Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Vino fino

Medlem
Bara för att trolla lite, får man lite blygsamt föreslå en bojkott av alla dessa moderna post-phylloxera-Bordeaux utan ens någon tillstymmelse till Carménère? ;)
Nämnde det i en tidigare tråd till Japanen att Cab har varit Kung sedan åtminstone 1600-talet.

Men jag fattar vinken. Min poäng är inte att allt ska vara som 500 f Kr. Utan mer att förändring i sig inte har något egenvärde.

Har du f.ö. testat Chateau Carmenère? Har en 10'a hemma. Innehåller hela 12% :) Carmenère, har jag för mig. Hade gärna sett mer av den druvan i Bdx. Underskattad
 

chambertin

Medlem
Då får de ta och byta ut juryn då det är väldigt mycket skräp därute. ;)
Skräp sa Bill:
k2-_140afdad-ead2-4047-9de0-52c956927ca0.v3.jpg


Skräp sa Bull:
;)
AOC-BDX.jpg
 

vininfo.nu

Medlem
Jag anser att den vinstil som produceras i Bordeaux har blivit normen för hur en typisk blend med Cabernet Sauvignon, Merlot och Cabernet Franc smakar. Idag finns det dock mängder med tolkningar som har sitt egna uttryck, till och med så tydligt att man ofta kan plocka ut dem i blindprovning.

Det är just det. Försöker man efterlikna Bordeaux, även om du kallar det för vinstil* eller norm, så blir det än mer av en kopia jämfört med dom som verkligen försöker ge sina viner mer av eget intryck. Att försöka hävda att man inte är någon form av kopia om man ngnstans utanför Bordeaux dels använder de klassiska druvsorterna, gör vin på samma sätt, lagrar på bordeaux barriquer och till råga på allt använder franska uttryck på etikettena, ja kanske t.o.m. kallar egendomen chateau, är inte trovärdigt. Detta även om kopian aldrig är/blir identisk.

Men visst, vart går gränsen kring vad som är kopior eller inte? Tja, svaret är väl att det inte finns en fast gräns då den är flytande och i hög grad beroende av betraktaren, dvs bl.a. vi själva. Men om man använder sig av samma druvsorter, samma produktionssätt, och t.o.m. härmar uttrycken i form av namn, språk, etc, så borde det nog räknas som kopior av dom flesta...

*Sedan är det att göra det lätt för sig att säga att alla franska klassiska viner är vinstilar och därför just får efterliknas / plagieras utan att det räknas som kopior. Låter i min värld som något av en efterkonstruktion av dom som inte gillar att få epitetet kopior, eller gillar det faktum att (just) "grodätarna" lyckats skapa unika viner som kopieras världen över. Försöker man efterlikna något och dessutom lyckas med det så har man kopierat. Båda faktorerna, intentionen och eventuell likhet, är det som avgör i vilken grad något är en kopia på något annat eller inte...

Med detta sagt så ser jag personligen inte en Cabernet sauvignon per automatik som en bordeauxkopia, lika lite som jag ser varje Pinot noir som bourgognekopia, men jag har stött på mousserande viner som varit mer självklara kopior. Viner som t.o.m. har haft ordet/namnet champagne tryckt på flera ställen (etikett och hals). Detta alltså förrutom att man använt samma druvsorter och produktionsmetod.

Man skall dock inte glömma att USA, som tydligt i många år missbrukat europeiska ursprungsbeteckningar (chablis, chianti, champagne, sherry, port, mm), själva är stenhårda mot andra. Gallo – det amerikanska "monstret" – har ju exempelvis dels hindrat Chianti Classico konsortiet ”Consorzio del Vino Chianti Classico Gallo Nero” att använda sin etikett ”Gallo Nero” med den svarta tuppen utanför Europa, och dels tvingat den Italienska vinproducenten Gianfranco Gallo att ändra namn på sina etiketter. Vie di Romans som Gianfranco Gallos företag numera heter gör ju i alla fall signifikant bättre viner. Alltid någon tröst...

image.jpg
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Om nu variationen är så stor inom en och samma appellation så kan man ju fråga sig vad ursprungsmärkningen har för betydelse utöver den ursprungsmärkning som används internationellt?
Visst kan man kan ju ifrågasätta det men då kan man ju ifrågasätta all ursprungsmärkning och inte bara fransk sådan.

Nu var ju inte ursprunget till vår diskussion just det utan du som hävdade att fransmän (vinodlare får jag anta) var stockkonservativa och t.ex amerikanska regler var bättre för att de var mer liberala.

Jag har bara försökt argumentera för att den experimentlusta du (och också jag) vill ha inte är ngt hinder i Frankrikes AOP-system eller ngt annat EU-lands motsvarighet. Om deras AOP-regler vore en sådan stoppkloss som du antyder så skulle ju alla klassiska distrikt och vintyper vara omsprungna av nya världen för länge sedan.

Bourgogne som du nästan nämner som ett skräckexempel är ju de facto en extremt bra successtory ur ett marknadsperspektiv. Jag menar, om vinerna inte höll måttet så skulle kunderna inte betala de begärda priserna och då sjunker priset. Detta händer ju inte i Bgn utan precis tvärtom trots AOC ända ner på vingårdsnivå som ibland är löjligt små. Vi vinnördar är upprörda över hur svindyr bra Bgn blivit (med viss rätta) men istället för att rikta kanonen mot INAO så borde man ju istället dissa den övriga världen som tog 40 år tiil på sig innan dom kunde producera en lika bra Bgn Grand Crû-utmanare som dom kunde med motsvarande Bdx.

Jag var med på 80-talet då chaptaliserade och otypiska Grand Crû:er i Bgn fick kunderna att vända blicken mot Bdx, Rhône, Napa, Barossa, Spanien m.fl. Dom hamnade inte i det läget pga av AOC-systemet och dom tog sig inte ur det tack vare det heller. Marknaden fick styra och de som höll fanan högt genom krisen kunde visa att deras kunder aldrig svek utan fortsatte att köpa. I dag skördar dom frukterna av det arbetet och övriga PN-vinvärlden har fortfarande en del kvar innan dom kan begära dom priser som GC-Bgn kan få ut. Rätt eller fel ? Tja svaret ligger inte i regleringarna hos AOP-systemet i alla fall utan snarare hos oss konsumenter och våra vanor.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu lämnar jag nog diskussionen tror jag, det börjar bli för mycket och allt är nog sagt. :)

Jag känner mig fortfarande övertygad om att minimal reglering är bra...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Ouch, insåg just att mitt förra inlägg innehöll spår av göteborgshumor, dags att gå och lägga sig helt klart.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är just det. Försöker man efterlikna Bordeaux, även om du kallar det för vinstil* eller norm, så blir det än mer av en kopia jämfört med dom som verkligen försöker ge sina viner mer av eget intryck. Att försöka hävda att man inte är någon form av kopia om man ngnstans utanför Bordeaux dels använder de klassiska druvsorterna, gör vin på samma sätt, lagrar på bordeaux barriquer och till råga på allt använder franska uttryck på etikettena, ja kanske t.o.m. kallar egendomen chateau, är inte trovärdigt. Detta även om kopian aldrig är/blir identisk.

Men visst, vart går gränsen kring vad som är kopior eller inte? Tja, svaret är väl att det inte finns en fast gräns då den är flytande och i hög grad beroende av betraktaren, dvs bl.a. vi själva. Men om man använder sig av samma druvsorter, samma produktionssätt, och t.o.m. härmar uttrycken i form av namn, språk, etc, så borde det nog räknas som kopior av dom flesta...

*Sedan är det att göra det lätt för sig att säga att alla franska klassiska viner är vinstilar och därför just får efterliknas / plagieras utan att det räknas som kopior. Låter i min värld som något av en efterkonstruktion av dom som inte gillar att få epitetet kopior, eller gillar det faktum att (just) "grodätarna" lyckats skapa unika viner som kopieras världen över. Försöker man efterlikna något och dessutom lyckas med det så har man kopierat. Båda faktorerna, intentionen och eventuell likhet, är det som avgör i vilken grad något är en kopia på något annat eller inte...

Med detta sagt så ser jag personligen inte en Cabernet sauvignon per automatik som en bordeauxkopia, lika lite som jag ser varje Pinot noir som bourgognekopia, men jag har stött på mousserande viner som varit mer självklara kopior. Viner som t.o.m. har haft ordet/namnet champagne tryckt på flera ställen (etikett och hals). Detta alltså förrutom att man använt samma druvsorter och produktionsmetod.

Man skall dock inte glömma att USA, som tydligt i många år missbrukat europeiska ursprungsbeteckningar (chablis, chianti, champagne, sherry, port, mm), själva är stenhårda mot andra. Gallo – det amerikanska "monstret" – har ju exempelvis dels hindrat Chianti Classico konsortiet ”Consorzio del Vino Chianti Classico Gallo Nero” att använda sin etikett ”Gallo Nero” med den svarta tuppen utanför Europa, och dels tvingat den Italienska vinproducenten Gianfranco Gallo att ändra namn på sina etiketter. Vie di Romans som Gianfranco Gallos företag numera heter gör ju i alla fall signifikant bättre viner. Alltid någon tröst...

Visa bifogad bild 4098

Insåg just att det redan har hunnit bli en ny dag...

Du brukar ju för övrigt framhäva nya världen-producenter med europeisk koppling som gör sitt yttersta för att likna de klassiska förlagorna. Bonny Doon introducerade du för mig en gång i tiden trots allt. ;)

Kopior kommer dock alltid göras och i de flesta fall så är det en hyllning på gott och ont om man inte syftar på skamlöst plonk som flera av de smaklösa exemplen som postats här i tråden (vilken vinnörd köper sånt skräp?). Man måste ju lära sig grunderna först innan man går vidare och skapar sitt egna uttryck. Nya zeeländsk pinot är ett bra exempel, där vinerna gått från att vara kopior till att ha funnit sin egna stil, likaså har USA lyckats väldigt bra i detta hänseende både i Kalifornien men även Oregon.

Bara för att bensinmotorn uppfanns för en herrans massa år sedan innebär ju inte att dagens bilar är kopior på den ursprungliga uppfinningen direkt. I så fall så är ju allt vin som tillverkas kopior på det ursprungliga "modervinet" vilket är löjeväckande att påstå.

Det enda som är viktigt för oss konsumenter är att få dricka så bra vin som möjligt för så lågt pris som det går. Ju mer konkurrens de klassiska regionerna får desto lägre kommer priserna bli i slutändan. Kopior är bra, speciellt när kopiorna blir så bra så att de konkurrerar med förlagan. Men visst, de klassiska vinerna håller ställningen bra i konkurrensen, men det har ju också framtvingat ganska mycket kvalitetshöjningar tack vare hårdare och hårdare konkurrens. Bourdeaux behövde förmodligen få den där näsbrännan av USA i blindprovningen i Paris. Det fick dem att anstränga sig hårdare för att hålla ställningarna.

All form av konkurrens är bara av godo för oss konsumenter, då det om något tvingar fram utveckling med bättre vinkvalitet som följd.

Dessutom är kopiering den ärligaste formen av smicker. Man bör heller inte glömma att den som försöker mota Olle i grind kommer förr eller senare att bli omsprungen. Bättre då att bli bättre själv så kopiorna framstår som bleka och ingen vill ha dem. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Kopior kommer dock alltid göras och i de flesta fall så är det en hyllning på gott och ont om man inte syftar på skamlöst plonk som flera av de smaklösa exemplen som postats här i tråden (vilken vinnörd köper sånt skräp?). Man måste ju lära sig grunderna först innan man går vidare och skapar sitt egna avtryck. nya zeeländsk pinot är ett bra exempel, där vinerna gått från att vara kopior till att ha funnit sin egna stil, likaså har USA lyckats väldigt bra i detta hänseende både i Kalifornien men även Oregon.

Dessutom är kopiering den ärligaste formen av smicker. Den som försöker mota Ola i grind kommer förr eller senare att bli omsprungen. Bättre då att bli bättre själv så kopiorna framstår som bleka och ingen vill ha dem.

Håller med om ovanstående förrutom det där med egen stil på NZ PN, där jag vid några tillfällen just förväxlat NZ med Bourgogne (inte minst vid provning hos dig). Men jag tror jag dricker för lite ung PN så det påverkar säkert mina intryck... Dessutom så har jag inte haft några problem med att köpa bra PN, och detta oavsett om dom kommer från Bourgogne eller Alsace. Men visst jag har generellt köpt dessa viner på plats (kunnat smaka vid inköpstillfället), eller på rekommendation (ngn annan har smakat). Och jag tvivlar inte att jag med lätthet kommer att hitta bra PN'er när jag om ngn månad besöker Beaune...

Bara för att bensinmotorn uppfanns för en herrans massa år sedan innebär ju inte att dagens bilar är kopior på den ursprungliga uppfinningen direkt. I så fall så är ju allt vin som tillverkas kopior på det ursprungliga "modervinet" vilket är löjeväckande att påstå.

Lite konstig jämförelse då jag nog tycker man - oavsett om resultatet är bra eller inte - gott kan hedra ursprunget för druvorna, produktionsmetoden, vinstilen, etc. Tycker nog snarare att man borde vara stolt över att jämföras med champagne, bordeaux, bourgogne, eller vad det nu är man försökt "efterlikna", inte tvärtom... Sedan är det inte heller konstigt om man jämförs med frankrike och dess regioner av det enkla skälet att man även är störst på flera av druvsorterna, vinstilarna, etc. Fortfarande så är 20% av värlens uppodlade areal CS just odlingar i Frankrike, över 40% av Merlot'en, 37% av Syrah'en, 34% av PN'en, o.s.v. Oj, vad jag ääälskar siffror...

Sedan tycker jag spontant att Mercedes borde hedras mer än vad som görs när det gäller tidiga innovationer (motorn, motorcykeln, etc), men detta är en helt annan fråga...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Håller med om ovanstående förrutom det där med egen stil på NZ PN, där jag vid några tillfällen just förväxlat NZ med Bourgogne (inte minst vid provning hos dig). Men jag tror jag dricker för lite ung PN så det påverkar säkert mina intryck... Dessutom så har jag inte haft några problem med att köpa bra PN, och detta oavsett om dom kommer från Bourgogne eller Alsace. Men visst jag har generellt köpt dessa viner på plats (kunnat smaka vid inköpstillfället), eller på rekommendation (ngn annan har smakat). Och jag tvivlar inte att jag med lätthet kommer att hitta bra PN'er när jag om ngn månad besöker Beaune...



Lite konstig jämförelse då jag nog tycker man - oavsett om resultatet är bra eller inte - gott kan hedra ursprunget för druvorna, produktionsmetoden, vinstilen, etc. Tycker nog snarare att man borde vara stolt över att jämföras med champagne, bordeaux, bourgogne, eller vad det nu är man försökt "efterlikna". Sedan är det inte heller konstigt om man jämförs med frankrike och dess regioner av det enkla skälet att man även är störst på flera av druvsorterna, vinstilarna, etc. Fortfarande så är 20% av värlens uppodlade areal CS just odlingar i Frankrike, över 40% av Merlot'en, 37% av Syrah'en, 34% av PN'en, o.s.v.
Du behöver helt klart vidga dina vyer och dricka mer utanför det klassiska för allmänbildnings skull om inte annat. Det finns idag massor av unika uttryck därute från världens alla hörn. Allt är inte ens kopior, även om just dessa framhävs lite extra mycket av många vinnördar som föredrar det klassiska.

Kommer förövrigt beställa en NZ-pinot för ca 250 pix i dagarna (2013 är ju som ni vet en jäkla hypad årgång) som tydligen har fått 19 poäng av självaste Jancis (väntar på besked när det blir tillgängligt och minns inte namnet på vinet, men forumet kanske vet vilket jag menar?). Vet dock inte om jag håller med henne, men det ska bli kul att prova om inte annat med tanke på det låga priset!
 

vininfo.nu

Medlem
Du behöver helt klart vidga dina vyer och dricka mer utanför det klassiska för allmänbildnings skull om inte annat. Det finns idag massor av unika uttryck därute från världens alla hörn. Allt är inte ens kopior, även om just dessa framhävs lite extra mycket av många vinnördar som föredrar det klassiska.

Kommer förövrigt beställa en NZ-pinot för ca 250 pix i dagarna (2013 är ju som ni vet en jäkla hypad årgång) som tydligen har fått 19 poäng av självaste Jancis (väntar på besked när det blir tillgängligt och minns inte namnet på vinet, men forumet kanske vet vilket jag menar?). Vet dock inte om jag håller med henne, men det ska bli kul att prova om inte annat med tanke på det låga priset!
Håller helt med!!! :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sedan tycker jag spontant att Mercedes borde hedras mer än vad som görs när det gäller tidiga innovationer (motorn, motorcykeln, etc), men detta är en helt annan fråga...
-För att inte tala om Rudolf Christian Karl Diesel (Båtnördens anm.)
 
Toppen