Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 8 mars 2019

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Man kan notera att på tillverkarens egna hemsida tar de 100 dollars för den, så bra pris här verkligen.
I USA är tillverkarens hemsida ingen bra referens i och med att priset är satt utifrån att kunna ge rejäla rabatter till vinklubbsmedlemmar, VIP och dyl. Men wine-searcher ger ett medelpris på $91 i USA (ex-skatt), vilket gör att systembolagets pris fortfarande är mycket bra.
 

john b

Medlem
I USA är tillverkarens hemsida ingen bra referens i och med att priset är satt utifrån att kunna ge rejäla rabatter till vinklubbsmedlemmar, VIP och dyl. Men wine-searcher ger ett medelpris på $91 i USA (ex-skatt), vilket gör att systembolagets pris fortfarande är mycket bra.
Ahaa, visste inte det. Låter logiskt business. Tfi
 

Håkan

Medlem
I USA är tillverkarens hemsida ingen bra referens i och med att priset är satt utifrån att kunna ge rejäla rabatter till vinklubbsmedlemmar, VIP och dyl. Men wine-searcher ger ett medelpris på $91 i USA (ex-skatt), vilket gör att systembolagets pris fortfarande är mycket bra.
Får mycket annat kul vin för det priset även om det ät bra.
 

Håkan

Medlem
Tusen tack Patrik för allt jobb med smaknoterna, jag vet själv hur mycket arbete som ligger bakom!! De är alltid stor hjälp vid planeringen av inköp (speciellt för oss nybörjare!!)
Kan bara hålla med, imponerad av enträgenheten, skulle inte orkat hälften själv. Ännu bättre när man vet provarens personliga preferenser, det ger en extra dimension. Faktum är att det breddar oss allas inköp när vi får dessa personliga rekommendationer och det dessutom i kommentarsfälten uppmuntras till inköp. Fortsätt gärna alla att kommentera, det gör att vi alla kan få roliga ideer. Dessutom, vi får ofta rekommendationer i prisklasser som är mer eller mindre möjliga för alla.
 

vinosofi

Medlem
Inte Piran i alla fall - köp Langhe 2016 istället - mycket dålig utväxling på 100-lappen i prisskillnad.

Det blev bland annat en Pira Langhe Nebb på din rek, tack. Grappe föreslog i sitt nyhetsbrev att drickfönstret var 2021-2024. Upplevde du den som tillgänglig eller håller du med om att den behövde lite tid?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det blev bland annat en Pira Langhe Nebb på din rek, tack. Grappe föreslog i sitt nyhetsbrev att drickfönstret var 2021-2024. Upplevde du den som tillgänglig eller håller du med om att den behövde lite tid?
Jag tyckte att den var tillgänglig - men 2 år till är nog ingen dum idé.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Graham Beck var otroligt rolig för pengen! :D
Är av motsatt uppfattning, men kul när vi tycker olika. :)

Korkade upp för ca en timme sedan och tyckte den var ruggigt medioker jämfört med tidigare årgångar (framför allt -09). Lätt brödig med gula äpplen, men med klen intensitet och syra samt bristfällig komplexitet. (83p)

8BD95F69-9D98-46E9-BEF3-3BD3978EEEFF.jpeg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är av motsatt uppfattning, men kul när vi tycker olika. :)

Korkade upp för ca en timme sedan och tyckte den var ruggigt medioker jämfört med tidigare årgångar (framför allt -09). Lätt brödig med gula äpplen, men med klen intensitet och syra samt bristfällig komplexitet. (83p)

Visa bifogad bild 16091
Ja det är otroligt kul att vi tycker olika och vågar stå för det! :)

Jag har dock aldrig druckit en tidigare årgång av Beck. Så där har jag inget att jämföra med. Endast kronor som gör att jag tycker den var rolig. Håller helt med om att den saknar komplexitet och syran är kortvarig. :D
 

john b

Medlem
Drack Graham Beck till innan maten. Blev lite besviken.
Go doft av på g att bli mogen BDB med fruktiga kolatoner.
Smaken lite tunn, citron och kortvarig grape-beska men inte så mycket.
Synd på det hyllade vinet.

Två positiva saker; skönt att man hittills fått vad man betalat för i champagne.

Och bra att jag har lite mer Beck. De ska blindtestas mot enklare skumpor. Fullt möjligt att jag färgats i min bedömning av att den inte är från champagne.
 

fxr

Medlem
Drack Graham Beck till innan maten. Blev lite besviken.
Go doft av på g att bli mogen BDB med fruktiga kolatoner.
Smaken lite tunn, citron och kortvarig grape-beska men inte så mycket.
Synd på det hyllade vinet.

Två positiva saker; skönt att man hittills fått vad man betalat för i champagne.

Och bra att jag har lite mer Beck. De ska blindtestas mot enklare skumpor. Fullt möjligt att jag färgats i min bedömning av att den inte är från champagne.

Jag blev också besviken på 2014 Graham Beck, har dock inte provat det tidigare. Jag tyckte att den hade en tråkig fermenterad? eftersmak som gjorde mig smått illamående. Drack två glas och ställde in den i kylen. Nu två dagar senare får jag en mindre men liknande upplevelse av eftersmaken. Börjar ångra att jag köpte flera.
 

fxr

Medlem
Köpte några 2017 Keller riesling RR(art nr: 91244), förutom Graham Beck och lite annat som inte var med i släppet.
 
Toppen