Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Gurto

Medlem
Hej! Efter någon veckas läsande på forumet kände jag nu att det var dags för mitt första inlägg.

Men eftersom det är just det första kanske en kort presentation vore på sin plats (som relativt nybliven vinnörd lär det väl bli lite tid som kommer spenderas på det här forumet): 27 år från Linköping. Jobbar i restaurangbranschen. Läser till sommelier. Har väl sedan några år tillbaka varit lite småintresserad av vin. Intresset ökade då jag bytte arbetsplats och på ett mer aktivt sätt kunde börja jobba med viner, lära mig om olika typer och lära mig matcha olika viner med mat. Då jag sedan, i början av detta år, påbörjade min sommelierutbildning eskalerade vinintresset ytterligare och jag håller på att förkovra mig så mycket jag kan i denna underbara värld. Nu vet ni lite mer om mig och förhoppningsvis ska jag terrorisera er med en massa frågor i framtiden :) ...och förhoppningsvis kunnat ge lite vettig input vad det lider också.

Nu till min fråga: Ekonomin tillåter normalt sett inte köp av viner över 300kr (i alla fall inte så ofta) då familjen gärna vill ha pengar till mat och andra nöjen också. Men på min stundande födelsedag hade jag tänkt fläska på lite med två lite exklusivare viner till en trevlig middag. Jag funderar på om det inte ska bli en champagne och en röd Bourgogne. Nu behöver jag lite tips på några vettiga varianter av dessa. Vi kan lägga limiten på totalt 1800kr. Kan jag få något riktigt trevligt för de pengarna? Tilläggas att vinet bör finnas i systemets beställningssortiment.

Den champagne jag tyckt bäst om hittills är Pol Roger (deras standardskumpa). Pinot noir har blivit lite av min favorit vad gäller röda och vill gärna utforska Bourgogne mer. Bästa jag prövat hitills är Pierre Labet Vielles Vignes -09. Har inte hunnit utforska Frankrike alls mycket så lägg inte alltför stor vikt vid mina "hitills-favoriter". Bara det är riktigt gott och spännande är jag nöjd :) Chambertin Grand cru kändes som ett bekant namn (854kr på bolaget). Är det vettigt eller finns det bättre i prisklassen? Tacksam för all vägledning jag kan få.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Välkommen hit!

Jag lutar mig lugnt tillbaka och väntar på den första av dina nya forumvänner som skriver frasen "om du kan tänka dig någon hundralapp över budget" eller "ligger förvisso lite utanför budget" när de kommer med sina rekommendationer.

Vi är kategoriskt usla på att följa givna direktiv. :D
 

kayaker

Cyklist
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Måste det vara från SB? Om du vill ha en trevlig Bourgogne för sisådär 900 spänn så är det bra om det går att få en med några år på nacken så det inte blir ett alltför svårt barnarov. :)
 

CH

Medlem
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Börjar med att välkomna Gurto till forumet!
Kan garantera att alla tidigare ekonomiska gränser kommer gå förlorade väldigt snart (för undertecknad tog det 6 månader) och frågor om rekommendationer som ska ligga inom en budget alltid ballar ur och tids nog även tråden.

Med det sagt så har jag bara en rekommendation från mig inom budget (förutsatt att hälften av 1800:- går till champagne) och det är Bollinger GA -02.
Strax utanför budget finns Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru och tittar du utanför Sveriges gränser är det Henriot CdE -96 som gäller.

Bourgogne överlåter jag till andra medlemmar som kan det betydligt bättre än mig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Som väntat så drar sig inte Champagneskallarna på forumet för att gå över halva budgeten på Champagnen, men om det är något av vinerna där det verkligen kan göra stor skillnad att gå över budgeten så är det Bourgognen... ;)

På SB är det mest 2008:eek:r bland de bra Bourgognerna i lämplig prisklass men de ska nog helst vila till sig ett par år. Då är det bättre att gå på 2009 isåfall. Jag återkommer.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

kayaker skrev:
Som väntat så drar sig inte Champagneskallarna på forumet för att gå över halva budgeten på Champagnen, men om det är något av vinerna där det verkligen kan göra stor skillnad att gå över budgeten så är det Bourgognen... ;)

På SB är det mest 2008:eek:r bland de bra Bourgognerna i lämplig prisklass men de ska nog helst vila till sig ett par år. Då är det bättre att gå på 2009 isåfall. Jag återkommer.
Så vad du menar är att man kan få en riktigt bra Champagne för mindre pengar än vad en riktigt bra Bourgogne kostar! Champagne är prisvärt ;)
Om man gillar Pol Roger så är väl Winston ett bra köp, byt ut Bourgognen till den "prisvärda" Pinotdominerade Pol Roger Rose :D
 
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Välkommen till forumet Gurto, alltid kul med nya medlemmar. Verkar som du tar ditt vinintresse seriöst

Jag måste "tyvärr" hålla med Kayaker , jag skulle med sortimentet på SB lägga mer pengar på Bourgogne. Jag är inte den bästa att rekommendera Bourgogne men kan du köpa utanför SB så kan du också hitta lite mer mogna viner. Kolla den här tråden för en hel del tips kring Bourgogne. Förutom de som Chambertin nämner så kan du också kolla in Domaine Bertheau som jag tycker har levererat bra viner. Finns tips på inköpsställen också från Kayaker

Vad gäller Champagne, förutom de som nämnt, varför inte ta en en odlare, Paul Dethune, Paul Bara eller Marie Ledru. Det är lite vad du gillar, storhusstil eller odlare. En annan tråd där några av champagnerna diskuterades ser du här.
 
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Välkommen till forumet, Gurto!

I all hast - trots att undertecknad hör till vad som tidigare i tråden så tecknande benämndes "Champagneskallarna" :) så måste jag hålla med om medparten av budgeten sannolikt måste gå till Bourgogne om du skall få lite balans på din middag. Jag har lustigt nog druckit fem bourgogner kring tusenlappen från SB den senaste månaden och kan därför dryfta mig till att lämna lite mer specifika råd.

Först och främst - glöm Chambertin under tusenlappen (från SB), du kommer att bli besviken - och garanterat så om du väljer en 2007 från Domaine Tortochot. Välj istället Chambolle Musigny 2009 från Domaine Comte Georges de Vogüé för facila 1198 kr - den var faktiskt den enda av dessa fem som förvånade i positiv riktning. Många 2009:eek:r är med lite luft eminent drickbara redan nu, och detta är ett bra exempel. Efter någon timma i karaff så bjöd den på härligt feta svartvinsbärstoner med lakrits och fänkål på toppen - allt tillsammans med sköna tanniner och mineraltoner som överraskade åtminstone mig. Gott! Klassad som premier cru pga för unga stockar.

För resten av din budget så får du kompomissa och köpa t.ex. Larmandier-Bernier Terre de Vertus (469 kr) eller Jacquesson 2002 (595 kr) - om du nu inte bestämmer dig för att spräcka dina ramar och exempelvis köper en GA 2002 som tidigare föreslagits... ;)
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Jag tackar för alla vettiga förslag jag fått.

Dock har jag nog tänkt om lite nu. Definivt sugen på Chambolle Musignyn från 09 - tror det blir den. Champagne hoppar jag (duckar för alla kängor som flyger från "champagneskallarna"). Det får bli någon enklare champagne som faderskapet har hemma (han som bjuder på middagen). Den får gå som fördrink och så kör vi något kul vitt vin till förrätten. Så nu kommer jag här och ber om nya förslag :) Med tanke på att jag plöjer ner 1200 kr på Bourgognen finns det alltså maximalt 600 kr kvar att leka med. Har inte lika bestämd åsikt om vad jag är intresserad av gällande vitt. Det jag tycker om är normalt sett Sancerre, Saronsberg Viognier, tysk och fransk riesling, Chôte Jura Chardnonnay... Men skulle vara kul att pröva något nytt. Finns det någon riktigt bra grüner veltliner från Österrike på SB? Ingen erfarenhet alls av lite dyrare grüner så om det finns guldkorn där vore det ju skoj. Eller finns det någon petroleumdoftande riesling som är värd att prova? Har aldrig druckit någon äldre riesling heller (inte äldre än 5 år i alla fall). Eller något annat riktigt guldkorn vad gäller vita viner för max 600kr? Jag är öppen för förslag :)

Främsta anledningen till att jag håller mig till SB:s beställningssortiment denna gång är att det är ganska nära förestående med middagen och vill inte chansa vad gäller leveranstid från exempelvis Tyskland eller Danmark. Det kommer dock inhandlas annat godis därifrån senare.
 

kayaker

Cyklist
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Vad ska ni äta?

Bland Riesling så kan du i princip välja valfri Grosses Gewächs 2010 från t.ex. Keller, Dönnhoff, Schäfer-Frölich, Zilliken, Christmann eller Schönleber, men det kanske finns annat som passar bättre till maten...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Gurto skrev:
Dock har jag nog tänkt om lite nu. Definivt sugen på Chambolle Musignyn från 09 - tror det blir den.

Ett bra val om det ryms inom budget, De Vogüé:s toppviner är oftast dyrare på andrahandsmarknaden, så jag är lite förbluffad att en toppårgång som 2009 ligger kvar i sortimentet fortfarande. Normalt skulle jag avråda fullständigt från att dricka topp-Bourgogne så ung, framför allt topp-årgångar, men 2009 har lite dragning åt "varm årgång" så de är trots allt rimligt tillgängliga som unga. D.v.s. det är bara en vanlig synd snarare än en dödssynd att öppna en flaska. Men 1-2 timmar i bredbottnad karaff skadar inte.

Skulle du behöva gå ner en aning i pris skulle jag rekommendera Taupenot-Merme Corton Rognet 2009 (749 kr), inte samma blommiga elegans som en Chambolle-Musigny, men övertygade stort på sin prisnivå när jag provade den förra året, stod sig bra mot lite dyrare 1er cru & grand cru:er från mer kända tillverkare.

Har aldrig druckit någon äldre riesling heller (inte äldre än 5 år i alla fall).

Då har du alltså saker kvar att upptäcka... :) Det kommer några flaskor mogen Pfalz-Riesling (en 99:a och en 01:a) i det exklusiva 2 april-släppet, om du kan vänta så länge.

Man kan också gå till Alsace:
Trimbach Cuvée Fréderic Émile har alltid några år på nacken när den släpps, f.n. 2005:an i sortimentet (344 kr).

Hugel Riesling Hugel Vendange Tardive 1988 finns att köpa för 399 kr. Den har en lätt sötma, men bör nog i princip användas som ett torrt vin. (Gäller just detta vin: standardsötman för en VT har gått upp rejält sedan 1988, Riesling är oftast mindre söt än de övriga på VT-nivån, särskilt hos "torra producenter" och halvtorra viner med mognad smakar torrare.)
 

kayaker

Cyklist
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

vintomas skrev:
Ett bra val om det ryms inom budget, De Vogüé:s toppviner är oftast dyrare på andrahandsmarknaden, så jag är lite förbluffad att en toppårgång som 2009 ligger kvar i sortimentet fortfarande. Normalt skulle jag avråda fullständigt från att dricka topp-Bourgogne så ung, framför allt topp-årgångar, men 2009 har lite dragning åt "varm årgång" så de är trots allt rimligt tillgängliga som unga. D.v.s. det är bara en vanlig synd snarare än en dödssynd att öppna en flaska. Men 1-2 timmar i bredbottnad karaff skadar inte.

Skulle du behöva gå ner en aning i pris skulle jag rekommendera Taupenot-Merme Corton Rognet 2009 (749 kr), inte samma blommiga elegans som en Chambolle-Musigny, men övertygade stort på sin prisnivå när jag provade den förra året, stod sig bra mot lite dyrare 1er cru & grand cru:er från mer kända tillverkare.
Har du provat Taupenot-Mermes Mazoyères-Chambertin 2009 (998:) också? Den borde ju kunna vara ännu bättre.
 
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

kayaker skrev:
Har du provat Taupenot-Mermes Mazoyères-Chambertin 2009 (998:) också? Den borde ju kunna vara ännu bättre.

Jag drack den för några veckor sedan, och fann den mycket lovande men betydligt mer sluten än flertalet 2009:eek:r i den här prisklassen... Faktiskt såpass sluten att det är svårt - åtminstone för undertecknad - att riktigt bilda sig en uppfattning om hur bra den kommer att bli.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

kayaker skrev:
Har du provat Taupenot-Mermes Mazoyères-Chambertin 2009 (998:) också? Den borde ju kunna vara ännu bättre.

Lite osäker, det var på en "tidig" årgångsprovning hos en belgisk handlare, där det fanns med 20-talet viner, och jag vet inte riktigt var jag har anteckningarna från den provningen just nu. Just Corton:en lade jag dock på minnet, för Rognet är faktiskt inte en av de Lieux-Dits som har bäst "allmänt" rykte, så efter att först ha tyckt "det verkar dyrt för den delen av Corton" var jag mycket positivt överraskad över vad som fanns i glaset; hade då inte koll på att Taupenot-Merme levererade så bra. Sedan noterade jag att den dök upp i Sverige också för ungefär samma pris. Hos Parker har Corton Rognet 09 fått 93 poäng och Mazoyères-Chambertin 94+ p, bedömda av Antonio Galloni. Så det blir väl ungefär samma prisvärde på de två. Min instinkt säger mig dock att en Chambertin-granne kan behöva mer tid att mogna än en Corton som inte är en Clos du Roi, så jag tror det är mer gambling att köpa Mazoyères för att dricka nu. Egentligen är det alltid fel att köpa senaste årgången av röd Bourgogne grand cru och bättre premier cru för att dricka nu...
 

chambertin

Medlem
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Gurto,

Kommer lite sent in men tänkte lägga till att jag tycker Faiveleys Corton Clos des Corton (http://www.systembolaget.se/99242 , 725:) eller Echezeaux (http://www.systembolaget.se/99043 , 799:) skulle kunna vara två bra alternativ (om dock väldigt unga). Då har du pengar kvar och kan ta en Bolinger GA -02 som är ett strålande vin utan att spräcka budgeten (det kommer du att göra tids nog ändå som dom flesta påpekat här).

Välommen till forumet förresten ! :)
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Återigen - tack för alla tips som strömmar in. Chambollen är redan beställd. Blir ett barnarov. Mogen bourgogne lär dock inhandlas inom snar framtid från Tyskland. Vilka årgångar och producenter ska jag hålla utkik efter? Lär väl bli i 800-900 kronorsklassen.

Det vita blir nog en av rieslingarna son kommer 2e april.

Angående frågan om vad som ska ätas - maten anpassas självklart efter vinerna. Funderar på anka i någon form till bourgognen och skaldjur till rieslingen. Förtjust i pilgrimsmusslor men kanske blir för smöriga smaker för en riesling? Räkor bättre då? Ceviche kanske? Då går det ju iofs att använda både. Hm, kanske är något på spåren. Vad äter ni helst till mognare riesling?
 

kayaker

Cyklist
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Gurto skrev:
Återigen - tack för alla tips som strömmar in. Chambollen är redan beställd. Blir ett barnarov. Mogen bourgogne lär dock inhandlas inom snar framtid från Tyskland. Vilka årgångar och producenter ska jag hålla utkik efter? Lär väl bli i 800-900 kronorsklassen.
Fokusera på producenten i första hand. De bra producenterna i Bourgogne gör i princip alltid bra vin.

Bill Nansons sajt, http://www.burgundy-report.com/ , är nog den mest läsvärda gratissajten om Bourgogne.
På bokfronten så finns ju t.ex. Norman&Taylors http://www.amazon.co.uk/Great-Domaines- ... roduct_top och Clive Coates böcker.
 
Toppen