Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 8 december 2017

Poussard

Medlem
Har inte druckit den här, men andra av Montirius som jag uppskattat. Så jag testar nog den iallafall.
Någon som vet något om den producenten?
Har druckit ’15 av den och enligt CT betalade jag ca 200kr för den så jag ställer mig lite frågande till priset på denna.
 

J.Lidman

Medlem
Vad tror ni om "drickfönstret" för Bouland. Vad jag kan läsa mig till så är den spännande nu och om några år spännande på ett annat sätt, har jag förstått det rätt då? Optimal om X antal år?

En annan fråga som jag vill slänga ut här, vilken champagne ska man satsa att handla, spontant tänker jag köpa Henriot Rosé om ingen annan champagne kunnig säger att, "-den här är ett måste".
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vilka tänkte du på?

Bollinger La Grande A Ro 07 750ml
Henriot Brut Millésimé 06 750 ml
Henriot Rosé Millésime 08 750 ml
Veuve Clicquot Cave Privée 89 750ml
Billecart-Salmon Vintage 07 750 ml
Amour de Deutz 08 750 ml
Amour de Deutz Rosé 08 750m

Dessa viner känns spontant intressanta utan att behöva någon motivering. Bra och välkända producenter från bra årgångar. Kul med en mogen champagne från -89. Jag har inte testat själv, så jag vet ju såklart inte om vinerna är bra eller inte, men efter att ha läst mycket på forumet och lyssnat mycket på vinpratorna så känner jag igen namnet i alla fall. :cool:

Duval-Leroy MOF Sommeliers 750
P Gimonnet Special Club 12 750 ml

Känns intressant då Duval Leroy varit omtalat på forumet och även en Special Club. Kanske är det ingenting märkvärdigt med just en Special Club, men samtidigt har jag inte druckit någonting från årgång -12, och om man nu kan gynna småodlarna som går ihop och sammarbetar, varför inte.

Gramona III Lustros Gran Res 09 750
Gramona Imp Brut Gran Res 12 750 ml

En riktigt bra Cava, testade den i Februari. Träffade producenten som var grym på att föreläsa! Solklar köprekommendation. Vilken kunskap han satt på :) Han menade att Cava har samma potential att leverera kvalité som Champagne, om vingårdarna och stockarna tas hand om på rätt sätt. Han förespråkade att låta även Cava ligga på sin jästfällning lika länge som i Champagne, och gärna så lång tid som möjligt.

Château Musar 01 750 ml
White Hawk Syrah 14 750ml
Ojai Bien Nacido Pinot Noir 14 750
Ata Rangi Pinot Noir 14 750 ml
Bouscassé Vielles Vignes 06 750 ml

Muser med ålder, vore kul. Någon på forumet drack ju -07 nyligen, utan att det ledde till diskussion. Kanske -01 kan göra? ;)
Ojai viner har lockat mig, jag tror @Mattias S har bättre koll efter sina USA-resor. Men vinet kanske inte behöver någon större presentation heller? Känns också som en producent som diskuteras lite här och var i "Idag dricker vi" tråden.
Ata Rangi är superspännande för mig, jag drack deras enklare variant nyligen, också efter tips från Mattias. Supergod PN för ynka 149kr. Hur bra blir då deras bättre nivå?
Bouscassé med över tio år. Drickmogen eller lagras mer? Vill testa och veta.

Nikka Pure Malt Red 43% 500ml
Diplomatico No 1 Batch Kett 47% 700
Diplomatico No 2 Barbet Rum 47% 700

Pappa har druckit whisky från Nikka förut och pratat gott om dem, ingen aning själv.
Diplomati känner jag igen, och det är väl bara att passa på när de kommer i Små Partier?

Med detta sagt.. så kanske jag inte köper en enda flaska i December.. Julklappar.. Beslutsångest.. Privat konkurs.. Osv.. :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dessa viner känns spontant intressanta utan att behöva någon motivering. Bra och välkända producenter från bra årgångar. Kul med en mogen champagne från -89. Jag har inte testat själv, så jag vet ju såklart inte om vinerna är bra eller inte, men efter att ha läst mycket på forumet och lyssnat mycket på vinpratorna så känner jag igen namnet i alla fall. :cool:




Känns intressant då Duval Leroy varit omtalat på forumet och även en Special Club. Kanske är det ingenting märkvärdigt med just en Special Club, men samtidigt har jag inte druckit någonting från årgång -12, och om man nu kan gynna småodlarna som går ihop och sammarbetar, varför inte.




En riktigt bra Cava, testade den i Februari. Träffade producenten som var grym på att föreläsa! Solklar köprekommendation. Vilken kunskap han satt på :) Han menade att Cava har samma potential att leverera kvalité som Champagne, om vingårdarna och stockarna tas hand om på rätt sätt. Han förespråkade att låta även Cava ligga på sin jästfällning lika länge som i Champagne, och gärna så lång tid som möjligt.







Muser med ålder, vore kul. Någon på forumet drack ju -07 nyligen, utan att det ledde till diskussion. Kanske -01 kan göra? ;)
Ojai viner har lockat mig, jag tror @Mattias S har bättre koll efter sina USA-resor. Men vinet kanske inte behöver någon större presentation heller? Känns också som en producent som diskuteras lite här och var i "Idag dricker vi" tråden.
Ata Rangi är superspännande för mig, jag drack deras enklare variant nyligen, också efter tips från Mattias. Supergod PN för ynka 149kr. Hur bra blir då deras bättre nivå?
Bouscassé med över tio år. Drickmogen eller lagras mer? Vill testa och veta.





Pappa har druckit whisky från Nikka förut och pratat gott om dem, ingen aning själv.
Diplomati känner jag igen, och det är väl bara att passa på när de kommer i Små Partier?

Med detta sagt.. så kanske jag inte köper en enda flaska i December.. Julklappar.. Beslutsångest.. Privat konkurs.. Osv.. :D
:D
 
Och här kommer mina smaknoter från provningen... rätt mycket vin att gå igenom, men verkligen hög kvalitet på mycket.

Charlier & Fils Special Club 2006 895 kr
N: utvecklad, till och med något oxiderad i doften, utpräglad doft av fogmassa för pepparkakshus, karamelliserade mandlar.
M: mycket kropp, brödig, litet grovkornig mousse, kraft-champagne med mycket smak. liten fin beska i eftersmaken. Detta är nog en riktig vattendelare. Jag var initalt rätt skeptisk men landade i att detta är rätt intressant ändå, även om jag inte skulle våga långlagra trots 2006 och magnumflaska. Väldigt långt ifrån den torra eleganta Blanc de blancs stilen, skulle kunna tänka mig att detta vore en bra match med grillad kyckling eller marulk. 86-88

Henriot Brut Millésimé 2006 539 kr
N: fin näsa, fin-bourgogne.
M: kanske fortfarande litet ofärdig men jag gillar detta, elegant och samtidigt med energi. Precision. Öppnar upp sig i glaset som jag låter stå kvar en lång stund. Finns varm frukt och mycket grejer under ytan. Riktigt bra. 92-94

Amour de Deutz Deutz 2008 1649 kr
N: spännande näsa med både frukter och grönsaker, detta funkar nu men är kanske litet knutet ändå. Härligt krämig doft, litet lyxig chard.
M: väldigt energisk mousse, men fina täta bubblor. Grillade citroner, litet varmare citrus. Kanske behöver detta också litet tid på sig. Litet mjukare i ansatsen än Henriot, bredare axlar. Men inte helt färdig. Litet större spann. 90-94

Lombard Brut Nature Grand Cru Millésimé 2008 699 kr
N: inte så mycket på näsan ännu. Litet gummislang, citrus.
M: något råare i ansatsen, litet selleribeska, men också bra frukt och mkt syra. Oklart vad det blir av detta. 87-90

Duval-Leroy Cuvée des Meilleurs Ouvriers de France Sommeliers 2010 399 kr
N: Härlig öppen näsa, litet grillat bröd, citroner. Rostade äpplen.
M: gillar detta, inte lika eleganta bubblor eller fin komplexitet som Henriot och Deutz men trevlig skumpa som går bra dricka nu och sen. 88-90

Pierre Gimonnet Special Club 2012 549 kr
N: litet märklig biton i doften. Annars helt ok.
M: litet slappare i stilen. Frejdig. Kanske litet för enkel för sin prislapp. 86-88

Gramona III Lustros Cava Brut Nature Gran Reserva 2009 299 kr
N: oxiderad toner, mycket trevligt!grapefrukt och nougat.
M: hård attack med tuff kolsyra. Sen mjukare och faktiskt rätt fin i munnen. Knastertorr. finishen är inte helt uppstyrd. 86-88

Gramona Imperial Brut Gran Reserva 2012 199 kr
N: mer citron och grapefrukt på näsan.
M: hårda bubblor, enklare finish. inte lika bra som Lustros. 84-85

Roederer Estate L’Ermitage 2009 499 kr
N: litet kräks på första doften, det förtar ju litet lusten av att dricka detta, vilket är synd eftersom jag har rätt höga förväntningar på denna som en av de bättre amerikanska bubbliga som jag provat. märklig. M: inget märkbart fel i munnen, öppen, mycket rostade bröd och nötter. Torr men generös och bra syra. Svårbedömd. Skulle gå på andra grejer i detta släpp före denna. 79-83

Nyetimber Blanc de Blancs 2009 599 kr
N: litet buskage med bärbuskar på en soldränkt sommarstugetomt mitt i högsommaren.
M: en liten sötma letar sig fram, fruktig, men bra syra, driv, fin mousserande. Gillar. 87-89

Quadrille de Langlois-Chateau Extra Brut 2012 199 kr
N: utvecklad näsa, akacia, knäck, röda äpplen.
M: beska på slutet och söta äpplen i mitten, rostat bröd, litet grovhuggen i stilen men fullt funktionsduglig. Lustig blandning av Chenin blanc, chardonnay, cab franc och pinot noir. Rätt kraftfull både i kropp och smak. Bra matbubbel till litet mer smakrika maträtter. 85-87

Skepparps Grand Prix Mousserande 2015 299 kr
N: den doftar litet som att ligga och guppa på en bilring i en pool medan en salt vind blåser, samtidigt som du äter litet för mycket Bassett’s vingummi.
M: samma vingmmmismak, litet frän och hårt drivna bubblor men detta är inget misstag utan en helt rimlig mousserande. Hatten av! 80-81

Amour de Deutz Rosé 2008 2499 kr
N: Bärig och litet blommig, men knuten och ger inte ifrån sig mycket just nu.
M: tanniner på en skumpa! Det var en första för min del. Strukturerad var förnamnet. Litet blandsaft - massor av söta bär, bra energi, håller ihop fint men är knuten. Svår att bedöma i dagsläget med någon större grad av precision men väldigt rolig att prova. 89-92

Greco di Tufo Vintage Collection Mastroberardino 2008 179 kr
N: citroner, en biton av rödbetor, litet diskmedel.
M: litet härliga bittermandlar, rätt fyllig, finns en fruktsötma och fyllighet som döljer det driv som finns underliggande, rätt ok syra och bra finish. Jag gillar nog detta trots allt, men litet knäpp näsa. 84-87

Würzburger Stein Silvaner Erste Lage Juliusspital 2016 179 kr
N: svårbedömd då den stod utan kylförpackning, litet selleri och äpplen, pecorinoskärpa någonstans, inte oangenäm men med mycket personlighet.
M: håller ihop rätt bra trots närmast rumstemperatur. 86-88

Bründlmayer Heiligenstein Riesling 2016 229 kr
N: omogna äpplen som nyss skurits i klyftor
M: rätt fet kropp, mycket beska på slutet, bra syra, torr. 85-87

Dönnhoff Felsenberg Riesling Grosses Gewächs 2016 439 kr
N: citronig.
M: ännu mer grapefrukt - wow en riktigt palate cleanser. Som att dricka en lyxig sorbet. 87-89

Schloss Gobelsburg Steinsetz Grüner Veltliner Schloss Gobelsburg 2016 169 kr
N: enkel, okomplicerad inga fel
M: litet nedtonad frukt, någon rund och generisk i stilen. Utan att vara typisk GV. 83-84

Saumur Brézé Clos David 2015 229 kr
N: speciell doft
M: litet sur. Inte så kul 79-81

Clos de Papillon Domaine du Closel 2015 319 kr
N: trevlig näsa med steniga inslag gröna bär
M: bra kropp, ren frukt, syran helt ok en trevlig beska på slutet - ett riktigt bra vin men inget som helt fångar mig. 88-90

Vette di San Leonardo 2016 119 kr
N: Som en litet billigare nya zeeländsk Sauvignon Blanc! Nässlor, krusbär, gräs.
M: Rätt Mycket kropp, kort slut, helt ok om man gillar stilen. 82-84

G de Château de Guiraud 2016 149kr
N: betydligt mer komplex och harmonisk näsa än Vett di San Leonardo, litet bonvax, gröna bär.
M: Låg syra och litet mjuk i mittenpartiet. Kort slut men rätt trevlig ändå. Servera svalt. 84-85

Chablis Grand Cru Vaudésir Samuel Billaud 2014 569 kr
N: nedtonad ek och frukt. Litet sval källare (unken?)
M: mycket bra. fräsch drivande syra, litet kropp, bra frukt, kan utvecklas men mycket god nu. Skolboksexempel av fin chablis. 90-91

Mâcon-Bussières Vigne de Montbrison 2016 209 kr
N: litet halvtrist näsa.
M: en ”vanlig” macon som inte ger sig ut för att vara en lyxig meursault utan håller sig bland gröna citroner och äpplen, att dricka till fisk och skaldjur utan för mycket dominanta smaker. Frisk och välgjord.Rätt typisk för husstilen. 83-86

Meursault Les Clous Olivier Leflaive 2014 599 kr
N: mycket lyxig ek. Inbjudande.
M: händer massor men detta måste lagras. Gröna toner, verkligen grönt. Och syra till topp, väldigt mycket struktur. Greppar om tänderna. Kan säkert bli tip-topp om man gillar kombon generös ekas näsa och ändå rätt elegant i munnen. Idag väljer jag kanske ändå Billauds Vaudesir. Men detta har potential för mer. 89-94

Tim Adams Semillon 2015 159 kr
N: Doftar tydligt av Sioux City Sarsaparilla.
M: ligger bra i munnen med en mjuk ansats men trevlig balans. Rätt god faktiskt. 84-85

Fraser Gallop Estate Semillon Sauvignon Blanc 2017 149 kr
N: druvtypisk men med en litet unken ton av något i doften som drar ner intrycket en bit.
M: hög, fin syra, bra frukt, rätt grön. Bra balans. 85-87

CMS Sauvignon Blanc 2016 149 kr
N: en del Sauvignon Blanc på näsan
M: men inte så kul, låg syra och litet trött. 79-81

Kesner Rockbreak Chardonnay 2014 599 kr
N: grön, citrus, litet ek, bra chard näsa.
M: grön i uttrycket men litet ekad. inte helt balanserad ännu men bra syra och inte riktigt något man hade gissat nya världen på. Bra men inte utmärkt. 88-89

Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese Weingüter Wegeler 2009 349 kr
N: honung och litet blommor, härlig näsa med en del komplexitet.
M: inte superlång eller alltför tuff syra. Litet enklare i munnen. 85-87

Oremus Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2007 449 kr
N: verkligen härlig men ung. Apelsinkrokant, marsipan, honung, lönnsirap
M: mycket bra syra, härlig kropp. Detta är riktigt bra. Men lagra gärna i tjugo år :) 90-92

Aphros Phaunus Palhete 2016 219 kr
Rosa i färgen
N: rätt spännande och annorlunda.
M: näe, inte min grej, rätt mycket som besk bersåsaft med mycket mineralvatten. Vin gjort utan elektricitet enligt etiketten. Amforablandning med vita och röda druvor som samjäst. 79-83

Künstler Hochheimer Stein Spätburgunder Erste Lage 2015 269 kr
N: grönsaker jordgubb. Trevlig
M: kryddig - på gränsen till salmiak och någon frän syra. Frukt ok och rätt strukturerad. 82-84

Ata Rangi Pinot Noir 2014 359 kr
N: litet för mycket rödbetor.
M: kanske litet för extraherad, en ekbeska på slutet drar ner, men mjuk fin fruktig ansats. 83-86

Birichino Saint Georges Pinot Noir 2015 225 kr
Ljus ljus i färgen.
N: inte ett spår av ek, naturvinskänsla.
M: syradriven, litet stjälkiga toner, knastertorr, bra energi, läskande, litet rooibos på slutet. Gillar nog detta även om det inte når de högsta höjderna. 87-89

Ojai Bien Nacido Pinot Noir 2014 399 kr
N: litet outvecklad ännu. Bärig, litet ek. Trevlig.
M: mörka bär, bra balans, litet kryddig men inget som stör. Fin nya världen pinot som är generös men strukturerad. Bör lagras. 88-91.

Newton Johnson Walker Bay Pinot Noir 2015 189 kr
Litet ljusare i färgen.
N: bra röda bär
M: mjuk och fruktig men med syra och trevligt enkel stil, rätt mycket pinositet för pengarna! inte överdrivet mycket ek. Förvånansvärt trevlig om slutet inte håller ihop helt. 87-88

Daniel Bouland Morgon Corcellette Vieilles Vignes 2016 219 kr
N: händer massor här, lingon granris, litet julkryddor
M: bra gamay, typisk för finbojo i frisk men fruktig stil där man också haft litet eklagring. skönt grepp. Riktigt bra. 90-92

Château Roland La Garde Grand Vin 2003 149 kr
Brunröda kanter.
N: mycket mogna toner.
M: litet över toppen men helt drickbart och rätt mycket bordeaux för pengen. Rätt mycket tanniner, syra. Litet kort finish. 82-85

Château Cantenac Brown 2004 750 kr
N: gamla flygarjackor i läder i en bortglömd garderob på vinden. evokativt, nostalgiskt och kontemplativt.
M: ligger riktigt bra i munnen, slank och fin. Finns en hel del frukt kvar, men framför allt den litet elegantare årgångens alla bästa kännetecken. Klassisk claret, cederträ, cassis, litet torkade tobaksblad, som gubbarna på Decanter skulle säga. Ett helt annat djur än de flesta andra cabbar i detta släpp. 91-92

Château Cos d'Estournel 2006 1595 kr
N: knuten men bärig, primär fortfarande.
M: lakrits, piptobak, fantastiskt finslipade tanniner, elegant lång greppig. Visar inte helt upp allt idag utan har nog mer att ge. Inte den mest fruktiga bordeaux. 91-93

Chateau Soudars 2009 249 kr
N: cassis, litet ek.
M: betydligt enklare. Rätt tuff tanninstruktur. stram. 81-84

HR Saumur Champigny Vieilles Vignes 2011 129 kr
N: bara för de som verkligen gillar cab franc med extra grön paprika.
M: slank, helt ok, kanske litet tunn. 81-85

Mas de Libian Khayyâm 2016 149 kr
Lila i färgen.
N: härlig fruktig doft men med liten biton som distraherar.
M: Grenache! Söt, kryddig, bra inga problem. 83-86

Crozes-Hermitage Domaine Aléofane 2015 179 kr
N: mörk frukt, litet blommig
M: litet lakrits, mycket syra. Bra energi men inte superkomplex. fruktig. 84-85

Vacqueyras Reflets de l'âme Domaine Fontaine Du Clos 2015 139 kr
N: mörka bär, litet läder.
M: örtig sötfruktig, ek.

Château la Nerthe 2007 399 kr
N: härlig charmig moget rhonevin med litet söta bär, läder, rotfrukter.
M: detta är ju väldigt drickbart. Litet mogna toner, annars bra frukt och varm men ok balanserat. Eken har lagt sig. inget komplext finlir men verkligen ett vin för livsnjutaren mitt i livet. Redo att drickas! 90-91.

Domaine Santa Duc Châteauneuf du Pape Habemus Papam 2015 329 kr
N: violer, hyacinther, godis.Rätt knuten och kanske mer att ge.
M: tjong så mycket frukt och struktur. Syran lyfter inte till ett trots allt elegant intryck. Men det är ett stort vin i modern stil. Men bra grejer. Måste lagras rätt länge. Bra grepp. 89-92

Châteauneuf-du-Pâpe Clos St Jean Tradition 2015 399 kr
N: mer knuten än Santa duc
M: stram, greppig, litet ofärdig. Stor potential, massor av mycket mörk frukt under ytan. 91-93

Bouscassé Vielles Vignes 2006 295 kr
N: riktigt trevlig näsa med komplexitet och det bådar verkligen gott.
M: kärv, grön, kemisk. Inte min grej. 87 på näsan och 79 i munnen. Som helhet kanske 83

Château Bouscassé Vieilles Vignes 2014 275 kr
Bärig men nästan olidligt hårt grepp just nu. Bättre än 2006men lagra för tusan bövlar lagra. 84-86.

Los Hermanos Tempranillo 2016 189 kr
N: vanilj och rökt korvskinn. Massor med varma mörka bär.
M: bra syra, bra driv, bärig, litet enkel. Vänta och se. 83-86

Viña Tondoñia Tinto reserva 2005 259 kr
N: läder - för den läderintresserade är detta ett mycket härligt vin!
M: mogentoner, mer läder, fallfrukt. Plommon, härlig utvecklad nos.mjuk och fruktig men med en bra syra. Litet tunn i mitten och kort finish men njutbart just nu. 89-90

Remelluri Reserva Telmo Rodriguez 2010 239 kr
N: kommer ni ihåg de där godispåsarna med någon form av små grejer som poppade och knastrade i munnen. Så luktar detta. Godis och frukt.
M: rätt slank profil ändå. Masar av grepp och syra. Litet obalanserat och extra everything men kul. Måste lagras. 85-87

Allende Finca Allende 2012 169 kr
N: bärig, fat
M: extraherad. Väl enkel men visst det är generöst med frukt och fat. 83-85

Gran Clos 2011 299 kr
N: finfin näsa; kryddig, örter, lakrits
M: bra grepp, men ofärdig, kräver biff! 88-90

Crasto Reserva Quinta do Crasto 2014 261 kr
N: litet spritig på doften, en hel del ek.
M: litet tobak, plommon och blåbär, extraherad, rätt bra grepp. 85-87

Quinta de Choapalha Cabernet Sauvignon 2015 139 kr
N: svarta vinbär, kylskåpskalla blåbär, litet grön paprika (cab franc?), rätt trevlig på näsan faktiskt.
M: Dock litet obalanserad i munnen - både litet hårt fatad och samtidigt litet inslag av sura godisar och gröna stjälkar. 80-82

Gaja Sito Moresco 2015 329 kr
N: litet spännande, sadel, stall, plommon.
M: rotfrukter, bra grepp, syra. Kort finish. Udda. 85-87

Brunello di Montalcino Caprili 2012 299 kr
N: mörka bär.
M: syradriven, elegant, eken rätt integrerad. Rätt kärv men härlig på sitt sätt. 88-91

Le Difese Tenuta San Guido 2015 169 kr
korkad

Guidalberto Tenuta San Guido 2015 309 kr
N: charmig med mycket frukt, ek men integrerad.
M: gillar detta mycket, slank och fin men med frukt och struktur. Len ända tills de sandkornsfina tanninerna sätter tänderna i dig. Kan utvecklas mer. 90-91

Sassicaia Tenuta San Guido 2014 1125 kr
N: bra näsa komplexitet, örter, bär, ek, mineralisk.
M: Kärv, syrlig, slånbär, tranbär, körsbär. Knuten till tusen.kommer säkert att fylla ut kostymen men inget att dricka nu. Vad ska det bli av denna? Kan inte säga att jag kan rekommendera men spannet är nog 88-92

Siepi Mazzei 2015 669 kr
N: litet mörka bär. läder.
M: läcker på gommen. Slankt, savoury, minerlastinnt. Bra grejer. 91-93

Barolo Paolo Scavino 2013 359 kr
litet för spretig och spritstinn för mig. Massor av grepp, frukt. Modernt så att det sjunger om det, men inte riktigt något jag faller för. 86-88

Barolo Josetta Saffiro 2013 299 kr
N: detta är en bärig nos jag gillar mycket: plommon, rabarber, körsbärskaka som farmor gjorde den
M: litet volatila syror och rätt slank. Bra syra, finns en bärighet som inte kommer fram just nu. Kanske spara men ändå fin. 88-91

Mirafiore Barolo Lazzarito 2013 499 kr
N: händer mycket på näsan här. Parfym och mörka bär, litet blommig. ek.
M: rätt lyxig ansats med mycket frukt och litet mer blommigt. Sen blir det beskt och greppigt på slutet på ett sätt som gör att det drar ner ett eller två pinnar för mig. 87-90

William Murdoch Syrah 2012 179 kr
N: trevlig näsa med litet charmig ek, vinbär, blåbär, plommon.
M: rätt fruktig, litet grovhuggna tanniner. Bra syra. 83-86

Vidal Estate Reserve Gimblett Gravels Syrah 2015 159 kr
N: litet off på näsan
M: men spänstig i munnen, driv i syran. Bra frukt. 84-86

Ojai White Hawk Syrah 2014 399 kr
N: härlig, komplex, bärig, med inslag av söta grillade grönsaker men inte på ett obehagligt sätt.
M: slank fin för att vara Cali syrah. härlig. Riktigt bra. Tät och komplex. Lakrits, violer, björnbär, kött, slånbär. Litet Chinese five spices men ingen hetta. Läckert. 91-94

Heartland Director's Cut Shiraz 2014 209 kr
N: fruktig, litet vanilj och bacon , men inte over the top.
M: fruit forward men härlig på sitt sätt. Enkel och oomplicerad. 86-88

Radford Dale Black Rock 2015 210 kr
Slånbär, cab? Litet grönpepprig. Mycket frukt mycket syra. Behöver vila men intressant 86-89

Viejas Tinajas Cinsault 2015 219 kr
Jag gillar nog denna. Mörk frukt och violgodis på näsan. Litet vingummi i munnen men sötsyrliga på ett sätt som passar till bbq utan att det behöver bli för svårt. 85-86

Hey Malbec 2016 145 kr
litet väl extraherad. Känns obalanserad. Inget omdöme.

Mendel Mendoza Cabernet Sauvignon 2015 169 kr
N: enkel blåbär, svart vinbärsgele
M: kryddig och ekad. 80-81

Phantom 2014 199 kr
N: ekad amerikansk blend
M: kralligt men inte tokigt. 83-85

Black Stallion Gaspare Vineyard Cabernet Sauvignon 2013 699 kr
N: väldigt tilltalande och choklad-tobaks-lyxig.
M: litet mynta, slånbär, vanilj, mörk choklad, beska på slutet som jag inte riktigt kommer överens med. 85-88.

Darioush Cabernet Sauvignon 2013 891 kr
N: källarlagrade rotfrukter. Råa kakaobönor. Plommon och björnbär. Nyoljad sadel. Lyxig.
M: yeah, man. Tät, fruktig, torr, strukturerad men yppig. Ska lagras men detta är bra redan nu. 92-93

D’Oliveiras Boal 1977 1180 kr
N: knäckig och julkryddehärlig.
M: väldigt lyxig. söt, litet lönnsirapstjock i munnen. Men riktigt bra syra. Räcker många långa år ännu. 93-95

Calem Vintage Port 1994 359 kr
fin, kryddig, camphor och kryddnejlika, mörk choklad. Syran är där och strukturen. Komplex. Men inte kanske min stil ändå 88-90

Fonseca Guimaraens Vintage Port 1995 199 kr
Riktigt bra. Fin frukt, kryddor. Bra balans. Litet komplex och torr finish som känns läskande. Ett kap 90-92

Niepoort Crusted Port 219 kr
Ofärdigt men härligt. En liten beska. Och massa struktur. Hög bra syra. Mörka frukter. Ofärdig men bra. En riktigt vinnare om tio-tjugo år. 89-92

Slutligen prövades också Veuve C. 1989 Cuvee Privee. som weblanseras 7 december för den lilla summan av 1599 kr. den var mkt trevlig och med förvånansvärt mycket energi, samtidigt som den hade en härligt knäckig och brödig smak. kort finish men inte över the topp. 91-93
 

rs14

Medlem
Nu när jag kollar lite mer noggrant så är det den jag har i källaren och inköpt för 179kr. Men 2015! Så jag kan nog sitta över den här
Men 179 var den värd tycker jag.

Måste blivit fel. Vore ren galenskap att höja ett pris från 175 till 399. Kan det vara Magnum som avses? Jag har köpt en årgång av detta vin, 2009. Detta var 2011 och då gav jag 167 kr. 3 kanske ska byras ut mot 1 - 199 kr känns ändå rimligt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Och här kommer mina smaknoter från provningen... rätt mycket vin att gå igenom, men verkligen hög kvalitet på mycket.

Charlier & Fils Special Club 2006 895 kr
N: utvecklad, till och med något oxiderad i doften, utpräglad doft av fogmassa för pepparkakshus, karamelliserade mandlar.
M: mycket kropp, brödig, litet grovkornig mousse, kraft-champagne med mycket smak. liten fin beska i eftersmaken. Detta är nog en riktig vattendelare. Jag var initalt rätt skeptisk men landade i att detta är rätt intressant ändå, även om jag inte skulle våga långlagra trots 2006 och magnumflaska. Väldigt långt ifrån den torra eleganta Blanc de blancs stilen, skulle kunna tänka mig att detta vore en bra match med grillad kyckling eller marulk. 86-88

Henriot Brut Millésimé 2006 539 kr
N: fin näsa, fin-bourgogne.
M: kanske fortfarande litet ofärdig men jag gillar detta, elegant och samtidigt med energi. Precision. Öppnar upp sig i glaset som jag låter stå kvar en lång stund. Finns varm frukt och mycket grejer under ytan. Riktigt bra. 92-94

Amour de Deutz Deutz 2008 1649 kr
N: spännande näsa med både frukter och grönsaker, detta funkar nu men är kanske litet knutet ändå. Härligt krämig doft, litet lyxig chard.
M: väldigt energisk mousse, men fina täta bubblor. Grillade citroner, litet varmare citrus. Kanske behöver detta också litet tid på sig. Litet mjukare i ansatsen än Henriot, bredare axlar. Men inte helt färdig. Litet större spann. 90-94

Lombard Brut Nature Grand Cru Millésimé 2008 699 kr
N: inte så mycket på näsan ännu. Litet gummislang, citrus.
M: något råare i ansatsen, litet selleribeska, men också bra frukt och mkt syra. Oklart vad det blir av detta. 87-90

Duval-Leroy Cuvée des Meilleurs Ouvriers de France Sommeliers 2010 399 kr
N: Härlig öppen näsa, litet grillat bröd, citroner. Rostade äpplen.
M: gillar detta, inte lika eleganta bubblor eller fin komplexitet som Henriot och Deutz men trevlig skumpa som går bra dricka nu och sen. 88-90

Pierre Gimonnet Special Club 2012 549 kr
N: litet märklig biton i doften. Annars helt ok.
M: litet slappare i stilen. Frejdig. Kanske litet för enkel för sin prislapp. 86-88

Gramona III Lustros Cava Brut Nature Gran Reserva 2009 299 kr
N: oxiderad toner, mycket trevligt!grapefrukt och nougat.
M: hård attack med tuff kolsyra. Sen mjukare och faktiskt rätt fin i munnen. Knastertorr. finishen är inte helt uppstyrd. 86-88

Gramona Imperial Brut Gran Reserva 2012 199 kr
N: mer citron och grapefrukt på näsan.
M: hårda bubblor, enklare finish. inte lika bra som Lustros. 84-85

Roederer Estate L’Ermitage 2009 499 kr
N: litet kräks på första doften, det förtar ju litet lusten av att dricka detta, vilket är synd eftersom jag har rätt höga förväntningar på denna som en av de bättre amerikanska bubbliga som jag provat. märklig. M: inget märkbart fel i munnen, öppen, mycket rostade bröd och nötter. Torr men generös och bra syra. Svårbedömd. Skulle gå på andra grejer i detta släpp före denna. 79-83

Nyetimber Blanc de Blancs 2009 599 kr
N: litet buskage med bärbuskar på en soldränkt sommarstugetomt mitt i högsommaren.
M: en liten sötma letar sig fram, fruktig, men bra syra, driv, fin mousserande. Gillar. 87-89

Quadrille de Langlois-Chateau Extra Brut 2012 199 kr
N: utvecklad näsa, akacia, knäck, röda äpplen.
M: beska på slutet och söta äpplen i mitten, rostat bröd, litet grovhuggen i stilen men fullt funktionsduglig. Lustig blandning av Chenin blanc, chardonnay, cab franc och pinot noir. Rätt kraftfull både i kropp och smak. Bra matbubbel till litet mer smakrika maträtter. 85-87

Skepparps Grand Prix Mousserande 2015 299 kr
N: den doftar litet som att ligga och guppa på en bilring i en pool medan en salt vind blåser, samtidigt som du äter litet för mycket Bassett’s vingummi.
M: samma vingmmmismak, litet frän och hårt drivna bubblor men detta är inget misstag utan en helt rimlig mousserande. Hatten av! 80-81

Amour de Deutz Rosé 2008 2499 kr
N: Bärig och litet blommig, men knuten och ger inte ifrån sig mycket just nu.
M: tanniner på en skumpa! Det var en första för min del. Strukturerad var förnamnet. Litet blandsaft - massor av söta bär, bra energi, håller ihop fint men är knuten. Svår att bedöma i dagsläget med någon större grad av precision men väldigt rolig att prova. 89-92

Greco di Tufo Vintage Collection Mastroberardino 2008 179 kr
N: citroner, en biton av rödbetor, litet diskmedel.
M: litet härliga bittermandlar, rätt fyllig, finns en fruktsötma och fyllighet som döljer det driv som finns underliggande, rätt ok syra och bra finish. Jag gillar nog detta trots allt, men litet knäpp näsa. 84-87

Würzburger Stein Silvaner Erste Lage Juliusspital 2016 179 kr
N: svårbedömd då den stod utan kylförpackning, litet selleri och äpplen, pecorinoskärpa någonstans, inte oangenäm men med mycket personlighet.
M: håller ihop rätt bra trots närmast rumstemperatur. 86-88

Bründlmayer Heiligenstein Riesling 2016 229 kr
N: omogna äpplen som nyss skurits i klyftor
M: rätt fet kropp, mycket beska på slutet, bra syra, torr. 85-87

Dönnhoff Felsenberg Riesling Grosses Gewächs 2016 439 kr
N: citronig.
M: ännu mer grapefrukt - wow en riktigt palate cleanser. Som att dricka en lyxig sorbet. 87-89

Schloss Gobelsburg Steinsetz Grüner Veltliner Schloss Gobelsburg 2016 169 kr
N: enkel, okomplicerad inga fel
M: litet nedtonad frukt, någon rund och generisk i stilen. Utan att vara typisk GV. 83-84

Saumur Brézé Clos David 2015 229 kr
N: speciell doft
M: litet sur. Inte så kul 79-81

Clos de Papillon Domaine du Closel 2015 319 kr
N: trevlig näsa med steniga inslag gröna bär
M: bra kropp, ren frukt, syran helt ok en trevlig beska på slutet - ett riktigt bra vin men inget som helt fångar mig. 88-90

Vette di San Leonardo 2016 119 kr
N: Som en litet billigare nya zeeländsk Sauvignon Blanc! Nässlor, krusbär, gräs.
M: Rätt Mycket kropp, kort slut, helt ok om man gillar stilen. 82-84

G de Château de Guiraud 2016 149kr
N: betydligt mer komplex och harmonisk näsa än Vett di San Leonardo, litet bonvax, gröna bär.
M: Låg syra och litet mjuk i mittenpartiet. Kort slut men rätt trevlig ändå. Servera svalt. 84-85

Chablis Grand Cru Vaudésir Samuel Billaud 2014 569 kr
N: nedtonad ek och frukt. Litet sval källare (unken?)
M: mycket bra. fräsch drivande syra, litet kropp, bra frukt, kan utvecklas men mycket god nu. Skolboksexempel av fin chablis. 90-91

Mâcon-Bussières Vigne de Montbrison 2016 209 kr
N: litet halvtrist näsa.
M: en ”vanlig” macon som inte ger sig ut för att vara en lyxig meursault utan håller sig bland gröna citroner och äpplen, att dricka till fisk och skaldjur utan för mycket dominanta smaker. Frisk och välgjord.Rätt typisk för husstilen. 83-86

Meursault Les Clous Olivier Leflaive 2014 599 kr
N: mycket lyxig ek. Inbjudande.
M: händer massor men detta måste lagras. Gröna toner, verkligen grönt. Och syra till topp, väldigt mycket struktur. Greppar om tänderna. Kan säkert bli tip-topp om man gillar kombon generös ekas näsa och ändå rätt elegant i munnen. Idag väljer jag kanske ändå Billauds Vaudesir. Men detta har potential för mer. 89-94

Tim Adams Semillon 2015 159 kr
N: Doftar tydligt av Sioux City Sarsaparilla.
M: ligger bra i munnen med en mjuk ansats men trevlig balans. Rätt god faktiskt. 84-85

Fraser Gallop Estate Semillon Sauvignon Blanc 2017 149 kr
N: druvtypisk men med en litet unken ton av något i doften som drar ner intrycket en bit.
M: hög, fin syra, bra frukt, rätt grön. Bra balans. 85-87

CMS Sauvignon Blanc 2016 149 kr
N: en del Sauvignon Blanc på näsan
M: men inte så kul, låg syra och litet trött. 79-81

Kesner Rockbreak Chardonnay 2014 599 kr
N: grön, citrus, litet ek, bra chard näsa.
M: grön i uttrycket men litet ekad. inte helt balanserad ännu men bra syra och inte riktigt något man hade gissat nya världen på. Bra men inte utmärkt. 88-89

Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese Weingüter Wegeler 2009 349 kr
N: honung och litet blommor, härlig näsa med en del komplexitet.
M: inte superlång eller alltför tuff syra. Litet enklare i munnen. 85-87

Oremus Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2007 449 kr
N: verkligen härlig men ung. Apelsinkrokant, marsipan, honung, lönnsirap
M: mycket bra syra, härlig kropp. Detta är riktigt bra. Men lagra gärna i tjugo år :) 90-92

Aphros Phaunus Palhete 2016 219 kr
Rosa i färgen
N: rätt spännande och annorlunda.
M: näe, inte min grej, rätt mycket som besk bersåsaft med mycket mineralvatten. Vin gjort utan elektricitet enligt etiketten. Amforablandning med vita och röda druvor som samjäst. 79-83

Künstler Hochheimer Stein Spätburgunder Erste Lage 2015 269 kr
N: grönsaker jordgubb. Trevlig
M: kryddig - på gränsen till salmiak och någon frän syra. Frukt ok och rätt strukturerad. 82-84

Ata Rangi Pinot Noir 2014 359 kr
N: litet för mycket rödbetor.
M: kanske litet för extraherad, en ekbeska på slutet drar ner, men mjuk fin fruktig ansats. 83-86

Birichino Saint Georges Pinot Noir 2015 225 kr
Ljus ljus i färgen.
N: inte ett spår av ek, naturvinskänsla.
M: syradriven, litet stjälkiga toner, knastertorr, bra energi, läskande, litet rooibos på slutet. Gillar nog detta även om det inte når de högsta höjderna. 87-89

Ojai Bien Nacido Pinot Noir 2014 399 kr
N: litet outvecklad ännu. Bärig, litet ek. Trevlig.
M: mörka bär, bra balans, litet kryddig men inget som stör. Fin nya världen pinot som är generös men strukturerad. Bör lagras. 88-91.

Newton Johnson Walker Bay Pinot Noir 2015 189 kr
Litet ljusare i färgen.
N: bra röda bär
M: mjuk och fruktig men med syra och trevligt enkel stil, rätt mycket pinositet för pengarna! inte överdrivet mycket ek. Förvånansvärt trevlig om slutet inte håller ihop helt. 87-88

Daniel Bouland Morgon Corcellette Vieilles Vignes 2016 219 kr
N: händer massor här, lingon granris, litet julkryddor
M: bra gamay, typisk för finbojo i frisk men fruktig stil där man också haft litet eklagring. skönt grepp. Riktigt bra. 90-92

Château Roland La Garde Grand Vin 2003 149 kr
Brunröda kanter.
N: mycket mogna toner.
M: litet över toppen men helt drickbart och rätt mycket bordeaux för pengen. Rätt mycket tanniner, syra. Litet kort finish. 82-85

Château Cantenac Brown 2004 750 kr
N: gamla flygarjackor i läder i en bortglömd garderob på vinden. evokativt, nostalgiskt och kontemplativt.
M: ligger riktigt bra i munnen, slank och fin. Finns en hel del frukt kvar, men framför allt den litet elegantare årgångens alla bästa kännetecken. Klassisk claret, cederträ, cassis, litet torkade tobaksblad, som gubbarna på Decanter skulle säga. Ett helt annat djur än de flesta andra cabbar i detta släpp. 91-92

Château Cos d'Estournel 2006 1595 kr
N: knuten men bärig, primär fortfarande.
M: lakrits, piptobak, fantastiskt finslipade tanniner, elegant lång greppig. Visar inte helt upp allt idag utan har nog mer att ge. Inte den mest fruktiga bordeaux. 91-93

Chateau Soudars 2009 249 kr
N: cassis, litet ek.
M: betydligt enklare. Rätt tuff tanninstruktur. stram. 81-84

HR Saumur Champigny Vieilles Vignes 2011 129 kr
N: bara för de som verkligen gillar cab franc med extra grön paprika.
M: slank, helt ok, kanske litet tunn. 81-85

Mas de Libian Khayyâm 2016 149 kr
Lila i färgen.
N: härlig fruktig doft men med liten biton som distraherar.
M: Grenache! Söt, kryddig, bra inga problem. 83-86

Crozes-Hermitage Domaine Aléofane 2015 179 kr
N: mörk frukt, litet blommig
M: litet lakrits, mycket syra. Bra energi men inte superkomplex. fruktig. 84-85

Vacqueyras Reflets de l'âme Domaine Fontaine Du Clos 2015 139 kr
N: mörka bär, litet läder.
M: örtig sötfruktig, ek.

Château la Nerthe 2007 399 kr
N: härlig charmig moget rhonevin med litet söta bär, läder, rotfrukter.
M: detta är ju väldigt drickbart. Litet mogna toner, annars bra frukt och varm men ok balanserat. Eken har lagt sig. inget komplext finlir men verkligen ett vin för livsnjutaren mitt i livet. Redo att drickas! 90-91.

Domaine Santa Duc Châteauneuf du Pape Habemus Papam 2015 329 kr
N: violer, hyacinther, godis.Rätt knuten och kanske mer att ge.
M: tjong så mycket frukt och struktur. Syran lyfter inte till ett trots allt elegant intryck. Men det är ett stort vin i modern stil. Men bra grejer. Måste lagras rätt länge. Bra grepp. 89-92

Châteauneuf-du-Pâpe Clos St Jean Tradition 2015 399 kr
N: mer knuten än Santa duc
M: stram, greppig, litet ofärdig. Stor potential, massor av mycket mörk frukt under ytan. 91-93

Bouscassé Vielles Vignes 2006 295 kr
N: riktigt trevlig näsa med komplexitet och det bådar verkligen gott.
M: kärv, grön, kemisk. Inte min grej. 87 på näsan och 79 i munnen. Som helhet kanske 83

Château Bouscassé Vieilles Vignes 2014 275 kr
Bärig men nästan olidligt hårt grepp just nu. Bättre än 2006men lagra för tusan bövlar lagra. 84-86.

Los Hermanos Tempranillo 2016 189 kr
N: vanilj och rökt korvskinn. Massor med varma mörka bär.
M: bra syra, bra driv, bärig, litet enkel. Vänta och se. 83-86

Viña Tondoñia Tinto reserva 2005 259 kr
N: läder - för den läderintresserade är detta ett mycket härligt vin!
M: mogentoner, mer läder, fallfrukt. Plommon, härlig utvecklad nos.mjuk och fruktig men med en bra syra. Litet tunn i mitten och kort finish men njutbart just nu. 89-90

Remelluri Reserva Telmo Rodriguez 2010 239 kr
N: kommer ni ihåg de där godispåsarna med någon form av små grejer som poppade och knastrade i munnen. Så luktar detta. Godis och frukt.
M: rätt slank profil ändå. Masar av grepp och syra. Litet obalanserat och extra everything men kul. Måste lagras. 85-87

Allende Finca Allende 2012 169 kr
N: bärig, fat
M: extraherad. Väl enkel men visst det är generöst med frukt och fat. 83-85

Gran Clos 2011 299 kr
N: finfin näsa; kryddig, örter, lakrits
M: bra grepp, men ofärdig, kräver biff! 88-90

Crasto Reserva Quinta do Crasto 2014 261 kr
N: litet spritig på doften, en hel del ek.
M: litet tobak, plommon och blåbär, extraherad, rätt bra grepp. 85-87

Quinta de Choapalha Cabernet Sauvignon 2015 139 kr
N: svarta vinbär, kylskåpskalla blåbär, litet grön paprika (cab franc?), rätt trevlig på näsan faktiskt.
M: Dock litet obalanserad i munnen - både litet hårt fatad och samtidigt litet inslag av sura godisar och gröna stjälkar. 80-82

Gaja Sito Moresco 2015 329 kr
N: litet spännande, sadel, stall, plommon.
M: rotfrukter, bra grepp, syra. Kort finish. Udda. 85-87

Brunello di Montalcino Caprili 2012 299 kr
N: mörka bär.
M: syradriven, elegant, eken rätt integrerad. Rätt kärv men härlig på sitt sätt. 88-91

Le Difese Tenuta San Guido 2015 169 kr
korkad

Guidalberto Tenuta San Guido 2015 309 kr
N: charmig med mycket frukt, ek men integrerad.
M: gillar detta mycket, slank och fin men med frukt och struktur. Len ända tills de sandkornsfina tanninerna sätter tänderna i dig. Kan utvecklas mer. 90-91

Sassicaia Tenuta San Guido 2014 1125 kr
N: bra näsa komplexitet, örter, bär, ek, mineralisk.
M: Kärv, syrlig, slånbär, tranbär, körsbär. Knuten till tusen.kommer säkert att fylla ut kostymen men inget att dricka nu. Vad ska det bli av denna? Kan inte säga att jag kan rekommendera men spannet är nog 88-92

Siepi Mazzei 2015 669 kr
N: litet mörka bär. läder.
M: läcker på gommen. Slankt, savoury, minerlastinnt. Bra grejer. 91-93

Barolo Paolo Scavino 2013 359 kr
litet för spretig och spritstinn för mig. Massor av grepp, frukt. Modernt så att det sjunger om det, men inte riktigt något jag faller för. 86-88

Barolo Josetta Saffiro 2013 299 kr
N: detta är en bärig nos jag gillar mycket: plommon, rabarber, körsbärskaka som farmor gjorde den
M: litet volatila syror och rätt slank. Bra syra, finns en bärighet som inte kommer fram just nu. Kanske spara men ändå fin. 88-91

Mirafiore Barolo Lazzarito 2013 499 kr
N: händer mycket på näsan här. Parfym och mörka bär, litet blommig. ek.
M: rätt lyxig ansats med mycket frukt och litet mer blommigt. Sen blir det beskt och greppigt på slutet på ett sätt som gör att det drar ner ett eller två pinnar för mig. 87-90

William Murdoch Syrah 2012 179 kr
N: trevlig näsa med litet charmig ek, vinbär, blåbär, plommon.
M: rätt fruktig, litet grovhuggna tanniner. Bra syra. 83-86

Vidal Estate Reserve Gimblett Gravels Syrah 2015 159 kr
N: litet off på näsan
M: men spänstig i munnen, driv i syran. Bra frukt. 84-86

Ojai White Hawk Syrah 2014 399 kr
N: härlig, komplex, bärig, med inslag av söta grillade grönsaker men inte på ett obehagligt sätt.
M: slank fin för att vara Cali syrah. härlig. Riktigt bra. Tät och komplex. Lakrits, violer, björnbär, kött, slånbär. Litet Chinese five spices men ingen hetta. Läckert. 91-94

Heartland Director's Cut Shiraz 2014 209 kr
N: fruktig, litet vanilj och bacon , men inte over the top.
M: fruit forward men härlig på sitt sätt. Enkel och oomplicerad. 86-88

Radford Dale Black Rock 2015 210 kr
Slånbär, cab? Litet grönpepprig. Mycket frukt mycket syra. Behöver vila men intressant 86-89

Viejas Tinajas Cinsault 2015 219 kr
Jag gillar nog denna. Mörk frukt och violgodis på näsan. Litet vingummi i munnen men sötsyrliga på ett sätt som passar till bbq utan att det behöver bli för svårt. 85-86

Hey Malbec 2016 145 kr
litet väl extraherad. Känns obalanserad. Inget omdöme.

Mendel Mendoza Cabernet Sauvignon 2015 169 kr
N: enkel blåbär, svart vinbärsgele
M: kryddig och ekad. 80-81

Phantom 2014 199 kr
N: ekad amerikansk blend
M: kralligt men inte tokigt. 83-85

Black Stallion Gaspare Vineyard Cabernet Sauvignon 2013 699 kr
N: väldigt tilltalande och choklad-tobaks-lyxig.
M: litet mynta, slånbär, vanilj, mörk choklad, beska på slutet som jag inte riktigt kommer överens med. 85-88.

Darioush Cabernet Sauvignon 2013 891 kr
N: källarlagrade rotfrukter. Råa kakaobönor. Plommon och björnbär. Nyoljad sadel. Lyxig.
M: yeah, man. Tät, fruktig, torr, strukturerad men yppig. Ska lagras men detta är bra redan nu. 92-93

D’Oliveiras Boal 1977 1180 kr
N: knäckig och julkryddehärlig.
M: väldigt lyxig. söt, litet lönnsirapstjock i munnen. Men riktigt bra syra. Räcker många långa år ännu. 93-95

Calem Vintage Port 1994 359 kr
fin, kryddig, camphor och kryddnejlika, mörk choklad. Syran är där och strukturen. Komplex. Men inte kanske min stil ändå 88-90

Fonseca Guimaraens Vintage Port 1995 199 kr
Riktigt bra. Fin frukt, kryddor. Bra balans. Litet komplex och torr finish som känns läskande. Ett kap 90-92

Niepoort Crusted Port 219 kr
Ofärdigt men härligt. En liten beska. Och massa struktur. Hög bra syra. Mörka frukter. Ofärdig men bra. En riktigt vinnare om tio-tjugo år. 89-92

Slutligen prövades också Veuve C. 1989 Cuvee Privee. som weblanseras 7 december för den lilla summan av 1599 kr. den var mkt trevlig och med förvånansvärt mycket energi, samtidigt som den hade en härligt knäckig och brödig smak. kort finish men inte över the topp. 91-93

Stående ovationer som vanligt! Ni är grymma!
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har inte druckit den här, men andra av Montirius som jag uppskattat. Så jag testar nog den iallafall.
Någon som vet något om den producenten?
Måste blivit fel. Vore ren galenskap att höja ett pris från 175 till 399. Kan det vara Magnum som avses? Jag har köpt en årgång av detta vin, 2009. Detta var 2011 och då gav jag 167 kr. 3 kanske ska byras ut mot 1 - 199 kr känns ändå rimligt.
Det ska vara magnum enligt importörens hemsida.
Rhone, Montirius, Vacque Garriggues 2014 MAGNUM
Kanske @Omar Khayyam kan bekräfta?
 
Toppen