Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 7 december 2018

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Lite meningslös statistik för de som vill "köpa allt" eller brukar ha inställningen att de själv ska lägga beslag på x% av ett släpp av attraktiva saker. ;)
Hela släppet kostar 61 210 805:20 kr.
Därav rött vin 21 467 522 kr, vitt vin 7 077 648 kr, övrigt vin (champagne, annat bubbel, portvin, annat starkvin) 9 933 840 kr, sprit 13 510 656 kr, öl 9 221 139:20 kr (det är de där 1008 st Lusse Lelle á 36:90 som spökar). För den som bara bryr sig om vin således 38 479 010 kr.
Dock måste man betänka att det dagen innan kommer en webblansering, enbart vin, som summerar sig till 3 321 378 kr.
Ser man på hur diskussionen går här, verkar vissas ambition vara att själva lägga beslag på ca 10% av ett större webbsläpp och kanske 2% av ett tungt småpartisläpp (5-10% av utvalda poster och strunta i resten). Kostnaden för det kan i detta fall beräknas till 1 101 718 kr. Skål! :D:D:D
Fasen Tomas! Hade du inget att göra på jobbet idag:cool: Du kan ju inte bara plocka bort vår drömmar sådär :eek::(
 

Mats

Gone todash....
Lite meningslös statistik för de som vill "köpa allt" eller brukar ha inställningen att de själv ska lägga beslag på x% av ett släpp av attraktiva saker. ;)
Hela släppet kostar 61 210 805:20 kr.
Därav rött vin 21 467 522 kr, vitt vin 7 077 648 kr, övrigt vin (champagne, annat bubbel, portvin, annat starkvin) 9 933 840 kr, sprit 13 510 656 kr, öl 9 221 139:20 kr (det är de där 1008 st Lusse Lelle á 36:90 som spökar). För den som bara bryr sig om vin således 38 479 010 kr.
Dock måste man betänka att det dagen innan kommer en webblansering, enbart vin, som summerar sig till 3 321 378 kr.
Ser man på hur diskussionen går här, verkar vissas ambition vara att själva lägga beslag på ca 10% av ett större webbsläpp och kanske 2% av ett tungt småpartisläpp (5-10% av utvalda poster och strunta i resten). Kostnaden för det kan i detta fall beräknas till 1 101 718 kr. Skål! :D:D:D
F-n Tomas, du skulle ha kommit med till Australien istället som vi spånade på i Tokyo! Du verkar ha för mycket tid över! Här är dricker vi dock som vanligt mest öl så vinnotiserna får vänta lite......
 

DVI

Medlem
Ah... men... nej... hjälp! :confused:

En kvick genomgång med följande intressanta viner... har inte vågat se efter en andra gång... eller på Bordeaux... eller Bourgogne...


Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese feinherb 2016
Selbach-Oster Zeltinger Schlossberg Riesling Auslese Schmitt 2017
Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese 2017
Det var från Mosel
.

Hmm... laddade ner listan från Bolaget och jag får inte riktigt ihop årgångarna. Sonnenuhr Spätlese verkar vara 2016. Eller har jag fått det om bakfoten?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite sugen på Sassacaia. 2015 verkar vara en monsterårgång och priset ligger under det internationella.

Ni som brukar köpa, hur snabbt uppskattar ni att 720 flaskor försvinner och är det 6 eller 12 flaskor i en låda?
 
M

Mouton

Just 2015 har jag hört ryktesvägen, vara en svag årgång av denna. Men, provat själv har jag inte.
 

Magikern

Medlem
Lite sugen på Sassacaia. 2015 verkar vara en monsterårgång och priset ligger under det internationella.

Ni som brukar köpa, hur snabbt uppskattar ni att 720 flaskor försvinner och är det 6 eller 12 flaskor i en låda?

Var på plats utanför butiken en kvart innan. Du bör kunna köpa alla flaskorna de har i så fall om du är snabb.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Lite sugen på Sassacaia. 2015 verkar vara en monsterårgång och priset ligger under det internationella.

Ni som brukar köpa, hur snabbt uppskattar ni att 720 flaskor försvinner och är det 6 eller 12 flaskor i en låda?
Av vad jag vet, så är det 6 flaskor i en låda. Jag själv kommer plocka upp en låda, och om 1200 flaskor Cristal 08 gick på mindre än 2 sekunder, så tror jag inte Sassicaia 15 är annorlunda.
Sen tror jag inte super toscanare från 2015 är en "svag" årgång. Ryktesvägen brukar oftast vara "smaken är som baken".. Den vann Wine Enthusiast Top 100, så något värde borde vinet vara värt att ha :D Sen skall det tilläggas att jag inte heller smakat det än.
 

Håkan

Medlem
Av vad jag vet, så är det 6 flaskor i en låda. Jag själv kommer plocka upp en låda, och om 1200 flaskor Cristal 08 gick på mindre än 2 sekunder, så tror jag inte Sassicaia 15 är annorlunda.
Sen tror jag inte super toscanare från 2015 är en "svag" årgång. Ryktesvägen brukar oftast vara "smaken är som baken".. Den vann Wine Enthusiast Top 100, så något värde borde vinet vara värt att ha :D Sen skall det tilläggas att jag inte heller smakat det än.
Sen är Sassicaia den supertoscan som nog är som mest svår att prova ung. Jag har ofta tyckt att årgångarna varit småtråkiga tidigt för att till sist ofta bli helt fantastiska. Sen skall också erkännas att det ibland kan finnas lite gröna toner. Den årgång jag provat absolut flest gånger är 97an och första gången var den sådär halvtrist men RPs 83 p har jag aldrig haft. Senast jag provade var för ca 2 år sen och då hade den poängtal som matchade årgången och var den jag gillade allra bäst (bättre än Masseto, Solaia och Ornellaia).
 

Christer J

Medlem
8942FC5F-69EF-4F27-9A5C-88CE84253769.jpeg

Snodde bilden från twitterflödet. På ämnet Sassicaia 15.
 

Zingo

Medlem
Bara en allmän undring; som "nybörjare" tycker jag mig se samma viner de senaste åren i små partier i ny årgång. Är det generellt så eller stirrar jag mig blind på mina favoriter? Tycker det borde vara mer variation annars?
 
Toppen