Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Dagens understatement !

Undrar bara stilla var, när, hur ?

Det var i London i samband med en certifieringskurs för vinutbildare som arrangerades av Spanish Wine Academy. Två intensiva dagar då cirka 60 viner provades. Som avslutning (och tillval) hölls provningen "Icon Wines of Spain - A Master-class & Tasting".
Både kurs och provning leddes av Pancho Campo, Spaniens förste och hittils ende MW. Under "ikonprovningen" deltog vinmakare och representanter från flera av de representerade vinerna.
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Vilken provning Gustibus! Vad gillade du cavan från Gramona?

Absolut toppklass för en Cava...men den gjorde det inte för mig. Fast i det sällskapet skulle iofs många stora viner blekna.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Gustibus skrev:
Absolut toppklass för en Cava...men den gjorde det inte för mig. Fast i det sällskapet skulle iofs många stora viner blekna.

Cava är cava...en del är bra, svår till mat men ett ofta trevligt bubbel som aperitif. Och i det här sällskapet faller den som sagt...Marques de Riscal från 1949 måste ha varit en stor upplevelse, härligt att se lagringspotetialen hos dom spanska vinerna. Pingus 2006, fan vad avis jag är, har bara köpt Flor de Pingus vid några tillfällen, att få dricka en Pingus står på min önskelista. Kändes den väldigt ung?
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

Tycker nog Cava funkar till mycket mat med den ofta ganska stora fruktigheten. Gramonan hade väldigt mycket karaktär av autolysen och var lite för kraftfull för at funka som aperitif.

1949:an var en av de större vinupplevelserna på senare tid.

Pingus var mycket bra, välbyggt och fullt njutbar trots sin ungdom (se min beskrivning). Löjligt överprisad dock. Gjorde inget bestående intryck.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Gustibus skrev:
Tycker nog Cava funkar till mycket mat med den ofta ganska stora fruktigheten. Gramonan hade väldigt mycket karaktär av autolysen och var lite för kraftfull för at funka som aperitif.

1949:an var en av de större vinupplevelserna på senare tid.

Pingus var mycket bra, välbyggt och fullt njutbar trots sin ungdom (se min beskrivning). Löjligt överprisad dock. Gjorde inget bestående intryck.

Ska till Gramona i Februari, lär inte få testa den du drack men dom gör en hel del bra söta viner. Sällan druckit cava till mat men du har kanske rätt, drack Kripta till första delen av en avsmakningsmeny på Neichel i Barca, det funkade bra.

Pingus är dyr, men en legend som man ändå skulle vilja testa.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P,

Du som har koll (elle ngn annan för den delen också).
Vad känner ni till om dom här 2 Toro-vinerana ?
Numanthia -04
Termanthia -05
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
R.P,

Du som har koll (elle ngn annan för den delen också).
Vad känner ni till om dom här 2 Toro-vinerana ?
Numanthia -04
Termanthia -05

Inte så bevandrad inom Toro, har nu på sistone testat några olika. Dom du nämner känner jag inte till, drack Pintia -04 förra helgen, riktigt bra, mogna röda bär,tung och sträv med en väldigt mörk färg.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

kayaker skrev:
Nå'n här som testat Alion 1999?
Bör man ha nå'n jättebaluns nära förestående för att kunna försvara ett lådinköp?

Jag kommer inte specifikt ihåg 99an, men generellt är Alion ett fantastiskt bra vin.
 

kayaker

Cyklist
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Jag kommer inte specifikt ihåg 99an, men generellt är Alion ett fantastiskt bra vin.
Jag anar att 99:an inte är lika bra som senare årgångar. Spanjorerna var ju lite slappa i selekteringen på 90-talet... ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

kayaker skrev:
Jag anar att 99:an inte är lika bra som senare årgångar. Spanjorerna var ju lite slappa i selekteringen på 90-talet... ;)
Generellt så var ju inte -99 ngn stor årgång i Ribera men som R.P skriver så är ju Alion ett riktigt bra vin (har druckit några årgångar men inte -99)
 

kayaker

Cyklist
SV: Spanska viner!

vintjej skrev:
Något säger mig att du har fått ett erbjudande.:)
Jag skulle vilja splitta med någon.
Jag kan tänka mig 3-4st. De går ju alltid att smyga med på någon blindprovning om den inte skulle falla i smaken. Jag har dock rejält ont om plats så det känns inte meningsfullt att köpa fler.
 

vintjej

Medlem
SV: Spanska viner!

kayaker skrev:
Jag kan tänka mig 3-4st. De går ju alltid att smyga med på någon blindprovning om den inte skulle falla i smaken. Jag har dock rejält ont om plats så det känns inte meningsfullt att köpa fler.

Jag har precis gjort en deal att dela en låda med kompis. Om någon som bor i Stockholm är intresserad av sådär 2-3 flaskor, så har jag alltså några över.
 

vintjej

Medlem
SV: Spanska viner!

Provade Vega Sicilia 1996 i måndags. Jag fattar verkligen inte grejen med den. Varför vill man att den ska släppas snudd på oxiderad med torra tanniner?
Har någon här någonsin ätit på restaurant Andalucia i Stockhkolm? De har inte så högt påslag på vinerna:
http://www.andalucia.se/vinlistaF.aspx
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

vintjej skrev:
Provade Vega Sicilia 1996 i måndags. Jag fattar verkligen inte grejen med den. Varför vill man att den ska släppas snudd på oxiderad med torra tanniner?
Har någon här någonsin ätit på restaurant Andalucia i Stockhkolm? De har inte så högt påslag på vinerna:
http://www.andalucia.se/vinlistaF.aspx

Jag har ätit där ett par gånger, om än att det nu nog är ett år sedan. Åt ngn mastodont rätt om jag minns rätt, med varma skaldjur som var erotiskt gott!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Tänkte ge mig på Jumilla, någon som druckit viner därifrån?
 
Toppen