Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Hoppar El Nido med andra ord...

Jag har en flaska Juan Gil 2006 som jag köpt efter starka rekommendationer, tänkte dricka den i veckan. Skulle vara kul att få förslag på fler viner om nån vet. Jag vet att jag druckit några söta från Jumilla, men inga röda vad jag kan minnas.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Hoppar El Nido med andra ord...

Jag har en flaska Juan Gil 2006 som jag köpt efter starka rekommendationer, tänkte dricka den i veckan. Skulle vara kul att få förslag på fler viner om nån vet. Jag vet att jag druckit några söta från Jumilla, men inga röda vad jag kan minnas.
Har druckit Juan Gil -04 vid 2 tillfällen samt Altos de Luzón -02. Juan Gil var ok men lite kantig och oputsad men Altos de Luzon var riktigt bra.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Har druckit Juan Gil -04 vid 2 tillfällen samt Altos de Luzón -02. Juan Gil var ok men lite kantig och oputsad men Altos de Luzon var riktigt bra.

Då ska jag ta och testa Altos de Luzon också.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Juan Gil var helt ok, lite fladdrigt, för strax under 10€ så är det ett bra bordsvin iaf men ingen större upplevelse. Han som rekommenderade det hade iofs druckit det på magnum, vet inte om det gör nån skillnad.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Har inte gett upp Jumilla än och har idag köpt Altos de Luzon och Los Cucos, vet chambertin eller nån annan nåt om den sistnämnda?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Har inte gett upp Jumilla än och har idag köpt Altos de Luzon och Los Cucos, vet chambertin eller nån annan nåt om den sistnämnda?

Drack dom igår, måste nog göra om det, minnena om hur dom var är lätt grumliga, men överlag så gillade jag dom iaf...tror jag...
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Har inte gett upp Jumilla än och har idag köpt Altos de Luzon och Los Cucos, vet chambertin eller nån annan nåt om den sistnämnda?

Inga minnen jag heller om ngn Los Cucos men jag skall lägga det på minnet vid nästa besök i Spanien o kolla efter det.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Drack en till Jumilla i helgen, Ermita Petit Verdot 2005, kryddig men för lam, inte ett dåligt vin kanske men den föll mig inte i smaken. Nu får det nog vara nog med Jumilla, jag hittade inget jag verkligen gillade därifrån. Altos de Luzon var den som var bäst av dom jag drack iaf. Däremot föreföll vinerna funka bra till ost, kanske för att dom inte var så fylliga men kryddiga (är kryddiga röda bäst till ost?), jag har ofta svårt att matcha rött och ost utan vill helst ha sött när jag äter ost.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Calatayud, nån som har nån koll på viner därifrån, har en Baltasar -06 därifrån som jag inte vet nåt om, nån som vet?
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Calatayud, nån som har nån koll på viner därifrån, har en Baltasar -06 därifrån som jag inte vet nåt om, nån som vet?
Koll är väl synd att säga och med SS:s enorma utbut (2 viner just nu tror jag) så är det ju svårt att fördjupa sig.
Är det Baltasar Gracian eller Gracian Viñas Viejas du har ?
Baltasar har jag inte druckit men Ateca Old Vines -07 som kom i höstas. Har ett svagt minne av ngt annat därifrån för 2-3 år sedan men det var inget som lämnade något bestående intryck. Ateca var dock ok men väldigt ung. Lite som en korsning mellan Priorat och Ribera de Duero. Skall spara några flaskor 4-5 år tror jag.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

Har testat 2 spanjorer i helgen för att avöra vilken av dem som ska få vara med till påskamiddagen med lammstek (vitlök och örter).

Tilenus Pagos de Posada 2002 var läcker, lite tunnare än jag förväntat mig, spännande efter 1-2 timmar med luft.
Allende Graciano 2004 lite tunn och karraktärslös, tog sig aldrig. Kanske bättre ikväll när den stått till sig ???

Så jag köper nog några pavor Tilenus, men behöver även ett vin runt 100 kr då vi har några i gänget som är hårt drabbade av "krisen" och som vill hålla priset nere. Så det är bara att visa respekt och vara lösningsfokuserad.

Har ni tips på ett vin som kan följa upp med efter ett glas Tilenus? Spanskt, eftersom vi så sällan dricker det numera.
 

kayaker

Cyklist
SV: Spanska viner!

Gotin del Risc Essencia 2005 kanske? I.o.f.s. 139 stålar och också en Mencia men det kanske kan vara intressant av just den anledningen?
 

gustav.K

Medlem
SV: Spanska viner!

Bubblaren skrev:
Har testat 2 spanjorer i helgen för att avöra vilken av dem som ska få vara med till påskamiddagen med lammstek (vitlök och örter).

Tilenus Pagos de Posada 2002 var läcker, lite tunnare än jag förväntat mig, spännande efter 1-2 timmar med luft.
Allende Graciano 2004 lite tunn och karraktärslös, tog sig aldrig. Kanske bättre ikväll när den stått till sig ???

Så jag köper nog några pavor Tilenus, men behöver även ett vin runt 100 kr då vi har några i gänget som är hårt drabbade av "krisen" och som vill hålla priset nere. Så det är bara att visa respekt och vara lösningsfokuserad.

Har ni tips på ett vin som kan följa upp med efter ett glas Tilenus? Spanskt, eftersom vi så sällan dricker det numera.

Tycker att Losada var riktigt trevlig, nån tia billigare än Gotin och även den Mencia från Bierzo.

Vad gäller Allende Graciano är det väl ganska exakt vad jag har hört från andra som har provat. Valde att lägga mina pengar på annat efter en kolegas sågning.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

gustav.K skrev:
Tycker att Losada var riktigt trevlig, nån tia billigare än Gotin och även den Mencia från Bierzo.

Vad gäller Allende Graciano är det väl ganska exakt vad jag har hört från andra som har provat. Valde att lägga mina pengar på annat efter en kolegas sågning.

...och under dygnet som gått så har Allende släppt allt, bara vätska kvar ::)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

Som kompltterande billigare vin hittade jag det här, vad vågar jag hoppas på?

Luna Beberide 2006 (nr 2690) 63kr (nedsatt från 79:) (rackarns billigt!)

Land Spanien

Distrikt Bierzo

Alkoholhalt 13,5 %

Färg Tät, mörk blåröd färg.

Doft Mycket fruktig, aningen animalisk, kryddig doft med fatton, inslag av viol, lakrits, mörka bär och örter.
Smak Mycket fruktig, angenämt kärv smak med fatton, inslag av blåbär, björnbär, lakrits, örter och viol.

Användning Serveras vid 16-18°C till rätter av fläsk-, lamm- eller
 

kayaker

Cyklist
SV: Spanska viner!

Bubblaren skrev:
Som kompltterande billigare vin hittade jag det här, vad vågar jag hoppas på?

Luna Beberide 2006 (nr 2690) 63kr (nedsatt från 79:) (rackarns billigt!)

Land Spanien

Distrikt Bierzo

Alkoholhalt 13,5 %

Färg Tät, mörk blåröd färg.

Doft Mycket fruktig, aningen animalisk, kryddig doft med fatton, inslag av viol, lakrits, mörka bär och örter.
Smak Mycket fruktig, angenämt kärv smak med fatton, inslag av blåbär, björnbär, lakrits, örter och viol.

Användning Serveras vid 16-18°C till rätter av fläsk-, lamm- eller
Att döma av omdömena på Cellartracker så kanske det är årets kap?
http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=413105
Något för BGK&Friends att haussa med det onämnbara ordet? ;D
 

vintjej

Medlem
SV: Spanska viner!

Bubblaren skrev:
Kan ju vara värt att testa iaf, tack för länken!

Tänkte på Papa Luna. Det är jättesjysst i den prisklassen (89 kr) tycker jag.
Har dock bestämt för mig att det är 2006 som är inne nu, inte 2005 som det står på bolagets sida.
 
Toppen