Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

chambertin

Medlem
SV: Stora gristråden!

Den här baconväckarklockan borde väl platsa i den här tråden:
wake-and-bacon.jpg


smiley_pig.gif
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Körde just lite fläskkarré (förlåt Grisnacke) och direkt när den rykande varm kom ur ugnen så gjorde jag mig en macka med en stor klick senapsmajonnäs, inlagd vitkål (1-2-3 lag bara) och rykande gris.

Gottttttt!

Var tvungen att prova då jag lovat att fixa någonting smarrigt som fördkost då vi ska upp till arvika på torsdag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Den senaste veckan projekt har varit grisspread.

Tag ett stycke gris och tärna detta. Bryn bitarna ganska hårt. Lägg i en gjutjärnspanna, tillsett en hackad lök, en hackad klyfta vitlök, ättika, en till två deciliter ketchup, en deciliter fond eller buljong. Klappa in allt i ugnen under lock på 150 grader i två till tre timmar. Ta ut, mosa ut köttet så det blir en gegga. Släng tillbaka in i ugnen eller ställ det på en platta och reducera bort den sista vätskan, den ska vara ganska torr (dock inte snustorr) när den är klar.

Smaka av med salt och peppar. Bred på en rostad macka och käka.

Sjukt gott.

Kan användas som bas till mackor med surkål, wraps, sallader eller bara som den är till vad som helst.

Gör gärna ett par goda dipsåser till.
 
SV: Stora gristråden!

Var på oaxen idag och fick konfiterat grishuvud.
Nos, kind, öron etc. Galet bra. Det snyggaste var den helt lysande krispiga ytan över hela huvudet.
Med en reducering på grisblod och portvin, kålrotsterrin och katrinplommon till blev nog detta kvällens höjdpunkt.
Totalt sett pesterade Oaxen över mina förväntningar. Men det kommer kanske i ett senare inlägg i en annan tråd.
 

vintjej

Medlem
SV: Stora gristråden!

Men jag hittade bara en gårdsbutik i närheten som säljer griskött. Har någon provat gris från Husa gård?
Finns det ingen saluhall eller butik som säljer bra griskött?
 

Krug88

Medlem
SV: Stora gristråden!

vintjej skrev:
Då lever han farligt. För han är väl inte stressad?
Nja, men han lever relativt tryggt ändå då han alltid berättar om sin chef som är väldigt strikt judisk...
 

vintjej

Medlem
SV: Stora gristråden!

Krug88 skrev:
Nja, men han lever relativt tryggt ändå då han alltid berättar om sin chef som är väldigt strikt judisk...

Men särskilt många på forumet har väl inte kosher-diet?
 

vintjej

Medlem
SV: Stora gristråden!

Aha, fick ett tips från NK:s saluhall. Fläskkarré från Rocklunda gård. 69 kr/kg bara den här veckan. I'm there.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

vintjej skrev:
Från att ha varit anti-fläsk p g a hantering och trist smak är jag nu frälst:
http://desbonsvins.wordpress.com/2009/0 ... t-ar-hart/

Någon som har tips på griskött i samma klass och var man köper det?

Hmmm, det bästa man kan göra är nog att glida runt till saluhallarna och kolla var de plockar sin gris från. Jag vet att söderhallarna har väldigt bra gris, men hötorget eller östisch är inte helt oävna heller!

Visst är det underbart med riktigt bra gris? Det är riktigt kul att det börjar komma fram kvalitet igen i landet som skapade Piggham, den fettfria (och smaklösa) grisen. Annars får man väl ta och skaffa sig polare som är grisfarmare, jag har exxempelvis Krug88.
 

vintjej

Medlem
SV: Stora gristråden!

Krug skrev:
Hmmm, det bästa man kan göra är nog att glida runt till saluhallarna och kolla var de plockar sin gris från. Jag vet att söderhallarna har väldigt bra gris, men hötorget eller östisch är inte helt oävna heller!

Visst är det underbart med riktigt bra gris? Det är riktigt kul att det börjar komma fram kvalitet igen i landet som skapade Piggham, den fettfria (och smaklösa) grisen. Annars får man väl ta och skaffa sig polare som är grisfarmare, jag har exxempelvis Krug88.

Tack för bra tips!
Ja, jag har aldrig hajat hur folk kan äta det där trista fläsköttet (och det gör jag väl egentligen inte fortfarande). Men nu har jag ju sett ljuset och fått smaka gris såsom det ska smaka. Så nu är det ingen återvändo.
F ö tycker jag Krug88 ska vara rädd om dig. En sådant vätaligt kreatur som du kan säkert bli lika poppis som Babe.;)
 
Toppen