Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Jos skrev:
Tror nog att jag kör färskt lägg nästa gång istället för rimmat. Men hur ser man till att man ändå får till sältan?

En bra dry-rub fixar till det.

Alternativt så lägger du den i en egen rimlag i några timmar innan, då får du till en liten sälta.
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jag ska prova ett långkok till helgen. Jimmy, vad tycker du en nybörjare som jag ska börja med för kött? Fläsklägg?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Elvis skrev:
Jag ska prova ett långkok till helgen. Jimmy, vad tycker du en nybörjare som jag ska börja med för kött? Fläsklägg?

Svår fråga. Det beror mycket på vilken din favoritdetalj är!
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Svår fråga. Det beror mycket på vilken din favoritdetalj är!

Det vet jag inte än. :) Första gången jag ger mig på långkok hemma vill jag ha något som jag inte kommer att misslyckas med.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Elvis skrev:
Det vet jag inte än. :) Första gången jag ger mig på långkok hemma vill jag ha något som jag inte kommer att misslyckas med.

Gå tillbaka lite i den här tråden och gör någonting kul med karré. Att ugnsrosta långsamt och göra ett pulled pork är lätt och jäkligt gott!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Gå tillbaka lite i den här tråden och gör någonting kul med karré. Att ugnsrosta långsamt och göra ett pulled pork är lätt och jäkligt gott!

+1
Do it!
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

OK, OK, jag ska prova! Jag köper något kilo benfri fläskkarré, gnider in med salt och lite andra kryddor och stoppar in i ugnen i typ 125-150 grader eller så tills innertemperaturen är 80 grader? Är det allt? Har jag förstått rätt? Kan fläskkarrén ligga fritt på en plåt/ugnsfast form?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Nope, i gryta! En rejäl gryta som tål att stå i ugn.

Innertemperatur kan du strunta i, den kommer vara mer än klar när den är klar så att säga.
Gör ett guck med kryddor, vitlök, tomatpuré eller ketchup eller vad du nu råkar ha hemma. Gnid in köttet, lägg i grytan, på med lock och in i ugnen. 100-125 grader därikring. Jag har kört den över natten vid ett tillfälle. Kolla bara så det inte kokar torrt, då får du slå på lite vätska.
Jag brukar slå i en skvätt rökessens i en liten äggkopp eller liknande och ställa bredvid karrén i grytan.

Om du googlar pulled pork tror jag du får några varianter på kryddblandningar.
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Tack! Eftersom jag är nybörjare ställer jag en nybörjarfråga till: Om det inte får koka torrt undrar jag vad det ska vara för vätska i grytan (och hur mycket)?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Elvis skrev:
Tack! Eftersom jag är nybörjare ställer jag en nybörjarfråga till: Om det inte får koka torrt undrar jag vad det ska vara för vätska i grytan (och hur mycket)?

Det skall vara vin!
/Per S
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Elvis skrev:
Tack! Eftersom jag är nybörjare ställer jag en nybörjarfråga till: Om det inte får koka torrt undrar jag vad det ska vara för vätska i grytan (och hur mycket)?

Spontant vatten, men en skvätt bärs eller vin lär nog oxxå funka. Mängd; bara så du slipper rökutveckling och brandkåren. Dvs. lite lagom bara...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Per Stade skrev:
Precis min tanke. ;)

Eftersom billigt rödtjut är färgat så kan fläsket få en tråkig färg.
Vitt vin rekommenderas.

Ok om jag fakturerar dig för min insats som talesperson/pressekreterare?
 
SV: Stora gristråden!

Per Stade skrev:
Precis min tanke. ;)

Eftersom billigt rödtjut är färgat så kan fläsket få en tråkig färg.
Vitt vin rekommenderas.
Kan du förtydliga dig här. Allt rött vin är färgat, inte bara billigt.
För du tror väl inte att billigt rött vin fått sin färg på annat sätt än "dyrt" rött vin?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

El burro grande skrev:
Kan du förtydliga dig här. Allt rött vin är färgat, inte bara billigt.
För du tror väl inte att billigt rött vin fått sin färg på annat sätt än "dyrt" rött vin?

Billigt jmf med champagne menar han, såklart :p
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

El burro grande skrev:
Kan du förtydliga dig här. Allt rött vin är färgat, inte bara billigt.
För du tror väl inte att billigt rött vin fått sin färg på annat sätt än "dyrt" rött vin?


Enligt uppgift används blåbärssaft till att fördjupa färgen på billigt rödvin.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Meh.

Birabäsrs fungerar strålande. Eller en bra biljong, eller vatten, eller, eller, eller.

Finns hur många varianter som helst. Rådpåk fungerar strålande till långsamt kok på exempelvis karré på ben. Speciellt om man sen låter den gå färdigt i ugnen för att bli lite torr och rostad.

Najsnajs.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

El burro grande skrev:
Enligt vilken uppgift då?

Kommer inte ihåg men jag hörde/läste att stora mängder blåbär(saft) exporterades för
att användas till att färga vin.
Eller också är det något, som jag har hittat på för att få kompisar.
 
Toppen