Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Silenos

Medlem
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Gurto skrev:
Chambollen är redan beställd. Blir ett barnarov.
Den blir säkert kanon, och ska man lita på de initierade, så är det absolut ingen synd att öppna stora bourgogner tidigt. Sent kanske
är att föredra, om man nu gillar mogenhet, men det är i medelåldern man definitivt ska låta flaskorna vila vidare... säger de som kan.
 

moos

Medlem
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Gurto skrev:
Återigen - tack för alla tips som strömmar in. Chambollen är redan beställd. Blir ett barnarov. Mogen bourgogne lär dock inhandlas inom snar framtid från Tyskland. Vilka årgångar och producenter ska jag hålla utkik efter? Lär väl bli i 800-900 kronorsklassen.

Det vita blir nog en av rieslingarna son kommer 2e april.

Angående frågan om vad som ska ätas - maten anpassas självklart efter vinerna. Funderar på anka i någon form till bourgognen och skaldjur till rieslingen. Förtjust i pilgrimsmusslor men kanske blir för smöriga smaker för en riesling? Räkor bättre då? Ceviche kanske? Då går det ju iofs att använda både. Hm, kanske är något på spåren. Vad äter ni helst till mognare riesling?

Till en ung borgogne, tycker jag att en långtidstekt entrecote är helt suveränt. Riesling till tartar på färska pilgrimsmusslor är oxå en hit i min bok.
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Nu har jag kommit över en flaska lite äldre bourgogne: en Morey-Saint-Denis Georges Lignier, 2002. Dock är ju detta inte någon 1er eller grand cru. Enligt hemsidan skulle vinet vara bäst efter 4-5 år men tåla 10 år. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av just det vinet? Kommer det vara övermoget? Är behållningen av Chambollen högre trots att det är yngre? Hur länge bör jag lufta Moreyen? Kortare tid med tanke på att den kanske är på slutet av sin mognad?

Många frågor :) men behöver lite input
 

Caviste

Leverantör
Gurto skrev:
Nu har jag kommit över en flaska lite äldre bourgogne: en Morey-Saint-Denis Georges Lignier, 2002. Dock är ju detta inte någon 1er eller grand cru. Enligt hemsidan skulle vinet vara bäst efter 4-5 år men tåla 10 år. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av just det vinet? Kommer det vara övermoget? Är behållningen av Chambollen högre trots att det är yngre? Hur länge bör jag lufta Moreyen? Kortare tid med tanke på att den kanske är på slutet av sin mognad?

Många frågor :) men behöver lite input

Drick nu, utan att lufta, följ utvecklingen i glaset istället. Den kommer vara mogen. Bra årgång, tveksam producent och kommunvin. Gå in med låga förväntningar.


Martin
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Söker tips - Champagne och röd Bourgogne

Gurto skrev:
Nu har jag kommit över en flaska lite äldre bourgogne: en Morey-Saint-Denis Georges Lignier, 2002. Dock är ju detta inte någon 1er eller grand cru. Enligt hemsidan skulle vinet vara bäst efter 4-5 år men tåla 10 år. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av just det vinet? Kommer det vara övermoget?

Har ingen erfarenhet av just detta vin eller denna tillverkare, men om ett vin på villagenivån från Côte de Nuits och en bra årgång inte är drickbart vid 9,5 års ålder var det endera värdelöst från början eller har misshandlats å det grövsta. Enkelt uttryckt: är detta vin inget bra, så vet du en producent att undvika framöver.

Är behållningen av Chambollen högre trots att det är yngre?

Med största sannolikhet ja, en nedklassad Grand Cru från en topproducent i en toppårgång... :)

Hur länge bör jag lufta Moreyen? Kortare tid med tanke på att den kanske är på slutet av sin mognad?

Det beror på hur du har tänkt "använda" den. Förslaget om att följa den i glaset är inte så dumt, men ska du servera den till mat skadar det säkert inte med en stund eller en timme i en karaff. Korka upp och prova en liten slurk när det nästan är dags. Sedan kan du välja att låta de övrig 73 cl vara kvar i flaskan till upphällningsdags eller hälla över dem i en karaff. Verkar det bra som det är behövs inte extra luftning, verkar det "stumt" i doften skadar inte tid i karaff.

Ett knappt 10-årigt vin ska inte vara så gammalt att det är "bräckligt". Det är snarare vid provningar av riktigt gamla viner (typ 50+ år gamla) som man brukar vara oroligt att de ibland dör i glaset efter några minuter. Viner vid full mognad ska å andra sidan inte direkt behöva så mycket luftning, men däremot dekantering.

Å andra sidan så är Bourgogne-traditionen att inte lufta eller dekantera vinerna, utan servera dem direkt från flaska. Men vad begriper sig fransmän på vin... :)
 
Toppen