Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

SV: Stora gristråden!

Per Stade skrev:
Kommer inte ihåg men jag hörde/läste att stora mängder blåbär(saft) exporterades för
att användas till att färga vin.
Eller också är det något, som jag har hittat på för att få kompisar.
Det är fullt troligt att dylikt skedde på den tiden då Vin och Sprit skötte all import till systembolaget och 90% av allt vin som såldes kom på bulk och buteljerades i Sverige.

Vad härligt off topict den här tråden blev nu ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Jag är, till skillnad från gamla testamentets gud, en tillåtande och älskvärd gud.

Men när man besudlar tråden om det vackraste och heligaste av djur så vaknar någonting... ohyggligt inom mig (har läst lovecraft).

Blåbärssaft diskuteras helst någon annanstans. :)
 
SV: Stora gristråden!

Per Stade skrev:
Kommer inte ihåg men jag hörde/läste att stora mängder blåbär(saft) exporterades för
att användas till att färga vin.
Eller också är det något, som jag har hittat på för att få kompisar.
Blåbär går ju också att göra vin på. Det stora frågan är om det nu får kallas vin samt om det är rödvin eller vitt vin. Detta diskuteras mer här
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Jag är, till skillnad från gamla testamentets gud, en tillåtande och älskvärd gud.

Som humanist tillåter jag mig att obegränsat ifrågasätta alla gudar.
För övrigt var det nornorna som skapade och klippte av trådar.

Jimmy Forsman skrev:
Men när man besudlar tråden om det vackraste och heligaste av djur så vaknar någonting
... ohyggligt inom mig (har läst lovecraft).
Blåbärssaft diskuteras helst någon annanstans. :)

Om du sätter på dig glasögonen och läser igenom inläggen en gång till, så handlar
det ursprungliga inlägget om hur man, genom att använda vitt vin,
undviker att besudla och missfärga fläsket.
De flesta greppar väl av gammal vana en flaska rödtjut när det talas om vin i maten.

El burro grande skrev:
Det är fullt troligt att dylikt skedde på den tiden då Vin och Sprit skötte all import
till systembolaget och 90% av allt vin som såldes kom på bulk och buteljerades i Sverige.

Ja det var väl därför som rödvinsvänstern hade blåsvarta tänder och tungor.
Och om vinmakare kan använda träflis för att få eksmak så kan de säkert färga vinet också.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

shorepower skrev:
Blåbär går ju också att göra vin på. Det stora frågan är om det nu får kallas vin samt om det är rödvin eller vitt vin. Detta diskuteras mer här

Jimmy! Shorepower hädar! Grovt!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Per Stade skrev:
Som humanist tillåter jag mig att obegränsat ifrågasätta alla gudar.
För övrigt var det nornorna som skapade och klippte av trådar.

Om du sätter på dig glasögonen och läser igenom inläggen en gång till, så handlar
det ursprungliga inlägget om hur man, genom att använda vitt vin,
undviker att besudla och missfärga fläsket.
De flesta greppar väl av gammal vana en flaska rödtjut när det talas om vin i maten.

Ja det var väl därför som rödvinsvänstern hade blåsvarta tänder och tungor.
Och om vinmakare kan använda träflis för att få eksmak så kan de säkert färga vinet också.

Gris älskar att besudlas av rödvin.
 
SV: Stora gristråden!

Per Stade skrev:
Jimmy! Shorepower hädar! Grovt!
golare-har-inga-polare-svart_design.png
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Jag körde en Pulled pork variant i söndags.

06:30 på söndag morgon satte jag igång (småbarnsförälder).
Jag rörde ihop vitlök, diverse kryddor (salt, peppar, spiskummin nån "texmex-blandning", oregano tror jag) och lite tomatpuré.
Masserade in gucket i en stadig bit karré och skickade ner den i en gryta tillsammans med ett par lagerblad. På med lock och sen in med grytan i ugnen på ca. 120 grader.
På eftermiddagen plockade jag ut grytan och lät det hela svalna lite. Sen hällde jag av vätskan (men sparade för senare spädning) och slet sönder köttet med ett par gafflar.
Ny gryta, fräste på lite lök, skickade ner köttet och slog på en burk krossade tomater och lite chilisås. Sen fick det puttra ihop en stund på spisen och späddes ut en aning med buljongen jag sparat. Världsklass...
 

Elvis

Medlem
SV: Stora gristråden!

Min första pulled pork är på gång i ugnen nu! Ungefär 1,5 kg urbenad fläskkarré åkte in i 120 graders ugn kl 12. När kan jag äta, tro? Kl 20?
 

Lando

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Satan i gatan. Det är bra skit att torrköra grisen när man ska göra pulled pork! Tar längre tid naturligtvis, men resultatet är värt det.

Mixade en rödlök, tre klyftor vitlök, två torkade chili, sezchuan, anis, kummin, lite paprikapulver och en rejäl näve med salt med olja till enhalvrinnig deg som hela karrén gneds in i sen upp på galler över en plåt i ugnen.

Körde den i fyra timmar på 150 grader, dra upp till 175 sista halvtimmen. Ytan ska vara svart och knäckig (för bäst resultat ska du marinera den i geggan över natten, då drar saltet ut vatten ur yttre delen av köttet, vilket gör att du får ett halvcentimetertjock knaprigt "skal" på karrén då du kör den.

Sen är det bara att låta den svalna lite, bryta upp den och dra den. Servera omedelbums på en mjuk bulle med en liten klutt tomat eller bra bbq-sås.

Jimmy och ni andra grisälskare, tror ni det funkar att köra den på lite lägre värme i några fler timmar? Ska ha en middag nästa lördag, men måste vara borta 4-5 h på dagen, så det ideala hade ju varit om man kunde stoppa in den vid tolvsnåret och ha den klar till sju? Ska jag i så fall dra upp tempen sista stunden, när jag kommit hem?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Lägre temp = längre tid. Släng in den på 120 grader och låt den ligga 6 - 8 timmar, beror lite på vad du vill med den. Sen är det bara att höja tempen mot slutet.
 

sunqan

Vinös
SV: Stora gristråden!

Lando skrev:
Låter som en dröm, tack för det! Dricka till då, nåt stalltips?

spontant? Weissbier. eller möjligen en riesling. men jag är förmodligen gammalmodig ;D
 

Lando

Medlem
SV: Stora gristråden!

Körde pulled pork idag, torrt enligt instruktion och jävlar vad gott det blev... Marinerades över natten i geggan och sen 8h på 125 grader, höjde till 175 sista halvtimmen. Det knapriga längst ut är nästan perverst gott, tack Jimmy för det receptet!
Funderar på spädgris nästa gång, borde ju också kunna köras aslänge på lågtemp!
:D
 
Toppen