Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Jag delar inte riktigt Krugs fascination för svinerier... Nöt är myyyycket mer i min smak.
Kruxet med gris tycker jag är att det kan vara verkligen svingott, i form av skinkor, spjäll och fläsk i pannkakan, men det är lika ofta ganska torrt, trist och smaklöst.
Det värsta jag vet är alla som propsar på att grilla fläskfilé under sommarens grillkvällar.... :mad: Vadfan, det finns ju entrecote!!!!

Men, karré däremot är ofta rätt nice. Och, som av en händelse har jag faktiskt långbakat en hel bit karré i ugnen under hela kvällen. 100 graders ugn tills termometern visade 70, sen in i kylen. I morgon ska jag slicea upp den och skicka den på grillen. ;D

Bra där, lågtemp och grill = yummy!

Problemet är ju att Svensson inte kan tillaga svin och envisas med att köpa de i mitt tycke sämsta delarna på svinet. Om man envist hävdar att filén (inner och "ytter") är det bästa på grisen så har man seriösa problem. De mest smakrika delarna kräver kunskap och tid att tillaga på rätt sätt.

Jag håller med om karré (som jag för protokollet skulle vilja följa J.S spår och kalla mer för rygg/nacke än hals) kan vara fantastiskt gott. Men prova på att koka den färdig först, sen skivar du den, har på en marinad eller en dry-rub om så önskas, och släng den på grillen. Pga fettinnehållet kommer den att puffa upp sig och vara fortsatt saftig. Om man bara grillar den direkt så tycker jag att det lätt kan bli segt.

Ju längre tid, ju godare resultat.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

...och skillnad på att förkoka karrén kontra förbaka den i ugnen? På vilket sätt blir den bättre kokt?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Egentligen ingenting skulle jag vilja säga. Det var därför jag skrev lågtemp + grill = yummy. Men jag föredrar personligen att koka dem.
 

weezer

Medlem
SV: Stora gristråden!

Karré är min favvodetalj på grisen. Billigt, 30-40:-/kilo och bra med fett. Ett par bra recept på Karré på Taffel.. http://taffel.se/?s=karre

Själv är min Creusetgryta (emaljerad gjutjärnsgryta) ovärderlig när jag lagar karré. Kör den i 4-5 h på 150 grader i ugnen, med örter, tomat, vitt vin mm. "Grymt" bra. Se till att köra minst 1.5-2 kilo kött, ingen idé att fjolla med ett par portioner. Sen brukar jag personligen låta kötet svalna, sen plockar jag ner det i mindre bitar och bryter loss allt fett, det har liksom gjort sin sak då. Till skillnad från patanegra-fett smakar det inte så gott.. :)


Som nån nämnde är den perfekt att baka länge, svalna, skiva och sen grilla på grillen.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Men seriöst.... Vicken jäääääävla besvikelse.....

Det långtidsbakade köttet skickades på grillen idag. Jag tog fram det ur kylen när jag kom hem, skivade det och grillade det ett par-tre minuter per sida. Efter vändningen penslade jag på lite hemkokt glaze.
Torrt, tråkigt, torrt, smaklöst men framför allt, torrt!
Normalt sett skickar jag på karrén rå på grillen och det blir faaaaaan så mycket bättre. Näe, det här med förbak var alls inte någon "hit".
Vad gick fel??

Nästa helg grillar jag förkokt högrev istället. Nöt, kan aldrig gå fel. ;)
 

weezer

Medlem
SV: Stora gristråden!

Bakade du det i ugn rätt upp å ner, eller hade du det i lergryta/järngryta med massa gojs?
 

weezer

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jo, det har jag åxo gjort med rätt dåligt resultat. Ta detta receptet, förenkla det om du vill (ta bort bönor, möla i alla örter samtidigt..), men tillvägagångssättet är bra för att få saftigt kött.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Så vad blir slutsatsen hur få te det så det blir bra?


Jag brukar själv emellanåt göra köttgryta på fläsk. Har insett att jag tycker det smakar... ursäkta.... urin... om man lagar till fläsk för snabbt. Hur knäpp är jag på en skala 1-10? 8)
 

weezer

Medlem
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Så vad blir slutsatsen hur få te det så det blir bra?


Jag brukar själv emellanåt göra köttgryta på fläsk. Har insett att jag tycker det smakar... ursäkta.... urin... om man lagar till fläsk för snabbt. Hur knäpp är jag på en skala 1-10? 8)

Blir så när man använder grisnjure.. ;)

Näe, men du kanske fått en okastrerad galt i pannan, de kan ibland lukta illa vid tillagning. En stressad gris frigör ämnen som i sin tur kan främja uppkomsten av skatol, s k galtlukt. Anyway..köp bra kött från glada grisar så blir det nog bra :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

weezer skrev:
Blir så när man använder grisnjure.. ;)

Näe, men du kanske fått en okastrerad galt i pannan, de kan ibland lukta illa vid tillagning. En stressad gris frigör ämnen som i sin tur kan främja uppkomsten av skatol, s k galtlukt. Anyway..köp bra kött från glada grisar så blir det nog bra :)

Ja, jag kan tänka mig att stressade grisar smakar illa - men hur vet jag den var glad när den fick nackskottet??
Nåja, jag får testköra fläsk från hallen, kanske borgar för bättre kvalité.

Har förstått att fläskkött är söndrande för många reumatikers leder, undra om det gäller även glatt fläskkött :-\
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Så vad blir slutsatsen hur få te det så det blir bra?
Jag brukar själv emellanåt göra köttgryta på fläsk. Har insett att jag tycker det smakar... ursäkta.... urin... om man lagar till fläsk för snabbt.

Problemet löser sig självt om du lagar kyckling istället ;)
 

weezer

Medlem
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Ja, jag kan tänka mig att stressade grisar smakar illa - men hur vet jag den var glad när den fick nackskottet??
Nåja, jag får testköra fläsk från hallen, kanske borgar för bättre kvalité.

Har förstått att fläskkött är söndrande för många reumatikers leder, undra om det gäller även glatt fläskkött :-\

ähh, finns sulfasalazin, så kan man äta mkt gris; funkar för mig ;D
 
Toppen