Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sodastream, vitt vin och Champagne

Mattias Schyberg

Administratör
Ja vad skall man säga. Har inte själv provat detta "knep", men enligt en del skall det tydligen ge intressanta(re) viner. Jag bibehåller dock min skepsis, men för mig som ännu inte förstått storheten med bubbelvin, så kanske det är värt att prova. Vad säger forumets Champagne-fantaster?

Vad smakar bäst:
Billigt skräpvin eller billigt skräpvin kört genom en SodaStream. :D

http://www.dailymail.co.uk/femail/f...Or-turn-supermarket-plonk-instant-bubbly.html

Känns som ett bra och intressant upplägg för en blindprovning. ;)
 
Last edited:
Ja vad skall man säga. Har inte själv provat detta "knep", men enligt en del skall det tydligen ge intressanta(re) viner. Jag bibehåller dock min skepsis, men för mig som ännu inte förstått storheten med bubbelvin, så kanske det är värt att prova. Vad säger forumets Champagne-fantaster?

Vad smakar bäst:
Billigt skräpvin eller billigt skräpvin kört genom en SodaStream. :D

http://www.dailymail.co.uk/femail/f...Or-turn-supermarket-plonk-instant-bubbly.html

Känns som ett bra och intressant upplägg för en blindprovning. ;)

Tror uppriktigt sagt att smakar vinet dåligt så blir det inte bättre i en sodastreamer. Ett alternativ är ju kryddor, socker och att värma det. Brukar funka också :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tror uppriktigt sagt att smakar vinet dåligt så blir det inte bättre i en sodastreamer. Ett alternativ är ju kryddor, socker och att värma det. Brukar funka också :)
Men tänk vad kul att testa med ett kvalitativt vitt vin. Bubblorna borde dock inte bli riktigt lika kan jag tänka mig?
 
Men tänk vad kul att testa med ett kvalitativt vitt vin. Bubblorna borde dock inte bli riktigt lika kan jag tänka mig?
Vad menar du med riktigt lika? Lika som ett vin som gjorts med andra jäsning? Det kommer vara stor skillnad. Skulle inte vilja förstöra ett vin med att kolsyra det.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vad menar du med riktigt lika? Lika som ett vin som gjorts med andra jäsning? Det kommer vara stor skillnad. Skulle inte vilja förstöra ett vin med att kolsyra det.
Jag tänkte väl det, men skulle själv gärna testa, men det är trist att storleken på bubblorna kommer att avslöja vinet. Men inte borde väl kolsyran i sig förstöra då det är kolsyra även i Champagne och den blir ju inte förstörd?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag tänkte väl det, men skulle själv gärna testa, men det är trist att storleken på bubblorna kommer att avslöja vinet. Men inte borde väl kolsyran i sig förstöra då det är kolsyra även i Champagne och den blir ju inte förstörd?

Idén är lite kul i alla fall.
Sodastreamern kommer att öka syran i vinet - så det är nog smart att börja med ett vin som inte har så hög syra till att börja med.
Om jag har förstått det rätt så ökar lösligheten av co2 ganska kraftigt mellan 25->0 grader för ett givet tryck. Jag skulle kunna tänka mig att man får finare bubblor om man kyler vinet rejält innan man kolsyrar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Idén är lite kul i alla fall.
Sodastreamern kommer att öka syran i vinet - så det är nog smart att börja med ett vin som inte har så hög syra till att börja med.
Om jag har förstått det rätt så ökar lösligheten av co2 ganska kraftigt mellan 25->0 grader för ett givet tryck. Jag skulle kunna tänka mig att man får finare bubblor om man kyler vinet rejält innan man kolsyrar.
Intressant input. Tror du bubblorna går att få hyfsat lika bubblorna i Champagne med rejäl kylning?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Intressant input. Tror du bubblorna går att få hyfsat lika bubblorna i Champagne med rejäl kylning?

Nej, jag tror att man kan göra ett uselt vin lite godare, men där går nog gränsen.
Metoden med att tillsätta kolsyra används väl i rätt många billiga mousserande viner?
 

gbgpatrik

Medlem
Vi hade en lustigkurre som körde detta trick på en BYOB champagneprovning där allt provades helblint. Kommer ej ihåg vilket vin som sodastreamats men det var ett spanskt billigt vin i alla fall. Vinet kom klart sist och klassades som näst intill odrickbart av nästan samtliga.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vi hade en lustigkurre som körde detta trick på en BYOB champagneprovning där allt provades helblint. Kommer ej ihåg vilket vin som sodastreamats men det var ett spanskt billigt vin i alla fall. Vinet kom klart sist och klassades som näst intill odrickbart av nästan samtliga.
En usel chardonnay om jag inte minns fel :)
Och, nej det blev verkligen inget vidare.
 

Cricri

Medlem
Här är en länk till ett gammalt youtube klipp där Heston springer runt i London och låter folk på jämföra soda streamad Blue Nun mot Champagne. Kanske säger mer om försökspersonerna än själva experimentet dock...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Här är en länk till ett gammalt youtube klipp där Heston springer runt i London och låter folk på jämföra soda streamad Blue Nun mot Champagne. Kanske säger mer om försökspersonerna än själva experimentet dock...
Inget konstigt egentligen. Många ovana vindrickare föredrar enklare viner, men inte mindre kul för det. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har vi fått svar på våra frågor. Det som gäller är att göra vin av vatten, inte kolsyra vin.

Frågan är om den här maskinen kommer att ge möjlighet att skapa viner av DRC-klass eller får vi nöja oss med Yellow Tail-kvalitet?
Jag kan inte förstå riktigt vad som avses med denna logiska kullerbytta. "Den är blå, men röd, fast lila."
 
Toppen