Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stor vinkällare - Liten kunskap

The Wall

Medlem
Jag undrar när i Hellas friden jag ska ha tid att prova allt spännande jag köpt och - det viktigaste jag vill ha sagt - jag har redan mycket bättre koll på vad jag gillar och köper inte lika blint längre.
Kanske något av kommande inköp skulle kunna tjänstgöra som månadens vin?
 

Robbes

Medlem
Vi programmerare brukar säga att om man tittar på kod man skrev för ett år sen och inte tänker "hur kunde jag skriva sånt här eländigt skräp" så har man inte lärt sig något under det senaste året.

I övrigt vill jag hålla med övriga i tråden som tipsar om att inte hetsa med att fylla upp. Det kommer av sig självt förr än du anar och du slipper fylla upp källaren med saker du tror att du gillar, eller sånt du enligt rådande trender eller dominerande influerare "borde" gilla.

Köp enstaka flaskor, prova, och om du gillar det, fyll på med ett sexpack. Snart nog klagar du över att det är fullt i källaren
Håller med! Ta första året som ett test och läroår, köp lite av mkt och testa igenom det du köper. När nästa årsgångar släpps så kan du börja bunkra på av det du vill fylla källaren med. Smaken är ju bekant som baken, därför svårt att ge tips på vad du ska köpa. Många har gjort resan från fylliga och alkoholstinna rödviner från Valpolicella och dyl till att landa i Barolo, Bourgogne och Norra Rhone, dvs köp inte för mkt av det du tycker om idag, din smak kommer utvecklas i takt med att du testar mer. Jag skulle inte vara supernöjd om jag satt med 200fl Amarone i källaren idag bara för att jag gillade det för 10 år sedan ;)
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Japp, så är det. Bygger just nu en vinkällare för 1000 flaskor, och det enda vin jag har är det tiotalet flaskor jag inhandlat i veckan.
Jag förstår, och respekterar, det vanliga budskapet "ta reda på vad du gillar". Men eftersom jag gillar det mesta så är det svårt att veta var jag ska börja... Franska viner är goda, chile /argentina är bra. Italien är bra. Mer uttalad än så är jag inte just nu. Ok, Australien och Kalifornien hamnar längre ner på listan...

Jag vill gärna ha en vinkällare som inte ser tom ut. Det behöver ju åtminstone vara 300 flaskor tänker jag. Att fylla den med 300 flaskor á 300 kr/st känns lite för avancerat i början. Hur skulle ni tänka? Finns det bra lagringsbara viner som kostar 100-150 kr st, eller är det ett segment jag enbart kommer ångra om några år? Självklart kommer jag handplocka viner i segmentet 250-400 kr som jag vill lagra i några år. Men att bygga hela källaren efter den devisen är jag inte just nu. Det blir säkert en del dyrare viner också alltefter intresset och kunskapen ökar. Men fortfarande, det tar lång tid att bygga en källare med hanplock.

Kort sagt, hur skulle ni kickstarta en tom källare?
Kul projekt, och välkommen till forumet.

@Elvis hjälpte nyligen en vän till honom med att fylla dess källare, kan finnas något av intresse: https://www.finewines.se/threads/bygga-en-vinsamling-at-en-vaen.6743/page-3
 

gece

Man vänjer sig.
Vi programmerare brukar säga att om man tittar på kod man skrev för ett år sen och inte tänker "hur kunde jag skriva sånt här eländigt skräp" så har man inte lärt sig något under det senaste året.

I övrigt vill jag hålla med övriga i tråden som tipsar om att inte hetsa med att fylla upp. Det kommer av sig självt förr än du anar och du slipper fylla upp källaren med saker du tror att du gillar, eller sånt du enligt rådande trender eller dominerande influerare "borde" gilla.

Köp enstaka flaskor, prova, och om du gillar det, fyll på med ett sexpack. Snart nog klagar du över att det är fullt i källaren

Ett litet addendum här - om du är stadd vid mycket god kassa kan du ju förstås investera i toppårgångar (dvs nuförtiden alla årgångar :rolleyes:) av prestigeviner - Bourgogne Grand Cru, de finaste Bordeauxerna, prestigechampagner, etc (Super Tuscans, kult-Kalifornier, ...). Sen kan du antingen dricka upp dem ifall du gillar dem, eller kränga dem till förtjänst* på auktion! :D

* Förtjänst ej garanterad.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Vilken underbart omöjlig fråga att svara på. Många mycket goda tips är redan lämnade här, och jag upprepar bara vad andra redan sagt, men eftersom jag också vill ha mina 15 sek i rampljuset skulle jag vilja säga att det jag kan lova är att din smak kommer utvecklas, bli allt dyrare, och vad du än köper nu kommer du inte vilja ha lika mycket av det om 5 år som du tror. Så, köp inte för mycket av varje (i min värld 3-4 fl max) för annars måste du snart bygga ut källaren. Nya goda viner finns alltid att köpa så det gör inget om en favorit tar slut.
 

Johan L

Medlem
Jag tror att de allra flesta som ger sig in i vinintresset "tar sig förbi" prisspannet upp till omkring 170 - 180 kr ganska snabbt. Visst finns det enstaka guldkorn därunder men de är väldigt få ändå. Finns många approacher på hur man ska göra sen, men fyller du upp med massa flaskor i lägre prisklasser än så kommer du antagligen stå där om några år med en massa flaskor du inte är särskilt sugen på att öppna.
 

The Wall

Medlem
Förstår att designen på denna sida avskräcker men det är på fullaste allvar mycket bra allmäna och specifika tips: http://www.quercia.se/senaste_nytt.htm

Uppdateras dessutom löpande med vad som lanseras på systemet och har mycket bra budgetstips om man letar lagringsbart under 300 kronor!
Vi har Quercias ställ hos oss och tycker de fungerar utmärkt. "Hyllorna" kändes lite "pinniga" vid första intrycket men flaskorna har nu legat prydligt i snart 12 år och samlat damm utan problem. Kan helt klart rekommenderas.
 

aldenniklas

Medlem
Vi har Quercias ställ hos oss och tycker de fungerar utmärkt. "Hyllorna" kändes lite "pinniga" vid första intrycket men flaskorna har nu legat prydligt i snart 12 år och samlat damm utan problem. Kan helt klart rekommenderas.
Enig, vi har de i brf:ens vinkällare så det var så jag hittade till sidan från första början. :)
 

Jos

Medlem
Förstår att designen på denna sida avskräcker men det är på fullaste allvar mycket bra allmäna och specifika tips: http://www.quercia.se/senaste_nytt.htm

Uppdateras dessutom löpande med vad som lanseras på systemet och har mycket bra budgetstips om man letar lagringsbart under 300 kronor!
"Köp aldrig viner som har diverse djur på etiketten, såvida det inte är lejon, noshörningar eller örnar, gärna i gammal tysk stil."

Älskart... typ: "Men åååå... det där är inget lejon det är ju en åsna!!!" :D
 
Toppen