Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora gristråden!

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Körde en liten griswrap i söndags, bilder och lite text finns här. I korthet så är fläsket en underlig och totalt felaktig variant av Char-sui, hade i princip ingen av ingrediensera som krävdes förutom gris,. Men principerna är desamma.

Marinaden till köttet var riesling, socker, lite salt, soja och lite mörk, lagrad risvinäger. Sen gjorde jag en glaze av sirap, lite äppelmos, chilipulver, soyabön och chili-paste. Sen var det bara att marinera i någon timme, sen glaza och köra i ugn och pensla regelbundet samt vända någongång. Köttet körs med fördel på ett galler över en djup plåt då köttet tenderar att släppa vätska.

Sen kan man använda köttet till vad man vill!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora gristråden!

Hemma i frysen har jag ett stycke fläsklägg som jag tänkte ge mig på till helgen.
Förslag?
Klassiskt med rotmos? Nåt annat? Nåt udda? Nåt roligt?
Jag har nog aldrig lagat fläsklägg vad jag kan minnas..
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora gristråden!

Sjödin skrev:
Hemma i frysen har jag ett stycke fläsklägg som jag tänkte ge mig på till helgen.
Förslag?
Klassiskt med rotmos? Nåt annat? Nåt udda? Nåt roligt?
Jag har nog aldrig lagat fläsklägg vad jag kan minnas..

Jimmy "the pig" kan säkert ge bättre tips men själv älskar jag ärtsoppa.
Ta charlottenlökar istället för gul lök så bli den lyxigare. Och massor av
timjan i.
Och skippa punschen. Ett glas single malt till sitter perfekt.
 

Segol

Medlem
SV: Stora gristråden!

Det var lugnt och stillsamt på jobbet förra veckan så jag passade på att kika i gamla trådar, särskilt svintråden, och fick inspiration att göra långkok på gris i helgen.

I lördags gned jag in en bit karré på 1,5kg med en ”smet” bestående av chilisås, chipotle, röd chili, vitlök, gul lök, kummin, salt, paprikapulver, cognac och olja. Det fick stå i kylen över natten och sen la jag ner karrén tillsammans med några tomater, gul lök och vitlök i en stekgryta med lock.
In med grytan i ugnen i ca 7 timmar på 130 grader.
Jag har sett lite olika varianter här där köttet körts mer eller mindre torrt. Jag hade en hel del vätska kvar i grytan som jag blandade ihop med köttet när jag drog isär det, konsistensen blev nästan som en texas chili o det smakade sjukt bra!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Segolas skrev:
Det var lugnt och stillsamt på jobbet förra veckan så jag passade på att kika i gamla trådar, särskilt svintråden, och fick inspiration att göra långkok på gris i helgen.

I lördags gned jag in en bit karré på 1,5kg med en ”smet” bestående av chilisås, chipotle, röd chili, vitlök, gul lök, kummin, salt, paprikapulver, cognac och olja. Det fick stå i kylen över natten och sen la jag ner karrén tillsammans med några tomater, gul lök och vitlök i en stekgryta med lock.
In med grytan i ugnen i ca 7 timmar på 130 grader.
Jag har sett lite olika varianter här där köttet körts mer eller mindre torrt. Jag hade en hel del vätska kvar i grytan som jag blandade ihop med köttet när jag drog isär det, konsistensen blev nästan som en texas chili o det smakade sjukt bra!

Nomnom!

Låter sjukt gott!

Själv lagade jag en fånigt bra kålsoppa häromdagen. Inledde med att koka en rimmad grissida i tryckkokaren med lite vin, vatten och kryddor till en bra buljong. Sen använde jag buljongen till att göra soppan. Under tiden så gjorde jag en glaze till sidan och knäckade av den i ugnen. Gooooott!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Gjorde mig en i mitt tycke nästan fånigt bra bra macka i dag.

Egeninlagd västeråsgurka, en chili i botten, ost, sidfläsk och mummma!

Tokigt gott.
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Stora gristråden!

Dränkte du mackan i mumma??? ;D Skämt å sido lät mycket gott! Nästan lika gott som min blodpudding med bacon och rårörda lingon.

Magnus Reuterdahl
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

kayaker skrev:
Synnerligen oekonomiskt att inte ta tillvara mer av grisköttet än det som går att göra bacon av. ::)

Man kan göra bacon på så mycket, på så otroligt mycket.

Bacon är eteriskt och evigt.

Se exempelvis i nyöversättningen av bibeln: "och en Gudsbacon[size=small] [/size][/size][size=small]svepte fram över vattnet".[/size]
 
SV: Stora gristråden!

Hittade en perfekt gåva att ge bort till sin älskade. Fanns på en affär i Milano som tyvärr var stängd men kan ge address till den som är intresserad.. Kan inte tänka mig mycket bättre present. Tydligt att Milano leder som modets huvudstad

A6n9XkNCIAEzO2n.jpg
 

Jos

Medlem
SV: Stora gristråden!

Har gjort en rejäl laddning pulled-pork-i-gryta-i-ugn och har käkat som macka och som hamburgare. Vill nu variera och behöver tips på hur jag konsumerar resterande svin på bästa sätt! :)
Har du tips på tillbehör, tillvägagångssätt eller rentav bara en grym barbequsås så skriv!

Jimmy!! Hilfe!!

Edit: 9 tim i cirka 110 grader. Den blev larvigt bra...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora gristråden!

Kör som basen i en smarrig pastasås?

Gör tacos med alla tillbehör.

Lek och experimentera!
 
Toppen