dock inte gett upp hoppet helt då jag beställde en låda direkt från min lokala butik i fredags, enligt personalen där så var det inte slutlevererad när beställningen lades och när jag var nere för hämta min Zilliken innan stängningsdags idag bad jag dem kolla statusen på den andra beställningen och enligt den så var den "frisläppt" (vad det nu innebär) och man tror att den kommer på torsdag. En får hoppas på lite tur helt enkelt.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
jag visste redan i måndags att PK-huset skulle få in en laddning Paul Sauer på tisdan och att även depån skulle fyllas på.
hade tyvärr ingen möjlighet att åka in till butiken, så jag satt och kollade webben, men missade "fönstret".
det lustiga var att det under dan dök upp flaskor lite här och var under tisdan och onsdan för att till sist finnas kvar 7 flaskor i växjö och 12 i gårda.

och 2015 verkar vara svårfångad i europa :-(
 

rs14

Medlem
jag visste redan i måndags att PK-huset skulle få in en laddning Paul Sauer på tisdan och att även depån skulle fyllas på.
hade tyvärr ingen möjlighet att åka in till butiken, så jag satt och kollade webben, men missade "fönstret".
det lustiga var att det under dan dök upp flaskor lite här och var under tisdan och onsdan för att till sist finnas kvar 7 flaskor i växjö och 12 i gårda.

och 2015 verkar vara svårfångad i europa :-(

Ja, jag visste också att det skulle komma in fler flaskor till depån samt några utvalda butiker. Därför gick jag in och kollade varudepån frekvent under hela dagen. Jag hade dock inte med i beredskapen att det skulle fyllas på under kvällen, verkar ju som x antal kom till depån vid halvsjutiden på valborgsmässoafton och det är bara att gratulera de som hade koll på det och lyckades håva in några buteljer :) Jag vart ju lite sne först men det har gått över nu, tänker att det kommer alltid mer viner... :)
 
Toppen