Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 7 december 2018

IsKr

Medlem
Att jämföra ett släpp med DRC några tusen flaskor, beroende på vingårdsläge. Med sassiscia, mass producerad, är väl knappast rättvist? Eller relevant..
Jag jämförde inte släppen med varandra. Var enbart en kommentar till Laigaard när det kommer till nattcampandet utanför vinmonopolet.
 

ChristianB

DipWSET
Vem har tagit alla Barbaresco Rabajà?! Det tog slut idag men jag kan inte se att någon här köpte...

Det fick bli en beställning av fyra Henriot 2008 till att börja med, sedan kanske jag hinner med några Alain Graillot imorgon!
 
M

Mouton

Vem har tagit alla Barbaresco Rabajà?! Det tog slut idag men jag kan inte se att någon här köpte...

Det fick bli en beställning av fyra Henriot 2008 till att börja med, sedan kanske jag hinner med några Alain Graillot imorgon!
Henriot -08? Försökte nyss, och fick nobben..
 

Carlsson

Medlem
Visst släpptes det 2400 flaskor Henriot 2008? Då släpps dom väl i omgångar? För det är saldo 0 på bolaget just nu vad jag kan se.
Surt att missa Roederer BdB 2011...
 

Essle

Medlem
Blev lite av varje i olika mängd på ett hektiskt systembolag i Gårda igår förmiddag...
En blandning av flaskor att glömma bort och botanisera bland redan nu.

Henriot Brut Millésimé 08
Tim Adams Semillon
Château de Bois-Brincon Anjou Terre de Gres
Côte de Nuits-Villages Les Monts de Boncourt
Heiligenstein Riesling Weingut Bründlmayer
Rüdesheimer Berg Schlossberg Alte Reben
Keller Grüner Silvaner Trocken
Côte de Beaune Aigrots 1er Cru
Crozes Hermitage Alain Graillot
Tenuta San Guido Guidalberto
Sassicaia Tenuta San Guido
Tenuta San Guido Le Difese
Le Petit Baal Domaine de Baal
Faustino I Gran Reserva
Ridge Lytton Springs
Churchill's Vintage Port 2011

Korkade upp en Heiligenstein Riesling Weingut Bründlmayer igår och den lovade gott. En viss stickighet och jäst på näsan vid öppning men det försvann ganska fort och kan nog slipas bort med lite lagring. Annars en ganska försiktig framtoning i doft och där fanns aprikos, viss petrolium och precis som från provningsnoteringarna ovan en något bränd ton. Gott redan nu med en fin syra och en bra längd men kommer som sagt nog att ta ytterligare något kliv upp framöver.
 
Visst är det mycket gammalt (med nya årgångar) som dyker upp. Men jag tror faktiskt att många av oss stirrar oss blinda på sina favoriter och det vi känner igen. Bara i det här släppet så tror jag att Albert Morot och Alfredo Arribas (SiurAlta) är nya i den mån att de inte hittat till Systembolaget tidigare. Intressanta producenter båda två, tycker jag.

Så bara för att vara lite motvalls köpte jag enbart dessa två producenter i det här släppet. ;)
Jag tror att ni båda har en poäng @Daniel A och @Zingo - upplever stor förändring i små partier senaste två åren eller så, nu kommer det alla möjliga vinstilar från alla möjliga länder i olika prisklasser. Tidigare kunde jag uppfatta det som att man satsade enbart på säkra kort i finvinskategorin (bättre bourgogne, bordeaux, napa cab, hermitage och cote rotie, årgångsskumpa, fin-riesling och port). Det är en riktigt kul utveckling och jag uppfattar numer att det alltid finns något drickbart och intressant kvar, även flera veckor efter släppen, så stort har utbudet blivit. Samtidigt är det många gamla trotjänare. Det blir litet som ett ”fast sortiment i små partier”. Gott så, men borde kunna kompletteras med ännu mer småskaliga partier - vilket jag uppfattar att websläppen ska göra, men där är problemet bara det att websläppen oftast riktar in sig på prislappar runt tusenlappen. Jag tror vi missar massor (läs: det mesta) av vin från hantverksproducenter världen över i prisklassen 200-400 kr. Vilket är där i alla fall jag handlar det mesta av mitt vin.
 

ChristianB

DipWSET
Det blev två flaskor för mig. Se tidigare post i denna tråd, dock ingen text, bara foto. Tror mycket på denna och att den är drickfärdig rätt snart.
Vi drack det i Italien i somras, en 2003a om jag inte minns fel; potentialen är väldigt fin framöver men visst är det ett gott vin i sin yngre skepnad. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Henriot -08? Försökte nyss, och fick nobben..
Jag beställde vid 19-tiden typ. Då verkar det ha gått igenom men å andra sidan har jag inte sett flaskorna än så det kanske inte blir något. Jag tror att det var 102 st kvar i weblagret när jag beställde.
 

DVI

Medlem
Hej och hå... vilket släpp! Jag är novis när det gäller denna release-hets. En kompis i vinklubben, hjältemodigt skall sägas, slängde sig iväg för att se om någon Sassi gick att fånga på PK då allt försvann på internet en nanosekund efter 10:00 men tji fick han - ca 300 pers i kö. För honom var det bara till att gå hem tomhänt.

Kanske för att jag har kontakter inom atomurverkeriet (jag bara skämtar) lyckades jag säkra några flaskor. Kändes i allt väsentligt slumpartat.

Frågan nummer ett: om man fått en bekräftelse på att flaskorna är beställda (med den lilla brasklappen om att de reserverar sig för slutförsäljning) - hur många av er har varit med om att det inte dyker upp några flaskor? Det måste ju finnas en digital kö. Datorer ljuger inte osv. Det här är ju en jurists våta dröm (inte minst om hen är rättshaverist)... vin-demokratin hotad... bla bla Aftonbladets förstasida... vad hände egentligen när Anitra föryngrad SB... Janne Josefsson und zo weiter.

Min andra fråga - denna är inte lika konspiratorisk: Noterar att några av er har beställt från Domaine de la Cote. Antingen Bloom's eller Cote. Har ni några erfarenheter att dela med er? Vad är deras särprägel? Jag är inte rädd för stall och jag har tålamod...
 

Skrutt

Medlem
När det gäller små partier så var det mycket längesedan jag blev utan trots bekräftelse. 2008 Sammarco (appropå, ähum, mer eller mindre prisvärda supertoskaner) blev jag utan och fick som kompensation kokboken För alla sinnen - mycket bra. Men viner som släpps från beställningssortimentet har inget lagersaldo i realtid så där är det en helt annan historia. Var och varannan gång kammar jag noll om vinet är en snackis.
 
M

Mouton

Jag beställde vid 19-tiden typ. Då verkar det ha gått igenom men å andra sidan har jag inte sett flaskorna än så det kanske inte blir något. Jag tror att det var 102 st kvar i weblagret när jag beställde.
Ok, ja när jag väl fick köp sug var det tvärslut. Men kommer alldeles säkert bli ett släpp till Måndag-Tisdag.
 
M

Mouton

Hej och hå... vilket släpp! Jag är novis när det gäller denna release-hets. En kompis i vinklubben, hjältemodigt skall sägas, slängde sig iväg för att se om någon Sassi gick att fånga på PK då allt försvann på internet en nanosekund efter 10:00 men tji fick han - ca 300 pers i kö. För honom var det bara till att gå hem tomhänt.

Kanske för att jag har kontakter inom atomurverkeriet (jag bara skämtar) lyckades jag säkra några flaskor. Kändes i allt väsentligt slumpartat.

Frågan nummer ett: om man fått en bekräftelse på att flaskorna är beställda (med den lilla brasklappen om att de reserverar sig för slutförsäljning) - hur många av er har varit med om att det inte dyker upp några flaskor? Det måste ju finnas en digital kö. Datorer ljuger inte osv. Det här är ju en jurists våta dröm (inte minst om hen är rättshaverist)... vin-demokratin hotad... bla bla Aftonbladets förstasida... vad hände egentligen när Anitra föryngrad SB... Janne Josefsson und zo weiter.

Min andra fråga - denna är inte lika konspiratorisk: Noterar att några av er har beställt från Domaine de la Cote. Antingen Bloom's eller Cote. Har ni några erfarenheter att dela med er? Vad är deras särprägel? Jag är inte rädd för stall och jag har tålamod...
Normalt får man dem, men vissa leverantörer har en tendens att välja ut vem dom skickar till först. Så någon garanti finns inte
 

fluff

Medlem
Fumlade också hem 2 Sassicaia och 2 Henriot 08 och bulvanade öl åt vänner istället för att gå loss på CdG och Egly-Ouriet. Men jag kommer att ångra mig senasta på måndag troligtvis.
... jag gav upp redan i lördags och kompletterade med en CdG 2009, två Vincent Joudart och en Egly-Ouriet.
 

Silex

Medlem
Hej och hå... vilket släpp! Jag är novis när det gäller denna release-hets. En kompis i vinklubben, hjältemodigt skall sägas, slängde sig iväg för att se om någon Sassi gick att fånga på PK då allt försvann på internet en nanosekund efter 10:00 men tji fick han - ca 300 pers i kö. För honom var det bara till att gå hem tomhänt.

Kanske för att jag har kontakter inom atomurverkeriet (jag bara skämtar) lyckades jag säkra några flaskor. Kändes i allt väsentligt slumpartat.

Frågan nummer ett: om man fått en bekräftelse på att flaskorna är beställda (med den lilla brasklappen om att de reserverar sig för slutförsäljning) - hur många av er har varit med om att det inte dyker upp några flaskor? Det måste ju finnas en digital kö. Datorer ljuger inte osv. Det här är ju en jurists våta dröm (inte minst om hen är rättshaverist)... vin-demokratin hotad... bla bla Aftonbladets förstasida... vad hände egentligen när Anitra föryngrad SB... Janne Josefsson und zo weiter.

Min andra fråga - denna är inte lika konspiratorisk: Noterar att några av er har beställt från Domaine de la Cote. Antingen Bloom's eller Cote. Har ni några erfarenheter att dela med er? Vad är deras särprägel? Jag är inte rädd för stall och jag har tålamod...

När det gäller Domaine de la Cote så köpte jag "La Cote" med tanken att det kanske är sista chansen innan priserna sticker iväg ytterligare. Jag har inte provat La Cote innan, men däremot flera årgångar av Bloom's Field och Santa Rita Hills. Stilen är sval, elegant och rödfrukt/bär-driven. Mycket ren, fin frukt, tydlig syra och låg alkohol. Jag tycker de har hittat en bra balans och är riktigt bra representanter för "ny" Californisk pinot. Dricks utmärkt unga på frukten, men har god potential att utvecklas. Tyvärr har jag aldrig lyckats spara någon flaska mer än drygt ett år då de ändå är så goda unga...
 

DVI

Medlem
När det gäller Domaine de la Cote så köpte jag "La Cote" med tanken att det kanske är sista chansen innan priserna sticker iväg ytterligare. Jag har inte provat La Cote innan, men däremot flera årgångar av Bloom's Field och Santa Rita Hills. Stilen är sval, elegant och rödfrukt/bär-driven. Mycket ren, fin frukt, tydlig syra och låg alkohol. Jag tycker de har hittat en bra balans och är riktigt bra representanter för "ny" Californisk pinot. Dricks utmärkt unga på frukten, men har god potential att utvecklas. Tyvärr har jag aldrig lyckats spara någon flaska mer än drygt ett år då de ändå är så goda unga...
Tack för feedback! Då behåller jag bägge. Från det jag kunnat läsa mig till verkar i synnerhet Cote vara byggd för ålderdom på flaska. Ska bli skoj prova. Hoppas jag inte är för klåfingrig...
 
Toppen