Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Krug88 skrev:
"Makes your breath bacon fresh"
Hahahaha ;D

Som att vinna på lotto va?

Visste inte vad jag skulle ta mig till. Helt magiskt.

Nu kan man dö lycklig.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Grilla Ribs!

Grillen går varm där hemma nu och en stående favorit är revbensspjäll.
Jag kokar dem alltid innan, i en timme ungefär tillsammans med lite lagerblad, en buljongtärning, vitlök mm.
På grillen sen får de lite smarrig glaze...

Nu läste jag en del recept på ribs och där kör de dem i ugnen istället för att koka dem. 3-4 timmar kring 100 grader vill jag minnas.

Så grisexperter, är det värt att testa ugnsmetoden eller ska jag lugnt koka vidare?? Jag inbillar mig att de blir lite saftigare i kastrull, men vad vet jag?

(bonusfråga: ribsviner, förslag? Bira känns givet, men jag försöker undvika ölen... )
 

SUPRA

Bäst
SV: Stora gristråden!

Köpte revbensspjäll på ICA förra veckan och körde i ugn efter konstens regler.

Tror det är svårt att få det att bli gott när råvarorna (revbensspjällen) inte är bra... :-\
 

chambertin

Medlem
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Grilla Ribs!

Grillen går varm där hemma nu och en stående favorit är revbensspjäll.
Jag kokar dem alltid innan, i en timme ungefär tillsammans med lite lagerblad, en buljongtärning, vitlök mm.
På grillen sen får de lite smarrig glaze...

Nu läste jag en del recept på ribs och där kör de dem i ugnen istället för att koka dem. 3-4 timmar kring 100 grader vill jag minnas.

Så grisexperter, är det värt att testa ugnsmetoden eller ska jag lugnt koka vidare?? Jag inbillar mig att de blir lite saftigare i kastrull, men vad vet jag?

(bonusfråga: ribsviner, förslag? Bira känns givet, men jag försöker undvika ölen... )

Gillar saftiga lite fruktstinna viner typ Zinfandel till ribs. (Seghesio Sonoma Zinfandel (22562) för 179:- är helt ok).

Kör du mycket söt glaze och heta kryddor på ribsen så skulle jag skippa vinet och hålla mig till ljus lager/pilz med lite beska.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Grilla Ribs!

Grillen går varm där hemma nu och en stående favorit är revbensspjäll.
Jag kokar dem alltid innan, i en timme ungefär tillsammans med lite lagerblad, en buljongtärning, vitlök mm.
På grillen sen får de lite smarrig glaze...

Nu läste jag en del recept på ribs och där kör de dem i ugnen istället för att koka dem. 3-4 timmar kring 100 grader vill jag minnas.

Så grisexperter, är det värt att testa ugnsmetoden eller ska jag lugnt koka vidare?? Jag inbillar mig att de blir lite saftigare i kastrull, men vad vet jag?

(bonusfråga: ribsviner, förslag? Bira känns givet, men jag försöker undvika ölen... )

Jag skulle säga att det nog går alldeles utmärkt. Men jag skulle göra en trevlig rub och sen lägga dem i en påse i ett par timmar innan man kör dem på låg temp i ugnen. Annars kan man göra på samma sätt och köra med indirekt värme på grillen. Det blir ruskigt trådigt och mört men det tar sin lilla tid. Räkna en sex till åtta timmar!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Okej... Då tid är lite av en bristvara i det här heltidsarbetande tvåbarnshemmet så kokar jag vidare då...
Jag tycker att de blir grymt bra!! Men 6-7 timmar till...näe, så mycket bättre kan de fan inte bli.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Förbannade evighetsprojekt!

Rubbade en karré imorse runt halv tio och lade den på grillen med indirekt värme runt tio. Nu har den gått i sex timmar och börjar så sakteliga bli klar. Under tiden har jag förkokat majs, jag har bakat bröd för jag blev så vansinnigt sugen på hemgjort vitlöksbröd till (eller de ligger och jäser nu, ska straxt bakas av) och har gjort en BBQ-sås. Jag hällde precis över allt det goda som samlats i droppfatet ned i såsen som ska stå och koka ihop nu. När allt är klart och det är dags att äta så har det väl tagit sina glada åtta timmar. Sen tar det en kvart att äta. Men det är fan värt det!

Nu ska jag vispa ihop ett vitlökssmör till brödet och så vill mor tydligen ha någon jäkla sparrissallad. Sparrissallad till min magiska grisnacke? Hon föreslog också färdig bearnaise som sås till min mat.

Det var nästan att gå över gränsen...
 
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Förbannade evighetsprojekt!

Rubbade en karré imorse runt halv tio och lade den på grillen med indirekt värme runt tio. Nu har den gått i sex timmar och börjar så sakteliga bli klar. Under tiden har jag förkokat majs, jag har bakat bröd för jag blev så vansinnigt sugen på hemgjort vitlöksbröd till (eller de ligger och jäser nu, ska straxt bakas av) och har gjort en BBQ-sås. Jag hällde precis över allt det goda som samlats i droppfatet ned i såsen som ska stå och koka ihop nu. När allt är klart och det är dags att äta så har det väl tagit sina glada åtta timmar. Sen tar det en kvart att äta. Men det är fan värt det!

Nu ska jag vispa ihop ett vitlökssmör till brödet och så vill mor tydligen ha någon jäkla sparrissallad. Sparrissallad till min magiska grisnacke? Hon föreslog också färdig bearnaise som sås till min mat.

Det var nästan att gå över gränsen...
Vem är hon som du lägger denna möda på .-)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Om du läser inlägget en gång till så ser du ordet "mor" listigt dolt i texten. Men i ärlighetens namn så är det faktiskt jävligt avkopplande att bara löka, läsa lite bok, vända en köttbit då och då och ta det väldigt lugnt. Nu börjar det bli dags att krubba.

Fars insmugglade Mariestads från Tyskland blir antagligen måltidsdryck!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Älska dem mest när de förtjänar det minst, et cetera.

Le pigoise.

Tror du gjorde helt rätt i att laga till svinet i 8 timmar, du fick säkert "ihjäl" betablockerarna och antibiotikan. Men är du verkligen son till din mor? Eller är det så att du inte växte upp i mors hem och ffa kök?
Hur kunde du annars bli sådan goding på matlagning?

Själv ska jag idag köpa grishals från Nibble gård. Till min glädje har min VI-affär vett att ta in alternativ till det danska. Gott blir det, men inga 8 timmar blir det.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Bubblaren skrev:
Tror du gjorde helt rätt i att laga till svinet i 8 timmar, du fick säkert "ihjäl" betablockerarna och antibiotikan. Men är du verkligen son till din mor? Eller är det så att du inte växte upp i mors hem och ffa kök?
Hur kunde du annars bli sådan goding på matlagning?

Själv ska jag idag köpa grishals från Nibble gård. Till min glädje har min VI-affär vett att ta in alternativ till det danska. Gott blir det, men inga 8 timmar blir det.

Har inte de minsta problem med varesig betablockerare eller antibiotikan. Visst, fingris i all ära, det kostar inga pengar. Men finns det inte annat svin så kör jag på det som finns tillgängligt. Är man fast i en stuga utanför Gävle så tar man vad som finns. Och de som pysslar med 'småskalig gårdsgris' är inte direkt några helgon heller. :)

Gårdagens och dagens projekt.
 

chambertin

Medlem
SV: Stora gristråden!

Jimmy Forsman skrev:
Har inte de minsta problem med varesig betablockerare eller antibiotikan. Visst, fingris i all ära, det kostar inga pengar. Men finns det inte annat svin så kör jag på det som finns tillgängligt. Är man fast i en stuga utanför Gävle så tar man vad som finns. Och de som pysslar med 'småskalig gårdsgris' är inte direkt några helgon heller. :)

Gårdagens och dagens projekt.
Mmmm. såg smarigt ut Jimmy ! Vad hade du i glaset ?

För egen del blev det fulgris från Lidl (yngste sonen ville ha tunna ribs och dom hade sådana).
Drog ut på tillagningen på grillen i 2 timmar med stora mängder blöta trächips och o dom blev riktigt smarriga till slut.
Gjorde en kall sås av grekisk youghurt, gurka, chipotle, vitlök och lite honung till det.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora gristråden!

Behöver råd - tillagning, tid för tillagning å annat

Hittade en grissadel av smågris i frysen. Den får det bli i midsommar på grillen!

Frågeställningar:
1. Den väger 1 kg - hur lång tid kan det ta att tina den i kylen?
2. Vad ska jag göra med den i förberedelse - marinad, vilka kryddor?
3. Kan jag grilla den?
4. Hur långa grilla, eller snarare till vilken temp?
5. Spännande tillbehör vore skoj?
6. Vin därtill - åt vilket håll bör jag tänka (distrikt, druva)?

Hoppas Jimmy och ngn mer går igång och sprutar ur sig idéer :D
 
Toppen