Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 7 december 2018

Laigaard

Medlem
Nu var oskulden för småpartiercamping tagen! Det blev både Sassicaia och Gaja Sperss samt lite Clare Valley Semillon och Guidalberto. Så här såg kön ut i PK-huset innan halv:
FB466D1E-33D2-4A74-90E6-700909B14756.jpeg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ca'marcanda Magari x 2
Guidalberto Tenuta San Guido x2
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny Premier Cru x1
Sassicaia Tenuta San Guido x6
Barbaresco Gaja x 1

Vart det för min del.. Känns som att Sassicia sekundrarna gick oooootroligt långsamt innan bekräftelsen hade laddat klart.
Nu checkar jag ut för året :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu var oskulden för småpartiercamping tagen! Det blev både Sassicaia och Gaja Sperss samt lite Clare Valley Semillon och Guidalberto. Så här såg kön ut i PK-huset innan halv:Visa bifogad bild 15158
Det var väl så ungefär så här det gick till (fast värre, nattcamping) innan de införde webblanseringarna?
På sätt och vis trevligt att ha möten på jobbet så man slipper dras in i DDR-köer...
 

Daniel A

Administratör
Bara en allmän undring; som "nybörjare" tycker jag mig se samma viner de senaste åren i små partier i ny årgång. Är det generellt så eller stirrar jag mig blind på mina favoriter? Tycker det borde vara mer variation annars?

Visst är det mycket gammalt (med nya årgångar) som dyker upp. Men jag tror faktiskt att många av oss stirrar oss blinda på sina favoriter och det vi känner igen. Bara i det här släppet så tror jag att Albert Morot och Alfredo Arribas (SiurAlta) är nya i den mån att de inte hittat till Systembolaget tidigare. Intressanta producenter båda två, tycker jag.

Så bara för att vara lite motvalls köpte jag enbart dessa två producenter i det här släppet. ;)
 

lukastollig

Pudelfantast
Det var väl så ungefär så här det gick till (fast värre, nattcamping) innan de införde webblanseringarna?
På sätt och vis trevligt att ha möten på jobbet så man slipper dras in i DDR-köer...

Trodde rusningarna till släppen minskat i och med just websläppen och möjligheterna till att beställa ur websaldot. Tror faktiskt också det var ännu värre förr. Minns Bordeaux 2005 släppet med skräckblandad förtjusning. Det var nästan slagsmål på Hansa i Malmö. Fast de flesta var trevliga och alltid trivsam stämning. Nu när jag är riktig lantis blir det inget mer köande, aldrig att jag sätter mig och kör dryga timmen för att stå i kö i Göteborg. Tur jag har snabba fingrar. Med ögonen på atomklockan lyckades jag klicka hem min ranson Sassicaia.
 

Steef

Medlem
Många som klippt till på Faustino, ingen som plockat Montecillo? +14 år för 60:- låter som schysst deal tycker jag. Grappe gillade den bättre än Faustinon (även om båda får goda vitsord).

Hur som helst landade kalaset på:
2 x Henriot -08
2 x Montecillo Gran Reserva Seleccion -81
1 x Ronchi di Cialla Schioppettino di Cialla -12
1 x Rnchi Di Cialla Ciallabianco -14
 

Laigaard

Medlem
Det var väl så ungefär så här det gick till (fast värre, nattcamping) innan de införde webblanseringarna?
På sätt och vis trevligt att ha möten på jobbet så man slipper dras in i DDR-köer...
Så var det nog. Sassicaia tog slut på webben efter några sekunder så det fanns däremot anledning att stå i kö. Uppskattar att de som kom strax innan 09:45 fick det de kom för.

Väldigt välorganiserat av bolaget och kön gick undan snabbare än vad jag trott.

Jag tror att utanför norska vinmonopolet så nattcampas det fortfarande nuförtiden :)
 

IsKr

Medlem
Så var det nog. Sassicaia tog slut på webben efter några sekunder så det fanns däremot anledning att stå i kö. Uppskattar att de som kom strax innan 09:45 fick det de kom för.

Väldigt välorganiserat av bolaget och kön gick undan snabbare än vad jag trott.

Jag tror att utanför norska vinmonopolet så nattcampas det

Det stämmer bra det. Läste en artikel om det i år igen i samband med släpp av DRC om jag inte minns helt fel och faktiskt häromdagen, då var det dompa 08. https://e24.no/naeringsliv/vin-og-o...minutter-det-ble-utsolgt-umiddelbart/24511350

Har pratat med personal på vinmonopolet och dom tycker också att det är märkligt att det inte har införts samma system med webbsläpp där som här.
 
Last edited:
M

Mouton

Det stämmer bra det. Läste en artikel om det i år igen i samband med släpp av DRC om jag inte minns helt fel och faktiskt häromdagen, då var det dompa 08. https://e24.no/naeringsliv/vin-og-o...minutter-det-ble-utsolgt-umiddelbart/24511350

Har pratat med personal på vinmonopolet och dom tycker också att det är märkligt att det inte har införts samma system med webbsläpp där som här.
Att jämföra ett släpp med DRC några tusen flaskor, beroende på vingårdsläge. Med sassiscia, mass producerad, druv saft är väl knappast rättvist? Eller relevant.. Eller för den delen intressant.. DRC kommer garanterat öka i pris, sassica garanterat stagnera i pris, eller borde åtminstånde göra det. Det är skillnad på terrior, och marknadsföring. Åtminstone om 20 år.. Måste ändå ge detta rätt medelmåttiga vin' s marknadsförare en eloge.. Dom tycks lura en hel del (nordiska medborgare) om sin förträfflighet.. Och en och annan mutkolv till, hip vinkännare. Vill dock, poängtera för alla er som tycker annorlunda.. Självklart är detta min lilla privata synpunkt.
 
Last edited by a moderator:
Toppen