Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 3 augusti 2018

Essle

Medlem
Visa bifogad bild 13913
Italien dominerar i gårdagens inköp. Men förutom dessa så blev det PN från NZ och några CndP. Saint Prefert håller endast 13,5 % enligt etiketten. Länge sedan jag såg det hos en CndP. Förhoppningsvis bara positivt.
Vigna Pedale var ett bra och lättgillat vin.
Drack det till Pasta pesto med ost och chark och där gjorde det inte bort sig...

I detta släpp köpte jag två flaskor av Stefanos syrah och tre flaskor Cerasuolo.
 

LeChat

Medlem
Vigna Pedale var ett bra och lättgillat vin.
Drack det till Pasta pesto med ost och chark och där gjorde det inte bort sig...
Ja det var nog ett litet fynd. Köpte en flaska i förra släppet och tyckte precis som du att det var en mycket trevlig italienare. Så ett par flaskor till kan inte vara fel, kanske blir det fler. :)
Tänkte göra lite matigare pizza idag med bl.a köttfärs och vitlök och ska då öppna Arnaldo Caprais Montefalco Rosso som släpptes i fredags. Inte provad tidigare så därför lite extra kul att se vad man kan få för 125:- Har ju fått fina recensioner men kanske är det i tidigaste laget att dra korken redan, fast det har ju blivit lite av mitt signum ;)
 

Skrutt

Medlem
Hela 61 st. Sigalas kvar på webbsaldot. Jag är själv lite osäker på lagringstiden. Omar skriver ”något år” men tittar man på denne den artige mattförsäljarens namne på CT så hjälpte inte ett år till för 2015 jämfört med 2016. Jag förstår heller inte riktigt vad man lagrar för, om inte för att få ner den kraftiga syran till en mer ”balanserad”(?) nivå, vilket inte verkar görbart.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Hela 61 st. Sigalas kvar på webbsaldot. Jag är själv lite osäker på lagringstiden. Omar skriver ”något år” men tittar man på denne den artige mattförsäljarens namne på CT så hjälpte inte ett år till för 2015 jämfört med 2016. Jag förstår heller inte riktigt vad man lagrar för, om inte för att få ner den kraftiga syran till en mer ”balanserad”(?) nivå, vilket inte verkar görbart.
Den 2015 som jag recenserade på CT drack vi från en magnum så det kan ju som bekant påverka lagringstiden. 2016 var en fullträff. Tycker inte riktigt att 2017 eller 2015 landar på samma nivå, men skulle hålla 2017 högre än 2015. Min känsla var att du absolut kan dricka nu men att det kanske mjuknar något litet i kanterna efter ett år eller så. Dock, detta är ett vin vars innersta väsen är syra. Det blir nog aldrig mjukt. Knivskarpa grejer, till ostron eller liknande. Kompromisslösa viner med helt unik terroir.
 

Poussard

Medlem
Jag förstår heller inte riktigt vad man lagrar för, om inte för att få ner den kraftiga syran till en mer ”balanserad”(?) nivå, vilket inte verkar görbart.
Skulle enda anledningen till att lagra vin vara att få ned syran? Är det enda anledningen till att du lagrar andra viner? Låter konstigt.
 

Skrutt

Medlem
Skulle enda anledningen till att lagra vin vara att få ned syran? Är det enda anledningen till att du lagrar andra viner? Låter konstigt.
Jag säger inte att det är den enda anledningen att lagra vin utan att jag inte begriper varför detta vin ska lagras och jag ser inte i de många smaknoterna på CT hur de flaskor som lagrats har förändrats. Sedan är "få ner syran" säkert ingen bra formulering utan i så fall balansera syrans relation till andra komponenter som frukt och mineralitet.
 

Poussard

Medlem
@Skrutt Har inte provat vinet men jag tänker väl mig att den kan bli mindre fruktig och några andra smaker man komma fram? är det kryddor, nötter eller sous bois kan jag ju bara spekulera i.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Ser att båda Luke Lambert har senarelagts. Gjorde det hela lite billigare. Men ser att Ciacci Piccolomini Brunello är med istället. Du fick inte smakat den @Omar Khayyam ? Bara så att dina noter inte kommit bort. :)
hej hej - missade svara på denna, litet sent nu men den var inte med på provningen som jag minns det. Har dock provat någon tidigare årgång.
 
Toppen