Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Silenos

Medlem
Det är lite dåligt drag här för tillfället, nåt måste man väl tjöta om... Så, jag slänger ur mig en undran: som rubriken säger: bryr ni er om hur vin blir till? Är det något som påverkar era inköp eller eggar ert intresse? Eller är provsmakningar, antingen av er själva eller någon ni litar på, det enda som verkligen betyder något? Om någon säger till er att vin x är kanon, spelar det sedan någon roll om densamme sedan tillägger att det kommer ifrån oympade 120-åriga stockar?

Det finns såklart otaliga sådana faktorer som man kan fästa mer eller mindre betydelse vid, t.ex.: Plantmaterial; ålder på stockarna; antalet stockar/hektar; skördeuttag, och än mer detaljerat, hur håller vinbonden ner det, genom grönskörd eller genom knoppgnugning (eller vad det nu heter); ekologisk eller biodynamiskt jordbruk; etc.

Och vid vinifieringen så finns det också såklart en hög faktorer som kan påverka, som t.ex.: Kallmaceration eller inte, och om ja, hur länge; jäsning med eller utan stjälkar; antalet nedtryckningar eller överspolningar av skalhatten; längd på, och maxtemp. vid, jäsning; svavelanvändning; eklagring, nya eller gamla fat, barrique eller botti; antalet omdragningar under uppfostran; dosage när det gäller mosserande viner, etc.

Vissa val som vinproducenten gör påverkar såklart mer uppenbart än andra. Om man låter skalen ligga och götta sig med vitvinsmusten så ger det rimligtvis ett tydligare avtryck på slutprodukten, än skillnaden mellan om han skolar plantan i enkel- eller dubbel-guyot. Eller om man struntar i att fylla på faten, som vid vin jeaune-tillverkning, så märks det tydligare, än skillnaden mellan 28°C eller 32°C maxtemp vid jäsning.


Såhär kan det se ut om man verkligen vill tilltala kalenderbitarna:

7818741238_df060cfb19_b.jpg



Själv så tycker jag ofta att sådan här bakgrundsinfo kan vara intressant. Oftast mest som kuriosa, men vissa saker kan definitivt påverka mina inköpsval. För några månader sedan drack jag en bourgogne rouge gjord av Michel Gros, vinet var definitivt gott och mer än väl värt de 8€ jag betalat för det. Men trots det så tror jag inte jag kommer handla mer ifrån firman. Orsaken: han använder sig av omvänd osmosis. Det fanns ingenting i vinet som gjorde det svårdrickbart eller uppenbart manipulerat, och jag inbillar mig inte att jag skulle klara av att peka ut viner som genomgått processen i ett blindtest. Men vetskapen om att karln använder en sådan maskin stör mig för mycket.

Nåväl, nog babblat av mig... era tankar i frågan?
 

Gurto

Medlem
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Mitt svar blir nej. Visst kan det vara rolig kuriosa men inget jag väljer vin utifrån. Kanske inte kommit tillräckligt långt i mitt vinnörderi ännu - just nu är jag väl mer i en "pröva/undersöka-de-viner-jag-tycker-känns-spännande-fas", då mest utifrån ursprung och druva. Sen att det finns så otroligt mycket viner som verkar intressanta gör väl att den fasen kan bli väldigt lång. Snöar in på ett område/vintyp i taget. Men vem vet - kanske snöar jag in på viner som jäst i maximalt x antal grader i x antal dagar av druvor endast skördade under fullmåne ;)
 
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

ABSOLUT påverkat det mitt val. En stor del av mitt vinintresse bygger på hur vinet kommit till, växtplats, olika vinifieringar, tillsatser, jäsning, lagring etc etc. Sedan är ju provsmakningen en vital del. Det finns många som inte ger allt för mycket information men ändå levererar fantastiska viner. Om däremot det är för mycker fix och trix så kanske jag drar öronen åt mig, tveksam till hur det påverkar vinet i längden och vill itne hälla i mig för mycket skit, samma sak som med mat.

I grunden så är ju växtplatsen den viktigaste, microklimat är A och O i vinets värld. Allt mer så blir det ju möjligt med moderna metoder att "förbättra" grundförutsättningarna men få saker slår bra grund, gamla rankor, lågt uttag etc. Etiketten du visade är ju ren vinporr. Kanske inte riktar sig mot boxköparen men de flesta på forumet går nog igång på en sådan baksida :). Det tyder ju också på ett stort vinintresse av odlaren.

Intressant är ju att de stora producenterna drivs åt samma håll. Vi börjar se mer och mer information på många vinleverantörers kvalitetsviner.

PS. Min låga aktivitet får jag skylla på min flytt. Har inte fått igång bra bredband hemma ännu och kan inte skriva allt för mycket på jobbet. Har ju ett antal Champagne (Selosse, Krug, David Leclapart mfl), 12 x8 , Chassagne-Montrachet, Barolo, Bordeaux (Lynch-Bages) att rapportera om :)
 

sunqan

Vinös
Sv: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Omvänd Osmos? Används det till annat än att avalkoholisera vin?

Skickat från min GT-I9100
 
SV: Sv: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

sunqan skrev:
Omvänd Osmos? Används det till annat än att avalkoholisera vin?

Skickat från min GT-I9100

Om jag inte är ute och cyklar helt så är det väl för att ta bort vatten och således koncentrera smakerna på ett konstgjort sätt. Nån form av minidestillation utan värme/kyla antar jag således.
 
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

För att svara på den ursprungliga frågan så påverkar det mitt val till viss del. Jag läser oftast på om de aktuella vinhusen/odlarna innan jag lägger en större investering (här går nog gränsen vid omkring 300:- per flaska där jag slutar spontanköpa utan att ha kollat upp producenten). Då läser jag både tasting notes och "specifikationerna" som du kallar det och väger in båda delar. Ingen av dessa kan ju ge en helt korrekt bild av hur vinet i fråga upplevs av mig, men det kan ge värdefulla råd. Om odlaren har låga skördeuttag, hård selektering, mycket manuellt handarbete i vingård och vineri, minimalt bruk av kemikalier och märkliga processer, etc. så talar det till dennes fördel. Om däremot vinet får genomgående dåliga recensioner av folk jag litar på så köper jag det inte hur bra produktionen än ser ut, och omvänt kan jag köpa viner som fått genomgående bra recensioner av folk jag litar på även om man har lite fuffens för sig i produktionen.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Tack för era inlägg.

Gurto skrev:
Sen att det finns så otroligt mycket viner som verkar intressanta...//.

Ja, just precis så. Och det är väl kanske det som är det främsta skälet till varför jag själv ibland låter specen bli mer än kuriosa. Man kan inte köpa allt, det finns det varken pengar eller leverkapacitet till, så på något sätt måste man ju sålla. Och givet att det står och väger mellan två viner så kan det ibland bli så att det är nån simpel siffra i en importörsbeskrivning som fäller avgörandet. Jag velade för något halvår sedan mellan två chamboller (ifrån samma tillverkare), de kostade lika mycket och vingårdarna har likvärdigt rykte. Men det ena vinets stockar var ca. 80 år, det andra runt 25; så, ja, det fick bli 80-åringen. Men jag får nog ta och pröva ynglingen också vad det lider. Men såklart var det först och främst tillverkarens renommé som gjorde att jag överhuvudtaget blev intresserad. Jag och den blåblodige ovan har ganska lika procedurer gällande inköp verkar det som.

Men vem vet - kanske snöar jag in på viner som jäst i maximalt x antal grader i x antal dagar av druvor endast skördade under fullmåne ;)

Jag ger det ett halvår, sedan så får vi läsa rader som: "Men va fa... ser jag verkligen rätt, har de satt en CS337-klon på en 1103P-rotstock, och sedan petat ner det i sandstensjord...jojo...lycka till med den kombon ::) "

Anders Landström skrev:
I grunden så är ju växtplatsen den viktigaste, microklimat är A och O i vinets värld. Allt mer så blir det ju möjligt med moderna metoder att "förbättra" grundförutsättningarna men få saker slår bra grund, gamla rankor, lågt uttag etc. Etiketten du visade är ju ren vinporr. Kanske inte riktar sig mot boxköparen men de flesta på forumet går nog igång på en sådan baksida :). Det tyder ju också på ett stort vinintresse av odlaren.

Intressant är ju att de stora producenterna drivs åt samma håll. Vi börjar se mer och mer information på många vinleverantörers kvalitetsviner.

Ja, vissa specifikationer kan ju knappast kallas sekundära och på så sätt så är väl alla vinköpare mer eller mindre intresserade. En Chevalier-Montrachet kostar ju ca. 25ggr mer än en petit chablis.

Den där etiketten är kanske mer än lovligt nördig, nämner man saker som tunnbindare (dessutom i % hur stor del av faten som kommer ifrån vem), då har man kommit ganska långt ner i töntdyn, man jag gillar det! Dock så kanske jag föredrar något i stil med det här, det blir elegantare.

Baron_Philippe skrev:
Om jag inte är ute och cyklar helt så är det väl för att ta bort vatten och således koncentrera smakerna på ett konstgjort sätt. Nån form av minidestillation utan värme/kyla antar jag således.

Jo, så har jag också förstått det. Men det är ingen destillation det är frågan om utan membran som endast släpper igenom vatten. Jag kan vara ute och cykla och finns det nån tekniker som läser, korrigera oss gärna.
 

Bouzy

Medlem
SV: Sv: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

sunqan skrev:
Omvänd Osmos? Används det till annat än att avalkoholisera vin?

Skickat från min GT-I9100

Man kan göra lite allt möjligt med omvänd osmos. Ta bort syra, brett, regnvatten m.m.
 

sunqan

Vinös
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

jag hittade "wine secrets" hemsida... herre je vad man kan hitta på för at likrikta viner :-/
 

sunqan

Vinös
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

och för att svara på frågan...
vinmakare som tycker det är väsentligt att druvorna har pollinerats vid 3e dagen efter 3e fullmånen och skördats moturs på natten, samt att vinet måste tappas ut ur karen i bakvänd cirkulation har jag lite svårt för. Precis som att jag har svårt för "det är du som väljer att det smakar bra" :)
Däremot kan jag uppskatta viner från gamla stockar, om de sen har ett lågt skördeuttag eller ej på dem vet jag inte. Plus att det verkar finnas en uppsjö andra faktorer som spelar in, men där jag inte orkat fundera vad det egentligen är som ligger bakom :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

sunqan skrev:
och för att svara på frågan...
vinmakare som tycker det är väsentligt att druvorna har pollinerats vid 3e dagen efter 3e fullmånen och skördats moturs på natten, samt att vinet måste tappas ut ur karen i bakvänd cirkulation har jag lite svårt för.

Nu tror jag nästan att du inte tror på astrologi heller, och att du låter bli att spå i fiskrens inför aktieaffärer. ;D
Glöm heller inte de nedgrävda kohornen och de särskilt utformade faten utan vassa hörn, så att man inte stör de kosmiska energiernas cirkulation....
 

sunqan

Vinös
Sv: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Kan vara så, men ibland tvivlar man ::)

Skickat från min GT-I9100
 

KimHartman

Medlem
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

sunqan skrev:
vinmakare som tycker det är väsentligt att druvorna har pollinerats vid 3e dagen efter 3e fullmånen och skördats moturs på natten, samt att vinet måste tappas ut ur karen i bakvänd cirkulation har jag lite svårt för.

Några som ägnar sig åt sånt trams är ju Montirius, http://www.montirius.com/

"We stir the water until a vortex appears to the bottom of the tank. Thus, this rotating movement is called dynamisation. Then, we reverse the movement so that the whole thing bubbles in the opposite sense."

Dock gör dom ju mycket trevliga viner..
 

sunqan

Vinös
Sv: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Skulle väl egentligen skrivit "som tycker det är viktigare med ... än att göra gott vin". Det är lätt att gå bort sig :) ( det är inte vinets fel att det är dåligt)

Skickat från min GT-I9100
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Även jag tillhör dem som stör sig på flumet. Dock brukar inte en sådan sak hindra provinköp. Vinet blir ju trots allt förmodligen inte sämre av att det ligger ett nedgrävt tjurhorn i ena änden av vingården. Men samtidigt så kan man ju fundera på hur det står till med det allmänna förståndet, och om en sådan person verkligen är kapabel till att göra gott vin, när man på fullt allvar tror att moturstappning vid buteljering har någon som helst påverkan på slutresultatet.
 

moos

Medlem
SV: Spelar ett vins "specifikationer" någon roll?

Jag älskar all sån information.. Synd bara att den ofta är svår att komma över. Det är sällan producenterna (i Champagne) är dåliga på att skriva ut vad dom gör, när, var, hur och varför. Ofta får man förlita sig på olika artiklar och snöra i hop ett eget packet att kalla sanning.

I mitt nuvarande vinintressestadie så kommer jakten på all sån information i efterkant och då enbart om producenter och viner som jag uppskattar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket intressant tråd, om än gammal som gatan.

För mig är det helt klart smaken och den sensoriska upplevelsen som står för 90 % av min uppmärksamhet. Beroende på vad jag tycker om vinet ifråga så kan jag därefter förkovra mig i specifikationer kring ursprung, "terroir" och vinmakningsmetoder. Detta både om jag gillar vinet eller tycker det är skräp. På så vis så lär jag mig vad som kan vara intressant att leta efter, alternativt undvika.

Jag låter dock aldrig ursprung, vinmakningsmetod eller producent avgöra vad jag gillar. Råkar det vara ett naturvin och jag tycker det är gott så är det så, likaså om det anses vara skräp av diverse vinkritiker och jag råkar ha en avvikande åsikt.

90 % är sensorik, resten är av akademiskt intresse.
 

ekolle

ekologist
Intressant tråd! Kidnappar tråden och spinner vidare lite om det är okej. Vet ni egentligen vad det beror på att just vinmakare är befriade från att redogöra alla ingredienser i sin produkt? Jag såg Kalla Faktas avsnitt om tillsatser i vin, som omtalats en del här på forumet. Ska direkt säga att jag (som förmodligen de flesta här) tyckte att programmet var väldigt överdrivet och till vissa delar rent ut sagt okunnigt. Men var det något jag fick med mig så var det ändå frågan om varför vinproducenter inte behöver visa upp vad vinet faktiskt ändå innehåller. En vinproducent nämnde i programmet att en vinflaska med lång innehållsförteckning skulle tappa attraktionskraft. Men kom igen nu - sen när får försäljare uppskov av en lag av designskäl? I så fall kan ju Marlboro strunta i varningsskyltarna för att det ser fult ut.

Självklart kan man hitta på andra ställen för ingrediensdeklaration än på själva flaskan, kanske en sticker som kommer med flaskan, eller också kan det bara finnas en internetadress på flaskan som man kan kolla upp hemma och se alla ingredienser. Knappast ett svårt problem att lösa, vilket gör att jag undrar vad som verkligen ligger bakom oviljan att redovisa ingredienserna. Eller är jag bara nojig? Varför har det blivit så här tror ni och borde något göras åt det?
 

Vino fino

Medlem
jag undrar vad som verkligen ligger bakom oviljan att redovisa ingredienserna
Det är svårt att inte vara cynisk här och inte se det som att producenterna aldrig kommer redovisa hur deras vin har tillverkats om de inte tvingas. Hedervärda undantag finns givetvis: Ridge är ett exempel som fler borde följa.

Vin är ett livsmedel och borde underställas standardlagstiftning för innehållsdeklaration. Det finns inga giltiga skäl för att inte göra det. Vi förväntas kunna avgöra om vi vill köpa andra livsmedel med tillsatser så nog kan vi göra det med vin också.

Aktuellt nummer av tidskriften Wired har faktiskt en mycket intressant artikel om hur vinindustrin manipulerar sina produkter. Den explosionsartade ökningen av Mega Purple (ett högkoncentrerat druvextrakt) i Kalifornien är bitterljuvt skrattretande läsning: Råberts fäblesse för "opaque" har lett till att allt fler droppar i färgämne i vinet. Tragiskt, samtidigt som jag inte kan låta bli att hånskratta åt alla dem som köper tramset och likställer "opaque" med kvalitet i ett vin….
 
Toppen